اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعاهای سفیر تل‌آویو در واشنگتن علیه ایران/ کره شمالی آمریکا را «تهدید هسته‌ای» کرد/ مواضع نامزد جنجالی جمهوری‌خواه درباره عربستان سعودی



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,کیوسک بین‌المللی

فضاسازی رسانه های صهیونیستی علیه توافق هسته ای، ادعاهای سفیر رژیم اسرائیل در آمریکا درباره توافق ایران، سفیر یک نامزد جمهوری خواه به سرزمین های اشغالی برای بحث درباره ایران، تهدید هسته ای کره شمالی علیه آمریکا و اظهارات یک نامزد حزب جمهوری خواه درباره عربستان سعودی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز اخبار و گزارش های مربوط به توافق هسته ای ایران، بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، بیش از هر چیز تلاش صهیونیست ها برای فضاسازی علیه توافق قابل توجه است. «تایمز اسرائیل» در مطلبی به انتقاد از توافق هسته ای ایران پرداخته و می نویسد از زمان حصول توافق هسته ای رویکرد اوباما در قبال آن مبتنی بر دفاع بوده است؛ اما با مشخص شدن نقایص این توافق، مخالفت ها با آن افزایش یافته است. شاید 14 ژوئیه بهترین روز توافق هسته ای با هدف محدود کردن برنامه هسته ای ایران بوده باشد. اما یک ماه پس از دست یابی به توافق، مخالفان آن چشم اندازها را درباره رد توافق در کنگره آمریکا افزایش داده اند. در این مطلب همچنین به عوامل اختلاف نظر میان رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم اسرائیل در این موضوع اشاره شده است.

از سوی دیگر، سفیر رژیم اسرائیل در آمریکا نیز مدعی شده اکثر مردم آمریکا با توافق هسته ای مخالفند. ران درمر که با شبکه خبری «سی ان ان» گفت و گو می کرده، ضمن بیان این مطلب، به دفاع از رویکرد نتانیاهو در قبال توافق هسته ای ایران پرداخته و اظهار داشته: «نخست وزیر اسرائیل بهتر از هر حاکم دیگری در دنیا، ایران را می شناسد؛ زیرا او بیست سال است که روی این موضوع تمرکز کرده است. به حقایق توجه کنید و اینکه نتانیاهو دقیقاً چه گفته است. من 15 سال است که با نخست وزیر اسرائیل همکاری می کنم و دقیقاً می دانم او در این 15 سال چه گفته است. البته در خصوص پنج سالِ قبل از آن نمی توانم چیزی بگویم. نخست وزیر اسرائیل گفته است ایرانی ها تا دستیابی به بمب فاصله مشخصی دارند که ممکن است دو تا چهار سال باشد».

در همین حال، یکی از نامزدهای احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا نیز از برنامه خود برای سفر به سرزمین های اشغالی و گفت و گو با مقامات رژیم اسرائیل درباره توافق هسته ای ایران خبر داده است. به نوشته «ای بی سی نیوز»، مایک هاکابی، فرماندار سابق آرکانزاس و یکی از نامزدهای حزب جمهوری خواه برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا، این هفته برای گفت و گو درباره ابعاد توافق هسته‌ای ایران - که وی آن را «احمقانه» خوانده - با مقامات صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد. این نامزد حزب جمهوری خواه اعلام کرد که روز سه‌شنبه آمریکا را ترک خواهد کرد و طی چند روز جلساتی را با مقامات اسرائیلی درباره توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 برگزار خواهد کرد. وی مدعی شده:« به نظرم این یکی از خطرناکترین موقعیتهایی است که نه تنها در خاورمیانه بلکه در سراسر دنیا با آن مواجه هستیم».

با این وجود، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی تحلیلی به بررسی رویکردهای موجود در آمریکا به توافق هسته ای پرداخته و استدلال می کند که با وجود مخالفت کنگره، اوباما می تواند این توافق را به پیش ببرد. این خبرگزاری می نویسد رأی گیری ماه سپتامبر درباره توافق هسته ای ایران، یک چالش بزرگ میان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و کنگره این کشور محسوب می شود. با این وجود، حتی اگر قانونگزاران آمریکایی این توافق را نپذیرند، برای کاخ سفید پایان بازی نخواهد بود. رأی مخالف کنگره آمریکا به این توافق، مانع از آن نخواهد شد که اوباما شخصاً در حمایت از آن اقدام نکند. اوباما احتمالاً با انتقادهای شدیدی روبرو خواهد شد، اما این جریان باعث می شود وی چنین پیشرفتی را در عرصه سیاست خارجی، به فهرست دستاوردهای دومین دوره ریاست جمهوری خود بیافزاید.

اما در میان دیگر مطالب، سایت شبکه خبری «راشا تودی» از هشدار شدید کره شمالی به آمریکا خبر داده است. به نوشته این سایت، دولت کره شمالی تهدید کرده اگر واشنگتن رزمایش مشترک با کره جنوبی را لغو نکند، پیونگ یانگ آماده بکارگیری جدیدترین سلاح هایش که برای جهان ناشناخته هستند، خواهد بود. تلویزیون دولتی کره شمالی مدعی آمادگی برای حمله به خاک واشنگتن شده و اعلام کرده: «اگر آمریکا می‌خواهد سرزمینش امن باشد، باید رزمایش مشترک با کره جنوبی موسوم به "یو اف جی" را فورا متوقف کند». یک سخنگوی ارتش کره شمالی در این زمینه گفته: «کره شمالی یک قدرت شکست ناپذیر مجهز به آخرین جنگ افزارهای آفندی و پدافندی می‌باشد که برای دنیا ناشناخته است. ارتش و مردم جمهوری دموکراتیک خلق کره دیگر مانند گذشته نیستند که مجبور بودند با اسلحه مقابل سلاح‌های هسته‌ای آمریکا بایستند».

در نهایت، دونالد ترامپ، دیگر نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به سبب اظهارنظرهای جنجالی اش مورد توجه قرار گرفته، درباره عربستان سعودی به موضع گیری پرداخته است. به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل»، ترامپ اظهار داشته عربستان بزودی دچار مشکلات بزرگی می شود و باید بابت کمک های آمریکا پول بدهد. وی گفته: « عربستان روزی یک میلیارد دلار درآمد دارد و اگر به خاطر ما نبود، آنان امروز این وضع را نداشتند و حتی وجود نداشتند... چه خوشمان بیاید یا نه، واقعیت این است که ما از عربستان حمایت کرده ایم و هزینه این حمایت خیلی زیاد بوده است و ما بابت آن چیزی دریافت نمی کنیم». وی گفته عربستان به زودی دچار مشکلات بزرگی می شود و به کمک نیاز خواهد داشت.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
تهدید آمریکا توسط کره شمالی و نابودی واشینگتن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعاهای عجیب سناتور جمهوری‌خواه علیه ایران/ واکنش احتمالی عربستان به توافق هسته‌ای



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,کیوسک بین‌المللی

ادعای جان کری درباره حمایت ایران از تروریسم، ادامه مخالفت های شدید سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی و همچنین نخست وزیر رژیم اسرائیل با توافق هسته ای ایران، واکنش احتمالی عربستان سعودی به توافق هسته ای و تأکید وزیر خارجه انگلیس بر ضرورت همکاری با ایران در منطقه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به مسائل مربوط به توافق هسته ای ایران اختصاص دارد. روزنامه «الشرق الاوسط» گفت و گویی با وزیر خارجه آمریکا انجام داده که وی در آن مدعی شده با وجود حصول توافق هسته ای، ایران به سبب آنچه وی حمایت از تروریسم خوانده، در انزوا از جامعه بین الملل خواهد بود. به نوشته این روزنامه، جان کری گفته سوم ماه اوت، در سفر به دوحه با همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس دیدار خواهد کرد و آن ها را در جریان جزئیات توافق هسته ای صورت گرفته با ایران قرار خواهد داد. همچنین قرار است در این دیدار، درباره راهبرد «مقابله با اقدامات فاقد مشروعیت ایران در منطقه» با کشورهای خلیج فارس هماهنگی هایی صورت گیرد. وی مدعی شده: «ایران به سبب حمایت از تروریسم، حمایت از تجارت اسلحه، حمایت از حوثی ها و حمایت از حزب الله، منزوی باقی خواهد ماند».

این در حالی است که مخالفت سیاستمداران تندرو کنگره آمریکا با توافق هسته ای همچنان ادامه دارد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه، از دموکرات های کنگره خواسته در مخالفت با توافق هسته ای ایران با جمهوری خواهان همراه شوند. وی در بیانیه ای اعلام کرده دموکرات ها در کنگره آمریکا زمانی که لحظه رأی گیری درباره توافق هسته ای ایران فرا برسد، با لحظه تصمیم گیری روبرو خواهند شد. به گفته وی، آن ها یا باید در کنار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بایستند و اجازه دهند این موافقتنامه دارای عیب و نقص به تصویب برسد یا اینکه در کنار اکثریت مردم آمریکا، در کنار رژیم اسرائیل و همچنین در کنار متحدان عرب آمریکا در خاورمیانه بایستند.

تد کروز، از دیگر سناتورهای جمهوری خواه که از جمله نامزدهای این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا نیز هست، از جمله دیگر افرادی است که علیه توافق هسته ای موضع گیری کرده است. به نوشته پایگاه اینترنتی «نشنال ژورنال»، کروز مدعی شده توافق با ایران، مرگ میلیون ها آمریکایی را به همراه خواهد داشت. وی اظهار داشته: «اگر ایران به سلاح اتمی برسد، خطرناک ترین وضعیتی که می تواند روی دهد این است که این کشور این سلاح را سوار یک کشتی کند و از آنجا آن کلاهک را به طرف اتمسفر شلیک کند. اگر این کلاهک به اندازه کافی بالا برود و در آنجا منفجر شود، آنگاه یک پالس الکترو مغناطیسی شدید ایجاد خواهد کرد که می تواند تمامی شبکه الکترونیکی، سیستم های مالی ما و حتی می تواند توزیع آب و غذا، سیستم های تهویه هوا، حرارتی و حمل نقل را مختل کند و آنگاه ده ها میلیون آمریکایی جان خود را از دست خواهند داد».

به موازات این مخالفت ها در کنگره، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز به موضع گیری های خود علیه توافق هسته ای ایران ادامه می دهد. خبرگزاری «شین هوا» می نویسد نتانیاهو روز سه شنبه در بیت المقدس با متیو رنتسی، همتای ایتالیایی خود دیدار کرد و به انتقادات خود از توافق هسته ای بین قدرت های جهانی و تهران ادامه داد. وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رنتسی اظهار داشته: «توافق با ایران، خطراتی جدی برای اسرائیل، خاورمیانه، اروپا و کل جهان ایجاد می کند». وی مدعی شده این توافق یک «اشتباه تاریخی» است و افزود لغو تحریم ها علیه ایران، به معنی آن است که «صدها میلیارد دلار به تجاوزگری این کشور در منطقه کمک مالی شود». با این حال، نخست وزیر ایتالیا تأکید کرده کشورش و رژیم اسرائیل مواضعی متفاوت درباره توافق ایران دارند.

خبرگزاری «رویترز» در مطلبی به واکنش احتمالی عربستان سعودی به توافق هسته ای ایران پرداخته و می نویسد یکی از واکنش های احتمالی عربستان سعودی به موافقتنامه ای که بزرگ ترین دشمن آن، یعنی ایران با قدرت های جهانی امضا کرده، این است که برنامه های انرژی هسته ای خود را سرعت بخشد و یک زیرساخت اتمی برای خود ایجاد کند تا روزی بتواند از آن در جهت ساخت سلاح استفاده کند. رویترز می افزاید اگرچه عربستان سعودی اخیراً اقداماتی را برای پیشبرد برنامه هسته ای خود انجام داده، اما کارشناسان می گویند هنوز مشخص نیست که این کشور واقعاً بتواند مخفیانه یک بمب اتمی بسازد یا اینکه بتواند در برابر فشار سیاسی ناشی از افشای چنین برنامه هایی تاب بیاورد.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، پایگاه اینترنتی «اینترنشنال بیزنس تایمز» اظهارات وزیر خارجه انگلیس را بازتاب داده که از فراهم شدن فضا برای همکاری کشورش با ایران جهت مبارزه با تروریسم در خاورمیانه سخن گفته است. فیلیپ هاموند گفته توافق با ایران، امکان گشایش گفت‌و‌گوهای سازنده بیشتر با این کشور را فراهم کرده و این امر با توجه به وقایع کنونی منطقه مهم است. وی همچنین از عزم لندن در مشارکت با ایران در مبارزه علیه داعش خبر داده؛ اما افزوده: «ما البته هنوز نمی‌توانیم نسبت به این مسئله مطمئن باشیم». وی در ادامه اظهار داشته: «یک نکته که می‌توانیم بگوییم این است که ایران در نگرانی‌های ما سهیم است. آن‌ها داعش را دشمنی مهلک می‌دانند که باید نابود شود».


  اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک