اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد ایران از آژانس به دلیل درز اطلاعات محرمانه



اخبار, آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

اخبار سیاست خارجی - انتقاد ایران از آژانس به دلیل درز اطلاعات محرمانه

ایران از افشای اطلاعات محرمانه هسته‌ای کشور در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد و تحقیقات سریع آژانس در خصوص درز اطلاعات در داخل دبیرخانه آژانس به رسانه‌ها و آژانس‌های خبری غرب را درخواست کرد.

به گزارش تسنیم، ایران در گزارش 4 صفحه‌ای که به ضمیمه نامه نمایندگی دائمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تقدیم معاون مدیرکل آژانس شده است، ضمن پاسخگوئی به برخی از بندهای گزارش آخر مدیرکل آژانس در مورد اجرای پادمان در ایران، از افشای اطلاعات محرمانه هسته‌ای کشور در گزارش‌های مذکور انتقاد کرد و تحقیقات سریع آژانس در رابطه با درز اطلاعات در داخل دبیرخانه آژانس به رسانه‌ها و آژانس‌های خبری غرب را درخواست کرد.
 
نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با تنظیم نامه‌ای خطاب به معاون سیاستگذاری مدیرکل آژانس، یادداشتی توضیحی را همراه با اعلام تحفظ نسبت به برخی از مفاد آخرین گزارش آمانو درباره اجرای پادمان در جمهوری اسلامی ایران (گزارش مورخ 23 می 2014) ارسال کرد.

این سند که با عنوان اینفسیرک 866 در آژانس به ثبت رسیده است، توسط سازمان انرژی اتمی و با نگاه حقوق ــ فنی به گزارش‌های آژانس تدوین شده است.

دکتر کمالوندی با اعلام اینکه تدوین این یادداشت‌های توضیحی حق همه کشورها و رویه‌ای معمول در قبال گزارش‌ها و تصمیمات شورای حکام است، هدف از این اقدام را گوشزد کردن ملاحظات حقوقی ایران به آژانس جهت توجه به آنها در گزارش‌های بعدی مدیرکل شمرده است.

به‌گفته وی، کنار نکات قابل توجه در این گزارش، "در عین حال جمهوری اسلامی ایران نسبت به برخی مطالب این گزارش ملاحظات حقوقی دارد که در دیدار نجفی سفیر و نماینده ایران در وین با مسئولان آژانس از جمله آمانو نسبت به ضرورت درج این ملاحظات در گزارش‌های بعدی مدیرکل تأکید شده است".
 
در این رابطه، ایران ضمن تقدیر از اینکه مدیرکل آژانس یک بار دیگر هم تأیید و تأکید کرده که اقدامات هسته‌ای ایران، صلح‌آمیز و تحت پادمان کامل آژانس است، تصریح گزارش را به اینکه مواد هسته‌ای در ایران هرگز از مقاصد صلح‌آمیز منحرف نشده است استنتاجی قطعی دائر بر صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای کشور شمرده است.

در این رابطه، اضافه شده که «تمامی 6 مسئله باقی‌مانده‌ای که آژانس اعلام کرده بود، بر اساس مدالیته مورد توافق، حل و فصل شد و مراتب توسط مدیرکل به شورا گزارش گردید».
 
در این یادداشت توضیحی، ضمن تأکید بر دیدگاه‌های اصولی ایران که در گذشته نیز در مورد گزارش‌های آژانس ارائه شده است و همچنان انتظار تصحیح رفتار آژانس در نوع موضع گیری‌ها و رویکردها و همچنین روشهای کاری بر اساس آئین کار و اساسنامه آژانس به خودی خود باقی است، نکته بسیار مهمی را مورد تأکید قرار داده و آن، لزوم جدی‌تر بودن آژانس در زمینه "حفاظت از اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران" است، امری که قرائن و شواهد محکمی دال بر عدول آژانس در این زمینه وجود دارد.

در این خصوص، افشای اسامی و مشخصات دانشمندان هسته‌ای ایران که اقدام و عملیات نهادهای جاسوسی بازیگران ضدایرانی را در چند مورد به‌دنبال داشت، به‌صورت دقیق به همین رویه غیرقانونی و مسئولیت‌آور آژانس (حتی اقدامات مختلف عناصر داخل دبیرخانه آژانس) مربوط می‌گردد.
 
دسترسی منابع خبری و رسانه‌ای غرب به اطلاعات حساس صنعت هسته‌ای ایران یعنی اطلاعاتی که ایران در اجرای تعهدات پادمانی یا ایفای همکاری‌های داوطلبانه ناشی از توافق‌های دوجانبه در اختیار آژانس و بازرسان آن قرار داده است، شاهدی آشکار بر درز اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران از ساختارهای مرتبط با پادمان در آژانس است.

از این رو، ایران با اشاره به همین نکته که منابع خبری غربی اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران را منتشر نموده و منبع این اطلاعات را عوامل نزدیک به آژانس معرفی می‌کنند، از آژانس به‌صورت مؤکد درخواست کرده است تا مراتب را مورد تحقیقات دقیق و فوری قرار دهد.
 
به‌عقیده ایران، با وجود تعهدات آژانس به حفاظت از اطلاعات محرمانه دولت‌های عضو (مواد 7 اساسنامه و 5 موافقتنامه پادمان) و با اینکه بارها ایران اطلاعات ارائه شده به آژانس را محرمانه اعلام کرده است، اما بازهم آژانس اطلاعات فنی تفصیلی و محرمانه مذکور را در قالب گزارش‌های خود افشا نموده است.

ایران در یادداشت فوق تأکید کرده: "آژانس باید متوجه باشد که در این توافق، تعهد کرده که نگرانی‌های امنیتی ایران را مدنظر قرار خواهد داد، اما مایه نگرانی است که برخی تشکیلات غیردولتی و آژانس‌های جدید خبری، برخی از اطلاعات محرمانه ایران را به‌صورت گسترده و به‌نقل از مقامات ارشد نزدیک به آژانس، منتشر می‌کنند، از آژانس درخواست می‌شود که این موضوع را مورد بررسی فوری قرار دهد".
 
یک جنبه دیگر از افشای اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران، شیوه گزارش‌دهی مدیرکل آژانس است. درج اطلاعات بسیار جرئی و تفصیلی در زمینه صنایع هسته‌ای ایران و اقدامات آنها نیز از زمینه‌هایی است که هیچ‌گاه خوشایند ایران نبوده و بارها انتقاد در این زمینه را در یادداشت‌های توضیحی و نامه‌های نمایندگی دائم ایران در آژانس گنجانده است.

این موضوع، یکی از نکاتی است که در بیانیه‌های جنبش عدم‌تعهد که در خصوص همین گزارش‌ها تدوین شده است نیز به‌صورت دقیق مورد انتقاد قرار گرفته است. با این حال، تا کنون همین رویه آژانس ادامه داشته است.
 
شایان ذکر است که این درخواست ایران، در چارچوب روال عادی پاسخگویی به گزارش‌های آژانس و در فراسوی شرایط  و زمینه‌های ناظر بر مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تنظیم شده است اما با خطوط راهبردی ایران در قبال حل مسالمت آمیز مسئله هسته‌ای، ارتباط عمیق دارد؛ خطوطی که مخاطب بخشی از آنها را آژانس و طرزکار آن تشکیل می‌دهد.

اخبار سیاست خارجی - تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
فیلم محرمانه هک شده اسراییل / وحشت شاباک از درز اطلاعات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگرانی از درز اطلاعات محرمانه ایران در آژانس


رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن محکوم کردن حملات سایبری علیه تاسیسات هسته ای، از درز احتمالی اطلاعات محرمانه ارائه شده ایران به آژانس اتمی ابراز نگرانی کرد.

پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی: علی اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان که برای شرکت در کنفرانس عمومی سالانه آژانس  بین المللی انرژی اتمی در وین بسر می برد در کنفرانس مزبور با تأکید بر عدم مشروعیت هر گونه اقدام به ساخت، انباشت و کاربرد سلاح های کشتار جمعی به عنوان یکی از اصول مهم سیاست جمهوری اسلامی ایران منبعث از فتوای رهبر معظم کشورمان، بر لزوم رفع کلیه تحریم‌های ناعادلانه اعمال شده علیه ایران تأکید کرد.

صالحی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق اساسنامه خود وظیفه ارتقاء کاربرد صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای در سراسر جهان را به عهده دارد و جمهوری اسلامی ایران در پرتو فتوای مقام معظم رهبری در خصوص عدم مشروعیت تولید، انباشت و استفاده از سلاح‌های کشتار دسته جمعی شامل سلاح‌های هسته‌ای، پیوسته و به شکلی تغییرناپذیر مسیر دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز  هسته‌ای مبتنی بر مشارکت سازنده و احترام متقابل را پی گرفته است.

معاون رییس جمهور افزود: از همین رو ایران با هدف اعمال حق خود در امر فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای به مذاکراتی تاریخی پیوست که در پی انتخاب آقای روحانی به ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۹۲ (ژوئن ۲۰۱۳ میلادی) شکل تحقق به خود گرفت.

وی ادامه داد: اکنون من مفتخرم اعلام کنم ایران و کشورهای ۱+۵ پس از حدود ۲۳ ماه مذاکرات سخت و فشرده، به توافقی دست یافته اند که در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ میلادی) در قالب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تجسم یافت.

صالحی با بیان اینکه پیام این توافق به جهان این است که نه تحریم‌های اعمال شده و نه تهدیدات نظامی هیچ اثری بر اراده ملت ایران نخواهد داشت خاطر نشان کرد: این توافق افق فرصت‌هایی جدید را می‌گشاید و گامی به پیش توسط طرف‌های درگیر در این روند برای پایان بخشیدن به یک بحران ساختگی و غیر‌ضروری است که به عمد برای مدتی بیش از یک دهه به درازا کشانده شده بود.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: علاوه بر برجام، امضای یک نقشه راه بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس همکاری و گفتگو در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ نشانه دیگری از عزم راسخ ایران برای اقدام در زمینه حل و فصل موضوعات حل‌نشده است.

 وی در ادامه خواستار اقدام متقابل طرفین در عمل به تعهداتشان طبق مفاد برجام و نقشه راه شد و گفت: همان گونه که جمهوری اسلامی ایران با تحقق اقدامات اعتماد ساز داوطلبانه خود و گام های عملی برداشته شده، نشان داده ‌است که به انجام تعهدات خود طبق برجام و نقشه راه متعهد است، در مقابل این انتظار مشابه را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه ۱+۵ داریم تا از طریق جمع بندی منصفانه و عینی روند جاری و برداشتن تحریم‌های ناعادلانه به اقدام متقابل دست بزنند. بدین ترتیب نیت خیر و وفای به عهد آنان بر جامعه بین المللی آشکار می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: بی شک حمایت گسترده همه ملت‌های صلح دوست سراسر جهان این فرایند را تسریع خواهد بخشید.    

صالحی با تاکید بر حق مسلم کشورمان در حفظ دستاوردهای ملت ایران در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای اظهار کرد: بر اساس قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران به عنوان کشوری شناخته شده است که دارای فن آوری هسته ای صلح آمیز از جمله چرخه کامل سوخت و حق غنی سازی است و در عین حال همه زیرساخت‌های هسته‌ای موجود خود را حفظ می‌کند.

وی در تشریح بخشی از پیشرفت‌های کشورمان در این زمینه گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس برنامه ریزی انرژی های مختلط و با در نظر گرفتن تقاضاهای ملی و پدیده تغییرات آب و هوایی گام‌های مهمی در زمینه توسعه فن آوری هسته‌ای صلح آمیز برداشته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: راه‌اندازی همراه با امنیت و ایمنی نیروگاه بوشهر با عنایت به کمک‌های موثری که از همکاری فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی دریافت شده، شایان ذکر است.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن محکوم کردن حملات سایبری علیه تاسیسات هسته ای، نگرانی ایران را درباره درز احتمالی اطلاعات محرمانه ارائه شده به آژانس تکرار کرد.

وی با بیان اینکه ما به عنوان کشور حامی خلع سلاح هسته‌ای از کشورهای دارنده سلاح های هسته ای می‌خواهیم به تعهدات خود جهن انجام تکالیف مندرج در ماده ۶ ان پی تی عمل کنند تصریح کرد: این موضوع براستی ناراحت کننده است که پس از گذشت بیش از نیم قرن همچنان شاهد آن باشیم که کشورهای دارنده سلاح های هسته‌ای هنوز به تعهدات و تکالیف خود در زمینه خلع سلاح عمل نکرده اند.

صالحی به اهمیت ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در منطقه خاورمیانه پرداخت و گفت: ایده مزبور در سال ۱۹۷۴ میلادی از سوی ایران مطرح شد.

معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: رژیم صهیونیستی به معاهده عدم اشاعه نپیوسته است و به عنوان بزرگ‌ترین مانع اجرای این برنامه و تهدیدی جدی برای امنیت منطقه محسوب می‌شود.