اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اشپیگل: آلمان، مكالمه كری را شنود كرده است



اخبار,اخباربین الملل,جاسوسی  آلمان از جان کری


 اخبار بین الملل - اشپیگل: آلمان، مكالمه كری را شنود كرده است

مجله آلمانی اشپیگل نوشت، دستگاه اطلاعاتی آلمان حداقل یك تماس تلفنی جان كری وزیر امور خارجه امریكا را ضبط [و شنود] كرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبكه العالم، این مجله به نقل از منابع خود نوشت: عوامل دستگاه اطلاعاتی آلمان، تماس تلفنی وزیر خارجه آمریكا در یكی از سفرهایش به منطقه خاورمیانه با هدف میانجی گری را شنود كرده اند.

لورا سیل سخنگوی وزارت امور خارجه امریكا، در پاسخ به سؤالی در این باره، اظهار داشت كه از توضیح در این باره خودداری می كند.

اشپیگل می نویسد كه فایل صوتی ضبط شده، متعلق به حداقل یك تماس تلفنی جان كری بوده است كه به نظر می رسد فورا حذف شده است. اما مجله مذكور هیچ گونه دلیلی در این باره ارائه نكرده است.

رسانه های المانی روز جمعه، اعلام كرده بودند كه یك دستگاه اطلاعاتی آلمان اقدام به شنود یكی از تماس های هیلاری كلینتون در زمان حضورش در منصب وزارت امور خارجه امریكا، كرده است و تماس مذكور، "فورا حذف نشده است."

به نوشته این مجله آلمانی، این فایل صوتی متعلق به تماس تلفنی هیلاری كلینتون و كوفی عنان، دبیركل سابق سازمان ملل در سال 2012 و پس از بازگشت وی از سوریه می باشد كه كلینتون با هدف اطلاع از مذاكرات سوریه با وی تماس گرفته بود.

دیروز جمعه، دولت آلمان و سخنگوی شورای امنیت ملی امریكا در كاخ سفید از ارائه هر گونه توضیحی درباره این گزارش ها خودداری كردند.

اشپیگل به نقل از منابعی كه نامشان را فاش نكرد نوشت: دستگاه اطلاعات خارجی آلمان، تماس های چند نفر از مسئولان امریكایی را از طریق ماهواره رهیابی كرده است. اما ادعا كرد كه این اقدام عمدی نبوده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی دستگاه اطلاعات خارجی آلمان گزارش کرد كه این كشور، تماس های تلفنی "كشورهای دوست" را شنود نمی كند و امریكا جزو كشورهای هدف برای این كشور به شمار نمی آید.

وی افزود: فایل تماس هایی كه اشتباهی ضبط می شوند بلافاصله حذف می شود.

اشپیگل همچنین نوشت: کشور عضو ناتو که هدف جاسوسی شنود آلمان بوده و در گزارش روز گذشته زود دویچه سایتونگ به آن اشاره شده، ترکیه است که از سال ۲۰۰۹ میلادی از سوی سرویس های اطلاعاتی آلمان شنود می شود و یکی از محورهای اصلی فعالیت های جاسوسی BND است.

یادآور می شود پرونده جاسوسی های اینترنتی و شنود تلفنی آمریكایی ها از برخی شخصیت های اروپایی بویژه شخص آنگلا مركل صدراعظم آلمان كه با افشاگری ادوارد اسنودن پیمانكار سابق سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) به جریان افتاد، طی دو سال گذشته به یكی از جنجالی ترین موضوع های صحنه سیاسی آلمان تبدیل و موجب ایجاد تنش و سردی بی سابقه ای در روابط برلین – واشنگتن شده است.

بر اساس اطلاعات این اسناد، در میان كشورهای اروپایی، آمریكا بیشترین میزان جاسوسی را از آلمان انجام داده طوری كه تنها در مدت یك ماه بیش از ۹ میلیون بسته اطلاعاتی درباره مكالمات تلفنی و فعالیت های آنلاین مردم كشورهای مختلف از جمله شهروندان آلمانی جمع آوری كرده است.

با افشای شنود مكالمات تلفنی مركل از سوی دستگاه های اطلاعاتی آمریكا، انتقاد شخصیت های سیاسی و رهبران احزاب از مركل به نحو چشمگیری افزایش یافت و افكار عمومی این كشور خواهان مقابله جدی با این اقدام غیرقانونی آمریكایی ها شد كه سرانجام در اقدامی بی سابقه در تاریخ سیاسی دو كشور، سفیر آمریكا برای ادای توضیحات و انتقال اعتراض رسمی دولت آلمان به كاخ سفید، به وزارت امور خارجه احضار شد.

افشای عمل متقابل آلمانی ها در قبال جاسوسی های ادامه دار آمریكا در این كشور می تواند موجب ایجاد شرایط جدیدی در روابط سیاسی دو كشور شود كه باید منتظر ماند و دید مقام های آمریكایی چه واكنشی به جاسوسی از عالی ترین شخصیت های سیاسی خود نشان خواهند داد.


 اخبار بین الملل -تابناک


ویدیو مرتبط :
مقدمه اشپیگل آئودی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای جنجالی اشپیگل درباره میزبانی آلمان



اخبار,اخبارورزشی, فیفا

نشریه اشپیگل آلمان مدعی شد که این کشور در راه کسب میزبانی جام جهانی رقم چشم‌گیری را به فیفا رشوه داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، با نزدیک شدن به زمان انتخابات فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا هر روز اتفاقات تلخی از تبانی و فساد به گوش می‌رسد. جدیدترین اتفاق مربوط به فساد در فیفا را نشریه اشپیگل منتشر کرد و مدعی شد آلمان با تبانی میزبانی جام جهانی را خریده است.

به ادعای این منبع خبری، آلمان از طریق کارخانه آدیداس و رئیس سابق آن روبرت دریفیوس مبلغ میلیون فرانک سوئیس را به حساب فیفا واریز کرده است.

این مبلغ برای خرید نمایندگان آسیایی فیفا و رای آنها صرف شده است تا آلمان بتواند به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب شود.

در رای‌گیری نیز رای هر چهار عضو آسیایی به کشور آلمان بوده است.

همچنین بر اساس ادعای اشپیگل، این پول به یک حساب فیفا واریز شده و سپس به یک حساب سوئیسی متعلق به دریفوس منتقل شده است.

پیش از این تبانی‌های زیادی از جمله داوری در دیدار اسپانیا و کره جنوبی در 2002 و دخالت جک وارنر در انتخاب آفریقای جنوبی در جام جهانی 2010 منتشر شده بود.


  اخبار ورزشی  -  ایسنا