اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس:مردم آذربایجان از خدا می خواهند که به ایران ملحق شوند



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس:

مردم آذربایجان از خدا می خواهند که به ایران ملحق شوند/ خواست ملت آذربایجان از طریق مجامع بین المللی دنبال شود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «مردم جمهوری آذربایجان نیمه دیگر جمهوری اسلامی ایران هستند. مردم آذربایجان از خدا می خواهند که به ایران ملحق شوند؛ چون رودخانه ارس، آستارا را از وسط دو نیم کرده است. لذا معلوم است که آنها جدا شده از آستارای ایران هستند.»

 

 

حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان و در واکنش به اقدام اخیر جمهوری آذربایجان در برگزاری کنفرانسی ضدایرانی با بیان اینکه مسئولان محترم سیاست خارجی كشورمان باید برای نجات مردم جمهوری آذربایجان دست به كار شوند نوشته است: مسئولان محترم كشورمان می توانند به دولت جمهوری آذربایجان پیشنهاد كنند كه الحاق جمهوری آذربایجان به آذربایجان ایران را در میان مردم آن كشور به رفراندوم بگذارند.

شریعتمداری در ادامه آورده است: آنچه در میان مردم شریف جمهوری آذربایجان جریان دارد به وضوح نشان می دهد كه آنها در گام اول خواستار الحاق به ایران اسلامی هستند و اولویت دوم را در تشكیل یك نظام اسلامی با ساختاری برگرفته از ساختار جمهوری اسلامی ایران می دانند.

وی پیش از این نیز درباره کشور بحرین اظهاراتی کرده که با واکنش مقامات بحرینی مواجه شده بود.

همچنین منصور حقیقت‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرده است: جریانی به راه افتاده است تا 17 شهر قفقاز از جمله آذربایجان به کشورمان ملحق شود که امیدواریم با همراهی مردم و حمایت همه جانبه دستگاه‌های بین‌المللی این امر محقق شود.

وی در پاسخ به این سئوال که امکان چنین الحاقی تا چه حد میسر است، عنوان کرد: خواست و اراده مردم می‌تواند همه کارها را سهولت بخشد که در این زمینه امیدواریم در وهله اول آذربایجان و بعد شهرهای دیگر به دامن افتخار‌آمیز کشورمان بازگردند.

لزوم پیگیری خواست ملت آذربایجان برای الحاق به ایراناما محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «در این گونه مسائل باید به سوابق تاریخی و قراردادهایی که از گذشته میان حکومت های وقت تدوین و امضاء شده است مراجعه کرد.»

وی ادامه داد: «بحث های مختلفی وجود دارد که برخی قراردادها به پایان رسیده و باید آن بخش از خاکی که از کشور جدا شده به ایران بازگردانده شود. این مسائل جنبه حقوقی دارد و ما باید در مجامع بین الملل پیگیر حقوق حقه خود شویم و لذا بعید است با طرح این مسائل در رسانه ها به نتیجه برسیم و بیشتر باید از مجاری قانونی و حقوقی این مسائل را پیگیری کنیم.»

جوکار در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد برگزاری رفراندوم به یک کشور جهت الحاق به کشور همسایه خود مورد تایید جنابعالی است؟، گفت: «در این باره نمی دانم چه بگویم. به نظر من امروزه انجام هر کاری در عرصه سیاسست خارجی و بین المللی باید بر اساس قوانین و ضوابط باشد و مسائل حقوقی در نظر گرفته شود.»

این نماینده مجلس اظهار کرد: «طرح اینگونه مسائل مبنای حقوقی دارد. ما قبلا قراردادهایی همچون ترکمنچای و گلستان با برخی کشورها از جمله شوروی سابق داشتیم که باید این قراردادها را بررسی کرده و جایگاه حقوقی آنها را مشخص کنیم.»

وی تصریح کرد: «خواست ملت آذربایجان برای الحاق به ایران باید از طریق مجامع بین المللی دنبال شود.»

جوکار در پاسخ به این سوال که آیا پتانسیل پیگیری خواست ملت آذربایجان برای الحاق به ایران در مجامع بین المللی وجود دارد؟، گفت: «به هر حال باید این مسئله را به صورت دقیق بررسی کرد. روش ها و راهکارهایی برای پیگیری این امر وجود دارد. می توان از طریق مجامع بین المللی یا خواست عموم مردم آن کشور، این مسئله که زمانی ما بخشی از خاک خود را بر اساس قراردادهایی از دست داده ایم پیگیری کرد.»

جمهوری آذربایجان بازیچه دست دشمنان ایران استهمچنین صفر نعیمی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «در گذشته جمهوری آذربایجان بخشی از خاک ایران محسوب می شد و کشور ایران به عنوان آسیای صغیر مطرح بود؛ اما از آن زمان مدت ها گذشته است.»

وی ادامه داد: «اینکه در حال حاضر این صحبت ها بتواند به واقعیت تبدیل شود از نگاه سیاسیون عقلایی نیست. افراد عوام که از الفبای سیاست هیچ نمی دانند می گویند این کار شدنی است؛ اما جمهوری آذربایجان اکنون کشوری نیست که اختیار آن در دست خودش باشد و به راحتی بتواند تصمیم بگیرد.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه جمهوری آذربایجان بازیچه دست کشورهایی است که با جمهوری اسلامی عناد دارند گفت: «لذا اگر دولت مردان آذربایجان هم بخواهند چنین کاری انجام دهند (برگزاری رفراندوم جهت الحاق به ایران)، کشورهایی که در آذربایجان نفوذ دارند از جمله ترکیه، اسرائیل، آمریکا و عربستان اجازه نخواهند داد که جمهوری آذربایجان هماهنگ و همساز با ایران شود.»

نعیمی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما خواست ملت آذربایجان الحاق به ایران است؟، گفت: «مردم آذربایجان نیمه دیگر جمهوری اسلامی ایران هستند. مردم آذربایجان از خدا می خواهند که به ایران ملحق شوند؛ چون رودخانه ارس، آستارا را از وسط دو نیم کرده است. لذا معلوم است که آنها جدا شده از آستارای ایران هستند.»

وی تاکید کرد: «مردم آذربایجان برای الحاق به ایران تمایل دارند؛ اما اختیار حاکمان آذربایجان در دست خود آنها نیست که به راحتی بتوانند تصمیم بگیرند و این اقدام را انجام دهند.»

نعیمی در پاسخ به این سوال که آیا ایران می تواند الحاق آذربایجان به ایران را در مجامع بین المللی پیگیری کند؟، گفت: «چون ایران در مجامع بین المللی دشمن زیاد دارد، آنها به هیچ وجه زیر بار این اقدام نخواهند رفت. یعنی کشورهایی که با جمهوری اسلامی عناد دارند و هدف آنها این است که جمهوری اسلامی تجزیه شود، هیچگاه این اجازه را به آذربایجان نخواهند داد.»/فرارو

 


ویدیو مرتبط :
مشروح جلسه چهارم اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با اعضای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا قالیباف به کمیسیون امنیت ملی مجلس دعوت شد؟



 

 

چرا قالیباف به کمیسیون امنیت ملی مجلس دعوت شد؟

 

به دنبال قطع درختان باغ قلهک شهرداری تهران از سفارتخانه انگلیس شکایت کرد که این امر با حمایت نمایندگان مجلس و مردم روبرو شد و در ادامه حمایت ها، نمایندگان مجلس، شهردار تهران را به کمسیون امنیت ملی دعوت کردند تا در زمینه  باغ قلهک تصمیمی قاطعانه اتخاذ کنند.

مختاری:حساسیت مساله باغ قلهک عامل دعوت مجلس از قالیباف است

علی محمد مختاری رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار شفاف با اشاره به دعوت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از شهردار تهران گفت: با توجه به اهمیتی که درختان باغ قلهک داشتند و جزو سرمایه ملی به حساب می آیند این موضوع در مجلس مطرح و نمایندگان به دلیل حساسیت آن از آقای قالیباف دعوت کردند تا گزارشی در این خصوص به این کمیسیون ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: دعوت از شهردار تهران به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع قطع درختان باغ قلهک است و به منظور پیگیری قانون شکنی سفارت انگلیس گزارش مبسوطی در کمیسیون امنیت ملی ارائه خواهد شد.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در خصوص روند این پرونده یاد آور شد: این پرونده در حال بررسی است منتظر هستیم قضات نظر خود را در خصوص تخریب فضای سبز و قطع درختان باغ قلهک اعلام کند و بر اساس قانون با مجرمان برخورد کند.

سبحانی نیا:امیدواریم شهردار تهران شکایت خود را پیگیری کند

حسین سبحانی نیا عضو هیات رییسه مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با خبرنگار شفاف نیز در این باره اظهار داشت: در جلسه گذشته کمیسیون امنیت ملی  موضوع باغ قلهک را با سردار باقرزاده بررسی کردیم و گزارشهایی که ارائه می شد نشان می داد که انگلیس برای مالکیت باغ قلهک مدرک و سند درستی ندارد و این زمین 20 هکتار است که در زمان ناصرالدین شاه صرفا برای اقامت سفیر انگلیس به دولت انگلیس داده شد. ولی در همان نامه قید شده که این ملک در مالکیت ایران خواهد بود و ملک به انگلیس منتقل نشده و اجاره 90 ساله هم ندارد.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه زمان طولانی گذشته و باتوجه به اسناد و مدارک موجود امکان بازگرداندن این ملک به جمهوری اسلامی وجود دارد . لذا در آن جلسه کمیسیون امنیت ملی مطرح شد که باتوجه به از بین بردن 300 اصل درخت و آسیب رساندن به این اثر تاریخی پیگیری لازم برای برگشت این ملک به جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: کمیسیون امنیت هم تاکید داشت که بازگشت باغ قلهک به جمهوری اسلامی باید صورت بگیرد و کمیسیون برای بازگرداندن این ملک کمک می کند تا از طریق مراجع قانونی این امر را دنبال شود.

سبحانی نیا ادامه داد: امیدواریم شهرداری به عنوان ارگانی که در موضوع دخیل است و از سفارت انگلیس شکایت کرده و موضوع را پیگیری می کند به نتیجه روشنی برسد و این پرونده باز و قابل پیگیری است.

وی با اشاره به دعوت کمیسیون امنیت ملی از آقای قالیباف شهردار تهران گفت: دعوت از شهردار تهران به منظور بررسی روند پرونده باغ قلهک است چرا که شهرداری مسئول حفظ فضای سبز است و این دعوت حتما می تواند به روند بررسی موضوع باغ قلهک کمک کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در کنار پرونده بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس در خصوص باغ قلهک شهرداری هم در پرونده دیگری کار خود را ادامه دهد.البته شهردار منطقه شکایت کرده و پیگیر هستند تا سفارت انگلیس پاسخگوی آسیب وارد شده باشد چرا که سفارت انگلیس عنوان می کند که باد و طوفان موجب قطع درختان شده در صورتی است که اینگونه نبوده و این ادعاها بی ارتباط است. چرا که اگر اینگونه بود درختان اطراف نیز باید آسیب می دیدند در صورتیکه تنها درختان باغ قلهک از بین رفتند.

سبحانی نیا با تاکید بر پیگیری موضوع و پس گرفتن باغ قلهک از سفارتخانه انگلیس یاد آور شد: شاید وزارت امور خارجه ملاحظاتی در این زمینه داشته باشند اما دستگاههای دیگر هستند که می توانند مسئله را دنبال پیگیری کنند.

وی اظهارداشت: یک بحث که در جلسه کمیسیون مطرح شد این بود که این ملک در مقابل ملکی بوده که در منچستر به ایران واگذار کردند که البته در این خصوص باید گفت اولا منچستر در مرکز کشور نیست ثانیا 3 هزار متر است نه 20 هکتار و ثالثا آنها از اول انقلاب این ملک را تصرف کردند.لذا هیچگونه دلیلی برای باقی ماندن این باغ در دست سفارت انگلیس نیست.

عضو هیات رییسه مجلس تصریح کرد : شاید وزارت امور خارجه ملاحظاتی داشته باشد اما بنیاد حفظ آثار دوران دفاع مقدس -به دلیل اینکه یک قسمت از تولیت کار را در رابطه بامسایل دوران دفاع مقدس و اموری که در سفارت و همچنین مسایلی که در دوران جنگ پیش آمد و موشکی که به آنجا اصابت کرد به عهده دارد -و شهرداری هم که از ناحیه دیگر وظیفه حفظ فضای سبز و آثار تاریخی را عهده دار است و کمیسیون امنیت نیز به عنوان کمیسیونی که در  مواردی که به امور بین المللی مربوط می شود می توانند مسئله را دنبال کنند .

سبحانی نیا با اشاره به هدف از دعوت قالیباف به کمیسیون امنیت ملی ،تصریح کرد: هدف این است که در جلسه ای که آقای قالیباف در کمیسیون امنیت ملی حاضر شدند گزارشی در خصوص باغ قلهک را از شهردار بشنویم و ببینیم چکار کرده اند وچکار می کنند و قصد دارند که به کجا برسند و اگر لازم است کمکی از بخش های دیگر برای به نتیجه رسیدند این پرونده صورت گیرد کمیسیون امنیت این کار را انجام دهد که  قطعا  تاثیر مثبتی در روند بررسی این پرونده خواهد داشت.../شفاف