اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش تدریجی قیمت دلار آزاد



 

 

دلار

 

 

قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ۱۰۸۵ تومان شد. روز گذشته هر دلار آمریکا با ۵ تومان افزایش به نرخ ۱۰۸۵ تومان در چهار راه استانبول دست به دست شد.

قیمت دلار آزاد دیروز نسبت به ۱۰ روز پیش ۲۵تومان افزایش نشان می دهد. در حالی که قیمت دلار دولتی در صرافی ها در قبال ارائه بلیت تایید شده و گذرنامه معتبر تا سقف ۲۰۰۰ دلار همچنان ۱۰۵۰ تومان است. دیروز البته صرافی متعلق به یکی از موسسات اعتباری دلار را با شرایط ذکر شده تا ۱۰۴۵ تومان هم فروخت.

از زمان آشفته شدن بازار خرید و فروش ارز به ویژه دلار آمریکا بیش از یک ماه می گذرد. این مشکل که از یک سو با تعلل بانک مرکزی در واکنش به موقع و هیجانات بازار از سوی دیگر نرخ حواله دلار را حتی تا ۱۲۵۰ تومان بالا برده بود، بالاخره با دخالت بانک مرکزی در تزریق دلار به بازار پایان یافت. از سوم مهر ماه قیمت دلار از ۱۰۶۰ تومان به سرعت طی یک هفته به دلیل بسته شدن امکان حواله ارز از طریق دبی، افزایش یافت .بانک مرکزی از اواخر هفته اول در قبال کارت ملی به هر نفر ۲۰۰۰ دلار به نرخ ۱۰۷۵ تومان می فروخت. تشکیل صف های طولانی برای خرید دلار دولتی با نرخ کمتر از سطح ۱۱۰۰ تومانی بازار آزاد، (قیمت دلار در بازار آزاد پس از اوج گرفتن تا حد ۱۲۰۰ تومان تا سطح ۱۱۰۰ تومان برای چندین روز ثابت ماند) از ابتدایی ترین پیامدهای عدم شفافیت در اطلاع رسانی و ابهام در سیاست گذاری ها بود. ازدحام برای خرید دلار آمریکا و تب خرید آن به میان زنان خانه دار نیز کشیده شد. تلاش بانک مرکزی برای کنترل تقاضا بالاخره چاره ای جز فروش ارز به مسافران واقعی با توسل به بلیت تایید شده نداشت. قیمت دلار آمریکا به تدریج در بازار آزاد تا حد ۱۰۹۰ تومان و سپس تا کف ۱۰۶۵ تومان افت کرد. اما در روزهای اخیر مجددا بازار شاهد افزایش قیمت تا ۱۰۸۵ تومان است.

اکنون با گذشت تقریبا دو هفته از اتخاذ تصمیم برقراری سقف فروش ۲۰۰۰ دلار برای مسافران واقعی به نظر می رسد میزان ۲۰۰۰ دلار برای مسافران کافی نبوده و علاوه بر رفع محدودیت حواله به خارج از کشور، تقاضای خرد برای دلار آمریکا همچنان بدون پاسخ مانده و با وجود اراده بانک مرکزی برای کنترل قیمت، فعلا دلالان در چهار راه استانبول دلار را با قیمت خود می فروشند. پوشیده نیست که چند نرخی شدن قیمت در بازار ارز به ابهام در تعیین دقیق قیمت کالا و خدمات در کشور می انجامد. این در حالی است که تک نرخی شدن قیمت ارز پس از انقلاب در کشور سابقه ای ۸ ساله دارد..../تحلیل:دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و بانک مرکزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش عرضه، دلار را در بازار 100 تومان ارزان کرد/قیمت دلار در بازار آزاد 3330 تومان



اخبار,اخبار جدید,اخبار 

جالب

 

افزایش عرضه، دلار را در بازار 100 تومان ارزان کرد

فعالان بازار ارز می‌گویند: افزایش عرضه ارز منجر به کاهش 100 تومانی قیمت دلار در بازار آزاد در حال حاضر شده است.

خبرنگار مهر از مرکز ارزفروشان تهران ( میدان فردوسی تا چهارراه استانبول) گزارش داد: قیمت دلار که تا ظهر امروز سه شنبه به 3430 تومان افزایش یافته بود، هم‌اکنون به 3330 تومان کاهش یافته است.

فعالان بازار ارز، افزایش عرضه را دلیل کاهش 100 تومانی دلار در بازار در حال حاضر اعلام می‌کنند و معتقدند که این روند ادامه‌دار خواهد بود.

قیمت ارز پایان هفته گذشته حول و حوش 3000 تومان بود که در سه روز اخیر 430 تومان به آن افزوده شد و خوشبختانه از بعدازظهر امروز سه شنبه به دلیل افزایش عرضه، روند کاهشی آن آغاز شده است.

در پی کاهش قیمت دلار در بازار در بعدازظهر امروز، قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز که تا ظهر امروز تا 136 هزار تومان افزایش یافته بود، به 132 هزار تومان کاهش یافته است، ضمن اینکه کاهش 100 تومانی دلار در بازار آزاد همچنین موجب شده است تا قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از یک میلیون و 358 هزار تومان به یک میلیون و 330 هزار تومان، نیم سکه از 665 هزار تومان به 655 هزار تومان و ربع سکه از 345 هزار تومان به 338 هزار تومان کاهش یابد.

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز در روز جاری 1660 دلار گزارش شده است./مهر

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی