اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اسد: اگر مردم مرا نخواهند كنار می‌روم



  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

آغاز نشست چهار جانبه درباره سوریه در قاهره/اسد: اگر مردم مرا نخواهند كنار می‌روم

خبرنگار الجزیره در قاهره اعلام كرد كه مسئولان ارشد وزارتخانه‌های خارجه مصر، تركیه، عربستان و ایران در قاهره با هدف بررسی بحران سوریه در میان ابراز تردید آمریكا نسبت به نتیجه بخش بودن این نشست دور هم جمع شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبكه الجزیره، سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام كرد كه این نشست در راستای اجرای طرحی است كه محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر اعلام كرده و هدف از آن كمك به ماموریت اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه است.

این سخنگو عنوان داشت كه هیات مصری در راستای تحقق توافق در زمینه چندین مساله اصلی كه مهمترین آن توقف فوری خشونت‌ها و كشتار مردم، حفظ وحدت سوریه و تمامیت ارضی آن، مخالفت با دخالت نظامی خارجی در این كشور، لزوم از سرگیری روند سیاسی با مشاركت گروه‌های مختلف سوری با هدف دستیابی به یك نظام سیاسی دموكرات و چند حزبی است، تلاش خواهد كرد.

محمد كامل،‌ وزیر خارجه مصر نیز به نوبه خود گفت: این نشست كه در سطح نمایندگان وزیران خارجه برگزار شد مقدمه‌ای است برای دیداری كه قرار است ظرف چند روز آینده بین وزیران خارجه چهار كشور برگزار شود.

این در حالی است كه وزارت خارجه آمریكا نسبت به فایده این نشست چهار جانبه ابراز تردید كرده است.

ویكتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریكا ادعا كرد كه واشنگتن تصور نمی‌كند كه ایران بتواند نقش مثبت و كمك كننده‌ای در سوریه ایفا كند!

پیش از این نشست محمد مرسی با اخضر الابراهیمی نشستی داشت كه بعد از آن در كنفرانس خبری اعلام كرد: سوریه در خطر است و باید در راستای حل مشكلات ملت سوریه تلاش كرد و نباید منتظر معجزه در این زمینه بود.

الابراهیمی نیز كه ماموریت خود را دشوار توصیف كرد، گفت: ظرف چند روز آینده به سوریه سفر خواهم كرد.

وی ابراز امیدواری كرد كه با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نشست مثبتی داشته باشد.

در این راستا میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه اظهار كرد: بشار اسد اعلام كرده است كه اگر سوری‌ها رئیس جمهوری دیگری را انتخاب كنند آماده است كه از این پست كناره گیری كند.

بوگدانف تصریح كرد: اسد به من این مساله را ابلاغ كرده است. اما من نمی‌دانم وی تا چه حد در این مساله صادق است، اما اسد به من گفته است اگر مردم آن را نخواهند و رهبر دیگری را در انتخابات تعیین كنند كناره گیری خواهد كرد.

بوگدانف كه دیدارهایی را در فرانسه با گروه‌های مخالف سوری و مسئولان فرانسوی داشته پیشنهاد داد كه یك كنفرانس بین‌المللی در سوریه با هدف حل مساله سوریه با مشاركت تمامی گروه‌ها برگزار كند و تمام گروه‌های مربوطه بر اساس توافقنامه ژنو در آن شركت كنند.

این مسئول روسی خاطرنشان كرد: مهمترین مساله از سرگیری روند سیاسی در سوریه در سریع‌ترین زمان ممكن است. البته این كنفرانس باید پیش از این برگزار می‌شد.

وی افزود: نظام سوریه همچنان محكم و مقاوم است.

معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبكه العربیه مخالفت خود را با تغییر نظام سوریه قبل از آغاز مرحله انتقالی در این كشور اعلام كرد.

وی خاطرنشان كرد: روسیه همچنان مخالف دخالت خارجی در سوریه است و راه حل بحران این كشور را مذاكرات ملی می‌داند.

بوگدانف گفت: ما هرگز در درگیری‌های داخلی شركت نكرده و از هیچ گروهی علیه گروه دیگر حمایت نخواهیم كرد.

وی وجود كارشناسان نظامی روس در سوریه را رد كرد و گفت: همكاری نظامی با سوریه در مرحله كنونی محدود است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: من به مدت 10 سال در سوریه كار كردم و زمانی را به خاطر می‌آورم كه شوروی در این كشور هزاران كارشناس نظامی داشت اما اكنون تقریبا یك كارشناس نظامی نیز در سوریه نیست. همه این كشور را ترك كرده‌اند.

بوگدانف درباره این مساله گفت: به علت شرایط سخت و دشوار سوریه تقریبا تمامی شركت‌های فعال در زمینه همكاری نظامی تكنولوژیكی سطح همكاری خود را با سوریه بسیار پایین آوردند.

وی با تاكید بر اینكه مسكو به حمایت از سوریه بعد از خروج از بحرانش ادامه خواهد داد، گفت: ما از دهه 50 ارتش سوریه را با سلاح‌های خود مجهز كردیم و هدفمان تحكیم توانمندی‌های دفاعی سوریه علیه دشمنان خارجی بود.

بوگدانف تاكید كرد: روسیه با سوریه به عنوان كشوری كه برایش عزیز است و رابطه دیرینه‌ای با آن دارد، همكاری می‌كند.

از سوی دیگر گردان‌های مسلح وابسته به مخالفان سوریه در شهر حلب و حومه آن شورای نظامی انقلابی استان حلب را تشكیل دادند.

این گردان‌ها اعلام كردند كه شورای نظامی اعلام شده در برگیرنده تمامی لشگرها و گردان‌های مسلح استان است./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
تحریم ها لغو نخواهند شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیام "بشار اسد" به رهبران گروه هشت؛از قدرت كنار نمی‌روم



پیام بشار اسد, رهبران گروه هشت

پیام "بشار اسد" به رهبران گروه هشت؛

از قدرت كنار نمی‌روم/ملت سوریه سرنوشت خود را تعیین می‌كنند

منابع آگاه از انتقال پیام بشار اسد رئیس جمهور سوریه به رهبران گروه هشت از طریق روسیه خبر دادند.

منابع آگاه در گفتگو با پایگاه خبری "الخبرپرس" لبنان اظهار داشتند:"بشار اسد" رئیس جمهور سوریه از طریق روسیه به رهبران گروه هشت ابلاغ كرده است كه هرگز از قدرت كناره گیری نمی‌كنم وتنها ملت سوریه هستند كه سرنوشت این كشور را تعیین می‌كنند وسرنوشت سوریه به دست گروه های تروریستی وكشورهای خارجی تعیین نخواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینكه امكان ندارد تمایل ملت سوریه به سمت تصمیم های گروه های تروریستی وكشورهای خارجی برود می‌افزاید:سوریه در شرایط كنونی با جنگ از سوی كشورهای بزرگ واز طریق گروه های تروریستی روبرو است ودولت وارتش سوریه برای حفاظت از امنیت وثبات این كشور در حال مقابله با این گروه ها هستند.

همچنین "بشار اسد" دراین پیام خود بر این نكته كه سوریه آماده گفتگو وحل وفصل سیاسی و اعزام نماینده به "ژنو2" بدون هیچگونه  پیش شرطی است، تاكید كرده است./باشگاه خبرنگاران