اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارائه پیشنهادهای جامع ایران برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌ها با کشورهای 1+5



ارائه پیشنهادهای جامع ایران برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌ها با کشورهای 1+5

معاون سعید جلیلی گفت که رئیس هیئت ایرانی در نوبت صبح مذاکرات آلماتی پیشنهادهای مشخص و جامع ایران را برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌های 1+5 با ایران به طرف مقابل ارائه کرد.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش  فارس به آلماتی، علی باقری، امروز (جمعه) در کنفرانس خبری از ارائه پیشنهاد جدید ایران به کشورهای 1+5 خبر داد و گفت: همانطور که توافق شده بود نمایندگان ایران و 1+5 مذاکرات خود را آغاز کردند.

وی افزود: ایران چند ماه قبل طرح جامعی را برای شکل گیری همکاری بین هفت کشور به طرف مقابل ارائه کرد. امروز در نشست صبح، دکتر جلیلی پیشنهادهای مشخص ایران را برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌های 1+5 با ایران به طرف مقابل ارائه کرد. این پیشنهادها در چارچوب طرح کلی ایران در مسکو تنظیم شده بود که ارائه گردید.

وی افزود: در این جلسه طرف ایرانی بر لحاظ کردن سه عنصر «آغاز روند، ابعاد روند و سرانجام و پایان روند گفت‌وگوها» تاکید کرد.

باقری اظهار داشت: ایران بر این باور است آنچه به عنوان گام اعتمادساز از آن یاد می‌شود یعنی مجموعه اقداماتی که دو طرف باید با هم توافق کنند و انجام دهند، بخشی از راه‌حل جامع است و نه چیزی از راه حل جامع یا در کنار آن. بر این اساس پینشهادی که امروز صبح جلیلی به نمایندگان کشورهای 1+5 ارائه کرد چارچوب مشخصی را به طرف مقابل ارائه داد.

وی درباره ادامه مذاکرات خاطرنشان کرد: گفت‌وگوها امروز و یا در صورت نیاز فردا ادامه خواهد یافت تا طرفین دیدگاه‌ها را مبادله کرده و بستر جدیدی برای همکاری‌ها ایجاد شود.

گفتنی اینکه باقری توضیح بیشتری درخصوص جزییات پیشنهادهای ایران ارائه نکرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به آلماتی، دور اول مذاکرات ایران و گروه 1+5 ساعت 10:30 به وقت آلماتی (9 به وقت تهران) در هتل ریکسوس آلماتی آغاز شد و ساعتی پیش دور اول آن پایان پذیرفت.

جلیلی پنجشنبه طی سخنانی در دانشگاه ملی فارابی قزاقستان با تأکید بر حق غنی سازی ایران براساس معاهده ان‌پی‌تی، مذاکرات آلماتی 2 را آزمونی دیگر برای رفتارهای آمریکا عنوان کرد.

در طی مذاکرات آلماتی یک که هشتم و نهم اسفند ماه 1391 با حضور هیئت‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 و کاترین اشتون برگزار شد، طرفین توافق کردند که گفت‌وگوهای کارشناسی و فنی با حضور کارشناسان ایران و 1+5 در 28 اسفندماه در استانبول برگزار و مذاکرات شانزدهم و هفدهم فروردین 1391 در آلماتی ادامه یابد.

گروه 1+5 در مذاکرات آلماتی یک، بسته پیشنهادی تجدیدنظر شده‌ای را به جمهوری اسلامی ارائه کرد که براساس اخبار منتشر شده برخی از مطالبات در نشست بغداد، تعدیل و طرف غربی خواستار کنترل فعالیت غنی‌سازی 20 درصدی ایران، تعلیق فعالیت‌های جاری در تأسیسات هسته‌ای فردو، افزایش پادمان‌های هسته‌ای و شفافیت بیشتر در فعالیت‌های بازرسی آژانس شده بود.

تاکنون سه دور مذاکره بین ایران و گروه 1+5 در ژنو و دو دور در استانبول، یک دور در بغداد و یک دور در مسکو و یک دور هم در آلماتی قزاقستان برگزار شده است.

تیر ماه 1387، مهر ماه  1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خرداد ماه در مسکو و هشتم و نهم اسفند ماه 1391 در آلماتی برگزار شد./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
ایران خواستارتوسعه همکاری کشورهای اسلامی شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فایننشال تایمز:اعراب خلیج فارس دور جدیدی از خرید تسلیحات برای مقابله با ایران را آغاز کردند



فایننشال تایمز:

اعراب خلیج فارس دور جدیدی از خرید تسلیحات برای مقابله با ایران را آغاز کردند/رقابت شدید آمریکا، انگلیس و فرانسه برای انعقاد قرارداد با دول خلیج فارس

درخواست های دول خلیج فارس باعث ایجاد لابی های تجاری در سطوح بالا بین کشورهای غربی و رقابت این کشورها برای انعقاد قراردادهای میلیارد دلاری با اعراب خلیج فارس شده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب : فایننشال تایمز نوشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال خرید تسلیحات جدیدی از کارخانه های اروپایی و امریکایی هستند. آنها به دنبال تعویض تجهییزات قدیمی خود و پاسخ به تهدید ایران و دیگر نگرانی های امنیتی هستند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، درخواست های متوالی و زیاد این کشورها از واشنگتن برای سیستم های موشکی به روز شده یا جدید، نشان دهنده آن است که کشورهای شبه جزیره عربستان به دنبال ساخت یک سپر نظامی مستحکم در مقابل ایران در زمان حمله اسرائیل یا آمریکا هستند.

درخواست های دول خلیج فارس باعث ایجاد لابی های تجاری در سطوح بالا بین کشورهای غربی و رقابت این کشورها برای انعقاد قراردادهای میلیارد دلاری با اعراب خلیج فارس شده است.

ویلیام کوهن سناتور سابق جمهوریخواه که وزیر دفاع دولت کلینتون بود، می گوید: صنایع دفاعی آمریکا و شرکت های کامپیوتری، با فرصت بزرگی مواجهند.

وی می افزاید: نگرانی ها در خصوص ایران مشروع است.پشت ایران، تروریستم، تهدیدات سایبری قرار گرفته است. اکنون شما با تاثیرات بهار عربی هم مواجهید. هر کشوری می خواهد اطیمنان حاصل کند که در مقابل این خطرات ایمن است.

از دوم نوامبر، کنگره آمریکا با چهار درخواست جداگانه برای خرید سلاح از سوی کشورهای خلیج فارس مواجه شده است که مجموع ارزش آن به 24.2 میلیار دلار می رسد.

این معاملات شامل هواپیمای باری برای عربستان سعودی، یک سیستم موشکی  9.9 میلیارد دلاری پاتریوت برای قطر و سیستم دفاع موشکی برای امارات متحده عربی می شود.

شرکت های لاکهید مارتین و ریتون شرکت هایی هستند که در این قراردادها به سودهای کلانی دست یافته اند.

ویلی مرو، مدیر بخش خاورمیانه لاکهید مارتین گفت: منطقه خاورمیانه و افریقا بیشترین بازار خرید را دارد و معاملات صورت گرفته نشات گرفته از وجود تنش بین کشورهای خلیج فارس و تهران است.

از سوی دیگر، کمپانی های اروپایی به دنبال انعقاد قراردادهای بزرگ در منطقه هستند. دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا از سفر خود به کشورهای خلیج فارس برای متقاعد کردن آن ها برای فروش بیش از 100 هواپیمای جنگی به عربستان، امارات و عمان استفاده کرد.

همچنین، پاریس برای انجام معاملاتی با این کشورها لابی کرده است و با پیشنهاد فراهم ساختن بیش از 60 جنگنده رافاله برای امارات با لندن در رقابت است.

ارزش معاملات امریکا با کشورهای خلیج فارس دو برابر شده و از 32 میلیارد دلار در سال 2010 به 71.5 میلیارد دلار در سال 2011 رسیده است که عربستان با انعقاد قرادادهایی به ارزش 33.7 میلیار دلار در صدر این لیست قرار دارد.

جرمی بینی سردبیر بخش خاورمیانه و افریقا مجله ی "دفاع جین" گفت: روشن است که حجم بسیار زیاد  معاملات کشورهای حاشیه خلیج فارس و آمریکا و تمرکز آن بر روی سیستم موشکی با هدف مقابله با تهدید موشکی ایران صورت می گیرد./انتخاب