اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اول و آخر مرتضوی!



سعید مرتضوی,جنایت کهریزک

 اول و آخر مرتضوی
وزیر جدید كار و رفاه اجتماعی مرتضوی را بركنار كرد

روزگاری بود كه سعید مرتضوی را فقط روزنامه نگاران می شناختند. نه اینكه به او علاقه‌مند باشند، بلكه او را دشمن شماره یك مطبوعات می‌دانستند. اما بازی سیاست مرتضوی را به یكی از شناخته شده ترین شخصیت های حاضر در سپهر سیاسی ایران بدل كرد. مرتضوی و حاشیه‌هایش تمامی نداشت. پس از انتخابات پرماجرای 88 و حادثه بازداشتگاه كهریزك، او به یار گرمابه و گلستان محمود احمدی نژاد بدل شد و رئیس دولت دهم برای حضور او در كنار خود، هم هزینه های بسیار پرداخت و هم مشكلات بی‌شماری به كشور تحمیل كرد. اما بالاخره قطار حاشیه‌های مرتضوی به خط پایان رسید. علی ربیعی وزیر جدید كار و رفاه اجتماعی، انتصاب وی به عنوان عضو هیات امنای تامین اجتماعی را غیر قانونی اعلام و جانشین مرتضوی را معرفی كرد.

آغاز مرتضوی
سعید مرتضوی زمانی به شهرت رسید که قاضی دادگاه مطبوعات شد؛ درست زمان آغاز ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و دوره ای كه مطبوعات فضای باز را تجربه كردند.

 

مرتضوی در آن زمان محدویت های زیادی برای مطبوعات اعمال كرد و شاهكارهای عجیبی  از خود به یادگار گذاشت. روزنامه و روزنامه نگاران زیادی یافت می‌شوند كه در اثر سیاسی كاری وی طعم توقیف و حبس را چشیده‌اند.

 

او متولد ۱۳۴۶ در شهرستان تفت استان یزد است که پله‌های ترقی را خیلی سریع طی كرد. مرتضوی در قوه قضاییه ابتدا به عنوان سرباز و سپس به عنوان ضابط قضایی در دادگستری استان یزد مشغول به کار شد.

 

در سن ۱۹ سالگی به عنوان دادیار و سپس در سن ۲۰ سالگی به عنوان رئیس دادگاه عمومی "شهربابک" منصوب شد. اما اوج كار و شهرت وی زمانی بود كه رئیس دادگاه مطبوعات شد. مرتضوی از اردیبهشت ۱۳۸۲ مسئولیت دادستانی عمومی و انقلاب تهران را بر عهده گرفت.


ماجرای غمبار كهریزك
پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ نیز نام مرتضوی بارها و بارها به گوش رسید. مجلس هشتم که اکثریت آن در اختیار اصولگرایان بود در آن زمان کمیته ویژه ای تشکیل داد تا موارد مطرح شده درباره "شکنجه"، "ضرب و جرح" و در نهایت "قتل" آنان را بررسی کند.

 

بر اساس گزارش کمیته حقیقت‌یاب مجلس، انتقال بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر به کهریزک با "دستور و اصرار" سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران  صورت گرفت و همچنین یکی از متهمان فوت شده بدون بازجویی به زندان معرفی شده بود. مرتضوی تا هفتم شهریور ۱۳۸۸ دادستان تهران بود و توسط صادق لاریجانی رئیس جدید دستگاه قضایی از این سمت عزل و یک سال بعد مصونیت قضایی او توسط دادگاه انتظامی قضات لغو شد.


مرتضوی پس از عزل از دادستانی تهران، در آذر 88 توسط احمدی نژاد به ریاست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در سال ۱۳۹۰ به ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب شد و ماجراهای جدیدی ایجاد کرد که به اعتراض نمایندگان مجلس و قول شرف مرتضوی و سرانجام دور زدن قانون توسط دولت منجر شد تا مرتضوی در سمت خود ابقا شود.

 

اصرار احمدی نژاد به ماندن مرتضوی به استیضاح و عزل شیخ‌الاسلامی منجر شد. در همان جلسه مجلس بود كه احمدی نژاد فیلمی‌نشان داد كه در آن مرتضوی به صورت مخفیانه از برادر روسای قوای مقننه و قضائیه تصویربرداری كرده بود و یكشنبه سیاه مجلس را رقم زد.

 

سرانجام مرتضوی در شامگاه ۱۶ بهمن دستگیر شد. دلیل بازداشت او نه ماجرای كهریزك، كه عزل و نصب‌های وی در صندوق تأمین اجتماعی بود. البته بازداشت وی تنها 24 ساعت به طول انجامید.


پایان مرتضوی
در همان روزهایی كه انواع دستگاه‌های نظارتی ریاست مرتضوی به تامین اجتماعی را غیرقانونی می‌دانستند و وی با راهكارهای غیرقانونی رئیس دولت نهم و دهم همچنان بر صندلی خود تكیه زده بود، دادگاه متهمان جنایت كهریزك برگزار و سعید مرتضوی در كمال ناباوری با حكمی‌سبك تا به این لحظه، از مهلكه جان به در برد.

 

در هر حال با پایان ریاست احمدی نژاد بر دستگاه اجرایی كشور، مرتضوی حامی‌اصلی خود را خارج از دایره قدرت یافت و تنها ماند.

 

در پی انتشار اخباری مبنی بر انتصاب مدیر عامل و تغییر ترکیب هیات امنای تامین اجتماعی، روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار اطلاعیه‌ای تصمیمات اخیر در سازمان تأمین اجتماعی را غیر قانونی خواند و اعلام کرد: بر اساس قانون هیچ گونه تغییری در ترکیب اعضای قبلی هیات امنای مذکور از نظر این وزارتخانه صورت نپذیرفته و اعضای قانونی هیات امنا، اعضای قبل از تاریخ 1/5/92 هستند.

 

علی ربیعی وزیر جدید كار و رفاه اجتماعی در اولین اقدام جانشین مرتضوی را منصوب كرد تا خیال همگان از پایان كار وی آسوده باشد. صمدا... فیروزی با حکم وزیر جدید به عنوان سرپرست صندوق تأمین اجتماعی منصوب شد.

 

این پایان كار كسی است كه نامش یادآور خاطراتی تلخ و جانكاه بود. اكنون محمود احمدی نژاد به نارمك نقل مكان كرده و سعید مرتضوی هم دیگر سمتی در حكومت ندارد. باید دید دوباره گذر وی به زندان اوین می‌افتد یا خیر. اوین جایی است كه مرتضوی افراد و اشخاص زیادی را به آنجا رهسپار كرده  است./روزنامه قانون

 


ویدیو مرتبط :
.بیژن مرتضوی و شادمهر عقیلیبیژن مرتضوی و شادمهر عقیلی.mp4

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز ثبت‌نام كنكور از هفته آخر بهمن



 

 

آغاز ثبت‌نام كنكور از هفته آخر بهمن

 

 

ثبت‌نام كنكور دانشگاه آزاد اسلامی در حالی از هفته آخر بهمن آغاز می‌شود كه از امسال در پذیرش این دانشگاه نیز همچون كنكور سراسری دانشگاه‌های دولتی، معدل تا ۱۵ درصد اعمال می‌شود.

 


دكتر عبدالله سجادی جاغرق رییس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با اشاره به زمان ثبت‌نام و برگزاری كنكور دانشگاه آزاد، گفت: ثبت‌نام آزمون كارشناسی از هفته آخر بهمن ماه آغاز می‌شود و آزمون آن اواسط تیرماه ۸۹ خواهد شد.

 


وی همچنین در خصوص نحوه تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان كنكور در نحوه پذیرش، گفت: با تصویب كارگروه كنكور برای اولین بار سوابق تحصیلی داوطلبان تا ۱۵ درصد در كنكور۸۹ دانشگاه آزاد نیز اعمال خواهد شد.

 


سجادی با بیان اینكه در سال گذشته معدل و سوابق تحصیلی در آزمون‌های دانشگاه آزاد تاثیر نداشت، تصریح كرد: چرا كه ممكن بود معدل‌های خوداظهاری حق داوطلبان را تضییع كند.

 


رییس مركز آزمون دانشگاه آزاد با اشاره به افزایش ظرفیت آزمون سراسری دانشگاه آزاد، خاطر نشان كرد: متناسب با ایجاد رشته‌های جدید افزایش ظرفیت نیز خواهیم داشت.

 

 


رقابت میلیونی كنكوری‌ها در تیر ماه

 


دكتر حسین توكلی معاون سازمان سنجش، با اشاره به ثبت‌نام یك میلیون و ۲۸۷ هزار و ۳۹۰ نفر در آزمون سراسری سال۸۹ دانشگاهها، گفت: تعداد ثبت‌نام كنندگان كنكور امسال بیش ۳۵ هزار نفر نسبت به كنكور۸۸ افزایش داشته‌ است.

 


وی با اشاره به برگزاری به برگزاری كنكور۸۹ از۱۰ تا ۱۲ تیر ماه، اظهار كرد: اطلاعات سوابق تحصیلی داوطلبان اواخر فروردین ۸۹ بر روی سایت سازمان منتشر می‌شود.

 


وی با اشاره به زمان توزیع كارت ورود به جلسه كنكور، تصریح كرد: كارت آزمون از ۵ تا ۹ تیر ماه به صورت اینترنتی توزیع می‌شود.

 


وی با اشاره به زمان اعلام نتایج كنكور، خاطرنشان كرد: نتایج اولیه به صورت كارنامه و مهلت انتخاب رشته اینترنتی داوطلبان مرداد ۸۹ تعیین شده است و نتایج نهایی كنكور نیمه دوم شهریور اعلام می‌شود. همچنین كارنامه نهایی كنكور مهر ماه ۸۹ منتشر می‌شود.

 


معاون سازمان سنجش در خاتمه با اشاره به جزییات تاثیر سوابق تحصیلی در كنكور، به ایسنا گفت: بر اساس مصوبات پنجاه و چهارمین جلسه كمیته مطالعه و برنامه ریزی كنكور و نهمین جلسه كارگروه ماده چهار قانون پذیرش دانشجو و در راستای اجرای طرح جدید نحوه پذیرش و گزینش دانشجو مصوب مجلس، سوابق تحصیلی تا ۱۵ درصد برای دیپلمه‌های نظام جدید آموزش متوسطه سالهای ۱۳۸۴تا ۱۳۸۸ که امتحانات آنها به صورت نهایی و كشوری برگزار شده است، اعمال خواهد شد.