اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اوباما: ایران یک سال یا بیشتر تا ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد/ابراز خوشبینی درباره توافق هسته‌ای



توافق هسته‌ای ایران و آمریكا,  باراک اوباما

اوباما: ایران یک سال یا بیشتر تا ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد/ابراز خوشبینی درباره توافق هسته‌ای

رئیس جمهوری آمریکا گفت: ایران تا توانمند شدن برای ساخت یک بمب اتمی یک سال یا کمی بیشتر از یک سال فاصله دارد.

 باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ایران هنوز یک سال تا توانمند شدن برای ساخت یک بمب هسته‌ای فاصله دارد.

 اوباما بر اساس ارزیابی‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا گفت: ایران یک سال یا کمی بیشتر برای اینکه قادر باشد سلاح هسته‌ای بسازد فرصت نیاز دارد.

براساس این گزارش، این ارزیابی با ارزیابی اسرائیل که معتقد است ایران در فاصله کمتری قادر است به بمب اتمی دست پیدا کند مغایر است. اسرائیلی‌ها بارها تاکید کرده اند که ایران تنها چند ماه تا ساخت سلاح اتمی فاصله دارد.

این درحالیست که دولت ایران بارها تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای این کشور صلح آمیز است و به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

اوباما نسبت به موفقیت دیپلماسی میان دولت آمریکا و دولت جدید ایران ابراز خوشبینی کرد اما گفت که آمریکا «توافق بد» درباره برنامه هسته ای ایران را نخواهد پذیرفت.

 وی درباره گفت‌وگوی تلفنی 15 دقیقه‌ای خود با رئیس جمهوری ایران گفت: آقای روحانی موضع خود را براساس این ایده که می‌تواند روابط با کشورهای جهان را بهبود ببخشد بنا کرده است. وی تا کنون حرف‌های به حقی زده است اما مساله این است که آیا می‌تواند ادامه دهد؟

اما وی همچنین افزود: روحانی تنها تصمیم گیرنده در ایران نیست. و او تصمیم گیرنده نهایی نیست.

این مصاحبه روز جمعه 4 روز بعد از تعطیلی دولت فدرال به علت اختلافات موجود با کنگره، انجام شده است.

باراک اوباما مجددا مخالفت خود را با مذاکره با جمهوریخواهان کنگره برای پایان دادن به تعطیلی دولت فدرال یا سقف بدهی‌های دولت اعلام کرد.

وی گفت: رای کافی در مجلس نمایندگان برای بازگشایی دولت فدرال وجود دارد و شرط میبندم که با وجود این تعداد رای ما به بن بست نمی‌رسیم.

وی از طرح خدمات درمانی خود که مورد انتقاد جمهوریخواهان است دفاع کرد و تاکید کرد که آمریکائی‌ها نباید ناامید شوند./فارس

 


ویدیو مرتبط :
ابراز شادمانی مردم پس از اعلام خبر توافق هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لوران فابیوس: توافق هسته ای احتمالی با ایران، بهانه را ازدیگر کشورها برای ساخت بمب اتمی می گیرد



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,  انرژی هسته ای

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، در گفتگویی اختصاصی با فرانس 24 گفت ما توافقنامه ای هسته ای با ایران می خواهیم که بهانه به دست دیگر کشورهای خاورمیانه برای ساخت بمب اتمی ندهد.

به گزارش «تیک»،  وزیر امور خارجه فرانسه گفت موضوع ما از همان نخست مشخص بوده است . با این قرار که استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز حق ایران است اما این کشور حق ندارد برای ساخت بمب اتمی تلاش کند. اکنون مذاکرات درباره همین مسئله است که ایران تضمین لازم را بدهد که به دنبال بمب اتمی نیست. البته ایران اعلام کرده است تعهدات لازم را در این خصوص خواهد داد اما باید ثابت کند این تعهدات پایدار و معتبر است و درآینده آن را دور نخواهد زد.

فابیوس در بخش دیگر از سخنان خود در همین باره گفت: پیشرفت هایی در مذاکرات است اما ما بر این باوریم تنها هنگامی امکان دستیابی به توافقنامه ای درباره پرونده هسته ای ایران مسیر خواهد شد که این توافقنامه محکم و قوی باشد. در نتیجه مشکلات هنوز وجود دارد و ما تا آخر مسیر را طی نکرده ایم .

 

امیدواریم چنین توافقنامه ای سرانجام به دست آید اما تاکید می کنم تنها زمانی این توافقنامه به دست خواهد بود که محکم و قوی باشد.

 

علت اینکه می گوییم محکم و قوی باید باشد نخست، به این دلیل است که هر زمان بخواهیم تعهدات ایران را راستی آزمایی کنیم. دوم برای آنکه بهانه به دست دیگر کشورهای منطقه ندهیم تا برنامه هسته ای ایران را بهانه کنند و بگویند چرا ایران باید در آینده سلاح هسته ای داشته باشد اما ما نداشته باشیم. اگر چنین شرایط در منطقه خاورمیانه به وجود آید با توجه به آنکه این منطقه در همین حالت عادی نیز مستعد انفجار است، پر از قدرت های هسته ای خواهد شد که مجهز به بمب اتمی هستند. این چیزی است که ما تلاش می کنیم از آن برای منطقه دوری کنیم .


 اخبار سیاست  خارجی  -  تیک