اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امید ترکیه به دریافت غرامت 2 میلیارد دلاری از ایران



اخبار,توافق نهایی هسته ای میان ایران و غرب


اخبار سیاست خارجی - امید ترکیه به دریافت غرامت 2 میلیارد دلاری از ایران

دیدگاه وزیر خارجه ایران درباره چشم انداز حصول توافق هسته ای نهایی میان ایران و غرب، دستور کار جدید آژانس انرژی اتمی در مذاکرات با ایران، اظهارات یک مقام آمریکایی درباره کاهش تحریم های موجود علیه ایران، درخواست غرامت دو میلیارد دلاری ترکیه از ایران و بازتاب رونمایی از دو ماهواره ساخت داخل در ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، سخنان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره چشم انداز توافق نهایی هسته ای میان ایران و غرب، از جمله موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است

 

خبرگزاری فرانسه می نویسد به اعتقاد وزیر خارجه ایران، حصول توافق نهایی با قدرت های جهانی بر سر موضوع هسته ای، در یک بازه زمانی شش ماهه امکان پذیر است. ظریف با اشاره به اینکه در توافق مقدماتی ژنو، مهلتی یک ساله برای رسیدن به توافق نهایی پیش بینی شده، اظهار داشته با این وجود، می توان تا تاریخ 20 ژوئیه سال جاری میلادی به چنین توافقی دست پیدا کرد.

در مطلب دیگری درباره موضوع هسته ای، خبرگزاری «رویترز» از دستور کار جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در مذاکرات خود با ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، آژانس اعلام کرده خواستار آن است که ایران درباره اقدامات گذشته خود در تولید حجم محدودی از یک ماده رادیواکتیو که دارای قابلیت استفاده نظامی و غیرنظامی است، توضیح دهد. این موضوع که روز گذشته از سوی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس مطرح شده و ناظر به بحث تولید پلوتونیوم است، احتمالاً دستور کار آژانس در مذاکرات با ایران را در تاریخ 8 فوریه تشکیل خواهد داد. رویترز می نویسد مشخص نیست که چرا آمانو اکنون موضوع پلوتونیوم را مطرح می کند، زیرا آژانس در سال 2008 این موضوع را با ایران مطرح کرده بود و ایران به آن پاسخ داده بود.

در مطلبی درباره تحریم ها، روزنامه «گالف نیوز» به سخنان یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا پرداخته و بر اساس گفته های وی، کاهش تحریم ها علیه ایران را «محدود» توصیف کرده است. به نوشته این روزنامه، دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری آمریکا که اخیراً برای گفت و گو درباره تحریم های ایران به امارات و چند کشور دیگر منطقه سفر کرده، اظهار داشته کاهش تحریم های ایران، محدود، موقتی و برگشت پذیر است. وی به ویژه به پابرجا بودن تحریم های بنگاه های تجاری، بانک ها و موسسات مالی ایران اشاره کرده و گفته منزوی کردن ایران از سیستم تبادلات مالی جهانی، امری است که همچنان تا حد زیادی ادامه دارد.

اما در ادامه بحث شکایت ترکیه از ایران به واسطه عدم توافق بر سر قیمت گاز خریداری شده از ایران، روزنامه «تودی زمان» از عزم این کشور برای دریافت 2 میلیارد دلار غرامت از ایران خبر داده است. این روزنامه به نقل از «تانر ییلدیز»، وزیر انرژی ترکیه می نویسد کشورش به احتمال زیاد در نتیجه شکایت خود از ایران به دادگاه داوری بین المللی، 2 میلیارد دلار از ایران دریافت خواهد کرد. وی با طرح مجدد این ادعا که قیمت گاز صادره از ایران به این کشور بیش از حد استاندارد بوده و ایران تاکنون 2 میلیارد دلار اضافه از این کشور دریافت کرده، اظهار داشته: «ما 99 درصد مطمئنیم که پولمان را دریافت خواهیم کرد. این پول بیش از 2 میلیارد دلار است. من به تصمیم هیئت داوری اعتماد دارم».

در نهایت، خبر رونمایی از دو ماهواره مخابراتی ساخت ایران، از جمله دیگر موضوعاتی است که در شمار زیادی از مطبوعات بین المللی بازتاب داشته است. «دیلی استار» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد ایران روز گذشته از دو ماهواره مخابراتی ساخت داخل رونمایی کرد؛ یکی به منظور تقویت ارتباطات بی سیم و دیگری دارای قابلیت گرفتن عکس هایی با وضوح بالا. با این حال، این روزنامه در ادامه اشاره می کند که برنامه های ماهواره ای و موشکی ایران، اسباب نگرانی کشورهای غربی را فراهم کرده؛ زیرا آن ها مدعی هستند ایران در پوشش این برنامه ها، درصدد توسعه قابلیت های نظامی هسته ای خود می باشد.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
پول 18.5 میلیون دلاری ایران در ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حکم دادگاه آمریکا برای دریافت غرامت 800 میلیون دلاری از ایران



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

حکم دادگاه آمریکا برای دریافت غرامت 800 میلیون دلاری از ایران

با این حکم جدید، دولت ایران تاکنون در دادگاه های آمریکا به دلیل ارتباط با بمب گذاری 1983 بیروت به پرداخت بیش از هشت میلیارد و 800 میلیون دلار محکوم شده است.

یک دادگاه آمریکا، دوباره ایران را در ارتباط با بمب گذاری مقر نظامیان آمریکایی در بیروت، به پرداخت غرامت محکوم کرد.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک قاضی دادگاه فدرال آمریکا، دولت ایران را به پرداخت 813 میلیون دلار به عنوان غرامت برای بازماندگان قربانیان و آسیب دیدگان انفجار سال 1983 در مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت محکوم کرد.

این برای چندمین بار است که دادگاه های آمریکا با شکایت قربانیان انفجار مقر تفنگداران دریایی این کشور در بیروت، دولت ایران را به پرداخت مبالغی به عنوان غرامت محکوم می کنند.

در این انفجار 241 نظامی آمریکایی کشته شدند.

قاضی"رویس لامبرت" در این حکم خود آورده است: با این حکم جدید، دولت ایران تاکنون در دادگاه های آمریکا به دلیل ارتباط با بمب گذاری 1983 بیروت به پرداخت بیش از هشت میلیارد و 800 میلیون دلار محکوم شده است.

وی مدعی حمایت ایران از تروریسم شد و گفت: بسیاری از مسائل دیگر نیز به حملات 1983 در بیروت مرتبط می شوند که حتما رقم غرامت ها از ایران را افزایش خواهد داد.

انفجار مرکز تفنگداران آمریکایی و فرانسوی در بیروت لبنان در ۲۱ اکتبر ۱۹۸۳ روی داد. در این عملیات رانندگان دو کامیون با بار مواد منفجره‌ای در حدود ۵۴۰۰ کیلوگرم تی‌ ان‌ تی، خودروهای خود را به بلوک‌های ساختمانی این مرکز کوبیدند. در این انفجار بیش از ۲۸۶ نفر از نیروهای آمریکایی و فرانسوی کشته شدند.

این حمله به جنبش شیعه حزب الله لبنان، گروه هم پیمان با ایران نسبت داده شد.

قاضی لامرت در حکم خود اضافه کرده است: هر مبلغی حتی اگر میلیاردها دلار باشد نمی تواند تلفات انسانی ناشی از اقدامات ایران را جبران کند.

این حکم جدید به هفت حکم گذشته علیه تهران در ارتباط با انفجارهای 1983 بیروت اضافه می شود. آخرین حکم صادر شده علیه ایران در ماجرای بمب گذاری در مقر تفنگداران دریایی، در روز هفتم سپتامبر 2007 صادر شده و ایران را به پرداخت دو میلیارد و 650 میلیون دلار محکوم کرده بود.

ایران بارها ارتباط با انفجارهای 1983 در بیروت را رد کرده است.

شکایت کنندگان علیه دولت ایران با وجود داشتن احکام قضایی آمریکا خواهان دریافت غرامت از اموال و دارایی های توقیف شده ایران در آمریکا هستند اما دولت واشنگتن تاکنون با این اقدام مخالفت کرده است./عصرایران