اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اذربایجان: می خواستیم قرداد لغو روداید با ترکیه ببندیم، ایران فشار آورد و نگذاشت!



 

 

اذربایجان: می خواستیم قرداد لغو روداید با ترکیه ببندیم، ایران فشار آورد و نگذاشت!

 

اذربایجان: می خواستیم قرداد لغو روداید با ترکیه ببندیم، ایران فشار آورد و نگذاشت!/اگر ویزا را برای ایرانیان برداریم، انها همجوم می اورند!

روزنامه زمان چاپ ترکیه نوشت: یک مقام ارشد اذربایجان گفت که ترکیه در سال 2009 پیشنهاد لغو روادید داد اما این پیشنهاد با فشار ایران مواجه شده بود. به همین دلیل در اخرین دقیقه بر اثر فشار ایران، این توافقنامه بین باکو و انکارا لغو شد.

علی حسن اف رئیس اداره ادراه سیاسی و اجتماعی ریاست جمهوری اذربایجان به گروهی از خبرنگاران ترک در باکو گفت که ایران تهدید کرد که اگر ادربایجان توافقنامه ای که با ترکیه برای لغو روادید انجام می دهد با ایران نداشته باشد، این کشور به قطع کردن تنها راه ارتباطی بین اذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان اقدام می کند.

وی گفت: ما در مورد لغو ویزا برای ترک ها نگرانی نداریم.

وی افزود: ایران قویا به توافقنامه لغو روادید بین اذربایجان و ترکیه اعتراض کرد . انها تهدید کردند که راهی که اذربایجان را به نخجوان متصل می سازد را مسدود می کنند.

در حال حاضر ارتباط حمل و نقلی نخجوان با اذربایجان تنها از طریق سرزمین ایران امکان پذیر است به این دلیل که ارمنستان قره باغ را اشغال کرده است.

انتقال گاز از سوی اذربایجان به نخجوان و تجارت با این کشور تنها از راه ایران صورت می گیرد.

وی می گوید: اگر بخواهیم ویزا را برداریم ما مجبور هستیم که بطور همزمان این قانون را هم برای ایران و هم برای ترکیه به انجام برسانیم. اما من فکر نمی کنم که دولت اذربایجان اماده لغو روداید با دو کشور به صورت همزمان است.

حسن اف افزود: نگرانی بیشتر به خاطر مرز ایران است به این دلیل که قاچاق سنگین مواد مخدر از مرز ایران صورت می گیرد.

این مقام ارشد دولت اذربایجان گفت: منافع ملی اذربایجان اجازه ی سیاست "مرز باز" را با یک همسایه بزرگی مثل ایران نمی دهد.

حسن اف گفت: بی ثباتی سیاسی در ایران ممکن است باعث هجوم پناهجویان به اذربایجان شود. همانطور که می دانید کشور ما کشوری کوچک است و ما هم باید به فکر امنیت ملی خودمان باشیم....../تحلیل:انتخاب


ویدیو مرتبط :
فشار لابی صهیونیستی بر دولت آمریکا برای لغو مذاکرات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اسرائیل از ترس ایران قرار داد نظامی با ترکیه را در آخرین لحظات لغو کرد



 

 

 

اسرائیل از ترس ایران قرار داد نظامی با ترکیه را در آخرین لحظات لغو کرد

 

 

واشنگتن تایمز نوشت: وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد که لغو قرارداد نظامی و  140 میلیون دلاری با ترکیه در اخرین لحظات لغو شد.

به نوشته ی واشنگتن تایمز، اسرائیل نگران این است که سیستم نظارت هوایی پیشرفته خود به دست ایران بیافتد.

شرکت های دفاع الکترونیک اسرائیل،  سه سال پیش با ترکیه قراداد بسته بودند تا سیستم پیشرفته ای را به ترکیه بدهند. در طول این سه سال، روابط ترکیه با اسرائیل سرد شده و با ایران گرم شده است.

همه ی قراردادهای نظامی در اسرائیل باید با تایید وزارت دفاع انجام گیرد.

یک مقام وزارت دفاع اسرائیل ضمن اعلام لغو  این قرارداد با ترکیه گفت: روابط با ترکیه، خیلی مهم است اما ما یک مسئولیت امنیتی داریم. این مقام اسرائیلی به روابط ایران و ترکیه اشاره کرد.

لغو این قرار داد، یک هفته پس از سخنان داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه انجام شد که در پارلمان این کشور گفت: سیاست های ترکیه اسرائیل را به زانو در اورده و منزوی کرده است.

شرکت های "البیت سیتیمز" و "صنابع هوا فضای اسرائیل" که بر اساس قرار داد، باید این  سیستم نظارتی را به نیروی هوایی ترکیه تحویل می دادند، اکنون در پی گرفتن خسارت از دولت اسرائیل هستند..../انتخاب