اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«اوباما» پیش‌بینی کرد احتمال توافق هسته‌ای زیر 50‌درصد



اخبار,اخبار سیاست خارجی, پیش‌بینی  اوباما درباره مذاکرات هسته ای


 اخبار سیاست خارجی - «اوباما» پیش‌بینی کرد
احتمال توافق هسته‌ای زیر 50‌درصد

 «کمی کمتر از 50‌درصد» پیش‌بینی «باراک اوباما» رییس‌جمهوری آمریکاست ‌در مورد احتمال دستیابی به توافق ایران و گروه «1+5». رییس‌جمهوری آمریکا که چندروز پیش، 53سالگی‌اش را جشن گرفت، در مصاحبه‌ با «نیویورک‌تایمز» احتمال دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران را کمی کمتر از 50-50 و علت این احتمال را دغدغه‌های مقامات ایران از پیامدهای توافق دانست. او افزود: «در مورد اینکه ایران بتواند از این فرصت استفاده کند، باید منتظر بمانیم و ببینیم، اما این به دلیل عدم تلاش در سمت ما نیست.»

به نظر می‌رسد «اوباما» با این سخنان قصد دارد تا در صورت شکست گفت‌وگوهای جامع هسته‌ای بین ایران و گروه «1+5» و عدم حصول توافق، طرف مقابل را مقصر جلوه دهد. در همین راستا یک‌روز پیش از آغاز مذاکرات «وین 6» که تا روز 27 تیر ادامه داشت، «جان کری» وزیرخارجه آمریکا در یادداشتی در «واشنگتن‌پست» نوشته ‌بود: «اگر مذاکرات شکست بخورد، مسوولیتش بر دوش ایران است.» اما پس از این اظهارات بود که «عباس عراقچی» مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، در دومین‌روز از آن مذاکرات، صحبت کردن در مورد مقصر شکست مذاکرات را زود دانست و در عین حال ابراز امیدواری کرد تا از این فرصت استفاده شود.

 

او همچنین به وزیرخارجه آمریکا اینگونه پاسخ داد: «اگر مذاکرات موفق نباشد و شکست بخورد، افکارعمومی جامعه بین‌الملل قضاوت صورت خواهد داد و به ادعای افراد مختلف نیست و من اطمینان دارم که جامعه بین‌الملل قضاوتی صحیح خواهد داشت.» با این وجود «باراک اوباما» دوروز پیش از پایان موعد مقرر توافق ژنو یعنی 29 تیرماه گفت مذاکره با ایران به زمانی فراتر از ضرب‌الاجل 20جولای (29 تیر) نیاز دارد. او همچنین پیشرفت واقعی در مذاکرات را تایید کرد و از «درپیش‌بودن یک مسیر قابل‌اعتماد» سخن گفت.  رییس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه خود با «نیویورک‌تایمز» در مورد حمله هوایی به نیروهای داعش در عراق نیز سخن گفت.

 

او در این مورد گفت: «با توجه به اینکه سفارت و کنسولگری این کشور در «بغداد» و «اربیل» قرار دارد، باید از امنیت آنها اطمینان حاصل کرد.» او همچنین تاکید کرد که «در صورت لزوم، حملات هوایی آمریکا علیه مواضع دولت اسلامی در عراق ادامه پیدا خواهد کرد.» او همچنین گفته که «حملات هوایی آمریکا می‌تواند به شکسته‌شدن محاصره کردهای ایزدی آواره توسط «داعش» کمک کند.»

 

به گزارش «تسنیم»، «باراک اوباما» درباره نقش ایران در عراق گفت: «تصور می‌کنم ایرانی‌ها در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که موضع حداکثری در عراق در طولانی‌‌مدت با شکست مواجه می‌شود.» او دلیل عدم مداخله آمریکا در تنش میان عراق و تکفیری‌های «داعش» در مراحل ابتدایی را برداشته‌شدن فشار از روی دولت عراق و عدم احساس نیاز برای سازش با دیگر اقلیت‌های این کشور دانست. او همچنین تاکید کرد که «اجازه تشکیل خلافت اسلامی در سوریه و عراق را نخواهد داد.»
  اخبار سیاست خارجی - شرق


ویدیو مرتبط :
اوباما بعد از توافق هسته ای !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما: شانس توافق هسته ای با ایران کمتر از ۵۰ درصد است



اخبار,اخبارسیاست خارجی, باراک  اوباما

رییس جمهور آمریکا خطاب به سناتورهای دموکرات گفته است که شانس توافق هسته ای با ایران کمتر از ۵۰ درصد است و از آنها خواسته تا پایان مذاکرات هسته ای صبور باشند.

 به گزارش فرهیختگان آنلاین، به نقل از آسوشیتدپرس، باراک اوباما بامداد چهارشنبه در دیدار با سناتورهای دموکرات این کشور در کاخ سفید این اظهارات را بیان کرده است.

این خبرگزاری می نویسد که سناتورهای حاضر در این جلسه هیچ مخالفتی با اظهارات رییس جمهور این کشور و همچنین تمدید زمان مذاکرات هسته ای با ایران نداشته اند.

شماری از سناتورهای حاضر در این دیدار به آسوشیتدپرس گفته اند که محور اصلی نشست چهارشنبه شب آنها با باراک اوباما، مذاکرات هسته ای جاری بین ایران و گروه ۱+۵ و توافق احتمالی در این زمینه بوده است.

ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در وین اتریش در حال مذاکره بر سر نگارش متن توافق جامع هسته ای هستند. دو طرف مهلت رسیدن به توافق را تا روز جمعه تمدید کرده اند.

مهم ترین نکات اختلافی دو طرف را زمان بندی برداشته شدن تحریم ها و اقدامات ایران و برداشتن تحریم های نظامی علیه ایران عنوان می کنند.

قرار است که دولت آمریکا پس از پایان مذاکرات هسته ای، متن توافق حاصل شده احتمالی را به سنا تحویل داده و نمایندگان کنگره ظرف مدت ۳۰ تا ۶۰ روز آن را بررسی کنند.

این در حالی است که سایت پولتیکو وابسته به جمهوری خواهان، از قول دیک دوربین یکی از سناتورهای آمریکایی نوشته است که اوباما در نشست چهارشنبه شب خود گفته است شانس توافق کمتر ۵۰ درصد است و وی با توافقی ضعیف و غیرقابل اجرا موافقت نخواهد کرد.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  - فرهیختگان