اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اهمیت انتخابات خبرگان در چشم انداز سیاسی ایران



اخبار,اخبارسیاسی واجتماعی,مجلس خبرگان

مجلس خبرگان یكی از مهم‌ترین اركان نظام جمهوری اسلامی ایران است. این مجلس در تعیین ولایت فقیه و رهبری نقش اساسی دارد.

  بر این اساس به نظر می‌رسد انتخاب افراد برای حضور در این مجلس باید بیش از انتخاب افراد در مجلس ، شورای شهر و حتی ریاست‌ جمهوری مورد توجه قرار گیرد. اما در دوره‌هایی كه انتخابات مجلس خبرگان برگزار شد، در مقایسه با انتخابات دیگر از رونق كمتری برخوردار بوده است به نظر می‌رسد برای مردم و جامعه این موضوع به درستی تبیین نشده است كه خبرگان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

البته در این بین كارشناسان سیاسی اعتقاد دارند شور و شوق برای انتخابات مجلس خبرگان پیش روی،   بیش از گذشته خواهد بود. موضوع دیگری كه در انتخابات این مجلس باید مد نظر گرفت، فراهم كردن بستری برای حضور خبرگان كم سن و سال‌تر  به قولی جوان است.

 

برخی اعتقاد دارند خبره شدن با جوانی جمع نمی‌شود اما دیدگاه دیگری وجود دارد كه می‌توان در بین جوان‌تر‌ها افراد خبره‌ای را پیدا كرد كه اگر بر كرسی مجلس خبرگان تكیه بزنند، كمك شایانی در عملكرد این مجلس خواهد داشت. در این زمینه «قانون» با سید رضا اكرمی عضو شورای مركزی جامعه روحانیت مبارزومحمدتقی‌رهبر امام جمعه اصفهان گفت‌وگویی داشت. اكرمی ، اعتقاد دارد خبرگی با جوانی جمع نمی‌شود اما محمدتقی‌رهبر،  تاكید می‌كند قید سن، سیاسی‌كاری است و هر كسی كه شاخص‌های قانون اساسی و با محوریت تشخیص شورای نگهبان را دارا باشد می‌تواند در مجلس خبرگان حضور پیدا كند.


  تفاوت انتخابات خبرگان با دوره‌های گذشته
اكرمی در گفت‌وگو با «قانون» تاكید كرد: معتقدم صحبت درباره انتخابات مجلس خبرگان زود است. چرا كه نه ثبت نامی انجام گرفته و نه تبلیغاتی شروع شده است. وی ادامه داد:از سوی دیگر انتخابات مجلس خبرگان اولین بار نیست كه برگزار می‌شود و این دوره هم  به همان روال صورت می‌گیرد. با این حال این روحانی به تفاوت انتخابات سال جاری مجلس خبرگان با دوره‌های گذشته اشاره كرد و گفت: اما تنها تفاوت انتخابات این دوره از مجلس خبرگان با دوره‌های گذشته، برگزاری آن به صورت تجمیع است. امسال قرار است انتخابات خبرگان با مجلس شورای اسلامی یك جا بر گزار شود. 


  تجمیع از اهمیت نمی‌كاهد
اكرمی اعتقاد دارد كه این تجمیع از اهمیت انتخابات مجلس خبرگان نمی‌كاهد و مانند هر سال شكوهمند برگزار می‌شود. نماینده سابق مجلس این انتقاد را كه انتخابات مجلس خبرگان مانند دیگر انتخابات پر شور برگزار نمی‌شود را نپذیرفت و توضیح داد: از آنجایی كه هنوز نه كسی ثبت نام كرده و نه تبلیغات آن صورت گرفته است نمی‌توان پیش داوری كرد كه انتخابات خبرگان از اقبال كمتری برخوردار است،بنابراین این‌نقد را رد می‌كنم.


  خبرگان با جوانی منافات دارد
این روحانی همچنین در زمینه حضور جوانان در انتخابات خبرگان و نشستن بر كرسی خبرگان گفت: انتخابات خبرگان همانند مجلس و شورای شهر هم از ناحیه داوطلبان و هم از ناحیه  رای دهندگان ضوابطی دارد. هر كس  واجد شرایط باشد میدان برای داوطلبی  او باز است و این مردم هستند كه افراد را انتخاب می‌كنند. 

 

وی تاكید كرد: نكته دیگر این است كه، همان طور كه ازكلمه خبره بر داشت می‌شود این است كه خبره محدود به فردی نیست كه معلوماتی دارد و اگر از عهده امتحانی برآمد وارد مجلس خبرگان شود، بلكه در این مجلس، تجربه و داشتن وجهه خود و شناخته شده از اهمیت بیشتری برخوردار است. اكرمی عنوان كرد: به تعبیری دیگر مردم صالح مقبول را بیشتر انتخاب می‌كنند تا اصلح غیر مقبول را. با این حال او مانعی برای ثبت نام نامزدهای جوان در انتخابات خبرگان‌نمی‌بیند و تاكید دارد كه مردم تشخیص می‌دهند چه كسی وارد خبرگان شود و نمی‌توان به مردم خط داد.

 

این در شرایطی است كه اكرمی اعتقاد راسخ دارد مردم كسی كه تجربه و سابقه دارد را مقدم بر فردی می‌دانند كه تازه پا در این عرصه گذاشته است.


   نقش خبرگان در ولایت فقیه
از سوی دیگر امام جمعه اصفهان در گفت و گو با «قانون» به اهمیت انتخابات مجلس خبرگان اشاره كرد و با بیان اینكه انتخابات خبرگان  هر هشت سال یك‌بار برگزار می‌شود گفت: از لحاظ زمانی مجلس خبرگان مشابه مجلس شورای اسلامی نیست. اما از آنجایی  كه این مجلس با یكی از اركان مهم نظام یعنی انتخاب ولایت فقیه ارتباط دارد، شایان اهمیت است.

 

محمد تقی رهبر با بیان اینكه در كشور ما مردم سالاری دینی اجرا می‌شود ،‌توضیح داد: در مردم سالاری دینی، نقش ولی فقیه مهم است. انقلاب با ولایت فقیه شكل گرفته است و با ولایت  فقیه تداوم دارد. درست است كه همه نهادهای قانونی، وظایف خود را انجام می‌دهند اما جاهای حساسی وجود دارد كه فقط نظر ولی فقیه كار‌ساز است. از این لحاظ انتخابات مجلس خبرگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


   شاخص های خبرگان
وی در ادامه به ارتباط خبرگان و رهبری اشاره كرد و گفت: در این زمینه اعضای خبرگان بر اساس قانون اساسی می‌توانند به رهبری تذكراتی بدهند و نكاتی را  در برخی موضوعات عنوان كنند با این حساب خبرگان نقش حساسی در نظام جمهوری اسلامی دارد، بنابراین باید افرادی به این مجلس راه پیدا كنند كه از بصیرت، دیانت، علم و شایستگی كامل برخوردار و در تعیین رهبری شاخص باشند.


  امامان جمعه اهمیت خبرگان را گوشزد كنند
بر خلاف اكرمی، محمدتقی‌رهبر قبول دارد كه انتخابات مجلس خبرگان از شور و شوق لازم برخوردار نیست، او این موضوع را به دلیل مطلع نبودن مردم از اهمیت این مجلس دانست و تاكید كرد: رسانه‌های، نخبگان و  خاطبان جمعه  به مردم اهمیت موضوع را گوشزد كنند تا همان طور كه پای صندوق رای مجلس شورای اسلامی می‌روند رای خود را برای انتخابات مجلس خبرگان به صندوق بیندازند.

 

امام جمعه اصفهان ادامه داد:  انتخاب نماینده مجلس و تركیب این مجلس با مسائل روزمره مردم گره خورده است و جریان‌های سیاسی برای اینكه بتوانند تعداد كرسی بیشتر را از آن خود كنند شعف بیشتری به انتخابات مجلس می دهند. این در حالی است كه انتخابات مجلس خبرگان انتخابات استراتژیكی است چرا كه این افراد جایگاه رهبری را تبیین می‌كنند. بنابراین باید اهمیت این موضوع برای مردم شفاف گفته شود.


  سن در خبرگان بی‌معنی است
با وجود اینكه محمدتقی‌رهبر پذیرفت انتخابات مجلس خبرگان آن طور كه باید و شاید با اقبال مردمی روبه‌رو نیست، با جوان سازی مجلس خبرگان خیلی موافق نیست. البته به كل این موضوع را رد نكرد. وی در این باره گفت: برای حضور در دولت شرط سنی وجود ندارد اما در مجلس با سیاسی كاری این موضوع لحاظ شد و مجلس هشتم سدی برای حضور افراد بالای 70 سال ایجاد كرد. اعتقاد دارم این  كار سیاسی بود، چرا كه مجلس جای تفكر و رای است بنابراین افراد پخته و با تجربه باید در چنین محافلی حضور داشته باشند.

 

امام جمعه اصفهان تاكید دارد شرط سنی در دولت وجود ندارد و هر فردی كه بتواند از عهده كار برآید برای وزارت انتخاب می‌شود. با این حال رهبر ضمن اینكه حضور جوانان را در مجلس خبرگان رد نمی‌كند اما اعتقاد دارد افرادی كه تجربه زیادی در قبل و بعد از انقلاب دارند و با امام و رهبری نشست و برخاستی داشتند بهتر می‌توانند از عهده وظایف مجلس  خبرگان برآیند.

 

امام جمعه اصفهان در انتها تاكید كرد: البته منع قانونی برای حضور افراد جوان‌تر در مجلس خبرگان وجود ندارد، اگر فردی كه شاخص‌های تعیین شده از سوی قانون اساسی را دارد و تایید شورای نگهبان را بگیرد می‌تواند بر كرسی مجلس خبرگان تكیه بزند.


  نهادی برای تربیت خبرگان وجود ندارد
یكی از موضوعات اساسی در ابتدای انقلاب اسلامی پرورش افراد برای عهده دار شدن مسئولیت‌ها بود. اما هر چه از انقلاب فاصله گرفته شد از اهمیت این موضوع كاسته شد. رهبر در این باره كه آیا حوزه علمیه برای پرورش و تعلیم خبرگان برنامه‌ای دارد یا خیر، گفت: چنین نهادی در حوزه وجود ندارد. حوزه مسئول پرورش عالم است و افراد خود در بوته سیاسی، سرد و گرم این مسیر را می‌چشند و  پخته می‌شوند. امام جمعه اصفهان تصور می‌كند لزومی ندارد، نهادی خبره‌ای برای مجلس خبرگان پرورش دهد.

 

اخبار سیاسی- قانون


ویدیو مرتبط :
آرایش سیاسی انتخابات آینده مجلس خبرگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش بینی "گاردین" از چشم انداز انتخابات ایران



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

پیش بینی "گاردین" در گزارشی ویژه درباره چشم انداز انتخابات ایران
ائتلاف ناطق نوری – لاریجانی به همراه هاشمی – اصلاح طلبان از روحانی حمایت خواهند کرد

روزنامه بریتانیایی "گاردین" با انتشار گزارشی با اشاره به تجدید جناح بندی های سیاسی در ایران پیش از زمان برگزاری انتخابات پیش بینی خود از بلوک بندی در ماه های پیش رو را ارائه کرده است.

به گزارش خرداد، این روزنامه با اشاره به حمایت گسترده ای که "حسن روحانی" رییس جمهوری ایران پشت سر خود دارد می نویسد:"حمایت از او نه صرفا به دلیل سیاست خارجی بلکه به سبب تمایل او به احیای اقتصاد و تقویت بخش خصوصی نیز می باشد. در تهران حدس و گمان ها آن است که "علی لاریجانی" رییس مجلس و "علی اکبر ناطق نوری" یکی از روحانیون بلندپایه ایران با شرکت در رقابت انتخاباتی از مواضع رییس جمهوری ایران حمایت کنند. این ائتلاف می تواند حمایت آیت الله هاشمی رفسجانی رییس جمهوری پیشین و هم چنین رییس دولت اصلاحات را نیز به همراه داشته باشد".
 
البته گاردین اشاره می کند که به سبب فقدان احزاب سیاسی موثر ممکن است وضعیت جناح بندی های سیاسی تا زمان انتخابات قدری پیچیده و بغرنج شود. این روزنامه در ادامه با اشاره به نقش مهم ایت الله هاشمی به خصوص در دوران پس از پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق می نویسد:"ایت الله هاشمی رفسجانی رییس وقت مجلس و پس از آن رییس جمهوری وقت (1997 -1989 میلادی) در سیاست خارجی عملگرا و خواستار آزادی اجتماعی بیش تر بود. او هم چنین از تقویت بخش خصوصی و فضای بازتر اقتصادی حمایت می کرد. او از فراست و نفوذ کم نظیری در طول دوره زمامداری خود برخوردار بود".

این نشریه در ادامه اشاره می کند که  تا پیش از پایان جنگ در ایران جناح چپ در درون نظام به اقتصاد دولتی گرایش بیش تری داشت اما از دهه 90 میلادی تا حدی به دلیل تبعات ناشی از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی جناح چپ از گرایش به اقتصاد دولتی دور شد و در نگرش خود تعدیل ایجاد کرد به طوری که در دوران دولت اصلاحات از سال 1997 میلادی به این سو تاکید بیش تر بر اصلاحات اجتماعی و سیاسی بود.

این روزنامه در ادامه با اشاره به پیروزی احمدی نژاد و تبعات آن برای ایران می نویسد:"ریاست جمهوری احمدی نژاد نشانه ای از تلاش برای ایجاد یک جناح راست جدید در ایران بود که در عرصه سیاست خارجی موضعی سرسختانه و قاطعانه اتخاذ می کرد و در حوزه اقتصاد شعارهای عدالت طلبانه سر می داد که پیش تر توسط جناح چپ نظام مطرح می شد. با این حال، علیرغم پیروزی او در انتخابات و محبوبیت 61 درصدی اش در یک نظرسنجی صورت گرفته ردر ماه آگوست اظهارنظرها و عملکرد او سبب شد تا تحریم های سخت گیرانه بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران علیه آن کشور وضع شود و ایران دچار سطح بی سابقه ای از بدهی بد بانکی شود".

گاردین در ادامه اشاره می کد که پیروزی روحانی در انتخابات سال 2013 میلادی سرآغاز دوباره برای سیاست های "راست سنتی" و عملگرایی در عرصه سیاست خارجی و تشویق شرکت های خصوصی بود. این روزنامه در ادامه اشاره می کند که اگرچه حجت الاسلام ناطق نوری و لاریجانی ممکن است موضع محافظه کارانه ای در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی داشته باشند و چندان از فضای باز نسبی ایجاد شده در حوزه مطبوعات راضی نباشند اما در برهه زمانی کنونی به احتمال زیاد از روحانی حمایت می کنند.

 

اخبار انتخابات - خرداد نیوز