اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افخم: برنامه‌ای برای دیدار روحانی و اوباما تنظیم نشده/ ملاقات هیگ و ظریف گامی به جلو



مرضیه افخم, مشروح نشست هفتگی سخنگوی دستگاه دیپلماسی

مشروح نشست هفتگی سخنگوی دستگاه دیپلماسی
برنامه‌ای برای دیدار روحانی و اوباما تنظیم نشده/ ملاقات هیگ و ظریف گامی به جلو

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد برنامه‌ای برای دیدار رؤسای جمهوری ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تنظیم نشده است.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس یاد و خاطره رزمندگان دفاع مقدس، شهدا، ایثارگران، آزادگان و جانبازان را گرامی داشت و گفت: آرزومندیم راه شهیدان که برای آزادی، استقلال و پایداری جمهوری اسلامی قدم برداشته‌اند و از خون خود گذشتند، همواره حفظ شود.

*روحانی حامل پیام صلح‌خواهی ملت ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل خاطر نشان کرد: آقای روحانی در این سفر حامل پیام صلح‌خواهی ملت ایران که مبتنی بر تعامل سازنده با کشورهای مختلف جهان است، می‌باشد.

وی این سفر را دارای ابعاد مهمی برشمرد و گفت: رئیس‌جمهور در این سفر در مجمع عمومی سازمان ملل، نشست خلع سلاح و در جمع وزرای جنبش عدم تعهد مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی را نسبت به تحولات منطقه و جهان و رویدادهای مهمی که امنیت، صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز را در سطح جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد تبیین و تشریح خواهد کرد.

افخم افزود: رئیس‌جمهور در این سفر با مقامات عالیرتبه و سران کشور، تحلیلگران، صاحب‌نظران و کانون‌های اندیشه در آمریکا دیدار و با اصحاب رسانه و رهبران ادیان الهی به گفت‌وگو خواهد پرداخت.

سخنگوی وزارت خارجه برای روحانی و همراهانش در این سفر آرزوی موفقیت کرد و گفت: امیدواریم به اهداف تعیین شده دست یابند.

*دیدار هیگ و ظریف سازنده و گامی به جلو
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص دیدارهای ظریف در نیویورک گفت: آقای ظریف چند روز قبل از رئیس‌جمهور در نیویورک حضور یافته برنامه فشرده و دقیقی را آغاز کرد و با وزرای خارجه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

افخم دیدار و گفت‌وگو با اصحاب رسانه، ایرانیان مقیم و محافل تاثیرگذار در حوزه سیاست خارجی آمریکا را از دیگر برنامه‌های ظریف برشمرد و درباره ملاقات ظریف و هیگ گفت: ما این دیدار را سازنده ارزیابی می‌کنیم. بحث‌های بین‌المللی و موضوع سوریه در این دیدار مطرح شد و جمهوری اسلامی به دلیل جایگاه خاص و تاثیرگذارش بر تحولات منطقه دیدگاه‌های خود را در موضوع سوریه کاملا تشریح و تبیین کرد.

وی افزود: آقای ظریف راه‌حل سیاسی را برای بحران سوریه مورد تاکید قرار داد.

افخم با بیان اینکه سرنوشت سوریه باید به دست مردم این کشور تعیین شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه شروع دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای هستیم در این دیدار درباره این مبحث تبادل نظرهایی انجام شد و ملاقات وزرای خارجه ایران و انگلستان یک گام به جلو بود.

*حق هسته‌ای و غنی‌سازی در داخل خاک ایران
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به دیدار وزرای خارجه ایران و 1+5 که قرار است روز پنجشنبه در نیویورک برگزار شود، اظهار داشت: این نشست آغازی برای مذاکرات هسته‌ای در دوره جدید است. جمهوری اسلامی مواضع صریح خود را مبنی بر لزوم احقاق حقوق مسلم مردم ایران در داشتن انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز و حق غنی‌سازی در داخل خاک ایران به طور صریح و روشن بیان کرده است.

وی افزود: این مذاکرات باید گویای عزم جدی طرف‌های خارجی برای رسیدن به راه‌حل در زمان‌بندی مشخص باشد.

*برنامه‌ای برای دیدار کری و ظریف در دستور کار نیست
افخم همچنین در پاسخ به سؤالی درباره دیدار دو جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا اظهار داشت: برنامه‌ برای این دیدار در دستور کار نیست و هر دیداری در چارچوب 1+5 انجام می‌شود.

*نرمش قهرمانانه مبتنی بر آرمان‌ها و اصول روشن نظام جمهوری اسلامی
وی در پاسخ به سؤالی نرمش قهرمانانه در دیپلماسی جمهوری اسلامی را مبتنی بر حرکت خردمندانه و هوشمندانه برای تامین منافع جمهوری اسلامی برشمرد و تصریح کرد: این نرمش نباید به عنوان ضعف و عقب نشینی از مواضع، حقوق مسلم و آرمان‌های ملت ایران تفسیر شود.

افخم عنوان کرد: نرمش قهرمانانه مبتنی بر آرمان‌ها و اصول روشن نظام جمهوری اسلامی با تکیه بر سه اصل مسلم عزت،‌حکمت و مصلحت است.

*برنامه‌ای برای دیدار روحانی و اوباما تنظیم نشده است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به مطالب مطرح شده مبنی بر احتمال انجام دیدار روحانی و اوباما در نیویورک، با بیان اینکه چنین برنامه‌ای تنظیم شده اظهارنظرها و مباحث مطرح شده در این زمینه را مطالبی عنوان کرد که توسط محافل رسانه‌ای مطرح شده است.

* شتابزدگی و واکنش‌های خصمانه رژیم صهیونیستی
 مرضیه افخم در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر نتانیاهو مبنی بر اینکه طرحی برای مقابله با لبخند روحانی دارد، تحرکات رژیم صهیونیستی را طبیعی خواند و گفت: شتابزدگی که رژیم صهیونیستی در حوزه بین‌المللی از خود بروز می‌دهد به دلیل حضور ملت ایران و پیام انتخابات حماسی ایران و صلح و دوستی است که این ملت به جهانیان عرضه کرده که برای ما این واکنش‌های خصمانه و مبتنی بر دشمنی کاملا طبیعی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که جهانیان عاقلانه با رویدادها و واقع‌بینانه با خواست مثبت و تعامل سازنده ملت ایران برخورد می‌کنند، یادآور شد: آنها تحت تأثیر این تحرکات که سابقه دشمنی دارد و مبتنی بر ایجاد نفاق و دشمنی است نخواهند شد.

* آمادگی ایران برای کمک به حل بحران سوریه
خبرنگار الجزیره درباره جزئیات پیشنهاد ایران برای میانجیگری به منظور حل بحران سوریه سؤال کرد که افخم با بیان اینکه جمهوری اسلامی پیش از این بارها اتخاذ دیپلماسی برای حل بحران سوریه را مورد تأکید قرار داده بود، خاطرنشان کرد: مقاله آقای روحانی در روزنامه واشنگتن پست در همین چارچوب بود و ایشان اعلام کرد که جمهوری اسلامی آمادگی دارد به حل بحران در سوریه کمک کند.

وی توضیح داد: این تأکید به منزله استفاده از ظرفیت جمهوری اسلامی است و چارچوب دیپلماسی مبنای حرکت‌های ما می‌باشد و ما از هر حرکتی که کمک کند تا موضوع سوریه از طریق دیپلماسی حل و خواست مردم سوریه محقق شود، حمایت می‌کنیم.

یکی از خبرنگاران نیز از افخم پرسید که آیا ایران با پیشنهاد ویژه‌ای برای حل بحران سوریه به نیویورک رفته است؟ که وی پاسخ داد: ما خواستار استفاده از راهکار سیاسی و توجه به خواست مردم سوریه و استفاده از همه ظرفیت‌ها در این راستا هستیم و می‌خواهیم که مذاکرات سوری - سوری شکل بگیرد و طرف‌های خارجی راه‌حلی را به مردم سوریه تحمیل نکنند.

*به همکاری‌ها با آژانس ادامه می‌دهیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات ایران و آژانس نیز درباره اینکه جمهور اسلامی ایران و آژانس چندین دور مذاکرات کارشناسی انجام داده‌اند، اظهار داشت: دور جدید مذاکرات پنجم مهرماه توسط نماینده ایران در آژانس با گروه کارشناسی این سازمان انجام می‌شود.

افخم با بیان اینکه جمهوری اسلامی به دنبال احقاق حقوق خود بر مبنای معاهده NPT است، افزود: ما خواستار همکاری مشترک با آژانس هستیم و تبلیغات و مباحثی که مطرح می‌شود برداشت‌هایی است که طرف‌های دیگر دارند اما این گونه اظهارات در اراده و خواست ایران برای تعامل با آژانس خللی ایجاد نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما کماکان مصمم به همکاری با آژانس هستیم و روند تعاملات نیز خوب است و امیدواریم این همکاری شفاف با واقع‌بینی و ارزیابی مثبت ادامه یابد.

*

خبرنگاری نیز درباره انعقاد قرارداد با روسیه درباره توسعه نیروگاه بوشهر سؤال کرد که افخم با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی در این زمینه توضیحات لازم را منتشر خواهد کرد، افزود: خوشبختانه بعد از چند دهه نیروگاه بوشهر تحویل طرف ایرانی شد و ما آن را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم بحث استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برای جمهوری اسلامی محقق شود و این روند مثبت ادامه یابد.

یکی از خبرنگاران هم درباره حضور نماینده‌ای از مجلس در ترکیب تیم مذاکره کننده هسته‌ای سؤال کرد که افخم با بیان اینکه در حال حاضر چنین ساز و کاری تنظیم نشده، افزود: براساس سوابق سازوکارهایی در چارچوب ارتباطات بین قوه نظارتی و اجرایی وجود دارد که براساس آن سوابق، مجلس شورای اسلامی در جریان مذاکرات فضای حاکم و ابعاد و نتایج آن قرار گرفته و خواهد گرفت.

خبرنگار فارس با اشاره به دیدار روز گذشته ظریف و هیگ وزرای خارجه ایران و انگلستان در نیویورک از افخم سؤال کرد که آیا توافقی درباره بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور حاصل شد؟ که وی پاسخ داد: در این ملاقات بحث روابط دوجانبه و از سرگیری روابط مورد تبادل نظر قرار گرفت و وزرای خارجه تفاهم‌ کردند که معاونانشان نشستی را در حاشیه مجمع عمومی برگزار و ابعاد و چگونگی کار را بررسی کنند که بعد از بررسی‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خبرنگار فارس درباره وضعیت نوراحمد نیکبخت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن و اظهارات وزیر خارجه یمن مبنی بر ربایش این دیپلمات ایرانی توسط القاعده سؤال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به کنوانسیون‌های بین‌المللی، دولت یمن را مسئول پاسخگویی در این زمینه دانست و افزود: ما از دولت یمن می‌خواهیم که بر اساس مسئولیت‌ها عمل کند.

وی با بیان اینکه از همکاری‌هایی که تاکنون دولت یمن در این زمینه داشته رضایت داریم، گفت: حدود یکماه پیش یک گروه پیگیری عازم یمن شد و دیدارها و گفت‌وگو‌هایی مطرح و تفاهم شد که کمیته پیگیری تشکیل شود.

افخم اضافه کرد: به زودی کمیته دیگری به عنوان کمیته اجرایی عازم یمن خواهد شد تا آخرین وضعیت این دیپلمات ایرانی را دنبال کند و امیدواریم به نتایج ملموس و روشن‌تری برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا ایران از مذاکرات مستقیم با آمریکا استقبال می‌کند؟ پاسخ داد: ما به دنبال نفس دیدار نیستیم و برای تأمین اهداف خود چارچوب‌هایی داریم و دیپلماسی ایران فعال است.

وی اینکه انجام یک دیدار سوری تعیین کننده باشد را تلقی اشتباهی برشمرد و درباره دیدار مقامات دو کشور اظهار داشت: این دیدار باید زمان مناسب خود را پیدا کند و هنوز زمان مناسب آن فرا نرسیده است.

خبرنگاری درباره خوشبینی‌های صورت گرفته نسبت به دیدارها بین مقامات کشورمان با دیگر کشورها در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل سؤال کرد که افخم به رسانه‌ها توصیه کرد که خوشبینی افراطی و بدبینی را کنار گذاشته و به سمت واقع‌بینی و انعکاس واقعیات حرکت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه توضیح داد: سیاست خارجی حوزه‌ای است که با صبر، زمان و اقدامات سنجیده توأمان می‌باشد. ما همگان را دعوت می‌کنیم که از شتابزدگی در ارزیابی‌ها و سوق دادن جریانات به سمت خلاف روندهای واقعی جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی خواستار راه‌حل منطقی و پایدار است که تأمین کننده حقوق مسلم ملت باشد، اظهار داشت: دستگاه سیاست خارجی چارچوب‌های حرکت خود را دنبال می‌کند که مبتنی بر حمایت مردم و رهنمودهای هوشمندانه رهبری است و امیدواریم این درایت و صبر را در انتشار مقالات در رسانه‌ها شاهد باشیم.

یکی از خبرنگاران درباره محورهای اصلی گفت‌وگوهای ایران با 1+5 در روز پنج‌شنبه سؤال کرد که وی این نشست را آغاز و دور جدید مذاکرات برشمرد و افزود: مباحث ما خیلی روشن است. حقوق مسلم مردم ایران و حق غنی‌سازی در خاک ایران بحث‌های اصلی ماست. به نظر می‌رسد در نشست پنج‌شنبه وزرای خارجه روندهای قبلی را مرور کرده و تفاهم شده است که مذاکرات در نیمه اکتبر در ژنو ادامه یابد.

افخم با بیان اینکه ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هدایت کننده مذاکرات است، خاطرنشان کرد: متناسب با تفاهمات و مباحثی که مطرح می‌شود، سطح مذاکرات نیز قابل تغییر است.

افخم در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری اسلامی محدوده زمانی مشخصی را برای دریافت پاسخ از طرف‌های مقابل در بحث هسته‌ای تعیین کرده است؟ عنوان کرد: ما اعلام کرده‌ایم که مذاکره برای مذاکره پذیرفته نیست و در عین حال مذاکرات باید دارای محدوده زمانی باشد که منافع طرفین را تأمین و مذاکرات برد - برد شکل بگیرد.

وی مذاکرات پنج‌شنبه را تعیین کننده خواند و افزود: دیدگاه‌های دو طرف مورد تبادل نظر قرار خواهد کرد و ما مباحثی که بر پایه آن مذاکرات آینده شکل بگیرد مطرح خواهیم کرد.

خبرنگاری نیز به مطلب منتشر شده در روزنامه زمان چاپ ترکیه مبنی بر اینکه روحانی تعهد داده که در قبال لغو تحریم‌ها، بشار اسد در انتخابات سال 2014 کاندیدای ریاست جمهوری نشود اشاره کرد و نظر افخم را پرسید که وی این مطلب را کاملا بی‌اساس خواند.

خبرنگار روسیه‌الیوم درباره همکاری‌های تهران و مسکو سؤال کرد که افخم روابط دو کشور را خوب برشمرد و با بیان اینکه گفت‌وگوهای خوبی بین دو کشور در سطوح مختلف در جریان است به دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه نشست شانگهای در بیشکک اشاره کرد و افزود: مواضع دو کشور در خصوص مسائل منطقی و بین‌المللی با یکدیگر نزدیک است و این رایزنی‌ها در چارچوب خود ادامه خواهد داشت.

افخم ادامه داد: واگذاری موقت نیروگاه بوشهر به ایران فضای نسبتا مناسب‌تری را در مناسبات دو کشور ایجاد خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آینده روابط تهران با قاهره و ریاض با ذکر این نکته که ما همواره بر همگرایی در منطقه و لزوم همکاری برای تأمین منافع و امنیت ملی تأکید کرده‌ایم، گفت: امیدواریم مناسبات خوب منطقه‌ای تحرک لازم خود را پیدا کند و دیدگاه‌های طرفین بیش از پیش به هم نزدیک و تحولات مثبتی رخ دهد.

به گفته افخم این موضوع نیازمند اراده و خواست متقابل است.

وی ابراز امیدواری کرد که شاهد همکاری‌های منطقه‌ای باشیم.

یکی از خبرنگاران از افخم پرسید که اگر غربی‌ها تحریم‌ها را لغو کنند آیا ایران انعطاف‌پذیری نشان داده و غنی‌سازی را کاهش خواهد داد؟ که وی تصریح کرد: مذاکره باید پشت میز مذاکره انجام شود و ما چنین رایزنی‌هایی را تأیید نمی‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به دیدار رؤسای جمهور ایران و فرانسه که قرار است امروز در نیویورک انجام شود عنوان کرد: این دیدار بر مبنای توافق طرفین انجام می‌شود و ابعاد مناسبات دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار است.

وی همچنین بیان کرد که دیدگاه‌های جمهوری اسلامی نسبت به تحولات سوریه نیز بخشی از این مذاکرات را در برمی‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان ابراز امیدواری کرد که این انتخابات براساس چارچوب‌های سیاسی و بدون دخالت و تأثیرپذیری طرف‌های خارجی برگزار ‌شود.

یکی از خبرنگاران با اشاره به پیروزی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان درباره انتظار ایران از دولت جدید آلمان سؤال کرد که افخم با بیان اینکه طی سه ماه گذشته صحنه سیاسی دو کشور شاهد برگزاری انتخابات مهمی بود عنوان کرد: امیدواریم با شرایط پیش آمده و در فضای جدید حرکت‌های واقع‌بینانه در مسیر افزایش تعامل سازنده بین دو کشور رخ دهد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نشست ژنو با ابراز خرسندی از اینکه با دور شدن شبح جنگ از منطقه راهکار سیاسی تقویت شده افزود: صدای کشورهایی که خواهان دیپلماسی هستند بیشتر شده و این امیدواری در صحنه بین‌المللی ایجاد شده که سوریه به سمت راهکار سیاسی حرکت کند که یکی از این سازوکارها نشست ژنو 2 است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما از هر گونه ساز و کار دیپلماتیک که ظرفیت‌های دیپلماسی را به کار گیرد و خواست‌های مردم سوریه را بدون پیش‌شرط تأمین کند استقبال می‌کنیم./فارس

 


ویدیو مرتبط :
در دیدار ظریف و هیگ چه گذشت؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گمانه‌زنی‌های رویترز درباره دیدار اوباما و روحانی/ اوباما دست خود را به سمت روحانی جلو می‌برد و...



دیدار اوباما و روحانی, همراهان روحانی به نیویورک

 گزارش گاردین از همراهان روحانی به نیویورک

روزنامه انگلیسی گاردین در تحلیلی نوشت: یکی از نکات جالب سفر رییس جمهور ایران به نیویورک در هفته آینده، همراهی تنها نماینده کلیمی مجلس این کشور است.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌ی گاردین در تحلیلی درباره‌ی افرادی که حسن روحانی رییس‌جمهور ایران را در سفر به نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل همراهی می‌کنند، نوشت: در میان همراهان روحانی سیامک مره صدق، تنها نماینده‌ کلیمی ایران نیز حضور دارد.

این تصمیم روحانی می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد زیرا این نماینده کلیمی می‌تواند در بهبود تصویر ایران در جامعه‌ بین‌الملل کمک کند.

روحانی پیش از بر سر کار آمدن در دولت و در دوران رقابت انتخاباتی اعلام کرده بود که برای تحقق حقوق شهروندی اقلیت‌های ایرانی تمام تلاش خود را انجام خواهد داد و این اقدام اخیر روحانی نیز در همین راستا است.

چندی پیش در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه‌ی کشورمان در توییتر نیز سال نو را به کلیمیان تبریک گفته بود.

 

 

گمانه‌زنی‌های رویترز درباره دیدار اوباما و روحانی

خبرگزاری رویترز در گزارشی در گفت‌وگو با کارشناسان به گمانه‌زنی‌ در مورد نحوه‌ دیدار حسن روحانی و باراک اوباما روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت.

به گزارش ایسنا، بر اساس این گزارش یکی از گمانه زنی‌ها این است که اوباما دست خود را به سمت روحانی جلو می‌برد و به هنگام دست دادن دو طرف تحت‌اللفظی و سمبلیک با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

یکی از مقامات آمریکایی در این باره گفت: کاخ سفید امیدوار است که بتواند دست دادن و خوش و بش کردن دو رییس‌جمهور را مهندسی کرده اما این به معنای دیدار کامل و دو جانبه نیست.

همچنین یک مقام دیگر آمریکایی دراین باره اعلام کرد که دو رییس‌جمهور با یکدیگر دست داده و گفت و گو می‌کنند در حالی که هر دو اعلام می‌کنند برنامه‌یی برای دیدار دو جانبه تنظیم نشده است.

در ادامه این گزارش آمده است: با وجود امکان دست دادن اوباما و روحانی با یکدیگر سوال اصلی این است که آیا دو کشور آمادگی لازم برای گفت‌وگوی مستقیم دو جانبه را دارند؟

یکی از نکات قابل توجه این است که در سه‌شنبه‌ی آینده در سازمان ملل سخنرانی‌های اوباما و روحانی در یک روز انجام می‌شود.

الیوت آبرامز یکی از جمهوری‌خواهان سابق در دولت جرج بوش و یکی از اعضای اندیشکده‌ی شورای روابط خارجی آمریکا گفت: اوباما حق دارد که تمایل ایران برای گفت و گو را بسنجد اما باید از مواجهه‌ی مستقیم و شخصی با روحانی خودداری کند.

وی ادامه می‌دهد: دو طرف با یکدیگر مساوی نیستند زیرا روحانی پیرو رهبری ایران است.چنین دیداری ممکن است در تهران این گونه تلقی شود که اوباما بسیار نگران است و نیاز به مذاکره با ایران دارد که باید از این مساله دوری شود.

یک مقام دیگر آمریکایی با اشاره به احتمال دیدار آمریکا و ایران در سطوح پایین، گفت: معمولا این گونه دیدارها بدین شکل آغاز می‌شود.

آمریکا برای دیدار در سطح پایین کاندیداهایی دارد که می توان به وندی شرمن که در حال حاضر نماینده‌ی آمریکا در مذاکرات 1+5 با ایران است و بیل برنز مذاکره کننده‌ی پیشین با ایران و کارشناس خاورمیانه ، اشاره کرد.

دنیز روس از مقامات پیشین کاخ سفید در این باره گفت: سطح گفت‌وگو و انتخاب مذاکره کننده با ایران کار مشکلی نیست. آمریکایی‌ها‌ می‌توانند از عهده‌ی آن برآیند.

وی ادامه داد: اگر تصمیم لازم درباره‌ی گفت‌وگو گرفته شده باشد در این صورت انجام این کار مشکل نخواهد بود اما اگر هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نشده باشد این مساله نشان می‌دهد که آمادگی لازم برای انجام گفت‌وگو وجود ندارد.

کریم سجاد‌پور کارشناس ایرانی می‌گوید: رویکرد اخیر آمریکا و ایران و احتمال دست دادن اوباما با روحانی می‌تواند مسیری را برای سازش میان دو کشور فراهم کند.


ایسنا