اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای سعودی پسند علاوی علیه ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,رئیس جمهور عراق

معاون رئیس جمهور عراق در همسویی با ادعاهای اخیر وزیر خارجه سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران با بی اعتنایی به حمایت های بی دریغ تهران از بغداد در نبرد با تروریسم، مدعی شد که ایران برای برهم زدن ثبات کشورهای عربی تلاش می کند.

 ایاد علاوی یکی از معاونان سه گانه رئیس جمهور عراق(نوری المالکی و اسامه النجیفی دیگر معاونان فواد معصوم رئیس جمهور عراق هستند) در گفت و گوی مستقیم با شبکه اسکای نیوز عربی، ادعای بی اساسی را علیه جمهوری اسلامی ایران تکرار کرد که به تازگی از سوی مقامات سعودی هم مطرح شده بود.

ایاد علاوی در پاسخ به سئوال گوینده اخبار شبکه اسکای نیوز عربی، حمایت های بی دریغ جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت عراق در نبرد با تروریست های تکفیری را نادیده گرفت، این در حالی است که رئیس جمهور و نخست وزیر عراق و دیگر مقامات این کشور به صراحت از ایران به خاطر حمایت های مستمر از بغداد در جنگ با داعش تقدیر کرده اند.

ایاد علاوی همسو با مقامات سعودی مدعی شد ایران تلاش می کند ثبات منطقه عربی را برهم بزند.

نخست وزیر اسبق عراق در ادامه این گفت و گو به سیاه نمایی درباره اوضاع این کشور پرداخت و ادعای تکراری رسانه ها و مقامات رژیم های مرتجع عرب مبنی بر انزوای اهل سنت و طایفه گری را این گونه تکرار کرد : فضای سیاسی عراق بر اساس به حاشیه راندن و طایفه گری مبتنی است.

علاوی همچنین در تلاش برای تضعیف دولت منتخب عراق و بی اعتنایی به جایگاه بی بدیل و تاثیرگذار مرجعیت عالی دینی شیعیان عراق که با فتوای جهاد، سبب سرازیر شدن خیل نیروهای داوطلب مردمی به ویژه از میان شیعیان برای نجات اقلیت اهل سنت از شر تروریست های تکفیری مورد حمایت رسانه های سعودی و اماراتی و قطری شد، ادعا کرد هیچ موسسه ای درعراق که بتواند بحران را حل کند، وجود ندارد و باید استراتژی جدیدی برای تعامل با بحران عراق تدوین شود.

معاون رئیس جمهور عراق افزود باید از آقای العبادی(نخست وزیر عراق) برای انتقال عراق به مرحله بهتر حمایت می کنیم.

علاوی در عین حال با زیر سئوال بردن عملکرد نخست وزیر عراق و متهم کردن وی به ضعف و ناتوانی گفت نخست وزیر عراق باید قاطع تر باشد.

وی با دم زدن از آشتی ملی اظهار داشت باید تحرک جدی برای تحقق آشتی ملی در عراق داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور عراق بدون اشاره به فداکاری های نیروهای داوطلب مردمی که حتی مورد تقدیر شخصیت ها و علما و عشایر و مردم اهل سنت عراق و کشورهای دیگر از جمله لبنان هم قرار گرفته اند به طوری که شیخ طلال الاسعد از شخصیت های اهل سنت لبنان به صراحت به تسنیم گفت که" نیروهای مردمی عراق به الگو تبدیل شده اند"، درباره نبرد آزادسازی موصل گفت : هنوز زمان آغاز نبرد موصل مشخص نشده است.

اخبار سیاست خارجی - تسنیم


ویدیو مرتبط :
ادعای گستاخانه (( عادل حبیبر )) علیه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای سفیر سعودی علیه ایران و حزب‌الله



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,سفیر عربستان سعودی در لبنان

سفیر عربستان سعودی در لبنان بدون اشاره به جنایت‌های این کشور در یمن که به کشته شدن هزاران غیر نظامی منجر شده، ایران و حزب‌الله را به مداخله در یمن متهم کرد.

به گزارش تسنیم علی عواض العسیری سفیر عربستان سعودی در لبنان در گفتگو با روزنامه السفیر این کشور در واکنش به دعوت مرتضی سرمدی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد سهیم بودن در توقف  حملات هوایی ائتلاف به یمن گفت: من به موضع تمام سلام نخست ‌وزیر لبنان در نشست سران عرب در شرم ‌الشیخ در برابر رهبران کشورهای عربی اشاره می‌کنم که به وضوح مواضع لبنان را مشخص کرد و ما به دیدگاه‌ های وی احترام می ‌گذاریم.

وی در مورد صدور بیانیه خود بعد از سخنرانی سید حسن نصرالله و ورود در مناقشه با یک حزب لبنانی مدعی شد که طبیعی است که در مورد مسائلی که کشور عربستان و  رهبران آن مورد تعرض قرار می‌گیرند، واکنش نشان دهد. علاوه بر اینکه وی اعتقاد ندارد که یمن از مسائل مربوط به حزب ‌الله باشد.

سفیر عربستان بدون توضیح ارتباط تحولات یمن به کشور خود که منجر به حمله این کشور به مردم یمن و کشتار نزدیک به 3000 نفر  از آن ها شده، دفاع دبیر کل حزب ‌الله لبنان از مردم بی ‌پناه یمن در برابر جنایت‌ها و حملات جنگنده‌های عربستان سعودی به غیر نظامیان را مداخله حزب‌ الله لبنان در یمن خواند و حمایت رسانه‌های این حزب از جریان مردمی الحوثی را اقدامی غیرقابل قبول تلقی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که جنگ یمن پل های نزدیکی با ایران را از بین برده است، مدعی مداخله ایران در امور کشور همسایه عربستان شد و ضمن غیر قابل قبول دانستن این اقدامات گفت: به عنوان یک دیپلمات امیدوارم که روابط حسن هم‌جواری با ایران ایجاد شود و مناسبات دیپلماتیک خوب و احترام و عدم مداخله در امور عربستان و یمن و کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گیرد، چرا که این موضوع گفتگوهای سازنده را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه ادعاهای خود ایران را به تلاش برای صدور انقلاب با ابزارهای متعدد متهم کرد و گفت: ما اجازه این کار را نمی‌دهیم، یمن کشور همسایه عربستان سعودی است.

العسیری بدون توجه به حمایت اکثریت مردم یمن از جریان‌های انقلابی به ویژه انصار الله مدعی شد که ایران این گروه متخاصم با عربستان سعودی را ایجاد کرده و آن را در مرزهای عربستان قرار داده و این گروه از سوی کشوری حمایت می‌شود که هیچ مناسبتی با یمن ندارد.

سفیر عربستان در مورد اعتراض به پخش مصاحبه سید حسن نصر الله از طریق تلویزیون لبنان گفت: من به تلویزیون لبنان به عنوان یک تلویزیون دولتی احترام می‌گذارم و نمی‌توانم به این نکته اعتراض کنم. سخنرانی نصرالله با لبنانی‌ها مربوط به خود آن‌ها است و من به آن اعتراضی ندارم. اما این که یک تلویزیون دولتی به تریبونی برای ارسال پیام‌های منفی و مخدوش کردن رهبران عربستان تبدیل شود، من اعتقاد دارم که این موضوع اصلاً جایز نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که جنگ یمن طولانی نشود و یمنی ها به میز گفت‌وگوها بازگردند. وی در عین حال از انقلابیون یمن به عنوان اشرار یاد کرد که با سرنوشت یمن بازی می‌کنند.

  سفیر سعودی همچنین از انقلابیون خواست که عرصه سیاسی را رها کرده و یمن را به اهل خود واگذار کنند و هیچ مشکل و فرقه ‌گرایی در یمن وجود نداشته باشد.

علی عواض العسیری بدون اشاره به اینکه سعودی‌ها آغازگر جنگ یمن بودند، گفت که ارتش یمن که از سوی عربستان سعودی تجهیز و حمایت شده، حال سلاح خود را به روی این کشور گرفته است. وی تصریح کرد که جنگ یمن بر ضد کسانی است که امنیت عربستان را تهدید می‌کنند.

اخبار سیاست خارجی - تسنیم