اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد تند حسین شریعتمداری از بازاریان



 

 

 

انتقاد تند حسین شریعتمداری از بازاریان

 

انتقاد تند حسین شریعتمداری از بازاریان

اگر بازاریان برای همیشه مغازه‌های خود را تعطیل کنند ،چه اتفاقی می‌افتد ؟!هیچ

حسین شریعتمداری، مدیر مسوول روزنامه کیهان در سر مقاله دیروز این روزنامه به انتقاد تند از بازاریانی پرداخت که مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند و نوشت‌: بعد از نماز جمعه تهران جوانی دست روی شانه‌ام گذاشت، پرسید آیا صحت دارد كه بازاریان تهران در اعتراض به مالیات كركره‌ها را پایین كشیده‌اند؟ گفتم؛ همه آنها نه، ولی خبر صحت دارد. گفت؛ در جایی خوانده‌ام مجموعه مالیاتی كه از اصناف و بازاریان دریافت می‌شود فقط 5 درصد كل مالیات‌های دریافتی دولت است.

پاسخم مثبت بود. با تعجب پرسید سهم مالیاتی من و شما و سایر كارمندان و كارگران كه اول هر ماه از حقوقمان كسر می‌شود چقدر است؟ گفتم، تا آنجا كه خبر دارم، بین 8 تا 9 درصد از كل مالیات دریافتی كشور است. پرسید؛ عادلانه است؟ پرسیدم كدامیك؟ مالیاتی كه از ما حقوق‌بگیران دریافت می‌شود یا مالیاتی كه اصناف و بازاریان می‌پردازند؟ گفت؛ ما كه حرفی نداریم، منظورم اصناف و بازاریان است، با آن ثروت‌های انبوه و درآمدهای كلانی كه بسیاری از آنها دارند.

گفتم نه، عادلانه نیست، سهم آنها خیلی بیشتر از آن است كه می‌پردازند. پرسید؛ یعنی از ما كارگران و كارمندان و اقشار مستضعف و كم درآمد مالیات می‌گیرند تا برای تامین رفاه و‌امنیت بازاریان و ارائه خدمات به ثروتمندان هزینه كنند؟! من كه راضی نیستم. گفتم؛ همه بازاریان اینگونه نیستند، اكثر آنها افرادی مومن و متدین هستند و حلال و حرام و حق‌الناس سرشان می‌شود. گفت؛ پس چرا در مقابل زورگویی یك اقلیت ساكت نشسته‌اند. گفتم؛ سكوت نكرده‌اند، بسیاری از آنها درپی حل عادلانه ماجرا هستند و البته از آنان انتظار بیشتری می‌رود.

به خیابانی كه كنار آن ایستاده بودیم اشاره كرد و گفت؛ این خیابان‌ها با پول ما ساخته می‌شود، ولی پولدارهایی كه مالیات نمی‌دهند با ماشین‌های مدل بالا و گران قیمت خود در آن تردد می‌كنند. خانه‌های ما نیازی به مراقبت پلیس ندارد، كدام دزد ناشی برای سرقت از خانه‌های ما وقت تلف می‌كند! ولی از كیسه ما برای تامین‌امنیت مالی و جانی پولدارانی كه از مالیات فرار می‌كنند، هزینه می‌شود، برج‌های سر به فلك كشیده، خانه‌های لوكس و اشرافی، ویلاهای فوق مدرن در خوش آب و هواترین نقاط كشور و... نفسی تازه كرد و گفت؛ می‌دانم عجله‌داری،‌ اما فقط یك سوال دیگر و پرسید؛ به نظر شما اگر بازاریان مغازه‌های خود را برای همیشه تعطیل كنند، چه حادثه تلخ و ناگواری اتفاق می‌افتد؟! سوال سختی بود، شاید به این علت هیچ وقت به آن فكر نكرده بودم. جوان پرشور به كمكم آمد و گفت؛ اكثر بازاریان فقط واسطه فروش كالا هستند.

اهل تولید كه نیستند. دولت می‌تواند در نقاط مختلف شهر مراكز فروش تاسیس كند، یعنی همان كاری كه در ایام نوروز انجام می‌دهد. با این اقدام، علاوه بر تولید شغل برای بسیاری از جوانان بیكار، قیمت‌ها نیز كنترل می‌شود و مالیات هم با محاسبه دقیق و استفاده از سیستم «باركد» به آسانی و كاملا عادلانه دریافت خواهد شد.... ‌اندكی درنگ كردم، پاسخ سوالش سخت نبود «اگر بازاریان مغازه‌های خود را برای همیشه تعطیل كنند چه حادثه تلخ و ناگواری اتفاق می‌افتد»؟! با اطمینان جواب دادم؛ هیچ!!

حسین شریعتمداری در ادامه می‌نویسد‌: بیشترین میزان فرار مالیاتی به ترتیب از سوی دو گروه «الف» و «ب» صورت می‌پذیرد و كسانی از این دو گروه- و نه همه آنها- به‌رغم درآمدهای نجومی‌ و كلانی كه دارند، نه فقط حاضر به پرداخت مالیات- یعنی حق مردم- نیستند بلكه هر وقت پای حساب و كتاب مالیاتی آنها به میان كشیده می‌شود با توسل به شانتاژ، دروغ‌پراكنی، شایعه‌سازی و حتی تهدید بازاریان از طریق افراد اجیر شده دست به اقداماتی نظیر بستن مغازه‌ها می‌زنند و می‌كوشند «فرار مالیاتی» خود را به «ماجرای سیاسی» تبدیل كنند! و در همان حال با بهره‌گیری از رسانه‌های بیگانه اینگونه اقدامات زشت و پلشت را كه «مال مردم خواری» مناسب‌ترین واژه برای آن است، به تمامی ‌بازاریان مومن و متعهد نسبت می‌دهند!

مدیر مسوول کیهان می‌نویسد‌: یك خبر موثق حكایت از آن دارد كه تعداد‌اندك و كم شماری از تجار و فروشندگان بزرگ صنف طلا و جواهرات بیشترین فعالیت تخریبی در اینگونه موارد را برعهده دارند.
شریعتمداری ادامه می دهد‌: همین جا باید گفت دولت می‌تواند و مطابق قانون حق دارد از عوامل اصلی این حركت ناپسند كه می‌دانیم از ثروت‌های افسانه‌ای برخوردارند بپرسد «از كجا آورده‌اید»؟!

و از بازاریان متدین و متعهد گلایه كرد كه چرا علیه توطئه این عده معدود و‌اندك دست به اقدامی‌نمی‌زنید؟ شما كه بیشترین آرزویتان برپایی هیات‌‌های مذهبی، زیارت عتبات عالیات، كمك به مستمندان و‌ امثال اینگونه اقدامات خداپسندانه است با مشتی مال مردم خوار كه از صدقه سر این ملت مظلوم، ثروت‌های افسانه‌ای ‌اندوخته‌اند و تابستان‌ها در جزایر‌هاوایی لم می‌دهند و زمستان‌ها در پیست‌های اسكی سوئیس قیقاج می‌روند چه نسبتی می‌توانید داشته باشید؟

شریعتمداری می‌نویسد‌: مالیات حق مردم است و دولت حق ندارد در مقابل كسانی كه با شانتاژ و توهم پراكنی یا توسل به تهدید از طریق مشتی افراد اجیر شده بازار را به تعطیلی می‌كشانند، كوتاه بیاید.

طی چند روز اخیر تلفن‌های كیهان از نفس نمی‌افتاد و بسیاری از بازاریان مومن و متعهد یعنی قاطبه و اكثریت قریب به اتفاق بازاریان از كوتاهی مسوولان در مقابله با توطئه مشتی سرمایه‌دار مرفه و بی درد، آنهم در شرایط حساس كنونی گلایه می‌كردند. فقط به مضمون چند پیام از میان انبوه پیام‌هایی كه خطاب به روزنامه ارسال شده است توجه بفرمائید؛

«ما جوانان این مرز و بوم فرزند 9 دی و 22 بهمن هستیم، اگر مسوولان ذیربط برای برخورد با عوامل توطئه كه شناخته شده نیز هستند، ملاحظاتی دارند، ماجرا را به ما و انبوه بازاریان مومن و متعهد بسپارند. ما و بازاریان متعهد و مومن در همه فراز و نشیب‌ها در كنار هم بوده‌ایم و هنوز به این پیوند مقدس برای مقابله با عوامل توطئه پایبندیم..../تحلیل:تابناک


ویدیو مرتبط :
انتقاد تند به اصولگرایان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد حسین شریعتمداری از خطیب جمعه تهران



 

 

 

انتقاد حسین شریعتمداری از خطیب جمعه تهران

 

انتقاد حسین شریعتمداری از خطیب جمعه تهران/ توبه سران فتنه مربوط به خداست و مانع مجازاتشان نیست

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای صدیقی در خطبه نماز جمعه تهران - 92/5/98- با اشاره به این توصیه و از نگاهی دلسوزانه و خیرخواهانه گفت: «در ماه رمضان میهمان خدا هستیم و اوست كه ما را دعوت كرده و در را نبسته است، لذا سراغ كسانی كه از نظام جدا شده اند برویم و ببینیم درد و مشكل كجاست. آیا تاكنون مانند پیامبر(ص) بوده ایم كه منتظر بود تا كسانی كه او را آزار می دادند و زیر پایش خار می گذاشتند، ابراز پشیمانی كنند و برگردند؟»

حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان به از سخنان حجه الاسلام صدیقی در خطبه نماز جمعه هفته گذشته انتقاد کرد.وی در این مقاله نوشت:

1- هنگام اقامت حضرت امام(ره) در پاریس و در ماههای پرجوش و خروش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، چند تن از اعضای جبهه ملی، از جمله كریم سنجابی دبیر كل وقت این جبهه به دیدار ایشان می روند. روز بعد، یكی از خبرنگاران اروپایی با اشاره به این ملاقات، از حضرت امام می پرسد؛ آیا صحت دارد كه حضرتعالی برای رسیدن به وحدت با جبهه ملی و جلب همكاری آنها، در برخی از نظرات خود تخفیف هایی داده اید؟ حضرت امام(ره) در پاسخ می فرمایند؛ این خبر صحت ندارد. نظراتی كه ما مطرح می كنیم، متعلق به خودمان نیست كه در آن تخفیف بدهیم. اینها نظر اسلام است و قابل تخفیف و تغییر نیست.

و اما، از سوی دیگر، مروری گذرا بر سخنان، نوشته ها، نامه ها و مجموعه آثار گرانقدری كه از امام راحل(ره) برجای مانده و در دسترس همگان است، به وضوح نشان می دهد كه توصیه های آن حضرت به «وحدت» و نگرانی ایشان از تفرقه، یكی از اصلی ترین و پرتكرارترین آموزه های مورد تأكید حضرت امام بوده است و تقریباً كمتر سخنرانی و یا نامه و نوشته و دستورالعملی از امام راحل(ره) را می توان یافت كه در آن بر ضرورت «وحدت» تأكید نشده باشد.

رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر كارگزاران نظام با ایشان، آنجا كه سخن از ضرورت وحدت و همدلی به میان می آید، می فرمایند؛

«ما عرض كردیم جذب حداكثری، دفع حداقلی. البته معیار و میزان، اصول و ارزشهاست. انسانها از لحاظ ایمان در یك حد نیستند. ما در بین خودمان آدمهایی داریم ضعیف الایمان، آدمهایی داریم كه ایمانشان قوی تر است. باید راه بیائیم. نمی شود ضعیف الایمان را دفع كرد، نمی شود فقط به كسانی چشم دوخت كه قوی الایمانند؛ نه، ضعفا را هم باید در نظر داشت. كسانی كه خودشان را قوی می دانند، آن كسانی را كه ضعیف می دانند، ملاحظه كنند، مراعات كنند، دفع نكنند. آن كسانی كه جزو مجموعه هستند، لیكن براثر اشتباه و غفلت كنار افتادند، جدا افتادند، اینها را به خود بیاورند؛ اینها را نصیحت كنند، دلالت كنند، راه را به آنها نشان بدهند، آنها را برگردانند. اینها مسائل اساسی است.»

همانگونه كه ملاحظه می شود، ایشان نیز، روی اصول و ارزشها به عنوان معیار و میزان وحدت تأكید می ورزند و چند روز بعد، در پی فضاسازی مشترك دشمنان خارجی و داخلی، دانشجویانی كه به محضر رهبر معظم انقلاب رسیده بودند در همین زمینه پرسشی را مطرح می كنند و آقا در پاسخ می فرمایند؛

وحدت هم كه ما گفتیم- كه بعد سوالات دیگری هم در این زمینه شده- منظور من اتحاد بر مبنای اصول است. بنابراین وحدت با كیست؟ با آن كسی كه این اصول را قبول دارد. به همان اندازه ای كه اصول را قبول دارند، به همان اندازه ما با هم مرتبط و متصلیم؛ این می شود ولایت بین مومنین. آن كسی كه اصول را قبول ندارد، نشان می دهد كه اصول را قبول ندارد یا تصریح می كند كه اصول را قبول ندارد، او قهراً از این دائره خارج است. بنابراین با این تفصیل و توضیحی كه عرض شد، هم طرفدار وحدتیم، هم طرفدار خلوصیم.

2- بعد از سفارش اخیر رهبر معظم انقلاب بر حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه كه توصیه همیشگی ایشان و حضرت امام(ره) بوده و هست، حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای صدیقی در خطبه نماز جمعه تهران - 92/5/98- با اشاره به این توصیه و از نگاهی دلسوزانه و خیرخواهانه گفت:

«در ماه رمضان میهمان خدا هستیم و اوست كه ما را دعوت كرده و در را نبسته است، لذا سراغ كسانی كه از نظام جدا شده اند برویم و ببینیم درد و مشكل كجاست. آیا تاكنون مانند پیامبر(ص) بوده ایم كه منتظر بود تا كسانی كه او را آزار می دادند و زیر پایش خار می گذاشتند، ابراز پشیمانی كنند و برگردند؟»

این بخش از سخنان خطیب محترم جمعه در فاصله اندكی پس از انتشار با سوءاستفاده مدیران بیرونی فتنه و عوامل داخلی آن روبرو شد كه اظهارات ایشان را نشانه تلاش جمهوری اسلامی ایران برای بازگرداندن عوامل فتنه به عرصه سیاست و دلجویی!! از آنان تفسیر كرده بودند، تا آنجا كه یكی از سران فتنه با ذوق زدگی بیانیه ای صادر كرده و این -به زعم خود- تصمیم نظام را نشانه موفقیت كودتای سبز نامیده و از حذف مرز میان خودی و غیرخودی! با عنوان یكی از دستاوردهای جنبش سبز!! - بخوانید فتنه آمریكایی اسرائیلی 88- یاد كرد!

بی بی سی با استناد به سخنان حجت الاسلام والمسلمین صدیقی و چند اظهارنظر مشابه از سوی دو شخصیت روحانی دیگر، این اظهارات را نشانه عقب نشینی نظام از مواضع خود معرفی كرد و با تلویحی نزدیك به تصریح نتیجه گرفت كه ناكامی جمهوری اسلامی ایران در مهار رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، باعث شده است كه «آیت الله خامنه ای به دنبال وحدت با اصلاح طلبان» باشد! این شبكه رادیو تلویزیونی كه از سوی وزارت خارجه انگلیس اداره می شود در پایان گزارش خود با لحنی طلبكارانه اعلام كرد؛ رهبران جنبش سبز! هنوز به این درخواست پاسخی نداده اند! و افزود؛ رهبران جنبش(!!) خواستار آن شده اند كه حكومت، خسارت های وارد شده به آسیب دیدگان اعتراضات پس از انتخابات را جبران و عاملان برخورد خشونت بار با معترضان را مجازات كند!!

رادیو فردا و چند گروه ضدانقلاب دیگر ادعا كردند كه جمهوری اسلامی ایران در نهایت به راه حل های ارائه شده از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه 62تیرماه 88 رسیده است!!...

3- اظهارات حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای صدیقی با توجه به مواضع بارها اعلام شده ایشان درباره خیانت فتنه گران و نیز بخش های دیگری از سخنان وی در همان خطبه به وضوح نشان می دهد كه آنچه امام جمعه موقت تهران با دلسوزی و نگاهی عالمانه در پی آن بوده اند، با تفسیر و تحلیلی كه از اظهارات ایشان شده است فاصله ای پر ناشدنی و متضاد دارد، اما با عرض پوزش از محضر جناب آقای صدیقی باید اذعان كرد كه توضیح ایشان - احتمالا به دلیل كمبود وقت- كافی نبوده است و به بیان دیگر آقای صدیقی عزیز كه به حق یكی از اسوه های حركت در صراط مستقیم اسلام و انقلاب هستند، از مقصود مورد نظر خویش تعریف جامع و مانعی ارائه نفرموده اند.

اگرچه دشمنان بیرونی و داخلی در پی بهانه جویی بوده و هستند و در بهره گیری و سوءاستفاده از بیانات جناب صدیقی عزیز و بزرگوار دچار اشتباه نشده! بلكه عمداً اشتباه كرده اند!

با این حال شاید بهتر آن بود كه امام جمعه موقت تهران حساب دشمنان تابلو دار اسلام و انقلاب كه در جریان فتنه 88 آشكارا در نقش ستون پنجم مثلث آمریكا، اسرائیل و انگلیس ظاهر شده بودند را با صراحت بیشتری از حساب فریب خوردگان و خطاكارانی كه در پی آب به سوی سراب رفته بودند، جدا می كردند، زیرا در میان كسانی كه به قول جناب صدیقی «از نظام جدا شده اند» و یا آزرده خاطر شده و «رمیده اند» علاوه بر فریب خوردگان و شماری از راه گم كردگان، افرادی نظیر سران و عوامل اصلی فتنه نیز حضور داشته اند كه به قول شیمون پرز «به نمایندگی از اسرائیل با جمهوری اسلامی ایران مخالفت می كنند» و به گفته نتانیاهو «بزرگترین سرمایه اسرائیل و آمریكا در ایران هستند» و به اذعان صریح اوباما «اهداف آمریكا را در جمهوری اسلامی ایران دنبال می كنند» و به تصریح جرج بوش «خط مقدم جبهه آمریكا علیه اسلام و امام در داخل خاك ایران هستند».

دشمنان مردم را به دخالت در امور داخلی ایران دعوت كرده اند، مطابق اسناد موجود میلیاردها دلار از كشورهای خارجی كمك مالی دریافت داشته اند، برای مقابله با اسلام و انقلاب، به حضرت امام حسین علیه السلام اهانت كرده اند، وجود مبارك حضرت صاحب (عج) را نفی كرده اند، بدترین توهین ها را نسبت به ساحت امام راحل(ره) روا داشته اند، مسجد را به آتش كشیده اند، آشكارا و بی پرده در خدمت آمریكا و اسرائیل بوده اند، خون های پاك مردم مسلمان را به زمین ریخته اند و....

از سوی دیگر این سخن برخاسته از اخلاق اسلامی است و قابل تردید نیست كه «همه ما اهل یك خانواده هستیم» ولی مگر ابوجهل عموی پیامبر اعظم(ص) نبود كه به حمایت از اشراف و برده داران، با اسلام عدالتخواه و حامی مستضعفان به مقابله برخاسته بود و یا مگر شمر با حضرت ابوالفضل علیه السلام نسبت خویشاوندی نداشت؟! و....

4- و اما، وقتی سخن از وحدت در میان است، مرزبندی با دشمنان یكی از «باید»های ضروری آن است. این مرزبندی یك اصل عقلایی و منطقی است و بدون آن وحدت معنی ندارد و این پرسش پیش می آید كه وحدت روی چه محور و براساس كدام معیار؟ چرا كه روال وحدت، تاكید بر مبانی و تخفیف در سلیقه ها و تاكتیك هاست. آیا جمهوری اسلامی می تواند از مردم سالاری، مبانی و اعتقادات اسلامی، استقلال، خط امام(ره) و... كوتاه بیاید؟!

این مبانی كه به قول حضرت امام(ره) و به گواهی عقل و شرع و برپایه حفظ منافع ملی قابل تخفیف نیستند و كمترین تخفیف در هریك از آنها به مفهوم دست كشیدن از نظام اسلامی، انقلاب، خون شهدا، منافع ملی، خواست مردم و تقدیم دو دستی ایران اسلامی به دشمنان است.

در كلام خدای عزوجل كسانی كه دشمنان خدا را دوست می گیرند با وعده عذاب سخت روبرو شده اند و از آنها با عنوان «حزب شیطان» یاد شده است(41 مجادله) و در همان سوره مباركه تاكید شده است؛ مومنان هرگز كسانی را كه با خدا و پیامبرش دشمنی ورزیده اند، دوست نمی گیرند، حتی اگر پدر، فرزند، برادر و یا عضوی از قبیله آنها باشند، در كلام خدا از این جماعت- مؤمنان- با عنوان «حزب الله» یاد شده است.

5- با توجه به موارد فوق و به قول حكیمانه رهبر معظم انقلاب اتحاد بر مبنای اصول امكان پذیر است و كسانی كه این اصول را قبول ندارند از دایره وحدت مورد نظر بیرون هستند.

بنابراین، برخلاف تظاهر سالوسانه سران فتنه به ذوق زدگی، نه فقط مرز میان خودی و غیرخودی برداشته نشده است، بلكه وحدت به مفهوم و معنای هرچه پررنگ تر شدن این مرزهاست و صد البته، مجرمان و خیانتكاران نیز می توانند توبه كنند ولی توبه آنان به رابطه میان آنها و خدای عزوجل مربوط است و مانع از مجازات و مكافات آنان به جرم جنایاتی كه مرتكب شده اند نیست و بدیهی است كه فریب خوردگان حساب جداگانه ای دارند..../تحلیل:عصرایران