اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اشتباه رسانه‌ها درباره سکینه محمدی‌ آشتیانی



 

 

اشتباه رسانه‌ها درباره سکینه محمدی‌ آشتیانی

 

نیوزبان - محمدرضا نسب عبداللهی - شامگاه پنج‌شنبه ١٨ آذر ٨٩ در برخی از رسانه‌های معتبر دنیا مانند خبرگزاری فرانسه، رویترز، فرانس ٢٤، گاردین و تلگراف خبر «آزادی» سکینه محمدی آشتیانی، زنی که پیش‌تر در ایران به سنگسار محکوم شده بود، منتشر شد.

پیامدهای این خبر همان‌گونه که انتظار می‌رفت بسیار گسترده بود. خبر «آزادی» سکینه محمدی آشتیانی به سرعت به سایت‌های خبری فارسی‌زبان مانند خبرآنلاین، جرس و ندای سبز آزادی و شبکه‌های اجتماعی نیز سرایت کرد و بسیاری آن را «پیروزی مقاومت علیه سنگسار و اعدام» خواندند.

اما ساعاتی بعد مشخص شد که سکینه محمد آشتیانی آزاد نشده بلکه برای تهیه فیلمی، از زندان به منزلش برده شده و سپس به زندان بازگردانده شده است.

چرا رسانه‌های بین‌المللی و برخی رسانه‌های فارسی‌زبان چنین اشتباهی را مرتکب شدند؟ «شوق اول شدن در خبررسانی و چک نکردن اطلاعات با منابع دیگر» دو دلیل عمده‌ای است که سبب شد رسانه‌ها، خبری غیرواقعی منتشر کنند.

مینا احدی، سخنگوی کمیته ضد سنگسار در‌گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرده بود که منابعی در ایران تأیید کرده‌اند که سکینه محمدی آزاد شده است. مینا احدی با اینکه منبع این خبر بوده اما چک کردن صحت اطلاعات و مقایسه آن با منابع دیگر بر عهده سردبیران خبرگزاری فرانسه بوده و نه او.

به احتمال فراوان شوق اول شدن در خبررسانی، سردبیران خبرگزاری فرانسه و دیگر رسانه‌ها را به اشتباه انداخت و سبب شد که «دقت و صحت» فدای «سرعت» در خبررسانی شود.

در برابر اطلاعاتی که به صورت عمومی منتشر نشده و در دسترس همگان نیست و منبعی خاص از آن مطلع است و به رسانه اطلاع می‌دهد، باید برخوردی پرسشی داشت و آن را با منابع دیگر مقایسه کرد. اینجاست که مشخص می‌شود کار روزنامه‌نگاران انتقال واقعیت‌ها است و نه بازگو کردن هر آنچه را که می‌شنوند. رسانه بهتر است دوم شود اما خبر را «دقیق» منتشر کند تا آنکه اول شود اما «اشتباه» کند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
مصاحبه با شبکه خبری"TG2" ایتالیا در رابطه سکینه آشتیانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکذیب یک خبر درباره سکینه محمدی‌ آشتیانی


رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی خبر خودکشی سکینه محمدی‌آشتیانی در زندان تبریز را تکذیب کرد.

خبرگزاری ایسنا: رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی خبر خودکشی سکینه محمدی‌آشتیانی در زندان تبریز را تکذیب کرد.

مالک‌اشتر شریفی درباره خبر منتشره در فضای مجازی مبنی بر خودکشی سکینه آشتیانی در زندان، اظهار کرد: این موضوع صحت ندارد.

وی ادامه داد: سکینه آشتیانی در حال حاضر در زندان تبریز بسر می‌برد.

رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی بیان کرد که زمان اجرای حکم وی مشخص نشده است.

سکینه محمدی‌آشتیانی در سال 1385 به اتهام زنای محصنه و قتل از سوی دادگاه کیفری تبریز مستنداً به مواد ٦٣و‌٨٣ و ‌١٠٥ قانون مجازات به حد رجم محکوم شد و بنا بر گفته مقامات قضایی حکم وی قابل تبدیل به اعدام است.