اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش مرگ و میر به دلیل مواد بکار رفته در ترکیبات مخدرهای صنعتی و شیمیایی



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی , اعتیاد

 استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی کارگاه‌های مشاوره‌ای برای مقابله با اعتیاد گفت: باید در کارگاه‌های مشاوره‌ای به افراد آموزش داده شود که چشم بسته در دام تبلیغات منفی اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و داروهای روان گردان قرار نگیرند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر نیره معیدی گفت: همچنین در این کارگاه‌های مشاوره‌ای که سازمان‌های مردمی، کانون‌های فرهنگی، اجتماعی در محله‌ها و مناطق مختلف و نهادهای آموزشی متولی برگزاری آن هستند، باید علاوه بر شرکت قشر جوان کشور، والدین، مدیران، روان پزشکان نیز درباره پیشگیری و شناسایی علل موثر در گرایش افراد به مصرف مواد مخدر حضور یابند.

او با اشاره به اینکه مواد مخدر را می‌توان به دو دسته سنتی و صنعتی تقسیم کرد، گفت : مخدرهای دسته سنتی به صورت مورفین و کدئین مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مخدرهای دسته دوم به مواد شیمیایی گفته می‌شود که بر روی عملکرد مغز اثر گذاشته و منجر به تغییرات رفتاری، شناختی، خلقی و همچنین درجه هوشیاری در فرد مصرف کننده می‌شوند.

این روانپزشک گفت: سوء مصرف مواد روانگردان و محرک پیامدهای زیان بار اجتماعی و اقتصادی دارد و به ویژه بهداشت فردی و همگانی را تهدید می‌کند.

معیدی با اشاره به اینکه بسیاری از جرائمی که در جامعه رخ می دهد، ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی و شمیایی توهم‌زا است، ادامه داد: تنوع و تکثر مواد روانگردان و گسترش سوء استفاده از این مواد به همراه آثار بسیار زیان بار آن برای سلامت عمومی، ضرورت اصلاح قانون مربوط به پیش بینی اقدامات حمایتی موثر و تدابیر سرکوبی مناسبی را ایجاب می‌کند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: از سوی دیگر سوء استفاده از مواد روانگردان محرک گاه به اختلال روانی منجر شده و علاوه بر نابودی فرد مصرف کننده، جان سایر افراد را نیز تهدید می کند.

معیدی، رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را اقدام مثبت و به هنگام در جهت پیشگیری اولیه و ثانویه دانست و گفت: در حال حاضر میزان آگاهی و شناخت افراد مختلف جامعه از قرص های روانگردان و علائم مصرف و آثار سوء آن در سطح پایینی است و تحقیقات مختلف نشان می دهد که اکثر افراد درباره مواد مخدر صنعتی و روانگردان ها، عوارض و علائم مصرف آن اطلاعات و شناخت کافی ندارند که این می‌تواند به خاطر آن باشد که کمتر درباره این مسئله مهم اطلاع رسانی شده است.

این روانپزشک گفت: همچنین باید تدوین کتاب‌های آموزشی درباره اعتیاد و مواد مخدر توسعه یابد و بصورت رایگان در دسترسی افراد قرار گیرد تا آگاهی و نگرش آنان نسبت به مواد مخدر به خصوص روانگردان ها تغییر یابد.

به گفته معیدی، مخدرهای صنعتی و شیمیایی اثری ترکیبی از توهم زایی و تحرک بخشی دارند، با توجه به اینکه مصرف مواد روانگردان و محرک باعث ایجاد ناامنی در جامعه، خانواده و افزایش جرایم می‌شود، عوارض اجتماعی مهم ترین آسیب مصرف این مواد است.

او گفت: مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی اثر سوء بر سلامتی نوجوانان دارد به طوری که پیامدهای اجتماعی شومی مثل تمایل بیشتر به ارتکاب جرم ، تهاجم فیزیکی و تجاوز جنسی و تصادفات و ترک تحصیل ها، غیبت، فرار از مدرسه و بیماریهای منتقله از طریق جنسی به همراه دارد و در بزرگسالی نیز تداوم خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ارائه تعریف جامع از اعتیاد به ویژه در زمینه مواد صنعتی و شیمیایی مشکل است، تأکید کرد: عوامل روانی، فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی در تمام مراحل اعتیاد از جمله علل سیر و پیشرفت و حتی در درمان آن، باید مورد توجه قرار گیرند.

او گفت: متاسفانه نوع مواد تولیدی بکار رفته در ترکیبات مواد صنعتی و شیمیایی موجب افزایش مرگ و میر شده است.
 


ویدیو مرتبط :
‫افزایش مرگ و میر بیماران با ادامه تعطیلی فرودگاه صنعا‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل افزایش ۳۳ درصدی مرگ و میر در میان زنان معتاد چیست؟



اخبار,اخباراجتماعی ,مبارزه با مواد مخدر

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش ۳۳ درصدی مرگ و میر زنان معتاد، اصلی‌ترین علت این افزایش را تشریح کرد.

پرویز افشار با اشاره به آمار مرگ و میر معتادان در سال‌های اخیر اظهار کرد: در سال 93 نسبت به سال 92 شاهد افزایش قابل توجه مرگ و میر زنان معتاد به نسبت جمعیت آن‌ها بودیم و این در حالی است که میزان مرگ و میر مردان معتاد در سال 93، با افزایش قابل توجهی روبه‌رو نبوده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در آمارهای منتشر شده متاسفانه شاهد افزایش 33 درصدی مرگ و میر زنان به نسبت مدت مشابه سال قبل از آن بودیم.

وی با اشاره به درخواست ستاد مبارزه با مواد مخدر از سازمان پزشکی قانونی برای طراحی مکانیسم دقیقتری در تشخیص علل مرگ معتادان، در خصوص دلایل افزایش مرگ و میر زنان معتاد در ایران گفت: متاسفانه مرگ و میر در میان زنان، عمدتاً به دلیل «چند مصرفی» رخ می‌دهد.

افشار افزود: متاسفانه در 5 سال اخیر، زنان از طریق تبلیغات اغواگرانه در کلوپها و یا آرایشگاه‌های زنانه و به بهانه کاهش وزن، افزایش تمرکز و یا زیبایی بیشتر، به سمت و سوی مصرف مواد محرک سوق داده شدند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: استفاده از مواد محرک توسط زنان باعث تغییرات زیادی در خُلق و خوی آنها می‌شود و از این رو مجبورند تا برای تثبیت خلقیات خود به سمت استفاده از «ترامادول» سوق پیدا کنند.

وی گفت: همچنین در کیس‌های مطالعه شده، استفاده از «الکل»، «بنزودیازپین» و یا «دیازپام» مشاهده می‌شود که این «چند مصرفی» باعث اُوردوز و مرگ و میر در میان زنان معتاد می‌شود.


 اخباراجتماعی  -  تسنیم