اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش رشد علمی ایران در دولت یازدهم(+جدول)




اخبار اجتماعی - بررسی پایگاه‌های مرجع جهان مشخص کرد
افزایش رشد علمی ایران در دولت یازدهم

 طیفی از نمایندگان مجلس در حالی مشغول گرم‌کردن تنور استیضاح وزیر علوم هستند که به نظر می‌رسد، دست پری از ادله‌های محکمه‌پسند برای استیضاح رضا فرجی‌دانا ندارند. محدودشدن اظهارات این نمایندگان به کلیاتی همچون، انتصابات سیاسی، کندشدن روند رشد علمی کشور و حواشی مربوط به بورسیه‌های مساله‌دار به شکلی دلایل این طرح استیضاح را در هاله‌ای از ابهام قرار داده که بررسی جزییات این ادعا‌ها نشان از عملکرد درست و خالی از اشکال وزیر علوم دارد.

این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی میزان تولید علم کشور بر اساس تعداد مقالات پایگاه «ای‌اس‌اس»، «اسکوپوس» و «ای‌اس‌سی» که هر سه این پایگاه‌ها مورد تایید مراکز علمی کشور هستند نشان از تسریع روند تولید علم کشور در دولت یازدهم دارد.

 

از سوی دیگر در اولین قدم نمایندگان موافق استیضاح فرجی‌دانا مدعی شدند انتصابات فرجی‌دانا در دانشگاه‌های کشور ضعیف بوده است. به‌طوری‌که پیش از این جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر صراحتا اعلام کرد: «وزیر علوم توجهی به نظرات دیگران در انتصابات نداشته.» او تاکید کرد: «وزیر علوم همچنین از افراد ضعیف در سطح دانشگاه‌ها استفاده کرده است که این مسایل همه باعث شد نمایندگان خواستار استیضاح وزیر علوم شوند.»

 

این سخنان در حالی عنوان می‌شود که بررسی‌های «شرق» نشان می‌دهد، انتصابات فرجی‌دانا در مقایسه با کامران دانشجو، وزیر علوم در دولت دهم و وزیر مورد حمایت اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم، بیش از پیش با توجه به معیار‌های مدیریت دانشگاهی صورت گرفته است. بخش زیادی از انتقادات نمایندگان مجلس به انتصاب‌هایی از سوی وزیر علوم در دانشگاه تهران، علامه‌طباطبایی، تربیت‌مدرس، امیرکبیر، علم و صنعت و صنعتی اصفهان است.

 

بررسی رزومه روسای این دانشگاه‌ها در دولت دهم نشان می‌دهد از مجموع شش رییس دانشگاه در دولت دهم تنها سه رییس یعنی علیرضا رهایی، جبل‌عاملی و صدرالدین شریعتی در زمان انتصاب سابقه مدیریت دانشگاهی را داشته‌اند و باقی روسا یعنی، فرهاد رهبر، بیژن رنجبر و محمداسماعیل همدانی‌گلشن در زمان انتصاب اولین سابقه مدیریت دانشگاهی خود را تجربه کرده‌اند. اما در دولت یازدهم، تمامی روسای این شش دانشگاه که از سوی رضا فرجی‌دانا معرفی شده‌اند، در زمان انتصاب تجربه‌های متعددی در زمینه مدیریت دانشگاهی در کشور داشته‌اند؛ مساله‌ای که شایبه سهم‌خواهی سیاسی، ابهام در دلایل استیضاح و مستندبودن این دلایل را تا حد زیادی تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

 

از سوی دیگر طیفی از نمایندگان مجلس به‌تازگی عنوان می‌کنند، روند رشد علمی کند شده است؛ ادعایی که بررسی دقیق آن با آمار‌های رسمی مرکز استنادی علوم جهان اسلام که در دولت دهم پایه‌گذاری شد حکایت غیرواقعی‌بودن این ادعا را دارد. در همین رابطه حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روز گذشته مدعی شد: روند رشد علمی در کشور کند شده و وزیر علوم باید پاسخگو باشد. سلیمی با اشاره به استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در هفته جاری گفت: نمایندگان خواستار استیضاح دارای دغدغه‌هایی هستند که باید توسط وزیر علوم پاسخ داده شود.

 

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های نمایندگان، روند رشد علمی کشور است که این روند کند شده، وزیر علوم باید در این راستا پاسخگو باشد چرا ما باید در تولید علمی درجا بزنیم که این مساله در دوره وزارت دکتر فرجی‌دانا در حال رخ‌دادن است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نوع انتصابات در دانشگاه‌ها را دیگر دغدغه نمایندگان خواستار استیضاح مطرح کرد و افزود: دکتر فرجی باید درخصوص انتصابات توضیح دهند که چرا افرادی را به کار گرفته‌اند که سوابق آنها اقتضا نمی‌کرد در این پست‌ها به‌کار گرفته شوند. سلیمی افزود: استیضاح حق نمایندگان است. نمایندگان یکسری دغدغه دارند که باید پاسخ داده شود. وزیر علوم اگر پاسخی منطقی مبتنی بر استدلال داشته باشند نمایندگان قانع می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دغدغه‌ها این است که دانشگاه جولانگاه احزاب سیاسی شده و برای دانشگاه‌ها حاشیه‌سازی می‌شود این حواشی با روح دانشجو و دانشگاه همخوانی ندارد، نباید دانشگاه باشگاه احزاب سیاسی شود و این دغدغه نمایندگان است وزیر باید پاسخ شفاف بدهد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: استیضاح امری طبیعی است. سوالاتی که تاکنون به کرار از وزیر علوم شده است نشان داده این سوالات نتوانسته روند را اصلاح کند برای همین نمایندگان به این فکر افتاده‌اند که با استیضاح، این روند را اصلاح کنند.


اظهارات این نماینده مجلس در شرایطی است که بر اساس آمارهای رسمی میزان تولید علم کشور بر اساس تعداد مقالات پایگاه «ای‌اس‌اس»، «اسکوپوس» و «ای‌اس‌سی» که هر سه این پایگاه‌ها مورد تایید مراکز علمی کشور هستند نشان از تسریع روند تولید علم کشور در دولت یازدهم دارد. به‌طوری‌که ایران در آخرین ماه از سال 2012 همزمان با آخرین روزهای فعالیت دولت دهم بیش از 24هزار مقاله علمی در پایگاه‌های علمی را نمایه کرده است که این رقم در شش‌ماه نخست فعالیت دولت یازدهم مصادف با آخرین ماه سال 2013 به 25هزارو 96 مقاله علمی رسیده که نشان از رشد قابل‌توجهی در تعداد مقالات علمی است. (شرح کامل در نمودار شماره یک) همچنین بررسی کارنامه دولت نهم در زمینه مقالات علمی طی شش‌ماه اخیر نشان می‌دهد، تعداد مقالات «اسکوپوس» در بهمن‌ماه 1392 حدود هشت‌هزارو700 مقاله علمی بوده که این رقم در خردادماه سال‌جاری به بیش از 14هزارو600 مقاله علمی رسیده است.

 

همچنین پایگاه علمی «آی‌اس‌آی» کشور ایران در بهمن‌ماه سال 1392 بیش از چهارهزارو800 مقاله علمی را نمایه کرده، که این رقم در خردادماه سال‌جاری به بیش از 9هزارو900 مقاله افزایش یافته است. (شرح کامل در نمودار شماره دو) آماری که نشان می‌دهد روند رشد علمی کشور نه‌تنها کاهش نیافته است، بلکه همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم دانشگاه‌های کشور شاهد تسریع روند رشد علمی کشور و افزایش میزان مقالات علمی معتبر بوده‌اند.

 

اخبار,اخباراجتماعی,میزان تولید علم کشور

اخبار اجتماعی  - آرمان


ویدیو مرتبط :
ویدئوهای علمی ASAP (قسمت یازدهم) - شعر جدول تناوبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس اتاق بازرگانی ایران: دولت برای افزایش قیمت آب معدنی حساسیت دارد اما حامل های انرژی را به خوبی افزایش می دهد



  ، تامین ارز واردات,اخبار,اخبار اقتصادی

 

رییس اتاق بازرگانی ایران: دولت برای افزایش قیمت آب معدنی حساسیت دارد اما حامل های انرژی را به خوبی افزایش می دهد

بازرگانی - محمد نهاوندیان در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: مشکل ما این است که به طور مرتب برای چرخه اقتصاد مانع ایجاد می شود.

محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی ایران که در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران حضور یافته بود در سخنانی به بررسی موضوعات مطرح شده در نشست پرداخت تا به نوعی سخنان اعضای هیات نمایندگان را جمع بندی کرده باشد.

 

محمد نهاوندیان با اشاره به وجود نگاه های مختلف برای تقویت اقتصاد ملی وجود دارد گفت: «گروهی منتظر است تا از یک جایی کمکی بیاید و اقتصاد ملی تقویت شود. نگاهی به آسمان دارد و یا نگاهی به خارج. یک نگاه دیگر هم هست که معتقد است برای تقویت اقتصاد باید اجازه داد تا چرخه آن بچرخد. اقتصاد ایران در شرایط فعلی نیازی به تزریق از بیرون ندارد و تنها مشکل ما این است که به طور مرتب برای چرخه اقتصاد مانع ایجاد می شود».

 

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تبریک روز کارگر به لزوم از بین بردن نگاه تضادآمیز بین کار و سرمایه اشاره کرد و به سخنان مقام معظم رهبری در این مورد استناد کرد.

نهاوندیان گفت: «در سالی که به نام تولید ملی نامگذاری شده باید تضاد بین کار کارگر و سرمایه سرمایه دار را از بین ببریم و به گفته مقام معظم رهبری هم به کار و هم به سرمایه و هم به کارگر و هم به سرمایه دار احترام بگذاریم».

 

وی هم چنین در باب فرصت تاریخی تقویت صادرات و تامین ارز واردات از طریق صادرات سخنانی بیان کرد و توضیح داد: «یک بار در تاریخ ما در دوران درخشان دولت ملی تراز تجارت خارجی ما بدون نفت تراز شد اکنون هم اگر ارز حاصل از صادرات در اختیار واردات قرار گیرد این امر شدنی است».

 

محمد نهاوندیان خطاب به فعالان گفت که این موضوع مصوب شده تا ارز حاصل از صادرات برای واردات هزینه شود و تنظیم کننده این کار نیز اتاق بازرگانی باشد.

 

وی افزود: «راه حل هم این است که اتاق با ارز صادراتی واردات را تامین کند و سیاست ارزی بانک مرکزی هم به صورت شناور و رقابتی باشد. در این صورت دیگر ما نگران نیستیم که بخواهیم با دیوار تعرفه از خودمان دفاع کنیم».

 

رییس اتاق ایران در ادامه صحبت های خود به قرائت نظر اتاق در مورد فاز دوم هدفمندی در صحن مجلس اشاره کرد و گفت: «در فاز دوم نباید فشار جدید به بخش تولید بیاید.چگونه است که دولت برای افزایش اندک قیمت بطری آب معدنی هم نظر می دهد و روی آن حساسیت دارد و اجازه صادر نمی کند اما قیمت حامل های انرژی که در اختیار خودش است را به خوبی افزایش می دهد. اگر این حامل ها در اختیار یک شرکت خصوصی بود باز هم دولت این چنین اجازه افزایش قیمت می داد؟».

 

نهاوندیان در آخرین بخش از سخنان خود خواستار همدلی و همفکری برای اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار شد. وی 29 بند این قانون را 29 موضوع مهم چون ایجاد پنجره واحد، پاسخگو بودن دستگاه ها.... را مطالبه تمام فعالان اقتصادی خواند که باید به یک مطالبه ملی تبدیل شود تا در نهایت به هدف برسد»./خبرآنلاین