اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

الحیات خبر داد: بسته جدید 1+5 در ژنو/ بولتون: ایران امتیاز هسته‌ای نمی‌دهد



بسته جدید 1+5 در ژنو

الحیات خبر داد:
بسته جدید 1+5 در ژنو

به دنبال اظهارات اخیر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اینکه طرح پیشنهادی 1+5 "به تاریخ پیوسته است"، روزنامه‌ی الحیات به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که 1+5 به دنبال بسته‌ای (پیشنهادی) است تا آن را در دور بعدی مذاکرات در ژنو که اواسط ماه جاری برگزار می‌شود، مطرح کند.

به گزارش ایسنا، این روزنامه‌ی چاپ لندن به نقل از منابع یاد شده ادامه داد که این بسته شامل موافقت ایران با توقف غنی‌سازی 20 درصدی، بستن تاسیسات هسته‌یی فردو و تحویل ذخایر اورانیوم آن به یک کشور بزرگ هسته‌یی، در مقابل تجهیز آن به میله‌های سوخت غنی‌شده 20 درصدی به منظور راه‌اندازی رآکتور تحقیقات پزشکی تهران و امضای پروتکل الحاقی مربوط به معاهده منع تکثیر سلاح هسته‌یی از سوی تهران است.

به نوشته الحیات در مقابل 1+5 متعهد می‌شود که حق ایران را در غنی‌سازی که بیش از پنج درصد نباشد، آن هم تحت نظارت بین‌المللی، به رسمیت بشناسد و در جهت لغو تحریم‌های اقتصادی بر اساس طرح گام به گام عمل کند تا به مرحله بازگرداندن پرونده هسته‌یی ایران از شورای امنیت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برسد.

این منابع دیپلماتیک بیان کردند، تماس‌هایی که هیات ایرانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک داشته است، بر چارچوب کلی مسایل موجود میان ایران و جامعه جهانی متمرکز شد و قرار شد که طی نشست ژنو جزییات این مسایل بر اساس اصول و قواعد جدیدی که متفاوت از دیدارهای طرفین در سال‌های گذشته بود، مورد بررسی قرار گیرد.

الحیات در ادامه افزود: طرفین رایزنی‌هایی را از طریق کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور تعیین سطح شرکت‌کنندگان در این نشست انجام خواهند داد. هم‌چنین اشتون پیش از شروع مذاکرات ژنو با محمد جواد ظریف دیداری خواهد داشت که این نشانه اهمیت این مذاکرات برای ایران است.

به نوشته این روزنامه، ظریف تیم کاری را برای ترسیم "نقشه راه" مذاکره کننده ایرانی تشکیل داده است که به داده‌ها و رایزنی‌های انجام شده از سوی هیات ایرانی در نیویورک استناد کرده است.


بولتون: ایران امتیاز هسته‌ای نمی‌دهد

نماینده سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد ضمن هشدار در خصوص اینکه ایران آماده دادن امتیازهای هسته‌ای نیست، از سخنان اوباما در خصوص حق ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «دابلیو ان دی»، جان بولتون، نماینده دائم سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در یک مصاحبه رادیویی تاکید کرد که ایران آماده دادن هیچ امتیازی در خصوص برنامه هسته‌ای خود نیست.

وی ضمن متهم کردن مجدد ایران به تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای، تماس تلفنی اخیر رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس‌جمهور ایران را نشانه پیروزی ایران در مسیر دست‌یابی به سلاح هسته‌ای عنوان کرد.

این دیپلمات سابق آمریکایی که به اردوگاه نومحافظه‌کاران تعلق دارد، افزود: «خواهید دید که ایران مصمم به حفظ قابلیت خود جهت تولید سلاح هسته‌ای است. متاسفانه هم ایالات متحده و هم اروپا آمادگی زیادی دارند که به برنامه تولید سلاح هسته‌ای ایران مشروعیت بخشند.»

جان بولتون همچنین از سخنان اوباما در خصوص حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای انتقاد کرد و اظهار داشت: «این اشتباه است. ایران مستمرا ان‌پی‌تی را نقض کرده است. ایران نباید برای داشتن این فن‌آوری مورد اعتماد قرار گیرد.»

بولتون هشدار داد که اگر ایران توان غنی‌سازی اورانیوم را داشته باشد می‌تواند اورانیوم را در سطح مورد نیاز برای تولید سلاح نیز غنی کند.

بولتون در بر زبان آوردن سخنان ایران‌هراسانه و نگران کردن افکار عمومی از برنامه هسته‌ای کشورمان از دیپلمات‌های پیش‌روی آمریکایی محسوب می‌شود.



ویدیو مرتبط :
افشاگری الحیات:مانع اصلی توافق هسته ای ایران چیز دیگری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صالحی: هدف از توسعه همکاری با آژانس، بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران خواهد بود



توسعه همکاری ایران با آژانس

خطاب به شورای آژانس
صالحی: هدف از توسعه همکاری با آژانس، بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران خواهد بود

علی‌اکبر صالحی وعده داد ایران با هدف بسته شدن پرونده هسته‌ای‌اش، همکاری با آژانس را گسترش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: «من با پیام رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده ایران مبنی بر افزایش و گسترش همکاری با آژانس به اینجا آمده‌ام.»

صالحی افزود که هدف از افزایش همکاری‌ها با آژانس بستن پرونده هسته‌ای ایران خواهد بود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که تنها دو هفته دیگر تا مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باقی مانده است. تاکنون 10 دور مذاکرات بین دو طرف بی‌نتیجه مانده است.

آژانس خواستار بازدید از سایت نظامی پارچین است اما ایران همواره تاکید کرده که پارچین نظامی است، نه هسته‌ای و بنابراین آژانس حق بازدید از آن را ندارد.

فارس