اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای راه اندازی کمپین ایران علیه عربستان


انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات انتقادات علیه عربستان سعودی را برنامه ریزی شده خواند.

پایگاه خبری انتخاب: انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات انتقادات علیه عربستان سعودی را برنامه ریزی شده خواند.

قرقاش گفت: عربستان سعودی با کمپینی دیوانه وار در غرب و ایران بابت شجاعتی که در اعلام مواضع دارد، مواجه شده است، اعراب باید به این حملات پاسخ دهند.

وی افزود: این کمپین فراتر از انتقادی ساده است که در رسانه ها می بینیم.

این مقام ارشد دولت امارات گفت: عربستانسعودی یعنی تمامی اعراب، پس همه ی ما باید استراتژی برای پاسخگویی به این کمپین داشته باشیم.

وی افزود: این کمپین هماهنگ شده است و نمی توان ان را اتفاقی توصیف کرد. باید بدانیم هدف ان چیست و چه کسی پشت آن است.

انور قرقاش گفت: ایران در این کمپین حضور دارد و به دنبال تسلط بر منطقه است و علاقه ای ندارد با شکست طرح خود که بهار عربی است، مواجه شود.


ویدیو مرتبط :
ادعای گستاخانه (( عادل حبیبر )) علیه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای یدیعوت آحارونوت: پاکستان به ائتلاف ایران علیه عربستان نپیوست



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,ائتلاف  ضد عربستان

یدیعوت آحارونوت نوشت مجلس ملی پاکستان رای داد در نبرد علیه شورشیان حوثی در یمن بی طرف بماند تا بتواند به این ترتیب به حل دیپلماتیک مسئله کمک کند. اکنون گزارشها نشان می دهد پاکستان پیشنهاد تهران را هم برای پیوستن به ائتلافی با ترکیه علیه عربستان سعودی رد کرده است.

نشریه یدیعوت آحارونوت چاپ فلسطین اشغالی نوشت پاکستان پیشنهاد ایران را برای شرکت در ائتلاف علیه عربستان رد کرد.

به گزارش  «تیک»، یدیعوت آحارونوت نوشت مجلس ملی پاکستان رای داد در نبرد علیه شورشیان حوثی در یمن بی طرف بماند تا بتواند به این ترتیب به حل دیپلماتیک مسئله کمک کند. اکنون گزارشها نشان می دهد پاکستان پیشنهاد تهران را هم برای پیوستن به ائتلافی با ترکیه علیه عربستان سعودی رد کرده است.

نشریه الحیات در این خصوص گزارش داد با وجود اینکه ظریف وزیر خارجه ایران در سفر خود به پاکستان رسما خواستار آتش بس و مذاکرات برای ایجاد دولتی فراگیر در یمن شد، در پشت درهای بسته گزینه ایجاد ائتلاف ضد عربستان را با همکاری ایران و ترکیه با مقامات پاکستانی مطرح کرد.

طرح چنین پیشنهادی پس از سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران است که به تقویت روابط دو کشور منجر شده است. البته قبل از آن ترکیه آشکارا از عربستان سعودی و متحدان عرب این کشور در خلیج فارس علیه حوثیهای تحت حمایت ایران در یمن حمایت کرده بود. رویترز روز شنبه گزارش داد اردوغان تلفنی با پادشاه عربستان و امیر قطر جمعه شب گفتگو کرد. ترکیه که دومین ارتش بزرگ را در ناتو دارد، هنوز نقش فعالی در مسئله یمن اتخاذ نکرده است گرچه اعلام کرده آماده ارائه کمکهای لجستیک و اطلاعاتی است. به گفته مقامات پاکستانی، عربستان سعودی از پاکستان خواسته بود برای این عملیات نیرو اعزام کند.

 

پاکستان تجربه ای طولانی در مبارزه با شبه نظامیان در خاک خود دارد اما مجلس ملی این کشور به اتفاق آراء اعلام بی طرفی کردند. البته پاکستان قول داده است در صورتی که تمامیت ارضی عربستان به خطر بیفتد، از این کشور دفاع خواهد کرد. البته تصمیم پاکستان بعید است تاثیری بر توانمندیهای ائتلاف تحت رهبری عربستان داشته باشد اما به نوعی باعث دلسری پادشاهی عربستان شد که پاکستان را متحد نزدیک خود می داند. به نظر می رسد پاکستان نمی خواهد خود را درگیر جنگی کند که بیشتر جنگی نیابتی میان ایران و عربستان سعودی است.

عربستان سعودی و متحدانش از جمله آمریکا ایران را متهم می کنند به حوثیها اسلحه می دهد. کشورهای عرب حوزه خلیج فارس احساس می کنند قدرت گرفتن حوثیها در یمن اقدامی هدایت شده از طرف ایران برای گسترش نفوذ خود در منطقه است. ایران می گوید فقط به لحاظ سیاسی و بشردوستانه از یمنی ها حمایت می کند و هیچ تسلیحاتی برای آنها ارسال نمی کند.

 

علاوه بر اینکه پاکستان نمی خواهد در جنگ نیابتی میان عربستان سعودی و ایران وارد شود، اسلام آباد نگران است اگر در این جنگ مداخله کند، آتش جنگ فرقه ای در داخل پاکستان شعله ور شود. بیشتر جمعیت پاکستان سنی است اما اقلیت شیعه در پاکستان زندگی می کنند که اغلب هدف حملات سنیها هستند. البته وزیر امور خارجه امارات عربی متحده پاکستان را متهم کرد که ایران را به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس درست در زمانی که با خطری جدی برای موجودیتشان روبرو هستند، ترجیح می دهد.

 

 اخبار سیاست  خارجی  - تیک