اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اهدای دیه فرزند توسط مادر



اخبار حوادث - اهدای دیه فرزند توسط مادر

طیبه یاوری 58‌ساله، زنی نیشابوری است که پسرش را در حادثه رانندگی از دست داد و دیه او را برای کمک به ساخت مدرسه‌ای با شش کلاس وقف کرد.

این زن در گفت‌وگو با «شرق» درباره تصمیم برای اهدای دیه فرزندش توضیح داده است.

‌پسرتان چند‌ساله بود؟
صالح 23‌ساله بود. بعد از سربازی برای شرکت در دوره آموزش تعمیر موبایل به مشهد رفت و بعد هم پیش یک دکتر گیاهی هندی در کرج آموزش طب گیاهی دید. من هم وام کمی برایش گرفتم و در کرج برای خودش کسب‌وکاری راه انداخته بود. پسرم بدون اینکه توقعی از کسی داشته باشد همه پیشرفت‌هایش را مدیون خودش بود. من همیشه پیش خودم می‌گفتم او پسر خوبی است و راه راست را انتخاب کرده است. او برای دوستانش الگو بود.

‌تصادف مرگبار چطور اتفاق افتاد؟
22 دی سال 90 با یکی از دوستانش که در دوره تعمیر موبایل با هم هم‌اتاق بودند به مشهد رفته بود تا برای مغازه‌اش عناب بخرد. نمی‌دانم در بلوار اندیشه چه اتفاقی افتاد که به وسط بلوار خورد و همانجا فوت شد. دوستش هم دست و پا و بینی‌اش شکست. بعدا فهمیدم پسرم حتی به بیمارستان هم نرسیده بود. مراسم تدفین صالح هم صبح روز اربعین در مشهد انجام شد.

‌دلیل حادثه چه بود؟
دقیق نمی‌دانم. هرکسی چیزی می‌گفت و حتی گفتند یک ماشینی به ماشینش زد و فرار کرد. مهم پسرم بود و جانی که از دست رفت. به‌هرحال خواسته خدا این بود و ما هم به خواست خدا راضی هستیم.

‌به غیر از صالح فرزند دیگری هم دارید؟
چهار دختر دارم که همه ازدواج کرده‌اند و یک پسر دیگر دارم که از سال 89 در تهران برای خودش کار می‌کند و به حرام و حلال توجه دارد. صالح هم فرزند آخر من بود. بچه بزرگم 37 سال دارد. پدرشان هم وقتی که صالح به دنیا نیامده بود به رحمت خدا رفت.

منبع درآمدتان چیست؟
الان 58‌ساله هستم و برای خودم مغازه لباس‌فروشی دارم.

مرگ صالح روی زندگی اطرافیانش چه تاثیری گذاشت؟
صالح به من گفته بود یکی از دوستانش به علت اینکه پدرش دو خانواده دارد از پس مخارج تحصیلش در دانشگاه برنمی‌آید. بعد از مرگ صالح روزی در مغازه‌ام بودم که شنیدم آن دوست صالح یک ترم است از درسش عقب مانده. دلیلش را از مادرش پرسیدم و فهمیدم صالح کمک خرجش بوده و او برای صالح عناب و چیزهای دیگر بسته‌بندی می‌کرد و صالح هم به او دستمزد می‌داد تا هزینه تحصیلش تامین شود. وقتی این را شنیدم گفتم من که نمرده‌ام. من راه پسرم را در این کار خداپسندانه ادامه می‌دهم و ادامه هزینه تحصیل دوستش را تامین می‌کنم.

‌چه شد که تصمیم به اهدای دیه فرزندتان برای ساخت مدرسه گرفتید؟
خواست خدا بود. صالح هرچه داشت از زحمت خودش به دست آورده بود و فکر می‌کنم هرکسی هر چیزی داشته باشد باید خودش استفاده کند. من از همان اول قصد داشتم پولی را که از بیمه به‌عنوان دیه فرزندم می‌گیرم در راه خیر و برای خودش خرج کنم. آقای هدایتیان، رییس آموزش‌وپرورش منطقه زبرخان نیشابور را که دیدم گفتم اگر خدا قبول کند چیز ناقابلی درست کنم. ما جان عزیزمان را دادیم اما چند عزیز دیگر دارم این شد که پول دیه را برای ساخت مدرسه شش‌کلاسه دادم. البته گرفتن دیه از بیمه طول کشید چون دوست صالح هم زخمی شده بود و پیگیری کارهای او طولانی شد.

‌فرزندان دیگرتان وقتی شنیدند شما چنین تصمیمی دارید چه گفتند؟
چیزی نداشتند که بگویند. با جان و دل قبول کردند. من گفتم خدا خودش امانتی به ما داده بود و خودش می‌داند کی امانت را بگیرد.
اخبار حوادث - شرق

 


ویدیو مرتبط :
دکلمه عشق مادر به فرزند عشق فرزند به مادر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماز فرزند براى آمرزش پدر و مادر



 

 

این نماز دو ركعت است، در ركعت اوّل پس از سوره «حمد»، ده بار مى گویى:

 


رَبِّ اغْفِرْلى وَلِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسابُ.


پروردگارا بیامرز مرا و پدر و مادرم و دیگر مؤمنان را در روزى كه حساب برپا شود

 

 

و در ركعت دوم پس از سوره حمد، ده مرتبه مى خوانى:

 


رَبِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِىَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ


پروردگارا بیامرز مرا و پدر و مادرم و هركه در حال ایمان به خانه من درآید و هر مرد مؤمن و زن با ایمانى را

 


پس از سلام نماز نیز ده بار مى گویى:

 


رَبِّ ارْحَمْهُماكَمارَبَّیانى صَغیراً.

 

پروردگارا ترحم كن بر ایشان چنانچه پروریدند مرا در كودكى.