اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افشای پشت‌پرده استیضاح وزرای روحانی



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, نادر قاضی‌پور

 نادر قاضی‌پور به عنوان یكی از جنجالی‌ترین نمایندگان مجلس از دوره هشتم تاكنون نمایندگی ارومیه را بر عهده دارد. این نماینده اصولگرا عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است. بخشداری پیرانشهر و فرمانداری سردشت نیز از جمله سمت‌های وی است. قاضی پور دارای لیسانس فیزیك كاربردی و فوق لیسانس مدیریت صنعتی است.

به همین دلیل و به بهانه پایان مجلس نهم با وی درباره ناگفته‌ها و پشت پرده مجلس گذشته گفت‌وگو كردیم.

 

وی با تایید این مطلب كه برخی از نمایندگان از پشت پرده خط می‌گیرند عنوان می‌كند: «پس از استیضاح آقای فرجی دانا نمایندگان به صورت جدی به دنبال استیضاح آقای چیت چیان وزیر نیرو بودند. وزیر كشور، وزیر جهاد كشاورزی و همچنین وزیر صنعت و معدن نیز در دستور كار استیضاح نمایندگان قرار داشت. با این وجود هیات رئیسه مجلس كه به اهداف پشت پرده استیضاح‌ها پی برده بود، برخلاف آیین نامه مجلس استیضاح‌های مطرح شده را اعلام وصول نكرد. آقای لاریجانی با برخی از استیضاح‌ها مخالفت می‌كردند اما برخی برای استیضاح وزرای دولت برنامه داشتند».

 

نماینده ارومیه همچنین با افشای پشت پرده استیضاح رضا فرجی‌دانا خاطرنشان می‌كند: «برخی از نمایندگان مجلس گمان می‌كردند وزرای انتخابی آقای روحانی همگی بازیچه هستند و «شاه مهره» گرداننده وزارت علوم شخص دیگری است. این نمایندگان احساس می‌كردند شاه مهره گرداننده وزارت علوم برادر آقای روحانی یعنی آقای حسین فریدون است. به همین دلیل تلاش داشتند به كسی رای اعتماد بدهند كه از برادر رئیس‌جمهور حرف شنوی نداشته یا كمتر حرف شنوی داشته باشند. در نتیجه به دنبال شخصی بودند كه شاه مهره باشد و تحت تاثیر دیگران قرار نگیرد و قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد». در ادامه متن گفت‌وگوی «آرمان» با نادر قاضی‌پور را از نظر می‌گذرانید:

سخنان اخیر شما در انتخابات با حاشیه‌های زیادی همراه بود؟ آیا عباراتی كه در آن سخنرانی به كار بردید به صورت ناخودآگاه بیان شدند یا اینكه با برنامه قبلی این سخنان را به زبان آوردید؟شما احتمال می‌دادید این سخنان بازتاب و واكنش‌های زیادی در پی داشته باشد؟
انتشار این سخنان به صورت برنامه‌ریزی شده بود و برخی برای انتشار این سخنان در حجم گسترده پول‌های زیادی خرج كردند. بنده هیچ گونه الفاظ نامناسب در سخنرانی خود به كار نبردم، اما برخی با قطعه قطعه كردن سخنان من به حاشیه‌سازی در این زمینه پرداختند. بنده تا زمان تشكیل مجلس دهم در این زمینه اظهارنظر جدی نخواهم كرد اما در نخستین فرصت و در پشت تریبون مجلس تمام جزئیات و پشت پرده این مساله را بازگو خواهم كرد.

نكات مبهم درباره مجلس نهم بسیار است. یكی از این مسائل پشت پرده عدم رای اعتماد به برخی از وزرای دولت آقای روحانی بود. آیا مخالفان دولت آقای روحانی برای عدم رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آقای روحانی برنامه داشتند؟
در این زمینه سه بحث كلی بین نمایندگان مجلس مطرح شد. نخست اینكه برخی از افراد كارآمد و متعهد هستند و باید از آنها حمایت كرد تا وارد كابینه شوند. دوم اینكه نمایندگان نسبت به وزارتخانه‌های با اهمیت حساسیت بیشتری داشته باشند تا یك وزیر قوی برای آن انتخاب شود. بیشترین تاكید‌ها نیز روی سه وزارتخانه آموزش و پروش، علوم و تحقیقات فناوری و فرهنگ و ارشاد بود. نكته سوم این بود كه نمایندگان به دنبال كسانی بودند كه خط قرمز نظام را رعایت كنند و همچنین در اتفاقات سال۸۸ حضور نداشته باشند.

یكی از چالش‌های مهم مجلس نهم انتخاب وزیر علوم و استیضاح دكتر فرجی دانا بود. آیا مخالفان دولت تلاش داشتند با چنین رفتاری برای آقای روحانی خط و نشان بكشند؟
برخی از نمایندگان مجلس گمان می‌كردند وزرای انتخابی آقای روحانی همگی بازیچه هستند و «شاه مهره» گرداننده وزارت علوم شخص دیگری است.

منظور این نمایندگان چه كسی بود؟
این نمایندگان احساس می‌كردند شاه مهره گرداننده وزارت علوم برادر آقای روحانی یعنی آقای حسین فریدون است. این نمایندگان تلاش داشتند به كسی رای اعتماد بدهند كه از برادر رئیس‌جمهور حرف شنوی نداشته یا كمتر حرف شنوی داشته باشند. به همین دلیل به دنبال شخصی بودند كه شاه مهره باشد و تحت تاثیر دیگران قرار نگیرد و قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد. از سوی دیگر برخی از نمایندگان به دنبال این بودند كه جامعه اسلامی دانشجویان و تشكل‌های دانشجویی ولایتمدار كوبیده نشوند و جای خود را به تشكل‌های دیگر سیاسی ندهند.

صندلی شما در مجلس در سمت مخالف اعضای جبهه پایداری است به شكلی كه این عده در یك طرف مجلس بودند و شما در طرف دیگر صحن قرار داشتید. با این وجود آیا در طول مدت نمایندگی خود با اعضای جبهه پایداری هم مشورت می‌كردید یا با آنها هماهنگی انجام می‌دادید؟
خیر؛ بنده در طول مجلس هشتم یكی از نمایندگانی بودم كه با مشی و افكار اعضای جبهه پایداری موافق نبودم و در مقابل آنها ایستادگی می‌كردم.

در طول دوران نمایندگی آیا سخنان پشت پرده یا درگوشی اعضای جبهه پایداری كه در تصمیمات مجلس تاثیرگذاشته باشد نشنیدید؟
خیر؛ اعضای جبهه پایداری اصلا جرات نداشتند به من نزدیك شوند. بنده نماینده‌ای مستقل هستم و تلاش می‌كنم تحت تاثیر جریان‌های سیاسی مجلس قرار نگیرم.

اعضای جبهه پایداری برای اجرای برنامه‌های خود در مجلس از چه راه‌هایی استفاده می‌كردند؟هدف این جریان از برهم زدن فضای مجلس چه بود؟
اعضای جبهه پایداری به دنبال شكستن ریاست مجلس بودند و تلاش می‌كردند قبح آقای لاریجانی را در مجلس بشكنند. این عده تمایل داشتند شخص دیگری به جز آقای لاریجانی ریاست مجلس را برعهده داشته باشند. به همین دلیل در برخی از انتخابات هیات رئیسه تلاش می‌كردند نمایندگان را به سمت شخص دیگری به جز آقای لاریجانی متمایل كنند. البته از این نكته نیز نباید غافل شویم كه اعضای جبهه پایداری همدیگر را قبول نداشتند و در مورد مسائل مهم نمی‌توانستند به اتفاق نظر برسند.

در مجلس نهم موضوع استیضاح كدام یك از وزرای دولت آقای روحانی مطرح شد؟
پس از استیضاح آقای فرجی دانا نمایندگان به صورت جدی به دنبال استیضاح آقای چیت چیان وزیر نیرو بودند. وزیر كشور، وزیر جهاد كشاورزی و همچنین وزیر صنعت و معدن نیز در دستور كار استیضاح نمایندگان قرار داشت. با این وجود هیات رئیسه مجلس كه به اهداف پشت پرده استیضاح‌ها پی برده بود برخلاف آیین نامه مجلس استیضاح‌های مطرح شده را اعلام وصول نكرد. آقای لاریجانی با برخی از استیضاح‌ها مخالفت می‌كردند اما برخی برای استیضاح وزرای دولت برنامه داشتند.

آیا در بین نمایندگان مجلس بحث استیضاح دكتر ظریف هم مطرح شد؟
خیر؛ من چنین موضوعی را از نمایندگان نشنیده‌ام.

مخالفان دولت به دنبال طرح سوال از رئیس‌جمهور نرفتند؟
خیر؛ در این زمینه نیز هیچ اقدامی صورت نگرفت.

آقای حدادعادل چه نقشی در مجلس نهم داشتند؟
آقای حدادعادل از ابتدا به دنبال ریاست مجلس نهم بود و هنگامی كه نمایندگان از آقای لاریجانی حمایت كردند ایشان بیش از اینكه به طرح‌ها و لوایح رسیدگی كنند بیشتر به مسائل سیاسی توجه می‌كردند. آقای حدادعادل عده‌ای را اطراف خود جمع كرده بود كه پس از مدتی شكل منسجمی به خود گرفتند و در تصمیمات مجلس تاثیرگذار بودند.

این گروه منسجم كه حول آقای حدادعادل تشكیل شده بود چه ارتباطی با اعضای جبهه پایداری داشت؟
در این زمینه من اطلاع دقیقی ندارم اما به نظر می‌رسید این دو گروه با یكدیگر بی‌ارتباط نیستند.

آیا در طول مجلس نهم موضوع پایان ریاست آقای لاریجانی در بین نمایندگان مطرح شد؟
بله؛ عده‌ای تلاش می‌كردند آقای لاریجانی رئیس مجلس نباشد و به جای ایشان آقای حداد عادل رئیس مجلس شود.

شما با ریاست آقای لاریجانی برمجلس دهم موافقید؟
بله؛ صددر صد با ریاست ایشان موافق هستم.

اگر آقای عارف به ریاست مجلس برسند واكنش شما چه خواهد بود؟
در چنین شرایطی من به شکل جدید فكر می‌كنم و تلاش می‌كنم بهترین تصمیم را در این زمینه اتخاذ كنم. من یك نماینده مستقل هستم و رویكرد وسبك خاص خود را دارم. به همین دلیل تلاش می‌كنم سبك خود را در مجلس دهم نیز در پیش بگیرم.

شما عضو فراكسیون رهروان ولایت بودید. هنگامی كه متوجه شدید افرادی مانند كاظم جلالی و بهروز نعمتی در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان قرار گرفتند چه احساسی داشتید؟
به نظر من این افراد كار بدی كردند. انسان باید محكم باشد. این عده به جای اینكه در این طرف رودخانه قرار بگیرند به طرف دیگر رودخانه رفتند و روی مواضع خود ایستادگی نكردند. به نظر من هنگامی كه این افراد احساس كردند نمی‌توانند در لیستی كه اعضای جبهه پایداری درآن قرار دارند حضور داشته باشند باید یك لیست مستقل به سرلیستی آقای لاریجانی ارائه می‌كردند.

نظر شما درباره مواضع علی مطهری در مجلس چیست؟
آقای مطهری یك نماینده مستقل هستند كه بیش از آنكه به طرح‌ها و لوایح رسیدگی كند به مسائل سیاسی توجه می‌كند. نخستین وظیفه یك نماینده قانون‌گذاری است و مسائل سیاسی و نظارتی در اولویت‌های بعدی مسئولیت نمایندگی است. با این وجود معتقدم وجود امثال آقای مطهری در مجلس بسیار مفید است. وجود چنین نمایندگی سبب تضارب بیشتر آرا و پویایی مجلس می‌شود.

تصمیمات مجلس به چه میزان تحت تاثیر لابی‌های پشت پرده است؟
بنده این مساله را تایید می‌كنم كه برخی از نمایندگان مجلس از پشت پرده خط دهی می‌شوند و با پشت پرده در ارتباط هستند.

شما یكی از شاكیان پرونده احمدی‌نژاد بودید. چرا زمانی كه احمدی‌نژاد حاضر نشد در دادگاه حاضر شود سکوت كردید؟
بنده در این زمینه از تریبون مجلس صحبت كردم و به این اقدام انتقاد كردم. احمدی‌نژاد گمان می‌كرد از هنگامی كه به ریاست‌جمهوری رسیده است می‌تواند رفتار فراقانونی داشته باشد. این در حالی است كه رئیس دولت باید از همه بیشتر خود را به اجرای قانون متلزم بداند.

هدف برخی نمایندگان از تشكیل كمیسیون برجام چه بود؟
اگر دولت برجام را به صورت لایحه به مجلس تحویل می‌داد مجلس می‌بایست برجام را تایید یا رد می‌كرد. اگر برجام مورد تایید مجلس قرار می‌گرفت دست دولت برای اجرای سیاست‌های خود در دوران پسا برجام باز می‌شد اما درغیر این صورت دولت در اجرای برنامه‌های خود با مشكلات زیادی مواجه می‌شد. با این وجود هنگامی كه كمیسیون ویژه برجام تشكیل شد مجلس نه برجام را رد و نه تایید كرد و بلكه زمان و مكان آن را مشخص كرد وبرای آن چارچوب و خط مشی تدوین كرد.

ارزیابی شما از مدیریت آقای لاریجانی در مساله برجام چیست؟
آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس در مساله برجام منفعت مردم و نظام را در نظر گرفتند و عملكرد قابل قبولی در این زمینه داشتند. برخی با استناد به عملكرد آقای لاریجانی در روز تصویب برجام گمان می‌كنند ایشان از پشت پرده برای تایید برجام خط می‌گرفتند كه به نظر من این مساله به هیچ عنوان صحیح نیست. قبل از تصویب برجام همه مسائل درباره برجام در كمیسیون‌های مختلف و همچنین فراكسیون‌های مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته بود و هیچ گونه شك و شبهه ای در اراده نمایندگان برای تصویب برجام وجود نداشت. نكته دیگر اینكه مدیریت مجلس كار بسیار سختی است و اداره كردن طیف‌های مختلف سیاسی كه دغدغه‌های متفاوتی دارند كار دشواری است كه آقای لاریجانی به خوبی از عهده آن برآمده است.

شما در انتخابات ریاست‌جمهوری به چه كسی رای دادید؟
من به آقای روحانی رای ندادم بلكه به آقای قالیباف رای دادم. با این وجود به دلیل اینكه حكم ریاست‌جمهوری را رهبر معظم انقلاب تنفیذ كردند هیچ گونه بی‌احترامی به دولت آقای روحانی نكرده و در آینده نیز نخواهم كرد. بنده در انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های۸۴و۸۸ به احمدی‌نژاد نیز رای ندادم. به نظر من تفاوت مهم روحانی و احمدی‌نژاد در این بود كه احمدی‌نژاد به دنبال ژنرال و سرلشكر نبود بلكه به دنبال سرباز صفر بود. وی حتی به دنبال سرجوخه نیز نبود و هیچ گونه مخالفت با تصمیم‌های خود را برنمی‌تابید. با این وجود آقای روحانی به دنبال لردهای جامعه است و بیشتر به طبقات ثروتمند جامعه توجه می‌كند.
 


ویدیو مرتبط :
افشای پشت پرده منافقین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افشای پشت‌ پرده استیضاح وزرای روحانی


نادر قاضی‌پور به عنوان یكی از جنجالی‌ترین نمایندگان مجلس از دوره هشتم تاكنون نمایندگی ارومیه را بر عهده دارد. این نماینده اصولگرا عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است.

روزنامه آرمان - احسان انصاری: نادر قاضی‌پور به عنوان یكی از جنجالی‌ترین نمایندگان مجلس از دوره هشتم تاكنون نمایندگی ارومیه را بر عهده دارد. این نماینده اصولگرا عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است.

بخشداری پیرانشهر و فرمانداری سردشت نیز از جمله سمت‌های وی است. قاضی پور دارای لیسانس فیزیك كاربردی و فوق لیسانس مدیریت صنعتی است. به همین دلیل و به بهانه پایان مجلس نهم با وی درباره ناگفته‌ها و پشت پرده مجلس گذشته گفت‌وگو كردیم. وی با تایید این مطلب كه برخی از نمایندگان از پشت پرده خط می‌گیرند عنوان می‌كند: «پس از استیضاح آقای فرجی دانا نمایندگان به صورت جدی به دنبال استیضاح آقای چیت چیان وزیر نیرو بودند. وزیر كشور، وزیر جهاد كشاورزی و همچنین وزیر صنعت و معدن نیز در دستور كار استیضاح نمایندگان قرار داشت.

 با این وجود هیات رئیسه مجلس كه به اهداف پشت پرده استیضاح‌ها پی برده بود، برخلاف آیین نامه مجلس استیضاح‌های مطرح شده را اعلام وصول نكرد. آقای لاریجانی با برخی از استیضاح‌ها مخالفت می‌كردند اما برخی برای استیضاح وزرای دولت برنامه داشتند». نماینده ارومیه همچنین با افشای پشت پرده استیضاح رضا فرجی‌دانا خاطرنشان می‌كند: «برخی از نمایندگان مجلس گمان می‌كردند وزرای انتخابی آقای روحانی همگی بازیچه هستند و «شاه مهره» گرداننده وزارت علوم شخص دیگری است.

 این نمایندگان احساس می‌كردند شاه مهره گرداننده وزارت علوم برادر آقای روحانی یعنی آقای حسین فریدون است. به همین دلیل تلاش داشتند به كسی رای اعتماد بدهند كه از برادر رئیس‌جمهور حرف شنوی نداشته یا كمتر حرف شنوی داشته باشند. در نتیجه به دنبال شخصی بودند كه شاه مهره باشد و تحت تاثیر دیگران قرار نگیرد و قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد».

در ادامه متن گفت‌وگو با نادر قاضی‌پور را از نظر می‌گذرانید:

سخنان اخیر شما در انتخابات با حاشیه‌های زیادی همراه بود؟ آیا عباراتی كه در آن سخنرانی به كار بردید به صورت ناخودآگاه بیان شدند یا اینكه با برنامه قبلی این سخنان را به زبان آوردید؟شما احتمال می‌دادید این سخنان بازتاب و واكنش‌های زیادی در پی داشته باشد؟


انتشار این سخنان به صورت برنامه‌ریزی شده بود و برخی برای انتشار این سخنان در حجم گسترده پول‌های زیادی خرج كردند. بنده هیچ گونه الفاظ نامناسب در سخنرانی خود به كار نبردم، اما برخی با قطعه قطعه كردن سخنان من به حاشیه‌سازی در این زمینه پرداختند. بنده تا زمان تشكیل مجلس دهم در این زمینه اظهارنظر جدی نخواهم كرد اما در نخستین فرصت و در پشت تریبون مجلس تمام جزئیات و پشت پرده این مساله را بازگو خواهم كرد.

نكات مبهم درباره مجلس نهم بسیار است. یكی از این مسائل پشت پرده عدم رای اعتماد به برخی از وزرای دولت آقای روحانی بود. آیا مخالفان دولت آقای روحانی برای عدم رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آقای روحانی برنامه داشتند؟


در این زمینه سه بحث كلی بین نمایندگان مجلس مطرح شد. نخست اینكه برخی از افراد كارآمد و متعهد هستند و باید از آنها حمایت كرد تا وارد كابینه شوند. دوم اینكه نمایندگان نسبت به وزارتخانه‌های با اهمیت حساسیت بیشتری داشته باشند تا یك وزیر قوی برای آن انتخاب شود. بیشترین تاكید‌ها نیز روی سه وزارتخانه آموزش و پروش، علوم و تحقیقات فناوری و فرهنگ و ارشاد بود. نكته سوم این بود كه نمایندگان به دنبال كسانی بودند كه خط قرمز نظام را رعایت كنند و همچنین در اتفاقات سال۸۸ حضور نداشته باشند.

یكی از چالش‌های مهم مجلس نهم انتخاب وزیر علوم و استیضاح دكتر فرجی دانا بود. آیا مخالفان دولت تلاش داشتند با چنین رفتاری برای آقای روحانی خط و نشان بكشند؟

برخی از نمایندگان مجلس گمان می‌كردند وزرای انتخابی آقای روحانی همگی بازیچه هستند و «شاه مهره» گرداننده وزارت علوم شخص دیگری است.

منظور این نمایندگان چه كسی بود؟


این نمایندگان احساس می‌كردند شاه مهره گرداننده وزارت علوم برادر آقای روحانی یعنی آقای حسین فریدون است. این نمایندگان تلاش داشتند به كسی رای اعتماد بدهند كه از برادر رئیس‌جمهور حرف شنوی نداشته یا كمتر حرف شنوی داشته باشند. به همین دلیل به دنبال شخصی بودند كه شاه مهره باشد و تحت تاثیر دیگران قرار نگیرد و قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد. از سوی دیگر برخی از نمایندگان به دنبال این بودند كه جامعه اسلامی دانشجویان و تشكل‌های دانشجویی ولایتمدار كوبیده نشوند و جای خود را به تشكل‌های دیگر سیاسی ندهند.

صندلی شما در مجلس در سمت مخالف اعضای جبهه پایداری است به شكلی كه این عده در یك طرف مجلس بودند و شما در طرف دیگر صحن قرار داشتید. با این وجود آیا در طول مدت نمایندگی خود با اعضای جبهه پایداری هم مشورت می‌كردید یا با آنها هماهنگی انجام می‌دادید؟

خیر؛ بنده در طول مجلس هشتم یكی از نمایندگانی بودم كه با مشی و افكار اعضای جبهه پایداری موافق نبودم و در مقابل آنها ایستادگی می‌كردم.

در طول دوران نمایندگی آیا سخنان پشت پرده یا درگوشی اعضای جبهه پایداری كه در تصمیمات مجلس تاثیرگذاشته باشد نشنیدید؟

خیر؛ اعضای جبهه پایداری اصلا جرات نداشتند به من نزدیك شوند. بنده نماینده‌ای مستقل هستم و تلاش می‌كنم تحت تاثیر جریان‌های سیاسی مجلس قرار نگیرم.

اعضای جبهه پایداری برای اجرای برنامه‌های خود در مجلس از چه راه‌هایی استفاده می‌كردند؟هدف این جریان از برهم زدن فضای مجلس چه بود؟

اعضای جبهه پایداری به دنبال شكستن ریاست مجلس بودند و تلاش می‌كردند قبح آقای لاریجانی را در مجلس بشكنند. این عده تمایل داشتند شخص دیگری به جز آقای لاریجانی ریاست مجلس را برعهده داشته باشند. به همین دلیل در برخی از انتخابات هیات رئیسه تلاش می‌كردند نمایندگان را به سمت شخص دیگری به جز آقای لاریجانی متمایل كنند. البته از این نكته نیز نباید غافل شویم كه اعضای جبهه پایداری همدیگر را قبول نداشتند و در مورد مسائل مهم نمی‌توانستند به اتفاق نظر برسند.

در مجلس نهم موضوع استیضاح كدام یك از وزرای دولت آقای روحانی مطرح شد؟

پس از استیضاح آقای فرجی دانا نمایندگان به صورت جدی به دنبال استیضاح آقای چیت چیان وزیر نیرو بودند. وزیر كشور، وزیر جهاد كشاورزی و همچنین وزیر صنعت و معدن نیز در دستور كار استیضاح نمایندگان قرار داشت. با این وجود هیات رئیسه مجلس كه به اهداف پشت پرده استیضاح‌ها پی برده بود برخلاف آیین نامه مجلس استیضاح‌های مطرح شده را اعلام وصول نكرد. آقای لاریجانی با برخی از استیضاح‌ها مخالفت می‌كردند اما برخی برای استیضاح وزرای دولت برنامه داشتند.

آیا در بین نمایندگان مجلس بحث استیضاح دكتر ظریف هم مطرح شد؟

خیر؛ من چنین موضوعی را از نمایندگان نشنیده‌ام.

مخالفان دولت به دنبال طرح سوال از رئیس‌جمهور نرفتند؟

خیر؛ در این زمینه نیز هیچ اقدامی صورت نگرفت.

آقای حدادعادل چه نقشی در مجلس نهم داشتند؟

آقای حدادعادل از ابتدا به دنبال ریاست مجلس نهم بود و هنگامی كه نمایندگان از آقای لاریجانی حمایت كردند ایشان بیش از اینكه به طرح‌ها و لوایح رسیدگی كنند بیشتر به مسائل سیاسی توجه می‌كردند. آقای حدادعادل عده‌ای را اطراف خود جمع كرده بود كه پس از مدتی شكل منسجمی به خود گرفتند و در تصمیمات مجلس تاثیرگذار بودند.

این گروه منسجم كه حول آقای حدادعادل تشكیل شده بود چه ارتباطی با اعضای جبهه پایداری داشت؟

در این زمینه من اطلاع دقیقی ندارم اما به نظر می‌رسید این دو گروه با یكدیگر بی‌ارتباط نیستند.

آیا در طول مجلس نهم موضوع پایان ریاست آقای لاریجانی در بین نمایندگان مطرح شد؟


بله؛ عده‌ای تلاش می‌كردند آقای لاریجانی رئیس مجلس نباشد و به جای ایشان آقای حداد عادل رئیس مجلس شود.

شما با ریاست آقای لاریجانی برمجلس دهم موافقید؟

بله؛ صددر صد با ریاست ایشان موافق هستم.

اگر آقای عارف به ریاست مجلس برسند واكنش شما چه خواهد بود؟

در چنین شرایطی من به شکل جدید فكر می‌كنم و تلاش می‌كنم بهترین تصمیم را در این زمینه اتخاذ كنم. من یك نماینده مستقل هستم و رویكرد وسبك خاص خود را دارم. به همین دلیل تلاش می‌كنم سبك خود را در مجلس دهم نیز در پیش بگیرم.

شما عضو فراكسیون رهروان ولایت بودید. هنگامی كه متوجه شدید افرادی مانند كاظم جلالی و بهروز نعمتی در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان قرار گرفتند چه احساسی داشتید؟

به نظر من این افراد كار بدی كردند. انسان باید محكم باشد. این عده به جای اینكه در این طرف رودخانه قرار بگیرند به طرف دیگر رودخانه رفتند و روی مواضع خود ایستادگی نكردند. به نظر من هنگامی كه این افراد احساس كردند نمی‌توانند در لیستی كه اعضای جبهه پایداری درآن قرار دارند حضور داشته باشند باید یك لیست مستقل به سرلیستی آقای لاریجانی ارائه می‌كردند.

نظر شما درباره مواضع علی مطهری در مجلس چیست؟

آقای مطهری یك نماینده مستقل هستند كه بیش از آنكه به طرح‌ها و لوایح رسیدگی كند به مسائل سیاسی توجه می‌كند. نخستین وظیفه یك نماینده قانون‌گذاری است و مسائل سیاسی و نظارتی در اولویت‌های بعدی مسئولیت نمایندگی است. با این وجود معتقدم وجود امثال آقای مطهری در مجلس بسیار مفید است. وجود چنین نمایندگی سبب تضارب بیشتر آرا و پویایی مجلس می‌شود.

تصمیمات مجلس به چه میزان تحت تاثیر لابی‌های پشت پرده است؟

بنده این مساله را تایید می‌كنم كه برخی از نمایندگان مجلس از پشت پرده خط دهی می‌شوند و با پشت پرده در ارتباط هستند.

شما یكی از شاكیان پرونده احمدی‌نژاد بودید. چرا زمانی كه احمدی‌نژاد حاضر نشد در دادگاه حاضر شود سکوت كردید؟


بنده در این زمینه از تریبون مجلس صحبت كردم و به این اقدام انتقاد كردم. احمدی‌نژاد گمان می‌كرد از هنگامی كه به ریاست‌جمهوری رسیده است می‌تواند رفتار فراقانونی داشته باشد. این در حالی است كه رئیس دولت باید از همه بیشتر خود را به اجرای قانون متلزم بداند.

هدف برخی نمایندگان از تشكیل كمیسیون برجام چه بود؟


اگر دولت برجام را به صورت لایحه به مجلس تحویل می‌داد مجلس می‌بایست برجام را تایید یا رد می‌كرد. اگر برجام مورد تایید مجلس قرار می‌گرفت دست دولت برای اجرای سیاست‌های خود در دوران پسا برجام باز می‌شد اما درغیر این صورت دولت در اجرای برنامه‌های خود با مشكلات زیادی مواجه می‌شد. با این وجود هنگامی كه كمیسیون ویژه برجام تشكیل شد مجلس نه برجام را رد و نه تایید كرد و بلكه زمان و مكان آن را مشخص كرد وبرای آن چارچوب و خط مشی تدوین كرد.

ارزیابی شما از مدیریت آقای لاریجانی در مساله برجام چیست؟

آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس در مساله برجام منفعت مردم و نظام را در نظر گرفتند و عملكرد قابل قبولی در این زمینه داشتند. برخی با استناد به عملكرد آقای لاریجانی در روز تصویب برجام گمان می‌كنند ایشان از پشت پرده برای تایید برجام خط می‌گرفتند كه به نظر من این مساله به هیچ عنوان صحیح نیست. قبل از تصویب برجام همه مسائل درباره برجام در كمیسیون‌های مختلف و همچنین فراكسیون‌های مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته بود و هیچ گونه شك و شبهه ای در اراده نمایندگان برای تصویب برجام وجود نداشت. نكته دیگر اینكه مدیریت مجلس كار بسیار سختی است و اداره كردن طیف‌های مختلف سیاسی كه دغدغه‌های متفاوتی دارند كار دشواری است كه آقای لاریجانی به خوبی از عهده آن برآمده است.

شما در انتخابات ریاست‌جمهوری به چه كسی رای دادید؟

من به آقای روحانی رای ندادم بلكه به آقای قالیباف رای دادم. با این وجود به دلیل اینكه حكم ریاست‌جمهوری را رهبر معظم انقلاب تنفیذ كردند هیچ گونه بی‌احترامی به دولت آقای روحانی نكرده و در آینده نیز نخواهم كرد. بنده در انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های۸۴و۸۸ به احمدی‌نژاد نیز رای ندادم. به نظر من تفاوت مهم روحانی و احمدی‌نژاد در این بود كه احمدی‌نژاد به دنبال ژنرال و سرلشكر نبود بلكه به دنبال سرباز صفر بود. وی حتی به دنبال سرجوخه نیز نبود و هیچ گونه مخالفت با تصمیم‌های خود را برنمی‌تابید. با این وجود آقای روحانی به دنبال لردهای جامعه است و بیشتر به طبقات ثروتمند جامعه توجه می‌كند.