اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افشاگری کنید تا لبنیات از سبد کالای مردم حذف نشود!



اخبار,اخبار اجتماعی , روغن پالم

 

اخبار اجتماعی - حاشیه نگاری بر پس لرزه‌های گزارش آمیختن پالم با لبنیات؛
افشاگری کنید تا لبنیات از سبد کالای مردم حذف نشود!

اگر قصد داشته باشیم هم صنایع متخلف را به عقوبت خطاکاری شان برسانیم و هم مانع حذف لبنیات از سبد کالای خرید روزانه مردم شویم، چاره‌ای نخواهیم داشت جز آنکه به افشاگری خود ادامه دهیم و شرکت های متخلف را معرفی کنیم تا تشخیص سره از ناسره برای جامعه آسان شود. البته این افشاگری ممکن است ابعاد حقوقی در پی داشته و...

به فاصله حدود یک هفته از افشاگری وزیر، بازار لبنیات تغییراتی به خود دیده که هم خرسند کننده است و هم نگران کننده.

به گزارش «تابناک»، کاهش فروش لبنیات پر چرب در روزهای اخیر که پس از سخنان افشاگرانه قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بروز کرده، حکایت از آن دارد که بسیاری از مردم دریافته‌اند برای مصون ماندن از خطرات روغن پالمی که برخی صنایع لبنی، با پنهان کاری به محصولات خود می‌افزودند تا پرچرب شوند، چه باید کرد.

به عبارت بهتر، اگر تاکنون مصرف کنندگان پر شمار اقلام لبنی با علم به مضر بودن مصرف محصولات پر چرب، تا آنجا از خرید این دست محصولات استقبال کرده بودند که روز به روز بر قفسه های پر شده از این محصولات در فروشگاه‌های خرد و درشت افزوده می‌شد و کارخانه های بیشتری به تولید انواع محصولات پر چرب ورود می‌کردند، گویی برملا شدن راز پالم افزایی کاری کرد که ناگزیر از پذیرش شکل گیری روندی معکوس خواهیم بود؛ اشتیاق شهروندان به خرید لبنیات کم چرب!

این واکنش هوشمندانه متقاضیان که از روند بازار برداشت می‌شود، به جهاتی جای خرسندی دارد؛ به این دلیل که می‌بینیم مردم نسبت به اتفاقات ناخوش واکنش عمومی نشان می‌دهند و به شیوه‌ای بسیار آرام، تلاش دارند درسی به متخلفان بدهند که کارکرد دیگر این درس، دوری جستن از مصرف چربی است. درس دوم از این رو اهمیت می‌یابد که می‌بینیم چاقی به عنوان بلایی نوظهور، مدت هاست در کشورمان تاخت و تاز می‌کند و می‌بایست انتظار فرارسیدن موج بیماری های ناشی از آن را بکشیم.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که بردی دو سویه از این اتفاق نصیب‌ جامعه خواهد شد که بسیار جای خوشحالی دارد؛ به ویژه آنکه می‌بینیم مردم با نخریدن محصولاتی که به نظر مشکل دار است، در یکی از معدود دفعات، واکنشی اجتماعی بروز داده‌اند. اما آیا این واکنش کنترل شده است و مشکلی به همراه نخواهد آورد؟

پیش از پاسخ دادن به این سوال بد نیست مروری داشته باشیم به آماری فاجعه بار که با این موضوع مرتبط است. آن گونه که آمارهای جهانی نشان می‌دهد، مصرف سرانه شیر در جهان 300 لیتر است و این میانگین اینقدر مهم است که گاه می‌بینیم کشورهایی که مصرفشان به زیر این خط سقوط می‌کند، برای جبران آن تدابیر زیادی به کار می‌گیرند و حتی بازار را به نفع مصرف کننده هدایت می‌کنند، ولی با این حال، نه تنها روند مصرف در کشورمان طبیعی نیست، بلکه عوامل زیادی آن را تهدید می‌کند.

آن گونه که آمارهای ثبت شده یکی دوسال پیش نشان می‌دهد، مصرف سرانه شیر در کشورمان حدود 75 لیتر بود و در یکی دو سال اخیر آنقدر این عدد لاغر شده که روایت های مختلفی درباره شرایط امروز آنبیان می‌شود و به طور میانگین، عدد 50 لیتر را نشان می‌دهد؛ یعنی چیزی حدود یک ششم مصرف متوسط جهانی!

کاهش این سرانه از این رو اتفاق افتاد که در سالهای واپسین عمر دولت دهم، مشکلاتی که در تهیه علوفه و نرخ گذاری شیر خود را نشان داد، در کنار عدم حمایت دولت مردان از فعالان این عرصه کاری کرد که تعداد زیادی از دامداران ترجیح دادند دام های خود را ذبح کرده و به دنبال فروش گوشتشان برای فرار از ضرر کمتر باشند و پیرو آن، صنایع هم تولید لبنیات خود ار به حالت کمینه سوق دادند، چراکه برخی مردم ترجیح دادند شیر گران نخرند عطای این محصول را به لقایش ببخشند.

همین واکنش نشان می‌دهد که در شرایط امروز نیز باید انتظار داشته باشیم که برخی بلبشوی آمیختن پالم با شیر را به حذف شیر و لبنیات از سبد کالای خرید خود گره بزنند که اگر چنین شود، باید اذعان کرد که افشاگری درباره تخلف صنایع لبنی در کل به زیان همه تمام شده است، نه زیان شرکت های متقلبی که خطاکارند و باید محاکمه شوند.

اینجاست که اگر قصد داشته باشیم هم صنایع متخلف را به عقوبت خطاکاری شان برسانیم و هم مانع حذف لبنیات از سبد کالای خرید روزانه مردم شویم، چاره‌ای نخواهیم داشت جز آنکه به افشاگری خود ادامه دهیم و شرکت های متخلف را معرفی کنیم تا تشخیص سره از ناسره برای جامعه آسان شود. البته این افشاگری ممکن است ابعاد حقوقی در پی داشته باشد و مباحث جدی را به حاشیه براند.

جدای این رویکرد، می‌توان افشاگری را به شکلی دیگر در دستور کار قرار داد و اگر نامبردن خطاکاران نگرانی هایی به همراه دارد، از فعالانی در عرصه لبنیات نام برد که خطا نکرده‌اند و در این بازار پر اشکال و ب کمترین نظارت، راضی نشده اند که غش در معامله کرده و به نرخ از بین بردن سلامت مردم، برای خود کسب سود کنند.

همین وجه پاکدستی ایشان کافی است تا نگران دفاع مسئولان از ایشان نبوده و حمایت مسئولان از ایشان را در قالب دفاع از ایشان نبینیم، بلکه به چشم تشویقی به موقع به آن بنگریم که هم می‌تواند شرکت های مشکل دار را به کمک آن شناسایی کرد و هم می‌تواند این اطمینان را در جامعه پدیدار سازد که همه صنایع لبنی متقلب نیستند و می‌توان با مراجعه به محصولات شرکت های سالم، به فکر حذف لبنیات از سبد خرید خانواده نیافتاد!
اخبار اجتماعی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
سبد کالای دولت تدبیر و امید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خطر حذف‌ لبنیات از سبد خانوار با افزایش قیمت‌ها



اخبار ,اخبار اقتصادی ,حذف‌ لبنیات از سبد خانوار

اخبار اقتصادی - خطر حذف‌ لبنیات از سبد خانوار با افزایش قیمت‌ها

پس از اعلام افزایش قیمت شیرخام به کیلویی 1440 تومان، هفته گذشته کارخانه‌های لبنی قیمت شیر در بسته‌بندی‌های مختلف را افزایش دادند و این هفته با شیب ملایم‌تر به سراغ افزایش قیمت ماست رفتند

سعید سلطانی سروستانی با بیان اینکه خطر حذف‌ لبنیات از سبد خانوار وجود دارد، گفت: قرار بود سال گذشته ۳۰۰میلیارد تومان یارانه به دامداران پرداخت شود که یارانه ۴ ماه پایانی سال ۹۲ که برابر با ۱۰۰میلیارد تومان است تاکنون پرداخت نشده است.

به گزارش مشرق، پس از اعلام افزایش قیمت شیرخام به کیلویی 1440 تومان، هفته گذشته کارخانه‌های لبنی قیمت شیر در بسته‌بندی‌های مختلف را افزایش دادند و این هفته با شیب ملایم‌تر به سراغ افزایش قیمت ماست رفتند.‌

افزایش قیمت لبنیات پس از اعلام انجمن صنفی صنایع لبنی، مبنی بر اجازه کارخانه‌ها برای بالا بردن قیمت محصولات تا 15 درصد اتفاق افتاد و قیمت شیر کم چرب و پر چرب نایلونی از 1250 به 1500 تومان، شیر کم چرب بطری از 1600 به 2000 تومان و شیر پرچرب بطری از 2100 به 2500 تومان رسید.

همچنین قیمت شیر کاکائو 250 سی سی نیز از هزار تومان به 1200 تومان و قیمت خامه 100 گرمی از 1100 تومان به 1200 تومان افزایش یافت.

گویا این هفته نوبت افزایش قیمت ماست است به طوری که ماست 1.5 کیلویی یکی از برندها از 4500 تومان به 5200 تومان و ماست نیم کیلویی یک برند دیگر از 1350 تومان به 1700 تومان رسیده است.

البته افزایش قیمت محصولات لبنی در ازای خرید شیر خام با قیمت جدید 1440 تومان منطقی به نظر می رسد، اما گویا این بار کارخانه ها پیش از خرید شیر با این قیمت اقدام به افزایش قیمت محصولات کرده اند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران ایران با رد هرگونه افزایش قیمت در خرید شیر خام به خبرنگارمشرق گفت: هنوز هیچ گونه افزایش قیمتی در خرید شیر خام از سوی کارخانه ها اعمال نشده و شیر همچنان با قیمت 1110 تومان از دامدار خریداری می شود.

ماست در نوبت بعدی گرانی
سعید سلطانی سروستانی اظهار داشت:‌اینکه گفته می شود هم اکنون شیر با قیمت 1440 تومان از ما خریداری می شود را اصلا تایید نمی کنم.

وی تاکید کرد:‌ دامداران هم از نظر تولید و پروار بندی دام و هم از نظر تولید شیر با مشکلات فراوانی مواجه هستند و هزینه های جاری برای آنها بسیار سنگین است.

در قانون پیش بینی شده که دولت از دامداران حمایت کند و بر اساس ماده 4 قانون هدفمندی دولت باید ظرف مدت 5 سال قیمت شیر را آزاد کند و همچنین از محل ماده 8 این قانون نیز به تولید کننده ها کمک کند، این قوانین در ذات خوب هستند اما در عمل به نفع تولید کننده اجرا نمی شوند.

قرار بود سال گذشته 300میلیارد تومان یارانه به دامداران پرداخت شود که یارانه 4 ماه پایانی سال 92 که برابر با 100میلیارد تومان است تاکنون به دامداران پرداخت نشده است.

سلطانی گفت:‌برای امسال نیز تفاهم نامه هایی میان ما و دولت منعقد شده، اما اظهارات ضد و نقیض، دامداران را دچار مشکل کرده است.

وی ادامه داد:‌ در شرایط فعلی و با افزایش قیمت محصولات لبنی ممکن است خانواده اقدام به حذف این مواد مهم از سبد خانوار کنند و در مقابل دامداران نیز در صورت استمرار روند فعلی و ضررهای ناشی از آن ممکن است میزان تولید خود را کاهش دهند.
اخبار اقتصادی - شرق