اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اظهارات جدید هاوکینگ در مورد سیاه چاله


سیاه چاله ها همواره مرموز و جذاب بوده اند به خصوص زمانی که دانشمندی همچون استفان هاوکینگ درباره آنها صحبت کند. این فیزیکدان به تازگی اظهارات جالب توجهی در این زمینه مطرح کرده است.

خبرگزاری مهر: سیاه چاله ها همواره مرموز و جذاب بوده اند به خصوص زمانی که دانشمندی همچون استفان هاوکینگ درباره آنها صحبت کند. این فیزیکدان به تازگی اظهارات جالب توجهی در این زمینه مطرح کرده است.

اظهارات جدید هاوکینگ در مورد سیاه چاله

این روزها صحبت از سیاه چاله ها مورد توجه بسیاری از اخترشناسان و دانشمندان حوزه علوم فضایی است. ذرات مرموز این ساختارها که دنیا را می بلعند و هیچ کس از سرنوشت بعد از آنها خبر ندارد موجب شده تا از جذابیت صحبت درباره سیاه چاله ها هیچ گاه کم نشود.

استفان هاوکینگ فیزیکدان برجسته عصر حاضر از جمله چهره های برجسته ای محسوب می شود که نظرات جالب توجهی درباره سیاه چاله ها مطرح کرده است. او که به تازگی در مراسم آغازین پروژه ای موسوم به «ابتکارعمل سیاه چاله هاروارد» حاضر شده بود نکات چشمگیری را درباره این ساختارها مطرح کرده است.

به باورهاوکینگ، سیاه چاله ها هر چیزی را می بلعند. دنیاهایی که وارد این ساختارهای مرموز می شوند دنیایی از اطلاعات محسوب می شوند که هیچ کس از سرنوشت آنها پس از بلعیده شدن خبری ندارد. اما یک نکته روشن است و آن اینکه می توان سیاه چاله ها را دنیایی از اطلاعات به شمار آورد، اطلاعاتی که مربوط به دنیاهای بلعیده شده هستند.

او عقیده دارد که بررسی حجم داده هایی که در دل سیاه چاله ها وجود دارد از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین این نکته که چنین ساختارهای مرموزی پرتوهای حرارتی از خود منتشر می کنند در نوع خود حیرت انگیز است.

هاوکینگ می گوید: من یک پیام روشن برای شما دارم و آن اینکه سیاه چاله ها به تاریکی آنچه که تصور شده است نیستند. پس اگر احساس کردید در یک سیاه چاله قرار گرفته اید هرگز دست از تلاش برندارید زیرا راهی برای خروج از آن وجود دارد.

صحبتهای اخیر هاوکینگ همزمان شده بود با یکصدمین سالگرد مطرح شدن نظریه نسبیت انیشتین. بدون شک همزمانی این دو رویداد گویای اهمیت چشمگیری است که مطالعه دقیق سیاه چاله ها برای توسعه دانش بشر در حوزه فضا به همراه خواهد داشت.

هاوکنیگ معتقد است سیاه چاله ها ذراتی از خود منتشر می کنند که البته ماهیت آنها با آنچه که واردشان می شود متفاوت است.

اظهارات جدید این فیزیکدان درحالی خبرساز شده که صحبتهای قبلی وی به خصوص در زمینه سفر به اعماق فضا و حتی هوش فرازمینی همواره مورد توجه محافل علمی قرار گرفته است. او درحالی که نسبت به خطرات کشف ردی از هوش فرازمینی هشدار می دهد از پروژه جالب توجه اعزام ریزفضاپیماها به اعماق فضا آن هم با سرعتی ماورای تصور حمایت کرده است.


ویدیو مرتبط :
کتاب صوتی هاوکینگ و سیاه چاله ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف یک سیاه چاله نوزاد



 

 

کشف یک سیاه چاله نوزاد

 

دانشمندان ناسا با استفاده از تلسکوپهای فضایی چاندرا و نیوتن موفق شدند در فاصله ۵۰ میلیون سالنوری از زمین یک سیاه چاله نوزاد را کشف کنند.

 

دانشمندان مرکز هاروارد- اسمیت سونیان با کمک تلسکوپ فضایی پرتوهای ایکس چاندرا ناسا، تلسکوپ XMM-Newton اسا و تلسکوپ آلمانی "رو-ست" موفق شدند یک چشمه پرتوهای ایکس را که به مدت ۱۲ سال از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ تشعشات پرتو ایکس تابش کرده است را ردیابی کنند.

 

اطلاعات جمع آوری شده نشان داد که این چشمه پرتوهای ایکس یک سیاه چاله است که در اثر انفجار یک ابرنواختر ایجاد شده و تنها ۳۰ سال از زندگی خود را پشت سر گذاشته است.

 

ابرنواختری که این سیاه چاله را ایجاد کرده است SN ۱۹۷۹C نامیده می شود و در کهکشان M۱۰۰ قرار دارد. این کهکشان شباهت بسیار زیادی به کهکشان راه شیری دارد و در صورت فلکی "برنیس" واقع شده است.

 

ابرنواختر SN ۱۹۷۹C را یک منجم آماتور جوان در سال ۱۹۷۹ کشف کرد. در حال حاضر ماده باقیمانده این ابرنواختر درحال تمام شدن است.

 

این سیاه چاله نه تنها باقیمانده های ابرنواختر را جذب می کند بلکه در حال جذب کردن ستاره دیگری است که در اطراف ابرنواختری که منفجر شده است می چرخد.

 

محققان ناسا در این خصوص توضیح دادند: "اگر آنچه که ما به آن رسیدیم درست باشد، این سیاه چاله بهترین نمونه تولد اجرامی از این دست است که انسان هرگز موفق به رصد آن شده است.

 

ستاره ای این سیاه چاله را ایجاد کرده است جرمی حداقل ۲۰ برابر بیشتر از جرم خورشید داشته است."

 

براساس گزارش اگزماینر، این کشف برای درک مکانیزمی که منجر به تشکیل سیاه چاله ها می شود بسیار مهم است.

 

در حقیقت دانشمندان قادر نیستند نیروها و انرژیهایی که در این اجرام حضور دارند را در آزمایشگاه بازسازی کنند.

 

بنابراین، تنها رصد مستقیم می تواند اطلاعاتی در این مورد به ستاره شناسان ارائه کند./خبرگزارى مهر