اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارزیابی از روز نخست مذاکرات ایران و آژانس در تهران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات ایران و آژانس

 
اخبار سیاست خارجی - ارزیابی از روز نخست مذاکرات ایران و آژانس در تهران

بازتاب سخنان مقام معظم رهبری در جمع کارکنان و افسران نیروی هوایی، ارزیابی ها از روز نخست مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعزام ناوهای جنگی ایران به نزدیکی مرز آبی آمریکا، تمایل شرکت لوک اویل روسیه برای بازگشت به ایران و تلاش ترکیه برای ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، سخنان روز گذشته حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب در جمع کارکنان و افسران نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، بازتاب بسیار گسترده ای در سطح مطبوعات بین المللی داشته است.

 

روزنامه «عرب نیوز» از جمله آخرین مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد به گفته رهبر ایران، در صورتی که آمریکا می توانست جمهوری اسلامی را سرنگون کند، این کار را انجام می داد؛ زیرا این کشور دیدگاهی مداخله گرانه نسبت به ایران دارد.

 

این روزنامه همچنین می نویسد به اعتقاد رهبری ایران، مقامات دولتی که در پی احیای اقتصاد کشور هستند، نباید اتکای خود را بر رفع تحریم ها قرار دهند و به جای آن، باید بر نوآوری و ابتکار داخلی تکیه کنند.

موضوع سفر هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران و مذاکره این هیئت با مقامات ایرانی، از جمله دیگر موضوعات مورد توجه امروز درباره ایران است. خبرگزاری کویت در این زمینه با استناد به سخنان سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می نویسد روز نخست مذاکرات ایران و آژانس در تهران، «خوب، سازنده و رو به پیشرفت» بوده است و قرار است این مذاکرات روز یکشنبه نیز ادامه پیدا کند.

 

بهروز کمالوندی در سخنان خود از شکل گیری همکاری میان ایران و آژانس در راستای حل و فصل مسائل مبهم درباره برنامه هسته ای ایران خبر داده است. در همین حال، معاون سازمان انرژی اتمی ایران نیز در سخنانی تأکید کرده هیچ یک از تأسیسات هسته ای ایران تعطیل نخواهد شد.

سخنان یکی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره هدف ناوهای ایرانی اعزام شده به اقیانوس اطلس، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است.

 

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از امیر افشین رضایی حداد، فرمانده ناوگان شمال جمهوری اسلامی ایران می نویسد ناوهای جنگی ایرانی که به اقیانوس اطلس اعزام شده اند، برای نخستین بار تا نزدیکی مرزهای دریایی آمریکا پیشروی خواهند کرد. به گفته وی، این ناوها هم اکنون از طریق آب های مجاور آفریقای جنوبی به اقیانوس اطلس وارد شده اند. آسوشیتدپرس هدف ایران از این اقدام را نشان دادن توانایی خود برای اعمال قدرت در منطقه و فراتر از منطقه می داند.

در مطلبی اقتصادی، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» از مذاکره شرکت نفتی روسی «لوک اویل» با ایران برای بازگشت به فضای اقتصادی ایران در دوره پس از تحریم ها خبر داده است.

 

این سایت به نقل از منابع خبری داخلی ایران می نویسد دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه هم اکنون در حال مذاکره با مقامات وزارت نفت ایران است تا شرایط لازم برای بازگشت به ایران را برای خود فراهم کند. بلومبرگ اشاره می کند که شرکت لوک اویل در مارس 2010 وو به واسطه آنچه فشارهای بیش از حد ناشی از تحریم های ایران می خواند، فعالیت خود را در ایران متوقف کرد. مدیر ارشد اجرایی لوک اویل چند ماه پیش نیز از تمایل این شرکت برای بازگشت به ایران در صورت برداشته شدن تحریم ها خبر داده بود.

در نهایت، در مطلبی دیگر در همین حوزه، روزنامه «تودی زمان» ترکیه از تلاش دولت آنکارا برای رسیدن به توافقی با ایران جهت ساخت خط لوله انتقال گاز از ایران و از طریق ترکیه به اروپا خبر داده است. به نوشته این روزنامه، دولت ترکیه با وجود نامشخص بودن آینده تحریم های اقتصادی علیه ایران، تلاش دارد تا چنین طرحی را تحقق ببخشد.

 

به نوشته این روزنامه، ترکیه هم اکنون گام های مهمی برای ساخت این خط لوله که قرار است گاز ایران را از طریق ترکیه به آلمان انتقال دهد، برداشته است. شرکتی که ساخت این خط لوله را عهده دار شده، مشوق های مالیاتی قابل توجهی از دولت دریافت کرده است.
اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
چشم اندار مذاکرات؛حق وتو دادن به آژانس اتمی برای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس ۲۷دی‌ماه در تهران برگزار می‌شود



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

بر اساس توافق میان طرفین

دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس ۲۷دی‌ماه در تهران برگزار می‌شود

آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران توافق کردند،دور بعدی مذاکرات میان طرفین اواخر دی ماه در تهران برگزار شود.

به گزارش فارس به نقل از یک منبع آگاه، تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر یکروزه به تهران صبح و بعدازظهر امروز (پنجشنبه) مذاکرات مثبت و سازنده‌ای با تیم ایرانی انجام داد.

طرفین در جریان این گفت‌و‌گوها توافق کردند که دور بعدی مذاکرات میان ایران و آژانس 27 دی ماه در تهران برگزار شود./فارس