اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اوضاع مصر متشنج شد/ / آمریکا شروط افغانستان را پذیرفت



اخبار,اخبار بین الملل,گروه تروریستی در مصر


اخبار بین الملل  - ادامه خشونت‌ها در مصر با بیش از 30 کشته و زخمی

منابع مصری از ادامه درگیری میان حامیان اخوان المسلمین و نیروهای امنیتی در استان‌های مختلف این کشور خبر می‌دهند؛ درگیری‌هایی که تا کنون بیش از 30 کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

به گزارش ایسنا ، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، حامیا اخوان المسلمین، که در مصر یک گروه تروریستی محسوب می‌شود با برگزاری تظاهرات در استان‌های مختلف سعی دارند مانع از مشارکت مردم در همه‌پرسی قانون اساسی شوند.

بنا بر گزارش‌های رسیده از مصر، طرفداران اخوان در برخی استان‌ها از جمله قاهره، اسکندریه، جیزه و چند شهر دیگر با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند که این درگیری‌ها تا کنون دست کم 8 کشته و بیش از 25 زخمی برجای گذاشته است.

وزارت بهداشت مصر نیز کشته شدن 8 تن و زخمی شدن 21 تن را تایید کرده است.

گفته می‌شود حامیان اخوان المسلمین در برخی شهرها از جمله اسکندریه و قاهره بر روی ساختمان‌های مشرف به خیابان موضع گرفته‌اند و به سوی نیروهای دولتی شلیک می‌کنند.

همچنین نیروهای امنیتی مصر اعلام کردند که تاکنون چند بمب کار گذاشته شده و یک خودرو بمب گذاری شده را خنثی کرده‌اند که با هدف به تعطیلی کشاندن همه‌پرسی آماده شده بودند.

با توجه به تداوم خشونت‌ها در مصر،انتظار می‌رود شمار قربانیان درگیری‌های حامیان اخوان با نیروهای امنیتی افزایش یابد.
                                   ......................................
 آمریکا شروط افغانستان را پذیرفت

دیدار رایس و کرزی به حدی برای آمریکا ناامید کننده بود که مشاور امنیت ملی اوباما پس از این دیدار گفت: «پس از دیدار با حامد کرزی ناامید شدم.»

  پس از مدت‎ها تهدید و رایزنی، گفته می‌شود که مقامات آمریکایی برای امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن، شروط دولت افغانستان را پذیرفته است.
 
به گزارش «طلوع نیوز»، معاون سفیر آمریکا در افغانستان امروز (سه شنبه) در دیدار با «فضل الله وحیدی» والی ولایت «هرات» گفته است که دولتش خواسته‎های دولت افغانستان را پذیرفته و قرار است تا 2 هفته دیگر پیمان امنیتی کابل-واشنگتن به امضا برسد.
 
مقامات ریاست جمهوری افغانستان تاکنون در این مورد، اظهار نظری نکرده‌اند.
 
«حامد کرزی»، رئیس جمهور افغانستان، موفقیت روند صلح، انتخابات شفاف، توقف عملیات شبانه و حمله به منازل مردم، آزادی زندانیان «گوانتانامو» و تجهیز نیروهای امنیتی افغان را به عنوان شروط برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا تعیین کرده بود.
 
این در حالی است که در ابتدا آمریکا با خوشبینی فکر می‌کرد که موضوع امضای پیمان امنیتی با افغانستان با چند روز مذاکره حل خواهد شد، به همین سبب، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی باراک اوباما برای مذاکرات بیشتر به کابل آمد اما حامد کرزی در دیدار با وی همچنان بر عملی شدن شروطش تاکید کرد.
 
دیدار رایس و کرزی به حدی برای آمریکا ناامید کننده بود که مشاور امنیت ملی اوباما پس از این دیدار گفت: «پس از دیدار با حامد کرزی ناامید شدم.»
 
همچنین با جدی‎تر شدن تنش‎ها بین افغانستان و آمریکا، واشنگتن باز هم امیدوار بود تا بتواند از راه مذاکره، پیمان امنیتی با افغانستان را به امضا برساند، به همین منظور «جیمز دابینز» نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان و پاکستان، دومین فرستاده آمریکا به کابل آمد.
 
اما دیدار دابینز با کرزی هم نتیجه‎ای نداشت و دولت افغانستان بر عملی شدن شروطش تاکید کرد و آمریکا بار دیگر از مذاکره برای امضای پیمان امنیتی ناامید شد؛ این ناامیدی به حدی بود که «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا در سفرش به افغانستان از دیدار با حامد کرزی صرفنظر کرد و آن را بی فایده دانست.
 
البته دولت آمریکا باوجود تاکید بر مذاکرات برای امضای پیمان امنیتی با افغانستان، راه هشدار و تهدید را نیز آزمود و اعلام کرد، اگر پیمان امنیتی تا پایان سال 2013 میلادی امضا نشود، این کشور تمام نظامیانش را از افغانستان خارج می‎کند. تهدیدها در حالی مطرح شد که همزمان دابینز در اظهاراتی گفت، آمریکا به آسانی از افغانستان دست نخواهد کشید.
 
حامد کرزی در این مدت اندکی از موضع خود عقب نشینی نکرد، اما آمریکا با همه ترفندهای که داشت سرانجام مجبور شد تا در مقابل دولت افغانستان کوتاه بیاید.
  اخبار بین الملل - ایسنا ,فارس


ویدیو مرتبط :
پژو تمام شروط ایران خودرو را پذیرفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عدلی منصور خطاب به حامیان مرسی: به خانه‌هایتان بازگردید/کری: آمریکا به شدت نگران اوضاع مصر است



حامیان مرسی,اخبار مصر

عدلی منصور خطاب به حامیان مرسی: به خانه‌هایتان بازگردید

رئیس‌جمهور موقت مصر در اولین سخنان خود در خصوص تظاهرات میلیونی مصری‌ها در حمایت از ارتش این کشور خطاب به کشورهای خارجی گفت: آیا این انقلاب است یا اراده مردمی؟

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی بوابة الاهرام، عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر خطاب به کشورهای خارجی گفت: به شبکه‌های ماهواره‌ای و خبرگزاری‌ها نگاه کنید، مصری‌ها مقابل شما هستند آیا این کودتا است یا اراده مردمی؟ زمانی که مردم سخن می‌گویند، همگان ساکت می‌شوند.

رئیس‌جمهور موقت مصر عنوان داشت: دولت مصر هیچ گونه ناامنی، بستن خیابان‌ها و پل‌ها را نخواهد پذیرفت و دولت باید مجددا حاکمیت خود را اجرایی کند.

وی در تماس تلفنی با شبکه "الحیاة" مصر از تحصن‌کنندگان حامی محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در رابعه العدویه و النهضه خواست به خانه‌هایشان بازگردند و به تحصن خود پایان دهند.

رئیس‌جمهور موقت مصر تاکید کرد که هیچ کس این افراد را تحت تعقیب قرار نخواهد داد و خود وی برای این امر تعهد شخصی می‌دهد.
در عین حال، عدلی منصور تصریح کرد که کشور دارای نهادهایی است و اجازه بی‌امنیتی و بستن راه‌ها را نمی‌دهد و با جدیت با این مسائل برخورد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم مصر حرف خود را زدند و ما باید به دو دستگی‌ها پایان دهیم و این جمعیت‌هایی گسترده که به خیابان‌ها آمدند، خود گواه بر این است که مصرِ‌ها نسبت به رخدادهای جاری از آگاهی کامل برخوردارند.


عدلی منصور در خصوص رخدادهای صحرای سیناء گفت: مصری‌ها شاهد کاهش اقدامات تروریستی خواهند بود و زمانی که مردم سخن می‌گویند، هیچ کس بعد آنها حرفی نمی‌زند.
وی تاکید کرد: رئیس‌جمهور متعلق به همگان بوده و رئیس‌جمهور یک گروه یا دسته خاص نیست و اختلاف میان ما اختلاف‌های دینی نیست.

در همین راستا، حازم ببلاوی، نخست‌وزیر مصر اعلام کرد: به خیابان آمدن مردم به این روش متمدنانه تنها نشانگر این است که این کشور با وجود چنین مردم بزرگی هیچ هراسی ندارد.
وی در صفحه خود در توییتر نوشت: واقعیت این است که مردم مصر تصمیم‌گیرنده هستند و به ما دستور می‌دهند و ما دستورات آنها را اجرایی می‌کنیم و این مردم هستند که کشور را رهبری می‌کنند، درود به این مردم بزرگ.

از سوی دیگر، محمد البرادعی، معاون رئیس‌جمهور مصر در روابط خارجه در صفحه خود در توییتر خواهان دوری از اقدامات خشونت‌آمیز، پایبندی به عدالت و قانون و توافقی مبتنی بر پذیرش دیگران شد.


محکومیت بین‌المللی خشونت‌های مصر/کری: آمریکا به شدت نگران اوضاع مصر است

جان کری اعلام کرده است که دولت آمریکا رسیدگی بی‌طرفانه و منصفانه به وقایع جاری در مصر را خواستار است که به موجب آن دهها تن کشته و حدود 4500 تن مجروح شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به درگیری‌های خونین مصر گفت: کاخ سفید خواهان پایان دادن به بازداشت‌های سیاسی و آزادی رهبران سیاسی در مصر است.

کری با انتشار بیانیه‌ای گفت: در این فضای به شدت خشونت زده مقام‌های مصر قانونا و اخلاقا موظفند که به حق تجمعات صلح آمیز و آزادی بیان احترام بگذارند. این دو از ارکان اصلی گذار به دموکراسی است که مقام‌های مصر هم بارها به ضرورت آن اذعان کرده‌اند.

جان کری در ابتدای این بیانیه آورده است که در پی خشونت‌های‌ ۲۴ ساعت گذشته در مصر او با کاترین اشتون، محمد البرادعی و نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر شخصا گفت‌وگو کرده و نسبت به کشته و زخمی‌شدن صدها تن در جریان اعتراضات ۲۴ ساعت گذشته عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، خشونت بیشتر نه تنها فرآیند دموکراتیک شدن و آشتی ملی را به تاخیر می‌اندازد، بلکه تاثیر بسیار منفی بر ثبات منطقه خواهد داشت.
در این بیانیه کری اعلام کرده است که دولت متبوعش خواستار رسیدگی بی‌طرفانه و منصفانه به وقایع جاری در مصر است.
او همچنین از تمامی رهبران سیاسی مصر خواست به سرعت به کمک کشورشان بیایند تا از آنچه او سقوط مصر از لبه پرتگاه نامیده، جلوگیری کنند.

در همین حال، احمد طیب، شیخ الازهر و محمد البرادعی، معاون رئیس جمهور موقت مصر در امور بین‌الملل که از اقدامات ارتش مصر برای برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری اسلامگرای این کشور حمایت کرده بودند، کشتار تعداد زیادی از هواداران آقای مرسی در درگیری با نیروهای ارتش را محکوم کردند.

شیخ الازهر مصر که بلندپایه‌ترین روحانی سنی مذهب مصر به شمار می‌رود، خواهان تحقیق در این مورد شده است.
محمد البرادعی نیز گفته است که از خشونت نامتناسبی در درگیری‌ها استفاده شده است.

انگلیس و اتحادیه اروپا نیز توسل به زور را محکوم کردند.
انگلیس درگیری‌های اخیر در مصر را محکوم کرده در همین رابطه ویلیام هیگ، وزیر خارجه این کشور از مقامات مصری خواسته به خشونت‌ها پایان دهند.

هیگ گفته است: آنهایی که مسئول بروز چنین حوادثی هستند باید به تخلفاتشان رسیدگی شود.
وزیر خارجه انگلیس همچنین بر حق برگزاری اعتراضات صلح آمیز تاکید کرده است.

در همین حال کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از خشونت‌های شب گذشته در مصر عمیقا ابراز تاسف کرد.
اشتون هم بر رعایت حق برگزاری اعتراضات صلح آمیز تاکید کرد./ایسنا