اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقام از ظریف با استنادات عجیب!



اخبار ,اخبار سیاسی,انتقام از ظریف

 

اخبار سیاسی - وقتی منتقدین ظرافت های سخن ظریف را نمی بینند
انتقام از ظریف با استنادات عجیب!

سؤال اینجاست كه آیا ظریف تغییری در مواضع خود داده و یا همان كسانی كه از پشتیبانی قاطع رهبری از ایشان ناخرسند شدند ، امروز به انحاء مختلف چوب در چرخ دیپلماسی ظریف می گذارند؟

سخنان هفته ی پیش وزیر امور خارجه ی كشورمان در دانشگاه تهران ، به دستاویزی برای بسیاری از مخالفین سیاست های خارجی دولت یازدهم تبدیل شده است.

 

كسانی كه به محض انتشار خبر موفقیت ایران در رسیدن به توافق هسته ای در ژنو ، در صبح روز سوم آذر ناگهان پرچم سیاه در مجلس بلند كردند ، امروز نه تنها به گفته های دكتر ظریف در دانشگاه تهران اعتراض می كنند بلكه در اقدامی عجولانه درخواست عزل این وزیر موفق كابینه ی دولت را از رئیس جمهور دارند.

 

كسانی كه اگر اظهارنظر تاریخی مقام معظم رهبری مبنی بر رضایت ایشان از عملكرد تیم مذاكره كننده در ظهر روز سوم آذر نبود ، وزیر امور خارجه را به صلابه كشیده بودند. اما آیا ظریف از مواضع خود عدول كرده است؟ و آیا عملكرد وی تا به امروز در جهت خلاف منافع ملی این كشور بوده است؟

محمد جواد ظریف كه در روز رأی گیری در مجلس ، با همین برخوردهای تند رو به رو بود ، سخنانی را عنوان كرد كه قاعدتاً بایستی مورد توجه مجلس نشینان محترم قرار گرفته باشد و رأی اعتماد به وی ، در واقع اعتماد خانه ی ملت به اظهارات وزیر امور خارجه تعبیر می شود. سؤال اینجاست كه آیا ظریف تغییری در مواضع خود داده و یا همان كسانی كه از پشتیبانی قاطع رهبری از ایشان ناخرسند شدند ، امروز به انحاء مختلف چوب در چرخ دیپلماسی ظریف می گذارند؟

دكتر ظریف در تمام بخش های سخنرانی خود در روز اخذ رأی اعتماد در مجلس شورای اسلامی به قدرت و عزت ایران و مردم بزرگ آن بارها اشاره كردند ، آنچنان كه اولین جمله ای كه پشت تریبون مجلس بعد ازذكر نام خدا و سلام به مردم بزرگ ایران گفتند این بود كه " ایران اسلامی قدرتمند است ، قدرت ایران را باور كنید".

 

در تمام طول مدت سخنرانی هر جا نامی از مردم ایران و یا جمهوری اسلامی برده شد با تأكید بر بزرگی این مردم و با استدلال متقن مبنی بر این عزت و بزرگی از این مردم یاد شد. تلاش دكتر ظریف در اثبات قدرت و حقوق حقه ای ایران در عمل و نه در شعار در مجموعه ی سخنان ایشان چه در سخنرانی روز رأی اعتماد و چه در سایر سخنرانی ها به طور بارز جلوه گر بوده كه نمی توان آن ها را نادیده گرفت. منتها آنچه كه ایشان به تبیین آن پرداختند مفهوم قدرت بود كه به نظر می رسد منتقدین (بخوانید مخالفین) توجهی به آن نكرده اند.

در سخنرانی اخیر دكتر ظریف در دانشگاه تهران بخشی مربوط به وضعیت نظامی ایران بوده كه مورد اعتراض واقع شده است. هر چند ایشان شخصاً به این انتقادات پاسخ داده اند ولیكن در این نوشتار از زاویه ی دیگری به این موضوع پرداخته می شود.

 

ایشان دلیل كوتاه آمدن آمریكا در مقابل ایران را مسایل دیگری غیر از برتری نظامی ایران دانسته و گفتند:"آیا فکر کردید آمریکا که می تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می ترسد؟ آیا واقعا به خاطر قدرت نظامی، آمریکا جلو نمی آید؟". در خصوص قدرت نظامی ایران قطعاً صاحب نظران باید توضیح دهند و توضیح در این مورد در تخصص نگارنده نمی باشد.

 

منتها سؤال این است كه واقعاً آنچه كشورهای غربی را مجبور به پذیرش خواسته های ایران كرده است قدرت نظامی ایران بوده و یا قدرت مقاومت این مردم بزرگ؟ پاسخ این سؤال در بخشی از سخنان وزیر امور خارجه آمده است. این بخش ، مربوط به تعریف قدرت در جهان در حال گذار كنونی نهفته است: « در دوران كنونی رقابت ها بدون استفاده از هرم نظامی شكل می گیرد. یكی از پیچیده ترین دلایل این تحول ، تحول در مفهوم قدرت است.

 

گذر از تمركز قدرت بر قدرت نظامی به سایر ابعاد نوظهور قدرت ، اصالت یافتن مشخصه های فرهنگی ، معنایی ، هنجاری ، گفتمانی و نامتقارن و اشاعه ی معانی غیرنظامی مانند قدرت اقتصادی ، قدرت علمی و فن آوری ، قدرت بازیگری ، قدرت اجماع سازی از نمادهای مهم این تحول بوده و به همین دلیل فضا برای كنش گرانی مانند جمهوری اسلامی به طرز بی سابقه ای باز شده است».

توانایی دكتر ظریف در تغییر زمین بازی ستودنی است. مدت ها بود كه دولت آمریكا و رژیم صهیونیستی با به رخ كشیدن قدرت نظامی و چنگ و نشان دادن به ایران ، تلاش می كردند تا روی میز مذاكره ، توافقات به سمت تحریم و تضعیف ایران پیش رفته و موجب بروز مشكلات اقتصادی برای این مردم بزرگ شوند.

 

ظریف اما با مهارت توانست در چند ماه اخیر با تكیه بر سایر مفاهیم قدرت ، قدرت ایران را در منطقه و جهان به رخ قدرت های جهانی بكشد و نتیجه ی این استراتژی ، موفقیت در مذاكرات اخیر ژنو بود. موفقیتی كه هر چند برخی در داخل و خارج ، تلاش كردند آن را كمرنگ جلوه داده و حتی آنرا شكست بنامند ولیكن خوشبختانه همانطور كه در قانون اساسی آمده است ، تعیین مسیر سیاست خارجی كشور نه بر عهده ی جناح های سیاسی بلكه به عهده ی شخص رهبری می باشد. سخنان مقام معظم رهبری فصل الخطاب سیاست خارجی كشور بوده كه ایشان با تأیید اقدامات تیم مذاكره كننده بسیاری را ناامید كردند.

به نظر می رسد ، كسانی كه از تأیید صریح رهبر چندان خشنود نشدند و نتوانستند ظریف و سیاست خارجی را در روزهای اول آذر ماه و بعد از مذاكرات ژنو به چالش بكشند ، از هر فرصتی برای تخریب وزیر امور خارجه استفاده می كنند و قبل از اینكه متخصصین علوم نظامی اظهارنظری كنند ، آستین بالازده و رأساً ظریف را مورد مرحمت قرار داده اند.

اخبار سیاسی - خرداد

 


ویدیو مرتبط :
انتقام عجیب بازنده از برنده!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقام عجیب از پورشه911!



انتقام عجیب از پورشه911!

یکی از ثروتمندان آمریکایی در اعتراض به خرابی مکرر موتور خودوری خود، 10 هزار گلوله به سمت این خودرو که 'پورشه911' است، شلیک کرد.

جام نیوز:  یکی از ثروتمندان آمریکایی در اعتراض به خرابی مکرر موتور خودوری خود 10 هزار گلوله به سمت این خودرو که "پورشه911" است، شلیک کرد.

این مرد برای تعمیر موتور این خودرو 80 هزار دلاری، 20 هزار دلار معادل با یک چهارم قیمت خودرو هزینه کرد، تا این که بالاخره تصمیم گرفت آن را گلوله باران کند.

از همین روی این خودرو را به باشگاه تیراندازی تحویل داد و اعضای باشگاه نیز با شلیک 10 هزار گلوله آن را مورد هدف قرار دادند!/جام نیوز


اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب