اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اسلام‌آباد از پروژه خط لوله صلح ...



 

اسلام‌آباد از پروژه خط لوله صلح ...

 

گیلانی در سخنانی توجیه‌ناپذیر:

اسلام‌آباد از پروژه خط لوله صلح برای همكاری با آمریكا كناره‌گیری می‌كند

وزیر خارجه پاکستان در واکنش به سخنان هالبروک گفته بود كه خط لوله گاز ایران تحریم‌های سازمان ملل را نقض نمی‌کند اما نخست‌وزیر پاكستان در سخنانی مداخله‌جویانه گفت كه این كشور با جامعه‌جهانی برای تحریم ایران همكاری می‌‌كند.

نخست‌وزیر پاکستان پس از فشارهای آمریكا بر اسلام‌آباد مبنی بر كناره‌گیری از قرارداد خط لوله صلح، گفت کشورش از تحریم‌های آمریکا که ممکن است بر روی پروژه خط لوله صدور گاز ایران نیز تاثیر بگذارد، پیروی خواهد کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «یوسف‌رضا گیلانی»، در سخنانی در راستای مواضع واشنگتن در ایالت سند در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «پاکستان عضو جامعه جهانی است و از هر تحریمی که آمریکا اعمال کند، پیروی می‌کند.»
«ریچارد هالبروک»، نماینده ویژه آمریکا در امور پاکستان و افغانستان یکشنبه در اسلام‌آباد به مقام‌های پاکستانی هشدار داد تا زمانی‌که قانون تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران نهایی نشده گام بیشتری در راستای اجرای توافق گازی خود با ایران بر ندارند چرا كه ممکن است این خط لوله مشمول تحریم‌های جدید شود.
«شاه محمود قریشی»، وزیر خارجه پاکستان در واکنش به سخنان هالبروک گفته بود كه خط لوله گاز ایران تحریم‌های سازمان ملل متحد را نقض نمی‌کند. وی اشاره‌ای به تحریم‌های یک‌جانبه‌ای که واشنگتن در دست بررسی دارد، نکرد. ولی اكنون نخست‌وزیر پاكستان خلاف وعده‌های پیشین اسلام‌آباد در سخنانی مداخله‌جویانه گفت كه این كشور با جامعه‌جهانی برای تحریم ایران همكاری می‌كند و در صورت لزوم از این پروژه عقب‌نشینی خواهد كرد.
هفته گذشته مقام‌های ایران و پاکستان آخرین ضمیمه قرارداد صادرات گاز به پاکستان را امضا کردند. طی این قرار داد، قرار است از سال 2014 میلادی روزانه 21 میلیون و 500 هزار متر مکعب گاز ایران از طریق خط لوله 750 کیلومتری به پاکستان صادر شود.
ایران پیش از این اعلام کرده بود كه قرارداد نهایی خط لوله صلح (بین ایران، پاکستان و هند) امضا خواهد شد اما اختلاف‌های بین هند و پاکستان و کنار کشیدن هند از پروژه، باعث شد تا امضای قرارداد بین ایران و پاکستان به تاخیر بیفتد..../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
علت افتتاح نشدن خط لوله صلح بین ایران، پاکستان و هند از زبان زنگنه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

منابع پاکستانی: آمریکا با معافیت خط لوله صلح از تحریمها مخالفت کرد



پروژه خط لوله آی پی

منابع پاکستانی:
آمریکا با معافیت خط لوله صلح از تحریمها مخالفت کرد

منابع پاکستانی از مخالفت آمریکا با معافیت پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان از تحریم‌ها علیه ایران خبر دادند.

به گزارش ایسنا ، روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبون گزارش داد: آمریکا با معافیت پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان از تحریمهای خود علیه ایران مخالفت کرده که این امر آینده این پروژه را پیچیده ‌تر از قبل می‌کند.

پاکستان تعهداتی را در خصوص پایبندی به پروژه خط لوله آی پی دارد که کناره گیری آنها از این پروژه دشوار می‌کند.

اما اسلام اباد به دلیل تهدید تحریمها در تامین پول مورد نیاز برای این پروژه دچار مشکلاتی شده و یک درخواست برای دریافت وام دو میلیارد دلاری از ایران را مطرح کرد.

به گفته منابع آگاه، پاکستان اخیرا در حاشیه گفتگوهای استراتژیک دو جانبه در واشنگتن در هفته گذشته این مسئله را با مقامات آمریکایی مطرح کرد، اما آمریکا تضمینی مبنی بر معافیت پروژه آی- پی از تحریمها ارائه نداد.

یک مقام آگاه گفت: ما در این مرحله در حال بررسی این پروژه هستیم و نمی‌توانیم آن را از تحریم‌های احتمالی آمریکا معاف کنیم.

از سوی دیگر این منابع همچنین گفتند: آمریکا پاکستان را تحت فشار گذاشته تا بجای پروژه واردات گاز ایران، پروژه خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند(تاپی) را دنبال کند.

آنها افزودند: به پاکستان درباره احداث خط لوله پروژه تاپی اطمینان داده شده و قراردادهای اکتشاف گاز برای این پروژه احتمالا به شرکت‌های آمریکایی نظیر شورون واگذار می‌شود که پاکستان را از مسوولیت تامین پول برای طرح بی نیاز می‌کند.

کمی پس از پایان گفتگوهای استراتژیک آمریکا و پاکستان در واشنگتن، تمام کشورهای حاضر در پروژه تاپی برای امضا قرارداد انتقال پول با بانک توسعه آسیا در عشق آباد ترکمنستان گردهم آمدند. این بانک به تامین پول برای این پروژه کمک خواهد کرد.

پاکستان پیشتر همچنین در جریان سفر نواز شریف به آمریکا خواستار معافیت پروژه آی- پی از تحریم‌های این کشور شد.

این مساله همچنین در سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به پاکستان نیز مطرح شد و کری درخواست کتبی را دریافت کرد که از واشنگتن خواسته شده که معافیت این پروژه‌ از تحریمها علیه ایران را بررسی کند.

این درحالی است که تاکنون هیچ پاسخ رسمی از سوی آمریکا به پاکستان داده نشده است.

واشنگتن در عوض از پاکستان خواسته دیگر طرح ها را برای برآوردن نیازهای خود به انرژی بررسی کند. اخیرا آمریکا به پاکستان پیشنهاد کرد در خصوص اکتشاف گاز شیل در این کشور و واردات گاز طبیعی مایع، به پاکستان کمک کند تا این کشور را از دنبال کردن واردات گاز ایران منصرف کند.

از سوی دیگر مقامات پاکستانی پروژه خط لوله آی-پی را محتمل‌ترین گزینه برای برآوردن نیاز انرژی خود می‌دانند.

این در حالیست که تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا که باعث توقف پیشرفت در توسعه میدان گازی پارس جنوبی شده، از دیگر موانع سر راه پروژه آی- پی است.
/ایسنا