اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از هپی‌های مستضعف تا این تازه به دوران رسیده‌های مستکبر!



اخبار,اخبار اجتماعی , انتشار کلیپی غیرقانونی

 

اخبار اجتماعی - از هپی‌های مستضعف تا این تازه به دوران رسیده‌های مستکبر!

پرونده چند جوانی که در اواخر اردیبهشت ماه با اتهام انتشار کلیپی غیرقانونی توسط نیروی انتظامی در شش ساعت شناسایی و بازداشت شدند را می‌توان یکی از خبرسازترین پرونده‌های قضایی ایران در سطح بین‌المللی دانست. سوالی که انتشار محتوای منتسب به «بچه مایه‌دارهای تهران» و یا به قول رسانه‌های غربی «تازه به دوران رسیده‌های منتفع از تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ایران» به میان آورده این است که تفاوت هپی‌ها با این نمونه جدید چیست؟

به گزارش «تابناک»، پرونده هپی‌های ایرانی در اواخر اردیبهشت ماه در شرایطی به صدر اخبار رفت که سردار حسین ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران درباره این پرونده به تلویزیون گفت: شناسایی عاملان تهیه کلیپ در دستور کار پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ قرار گرفت و با انجام یک سلسله اقدامات پلیسی ـ اطلاعاتی و پس از هماهنگی با مقام قضایی، تمام متهمان در کمتر از شش ساعت شناسایی و دستگیر شدند.

به گفته این مقام انتظامی، سه پسر و سه دختری که متهم بودند و پس از دستگیری به کارهای مجرمانه خود اعتراف کرده و گفتند: «ما توسط یک زن (از دستگیرشدگان) و یک مرد اغفال شدیم و آنان با وعده خوانندگی و هنرپیشه شدن ما را مجاب به انجام این کار کردند؛ افزون بر اینکه بدون اجازه ما تصاویر را در شبکه‌های مجازی پخش کردند».

این پرونده به سرعت به رسانه‌های بین‌المللی راه یافت و عده‌ای در داخل کشور نیز به نیروی انتظامی خرده گرفتند که وقتی مسائل مهم‌تری مانند مواد مخدر و زورگیری وجود دارد، تمرکز فرمانده انتظامی تهران بر چنین مساله کوچکی چندان با واقعیت‌های اجتماعی تهران متناسب نیست.

حدود چهار ماه بعد از این دستگیری، وکیل‌مدافع تعدادی از دست‌اندرکاران تهیه کلیپ موسوم به هپی از ابلاغ حکم صادره علیه متهمان این پرونده خبر داد و اظهار کرد که اعضای این گروه که شامل سه دختر و چهار پسر هستند به اتهام «فعالیت غیرمجاز در امور سمعی بصری از طریق مشارکت در ساخت کلیپ مبتذل و انتشار آن از طریق شبکه مجازی یوتیوب» و «برقراری رابطه نامشروع از طریق رقصیدن بصورت مختلط و با پوشش نامناسب» از حیث رابطه نامشروع به تحمل 99 ضربه شلاق تعزیزی و از باب مشارکت در ساخت و توزیع کلیپ به پرداخت شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده‌اند.

این در حالی است که هر کسی صرف نظر از این که چه نگاهی به وضعیت حقوقی پرونده هپی‌ها و خصوصی یا عمومی بودن محتوای منتشر شده در فضای مجازی داشته باشد، ترجیح می‌دهد که برخوردها در مورد پرونده‌های مشابه یکسان باشد.

اگر چه این ادعا ممکن است کمی گزنده باشد ولی به هر حال و بنا به روایت طرح شده در صدا و سیما، هپی‌ها چند جوان اغفال شده بودند که برای رسیدن به موقعیتی در جامعه هنری و دنیای بازیگری، اشتباهاتی مستوجب مجازات از آنها سر زده است. بنابراین روایت، می‌توان هپی‌ها را چند جوان مستضعف از نوع مالی یا فکری تصور کرد!

در چنین فضایی و در شرایطی که تنها چند روز از اعلام حکم هپی‌ها می‌گذشت، این بار فعالیت گروهی دیگر از جوانان ایرانی در فضای مجازی مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

صرف‌نظر از هر نوع نگاهی به ماهیت قضایی و حقوقی این قضیه، این را نمی‌توان انکار کرد که این گروه جدید که وضعیت و رفتارشان از نگاه رسانه‌های غربی نتیجه به ضعف کشیده شدن عموم مردم ایران در دوران تحریم و در کنار آن بزرگ شدن سرمایه و امکان کسب رانت عده‌ای دیگر است، در قیاس با هپی‌های مستضعف محتوای به مراتب مجرمانه‌تری در فضای مجازی منتشر کرده‌اند.

حال سوال این است که اگر پلیس خود را مسئول برخورد با محتوای مجرمانه در فضای مجرمانه با تفسیری که منجر به دستگیری و محاکمه هپی‌ها شد می‌داند، چه نظری در باره محتوای منتشر شده توسط «بچه مایه‌دارهای تهران» دارد؟ آیا پلیس پذیرفته است که روز به روز امکان کمتری برای برخورد با محتوای منتشره در فضای مجازی دارد یا این که می‌شود با هپی‌های مستضعف برخورد کرد ولی برخورد با بچه‌های طبقه فرادست وجود ندارد؟!

اخبار اجتماعی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
مردم تازه به دوران رسیده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا دوران روبات‌های قاتل فرا رسیده است؟



 بسیاری از گروه‌های حقوق بشر از ترس آینده‌ای مشابه آنچه در فیلم‌های ترمیناتور دیده‌ایم، خواستار مقابله با تولید و توسعه روبات‌های نظامی شده‌اند، اما تهدید این روبات‌ها تا چه حد جدی است؟

روبات‌های قاتل,ساخت روبات‌های,جدیدترین روبات‌ها

  محمدحسین جهان‌پناه: حدود یک ماه پیش دیده‌بان حقوق بشر کمپینی بین‌المللی برای توقف روبات‌های قاتل یا به طور دقیق‌تر روبات‌های نظامی مسلح به راه انداخت. کمپینی که حتی گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد را نیز وادار کرد تا خواستار توقف تولید و توسعه روبات‌های خودمختاری شود که می‌توانند بدون کنترل مستقیم انسان آدم بکشند. این موضوع خیلی‌ها را یاد تصاویر ترسناکی می‌اندازد که فیلم‌های علمی‌تخیلی مثل ترمیناتور از آینده بشر و مواجهه آن‌ها ‌با ماشین‌ها نمایش می‌دهند. اما این موضوع تا چه حد جدی است و روبات‌های امروزی تا چه حد واقعا در میادین نبرد حضور دارند؟

حقیقت این است که در یک دهه اخیر به لطف رشد بسیار سریع تکنولوژی‌های دیجیتالی، توسعه فناوری روبات‌های خودکار به شکل باورنکردنی سریع بوده است. روبات‌هایی که در شکل و فرم‌های مختلف وظایف گوناگونی را در بسیاری از ارتش‌های دنیا برعهده گرفته‌اند. مشهودترین نمود آن‌ها را می‌توان در هواپیماهای بدون‌سرنشین نظامی جستجو کرد که امروزه در سراسر دنیا وظایفی جدی بر عهده گرفته‌اند. با این حال این تنها محدود به آسمان‌ها نیست. بسیاری از ارتش‌ها و مراکز تحقیقات نظامی دنیا امروزه درگیر پروژه‌های پیچیده‌ای برای تولید روبات‌های نظامی گوناگون هستند. روبات‌هایی که بیشتر آن‌ها برای حمل بار، شناسایی و یا خنثی‌سازی بمب طراحی شده‌اند. با این وجود در میان آن‌ها روبات‌های مسلحی را نیز می‌توان پیدا کرد که برخی از این روبات‌ها را در این گزارش تصویری می‌توانید پیدا کنید.

منبع:khabaronline.ir