اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای وال استریت ژورنال درباره محتوای گزارش جدید آژانس...



 

ادعای وال استریت ژورنال درباره محتوای گزارش جدید آژانس...

 

 

ادعای وال استریت ژورنال درباره محتوای گزارش جدید آژانس:تلاش ایران برای سوار کردن کلاهک هسته ای روی موشک های دوربرد!

 

روزنامه محافظه كار آمریكایی "وال استریت ژورنال" در گزارشی مدعی شد كه در گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی ، به تلاش ایران برای دست یابی به تكنولوژی سوار كردن كلاهك های هسته ای بر روی موشك های دور برد اشاره شده است.

به گزارش عصر ایران این روزنامه آمریكایی كه مدعی است به نسخه ای از این گزارش دست یافته می نویسد كه در این گزارش اشاره شده كه آژانس اطلاعات جدیدی به دست آورده كه نشان می دهد ایران در جستجوی راه هایی برای نظامی كردن فعالیت های هسته ای خود از جمله دست یابی به تكنولوژی سوار كردن كلاهك های هسته ای به روی موشك های بالستیك دور برد است.

همچنین بنا بر این گزارش ، آژانس در گزارش فصلی جدید خود با اشاره به اینكه ایران به مشكل اخیر ویروسی در برخی كامپیوترهای تاسیسات هسته ای خود فائق آمده ، می افزاید كه تهران بار دیگر سرعت غنی سازی خود در سایت نظنز را افزایش داده است.

بنا بر این گزارش ، ایران توانسته موفق به ساخت سانتریفیوژ های پیشرفته ای شود كه سرعت غنی سازی را بالا می برد ، اما این گزارش نگفته كه این سانتریفیوژها از چه زمانی  به تاسیسات هسته ای ایران الحاق خواهند شد.

در گزارش آژانس آمده كه ایران از سال 2008 به دنبال جستن راه هایی برای دست یابی به تكنولوژی لازم برای سوار كردن سلاح های هسته ای روی موشك های دوربرد شهاب  خود بوده است.

بنا بر این گزارش ، آژانس با ابراز نگرانی از اطلاعات جدید دست یافته خود كه بر مبنای تحقیقات مستقل این نهاد و نیز گزارش های سازمان های اطلاعاتی برخی كشورهای غربی است ، گزارش فصلی خود را به شورای امنیت ملل متحد تسلیم كرده است.

دیپلمات های غربی با توجه به گزارش اخیر آژانس، گفته اند كه امیدوارند با توجه به یافته های جدید این نهاد بین المللی ، یوكیا آمانو مدیر كل آژانس با صدور گزارش جدیدی در ماه های آتی به طور علنی به خطر برنامه های هسته ای – نظامی ایران اعتراف كند.

كشورهای غربی از جمله آمریكا ، اتحادیه اروپا و اسراییل مدعی اند كه برنامه های هسته ای ایران ماهیت نظامی داشته و ایران در پوشش برنامه هسته ای خود ، به دنبال دست یابی به تكنولوژی سلاح هسته ای است .

اما ایران با رد این اتهام می گوید كه در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاهده منع گسترش سلاح ها هسته ای حق برخورداری از تكنولوژی هسته ای با اهداف صلح آمیز را دارد كه غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح آمیز نیز یكی از تضمین شده ترین این حقوق است.

این گزارش آژانس در پی آن انتشار می یابد كه در هفته اخیر نیز یك گزارش اطلاعاتی آمریكا مدعی شده بود كه رهبران ایران بار دیگر موضوع حركت به سمت برنامه های تولید سلاح هسته ای را به بحث و بررسی گذاشته اند.

جمهوری اسلامی ایران تمامی ادعاهای مربوط به نظامی بودن برنامه هسته ای خود را رد كرده و بر حق مشروع خود مبنی بر دست یابی به تكنولوژی تولید سوخت هسته ای پای می فشارد.../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
مصاحبه ساتیا نادلا با وال استریت ژورنال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش وال استریت ژورنال از بازسازی روابط تهران - لندن



اخبار,اخبار سیاست خارجی,روابط ایران و انگلیس

اخبار سیاست خارجی - گزارش وال استریت ژورنال از گام بلند تهران- لندن به سوی بازسازی کامل روابط/ روحانی فرصتی جدید برای بهبود روابط ایران و غرب و پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای

رسانه های انگلیسی به بازتاب خبر یک روزه سفیر سابق این کشور در تهران به ایران پرداخته و آن را گامی بلند در مسیر بهبود شرایط تهران- لندن خواندند.

به گزارش نامه نیوز، روزنامه تلگراف انگلیس در گزارشی با عنوان «ایران و انگلیس درباره  بازگشایی سفارت‌خانه‌ها مذاکره کردند» به سفر کوتاه مقام عالی رتبه دولت انگلیس به ایران اشاره کرده و می نویسد: با سفر دیپلمات عالی‌رتبه وزارت خارجه انگلیس به ایران، تهران و لندن گام دیگری به سمت بازسازی کامل روابط خود برداشتند. این عالی رتبه‌ترین مقام رسمی انگلیس است که طی دو سال و نیم گذشته به تهران سفر می‌کند.

تلگراف می نویسد: «سایمون گس» سفیر سابق انگلیس در ایران و رئیس دفتر امور سیاست خارجی وزارت خارجه این کشور روز دوشنبه در پایتخت ایران با «مجید تخت روانچی» معاون اروپایی آمریکا وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در میان موضوعات مطرح شده میان طرفین در نشست روز دوشنبه، موضوع بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور در تهران و لندن نیز مطرح شده است.

پس از حمله معترضان تندرو در تهران به سفارت انگلیس، لندن روابط خود را با بستن سفارت این کشور در تهران و خارج کردن سفرایش از ایران در نوامبر سال 2011 میلادی قطع کرد.  سفارت ایران در لندن نیز پس از اخراج دیپلمات‌های ایران از سوی ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس و تعیین مهلت 48 ساعته برای خروج آنها از انگلیس، در همان زمان تعطیل شد.

بر این اساس، بهبود تدریجی روابط ایران و انگلیس اما زمانی حاصل شد که ایران و کشورهای 1+5 شامل انگلیس، بر سر برنامه هسته‌ای ایران توافقی موقت امضا کردند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری جدید ایران نیز در نوامبر گذشته با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس تلفنی صحبت کردند؛ این نخستین ارتباط رسمی میان رهبران دو کشور در یک دهه گذشته بود. جک استراو که در سال های گذشته به عنوان وزیر خارجه انگلیس بارها به ایران سفر کرده بود نیز با روی کار آمدت حسن روحانی در ایران در راس هیئتی پارلمانی وارد تهران شد.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز در گزارشی در همین باره با عنوان «دیپلمات ارشد انگلیسی از تهران دیدار کرد» نوشت: بهبود تدریجی روابط ایران و انگلیس با سفر روز دوشنبه دیپلمات ارشد لندن به تهران گام بلندی برداشت. این برای نخستین بار پس از قطع روابط سیاسی دو کشور در سال 2011 بود که یک مقام ارشد دولت انگلیس به تهران سفر می کند.

وال استریت ژورنال در این باره می نویسد: سایمون گس، در سفری یک روزه به ایران با مقام های این کشور از جمله «مجید تخت روانجی» معاون آمریکایی اروپایی وزیر خارجه ایران دیدار و درباره موضوعات دوجانبه و بین‌المللی گفت وگو کردند.

گس، نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس در امور افغانستان و پاکستان و همچنین مذاکره کننده ارشد این کشور در گروه 1+5 در موضوع هسته ای با ایران است . وی همجنین از سال 2009 تا 2011 سفیر انگلیس در تهران بود.

ایران و انگلیس روابط پرتنشی را سپری کرده اند اما سال گذشته و با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور که به نظر میانه رو می آید، مسیر پیشرفت در مسیر مذاکرات بین المللی در خصوص برنامه هسته ای ایران و همچنین بهبود روابط ایران و غرب به ویژه انگلیس مهیا شد.
اخبارسیاست خارجی - نامه نیوز