اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقال آب از شمال به ۴ استان/ رودخانه دوهزار به تهران می‌رسد؟



 اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی,انتقال آب از شمال

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام مطالعات امکان سنجی انتقال آب رودخانه‌های دو هزار و سه هزار در غرب مازندران گفت: در صورت انتقال، آب برای استان‌های تهران، البرز، قزوین و مازندران است.

خسرو ارتقایی در گفتگو با مهر با اعلام اینکه از طریق رودخانه های دو هزار و سه هزار غرب مازندران در شهر تنکابن، میلیاردها مترمکعب آب به دریا می ریزد، گفت: همچنین میلیاردها متر مکعب آب از رودخانه های شمال ایران به دریا می ریزند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: در مورد امکان سنجی انتقال آب از طریق رودخانه های دو هزار و سه هزار برای مصارف شرب برخی استان ها مطالعاتی در حال انجام است و اگر مطالعات امکان سنجی به نتیجه برسد، گام های بعدی برداشته می شود.

ارتقایی خاطرنشان کرد: اجرای چنین پروژه های بزرگی مانند انتقال آب از رودخانه های دو هزار و سه هزار تنکابن به سایر استان ها، کارهای اساسی است که می تواند کسری آب مورد نیاز استان های تهران، البرز، قزوین و مازندران را تامین کند.

وی ادامه داد: به صورت کلی، انتقال آب بین حوضه ای از دریای خزر به کویر مرکزی ایران یکی از برنامه ها و مطالعاتی است که توسط وزارت نیرو صورت می گیرد و البته اگر بتوان از طریق سایر راهکارها مانند بازچرخانی آب، استفاده از پساب و سایر راهکارها، آب مورد نیاز را تامین کرد، انتقال آب بین حوضه ای صورت نمی گیرد.

گفتنی است، رودخانه دو هزار در شهر ساحلی تنکابن در غرب مازندران از ارتفاعات الموت قزوین و کوه تخت سلیمان سرچشمه می‌ گیرد. همچنین رودخانه سه هزار نیز در منطقه یاد شده و از سرچشمه های اصلی رودخانه چشمه کیله نیز از کوه های تخت سلیمان سرچشمه می گیرد و پس از طی ۵۷ کیلومتر از مسیر کوهستانی و تامین آب مورد نیاز کشاورزی منطقه جلگه ای غرب مازندران، به دریای خزر می ریزد.

 

اخبار  اجتماعی  -  مهر  


ویدیو مرتبط :
نینجوتسو استان تهران مدرسه شمال شرق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات جدید طرح انتقال آب شمال به تهران


مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از ارائه پیشنهاد تخصیص 300 میلیون متر مکعب آب به استان‌های البرز، تهران و قزوین و صد میلیون متر مکعب آب به استان مازندران خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از ارائه پیشنهاد تخصیص 300 میلیون متر مکعب آب به استان‌های البرز، تهران و قزوین و صد میلیون متر مکعب آب به استان مازندران خبر داد.

خسرو ارتقایی با اشاره به روند پیشرفت تصویب میزان آب در طرح انتقال ‌آب شمال به تهران (از البرز شمالی به جنوبی) اظهار کرد: در جلسه‌ای که در روز‌های گذشته در ستاد وزارتخانه برگزار شد، گزارش‌های خود را که در مرحله شناخت تهیه شده بود ارائه دادیم که بخش آب وزارت نیرو آن‌ها را بررسی و تصویب کند.

وی افزود: در این طرح چهار استان مازندران، البرز، تهران و قزوین سهیم هستند و از اجرای طرح بهره برده و منتفع می‌شوند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: در صورت تخصیص آب ، مراحل بعدی که مطالعات مرحله اول و دوم است انجام می‌شود.

ارتقایی با اشاره به این‌که انتقال آب از البرز شمالی به جنوبی کار گسترده وبا اهمیتی است اظهار کرد: کارهای مربوط به این پروژه زمان‌بر است و کمیته‌های فنی باید نظر دهند و کارها کارشناسی شود.

وی افزود: براساس پیشنهادی که ارائه دادیم در صورت تصویب، 300 میلیون متر مکعب آب به استان‌های البرز، تهران و قزوین و صد میلیون متر مکعب آب به استان مازندران تخصیص داده می شود.

کاهش 100 میلیون متر مکعبی آب در طرح

 در حال حاضر با توجه به منابع آب موجود پیشنهاد تخصیص 400 میلیون متر مکعب آب به طرح انتقال آب از البرز شمالی به جنوبی مطرح شده است در حالی که پیش از این قرار بود که 500 میلیون متر مکعب آب به این طرخ تخصیص یابد.

بر این اساس پیش از این مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تشریح جزییات جدید پروژه انتقال آب از شمال به تهران، بودجه‌ی مورد نیاز برای اجرای این طرح را هزار و 300 میلیارد تومان اعلام کرده بود.

ارتقایی در آبان‌ماه سال جاری اظهار کرده بود که طرح انتقال آب از البرز شمالی به جنوبی مرحله‌ی مطالعات اولیه خود را پشت سر گذاشته و براساس این طرح 500 میلیون مترمکعب از آبی که به دریای خزر وارد می‌شود ساماندهی خواهد شد.

وی درباره‌ی جزییات طرح انتقال آب از البرز شمالی به جنوبی نیز عنوان کرد: پس از تخصیص اعتبار به این پروژه، براساس برنامه‌های پیش‌بینی شده اجرای آن حدود پنج سال به طول می‌انجامد، چرا که دراین طرح یکصد و 50 کیلومتر تونل برنامه‌ریزی شده و هم‌اکنون درحال اتمام مرحله‌ی مطالعاتی و اخذ مصوبه‌ی تخصیص آب هستیم.

وی افزود: در این طرح مجموعا 180 میلیون مترمکعب برای مازندران و 320 میلیون مترمکعب برای استان‌های البرز، قزوین و تهران به عنوان آب شرب ساماندهی و تامین خواهد شد، به‌گونه‌ای که 180 میلیون مترمکعب در سال برای انتقال آب از شرق به غرب استان تهران، 130 میلیون مترمکعب از ارتفاعات سه هزار به سمت رودخانه الموت به رودخانه کرج و 180 میلیون مترمکعب نیز از رودخانه چالوس و سرداب‌رود ساماندهی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: از آنجا که انتقال آب از البرز شمالی به جنوبی طرح سنگینی است و در حدود 50 کیلومتر مسیر انتقال آب پیش‌بینی شده است، به دنبال آن هستیم که از سازوکار خرید تضمینی آب استفاده کنیم و در صورتی که این طرح به تصویب برسد بتوانیم با دعوت از سرمایه‌گذاران آن را به اجرا برسانیم، به گونه‌ای که براساس سازوکار خرید تضمینی با سرمایه‌گذاری، آب تولیدی از سوی وزارت نیرو خریداری می‌شود. اما باید در مرحله‌ی نخست از سوی وزارت نیرو این طرح تخصیص داده شده و به تصویب برسد.

ارتقایی گفت: بودجه‌ی مورد نیاز برای اجرای این طرح هزار و 300 میلیارد تومان است و بستگی دارد که بخش خصوصی تا چه حد از آن استقبال کند و بر همین اساس می‌خواهیم با منابع بخش خصوصی سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که دو طرح کانال دوم ورامین و ساماندهی آب‌های جنوب تهران پیش از طرح انتقال آب از البرز شمالی و جنوبی انجام شده است و هر دوی آنها آماده اجرا هستند اولویت برای سرمایه‌گذاری با این طرح‌ها است.