اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعزام نمایندگان آمریكا به عربستان و اسراییل برای بحث درباره تحریم نفتی ایران



 

 

اعزام نمایندگان آمریكا به عربستان و اسراییل برای بحث درباره تحریم نفتی ایران

 

در روزهای اخیر نمایندگانی از آمریكا به ریاض و تل آویو سفر كرده اند تا با مقامات عربستانی و اسراییلی درباره اعمال تحریم های نفتی علیه ایران بحث و گفتگو كنند.

خبرگزاری بلومبرگ با انتشار این خبر به نقل از دیپلمات های غربی نوشت كه همزمان آمریكا دولت ژاپن را تحت فشار قرار داده تا به تحریم نفتی ایران بپیوندد.

ژاپن دومین وارد كننده نفت ایران است ولی در هفته اخیر در دیدار هیلاری كلینتون با همتای ژاپنی اش ، وزیر خارجه ژاپن به صراحت نگرانی توكیو را از عواقب تحریم نفتی ایران اعلام كرد و گفت این مساله ممكن است به ثبات بازار نفت و به اقتصاد جهانی ضربه وارد كند.

همزمان بنا بر گزارش ها بریتانیا و فرانسه در تلاشند تا دیگر كشورهای اروپایی را به اعمال تحریم های نفتی علیه ایران ترغیب سازند . بنا بر گزارش ها در نشست اخیر وزرای خارجه این اتحادیه در بروكسل دولت یونان با مخالفت با طرح تحریم نفتی ایران تصمیم گیری در این باره را به تعویق انداخت و گفته می شود در اجلاس ژانویه وزرای خارجه اروپا ممكن است این موضوع به تصویب این اتحادیه برسد.

گفتنی است سه شنبه هفته جاری نیز در نشست نمایندگان 12 كشور و سازمان عضو گروه غیر رسمی " كشورهای هم نظر " در رابطه با تحریم های اقتصادی علیه ایران كه عربستان و امارات نیز دو عضو این گروه 12 عضوی هستند ، توافق شد تا فشارهای اقتصادی علیه ایران تشدید شود.

همچنین گزارش ها از واشنگتن حاكی است كه دولت ایالات متحده آمریكا در پی اعمال دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران است كه تحریم بانك مركزی و اعمال تحریم های نفتی با همكاری دیگر متحدان آسیایی و اروپایی این كشور در صدر این تحریم ها است .

همزمان سوزان رایس نماینده آمریكا در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در اظهاراتی در شورای امنیت خواستار افزایش تلاش های این شورا برای اجرای تحریم های مصوب علیه ایران شد .

رایس با ادعای اینكه افزایش تلاش ها برای اجرای تحریم ها می تواند برنامه اتمی ایران را آهسته كرده و فرصت بیشتری برای حل این مساله از مجاری سیاسی و دیپلماتیک فراهم کند ، افزود :‌" اجرای کامل تحریم هابه ایران نشان خواهد داد که فریبکاری بهایی دارد.

ادعای آمادگی برای جنگ

همزمان با ادامه تلاش های واشنگتن و غرب برای تشدید فشارهای تحریمی علیه ایران ژنرال " مارتین دمپسی " رییس ستاد مشترك ارتش آمریكا روز گذشته اعلام كرد كه  اگر رییس جمهوری آمریكا دستور لازم را صادر کند ارتش این كشورآماده ورود به درگیری نظامی با ایران است.

ژنرال دمپسی در مصاحبه ای با رسانه های آمریکایی در جریان دیدار خود از افغانستان گفت: "ما در حال بررسی گزینه های مختلف هستیم. من مطمئن هستم که گزینه هایی که ما خود را برای آن آماده کرده ایم اکنون به مرحله ای رسیده اند که در صورت لزوم قابل اجرا خواهند بود."

این ژنرال آمریكایی با تایید اینكه آمریكا سال هاست از ایران اطلاعات حساس و امنیتی جمع آوری می كند ، از همكاری نزدیك واشنگتن و تل آویو در این  زمینه خبر داد ولی در عین حال مدعی شد كه هیچ تضمینی وجود ندارد كه اسراییل پیش از آغاز یك حمله احتمالی به ایران آمریكا را از اقدام خود آگاه سازد .

برخی ناظران غربی نیز در گفتگوهای روز های اخیر خود با رسانه های آمریكایی و اروپایی افزایش تحركات پنهانی و جاسوسی آمریكا در هفته های گذشته در ایران را یكی از نشانه های حمله احتمالی آمریكا به ایران می دانند.

ایران اعلام كرده است كه آماده پاسخگویی قاطع به هر گونه تجاوز احتمالی به خاك خود است و در صورت انجام چنین حمله ای پاسخی پشیمان كننده و همه جانبه به متجاوزان خواهد داد..../عصرایران


ویدیو مرتبط :
دو شرکت نفتی ایران ازفهرست تحریم ها خارج شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفر معاون وزارت خزانه داری آمریكا به امارات و اسراییل برای بررسی تحریم بانك مركزی ایران



 

 

سفر معاون وزارت خزانه داری آمریكا به امارات و اسراییل برای بررسی تحریم بانك مركزی ایران

 

دولت آمریكا برای رایزنی درمورد تحریم بانك مركزی ایران معاون وزارت خزانه داری خود را به امارات متحده عربی و اسرائیل می فرستد.

وزارت خزانه داری آمریكا با صدور بیانیه ای ضمن اعلام این موضوع افزوده است كه سفر دیوید كوهن معاون وزارت خزانه داری آمریكا در امور تروریسم و اطلاعات مالی از روز شنبه آغاز و روز سه شنبه به پایان خواهد رسید.

بر اساس این بیانیه  کوهن در دیدار با مقامات اماراتی و اسراییلی درباره اقدامات جامعه بین المللی برای انزوای هر چه بیشتر  ایران گفتگو خواهد کرد.

وزارت خزانه داری آمریكا در بیانیه خود افزوده است : " دیوید كوهن گزینه هایی را مورد بررسی قرار خواهد داد که ایالات متحده برای افزایش فشار بر دولت ایران در دست بررسی دارد، از جمله تدابیر مالی احتمالی برای هدف قرار دادن بانک مرکزی ایران."

این سومین سفر كوهن در 7 ماه گذشته دوران مسئولیتش به امارات  است و هدف هر سه سفر رایزنی درباره تشدید تحریم های ایران با مقامات اماراتی بوده است.

طبق بیانیه وزارت خزانه داری  آمریكا كوهن قرار است علاوه بر ایران درباره راه های تحریم سوریه نیز با مقامات امارات و اسراییل رایزنی كند.اتحادیه عرب دولت سوریه را تهدید به اعمال تحریم های سیاسی و اقتصادی كرده است.

گفتنی است مقامات اسراییلی پیشتر خواهان تحریم بانك مركزی و تحریم نفتی ایران شده بودند اما واشنگتن با نگرانی از تاثیر این تحریم ها بر اقتصاد جهانی و اقتصاد آمریكا تا كنون از اعمال این تحریم ها علیه ایران اجتناب كرده است.

آمریكا هفته گذشته بانك مركزی ایران را در لیست بانك هایی  قرار داد كه از نظر واشنگتن در كار پولشویی بین المللی هستند اما دولت اوباما علی رغم فشارهای جمهوریخواهان بانك مركزی ایران را تحت تحریم قرار نداده است.

همچنین چند روز پس از سفر " وندی شرمن " یكی از معاونان وزارت امور خارجه آمریكا به سئول ، یک مقام دولت کره جنوبی که نخواسته است نامش فاش شود، به خبرگزاری یونهاپ این کشور گفته است كه این كشور در حال بررسی این موضوع است كه برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران به آمریکا و جامعه بین المللی بپیوندد.

با وجودی كه این مقام كره ای فاش نساخته كه منظورش از تحریم های بیشتر چیست ، اما خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت كه ظاهرا مقامات سئول در دور جدید تحریم ها منع خرید محصولات پتروشیمی از ایران را در نظر دارند . این ادعا هنوز به تایید مقامات كره جنوبی نرسیده است .

بنا به گزارش رویترز‌، ایران در سال میلادی گذشته حدود ۳۵۰ میلیون دلار فراورده های پتروشیمی به کره جنوبی صادر کرده  و در مقابل حدود 450 میلیون دلار از این كشور فراورده های پتروشیمی وارد كرده است . اقدام احتمالی سئول برای تحریم محصولات پتروشیمی ایران چند روز پس از تحریم صنعت پتروشیمی ایران در دور جدید تحریم های آمریكا علیه ایران صورت می گیرد .