اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اخبار صدا و سیما باز هم دولت را نشانه گرفت



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 


اخبار سیاسی - اخبار صدا و سیما باز هم دولت را نشانه گرفت

ماجرای صدا و سیما و دولت حسن روحانی به سریال دنباله‌داری تبدیل شده است كه هر از گاهی در راس خبر‌ها قرار می‌گیرد یك روز بحث عدم پوشش اخبار ریاست جمهوری است روز دیگر سخن از انتشار بی موقع و ناقص خبر‌ها و آنطور كه از ظاهر امر پیداست این داستان سر دراز دارد. صدا و سیما رسانه ملی است و گلایه دولتمردان هم از این است كه رسانه ملی باید رسانه تمام مردم ایران باشد نه هواخواه و داعیه‌دار یك جریان سیاسی.

 منتقدان می‌گویند كه زمانی كه جریان متبوع ریاست سازمان بر مسند قدرت می‌نشیند همگام با او بر عرصه سیاست می‌تازد و از كوچك‌ترین اقدام و عملكرد مدیران و وزرایش برنامه‌های ویژه تهیه كرده و به بزرگنمایی متهم می‌شود. حالا هم كه دولت و شاید قدرت اجرایی كشور به رقیب سیاسی مقابل واگذار شده است به كوچك‌ترین اقدام دولتمردان خرده می‌گیرد و بعضا كاسه داغ‌تر از‌ آش می‌شود كه چرا برخی حرمت دولت را نگه نمی‌دارند. جدید‌ترین مصداق این امر هم سبك لباس پوشیدن فرید زكریا مجری شبكه سی‌ان‌ان در مصاحبه با حسن روحانی در حاشیه اجلاس داووس است.

مدیران صدا و سیما با دستاویز قرار دادن سبك لباس مصاحبه كننده با رییس‌جمهور برنامه‌یی ویژه ساخته‌اند كه چرا رسانه‌های خارجی به رییس‌جمهور مردم ایران بی حرمتی می‌كنند و رسمی در مقابلش حضور نمی‌یابند. این در حالی است كه در دولت قبل مواردی بوده است كه در نشست‌های خبری خارج از كشور رسما به رییس دولت اهانت می‌شد اما سمت و سوی برنامه‌های صدا و سیما از آن نشست مشخص القای حضور غرورآفرین و تاثیرگذار رییس دولت دهم در عرصه بین‌المللی به مخاطب بود.

 نمونه تفاوت عملكردی صدا و سیما در قبال دولت روحانی و دولت اصولگرای احمدی‌نژاد سبك پوشش امیر قطر با احمدی‌نژاد است كه امیر قطر با صندل و بدون جوراب و با دشداشه پذیرای رییس‌جمهور وقت ایران شده بود. اما در آن ایام خبری از دلسوزی مسوولان صدا و سیما نبود و حتی در حاشیه اخبار هم به آن اشاره‌یی نشد. نمونه دیگر این تفاوت عملكرد صدا و سیما با دولت‌های روحانی و احمدی‌نژاد در پوشش فعالیت‌های دیپلماتیك آنهاست، مهر ماه سال جاری بود كه صدا و سیما، سه سخنرانی مهم روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را همزمان با پخش زنده فوتبال از شبكه دیگر پخش كرد یا اینكه گفت‌وگوی مهم رییس‌جمهوری با شبكه «ان‌بی‌سی» امریكا در ساعتی پخش شد كه بازی تیم‌های پرسپولیس و سپاهان درحال انجام بود.

پیش‌تر اما زمانی كه محمود احمدی‌نژاد در حاشیه هفتمین حضورش در نیویورك و در دانشگاه كلمبیا صدا و سیما واقعیت را منتشر نكرد و حداقل به سكوت هم اكتفا نكرد كه گزارش‌هایی را روی خروجی شبكه‌های سراسری قرار داد كه حكایت از موفقیت‌های دپیلماتیك احمدی‌نژاد و دولت در این سفر را می‌داد. این تفاوت محدود به برنامه‌ها و مصاحبه روحانی در خارج از كشور نیست بلكه مصاحبه مطبوعاتی حسن روحانی كه در آن مهم‌ترین مواضع دولت و مسائل كشور درخصوص تحولات جدید عرصه دیپلماتیك در آن گفته می‌شد هم با بازی استقلال و نماینده كره جنوبی همزمان روی آنتن رفت و سخنرانی او در دیدار با نمایندگان مجلس بعد از چند روز تاخیر همزمان با برنامه پربیننده ?? روی آنتن رفت.

البته رییس‌جمهوری و دولتمردان در مقابل این رویه صدا و سیما ساكت ننشسته‌‌اند و به ضرغامی رییس این سازمان مكررا مستقیم و غیرمستقیم گلایه كرده‌اند تا جایی كه ضرغامی برای پاسخگویی درباره سبك پوشش اخبار دولت تدبیر و امید مجبور شد در جلسه بیستم مهرماه هیات دولت حضور یابد و در این باره توضیح دهد.

در این جلسه حسن روحانی با انتقاد از صدا و سیما گفته بود: «گزارشی به من داده‌اند كه حتی اخبار مهم كشور و رییس‌جمهور، بعد از پخش برخی اخبار بی‌اهمیت قرائت می‌شود. از طرف دیگر صدا و سیما تلاش می‌كند، به نیروهای رادیكال و مخالف دولت تریبون بدهد، اخبار آنها را پخش كند و دولت را نزد مردم، بی‌اعتبار جلوه دهد.»

ماجرا اما با توضیحات ضرغامی خاتمه نیافت و صدا و سیما در رویه تعاملی‌اش با دولت تدبیر و امید تغییر ایجاد نكرد چنانچه رییس‌جمهور در انتقاد به استمرار این رویه در گزارش تلویزیونی‌اش در صدروزگی دولت هم گفت: رویه‌یی كه صدا و سیما در روزهای آخر عمر دولت گذشته در پیش گرفته بود از هم اكنون با دولت تدبیر و امید در پیش گرفته است. گلایه رییس دولت بازهم چاره ساز نشد و سبك پوشش خبری سفر ماه گذشته روحانی به خوزستان از سوی صدا و سیما دو باره محل گلایه دولت مردان از رسانه ملی شد. داستان دنباله‌دار گلایه‌های دولت روحانی از صدا و سیما به زمان تبلیغات انتخاباتی كاندیداهای ریاست‌جمهوری بر می‌گردد.

آن روزها هم روحانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبكه دو درباره عملكرد این سازمان گفت: «صداوسیما رسانه ملی است. به نظر می‌رسد كه تا پایان یك دهه ریاست ضرغامی بر سازمان صدا و سیما كه كمتر از 5 ماه دیگر باقی‌مانده است داستان گلایه مندی دولت از رسانه ملی ادامه یابد چرا كه اگر بنایی به تغییر رویه در سبك تعامل صدا و سیما با دولت بود پس از جلسه ضرغامی با دولتمردان این امر مرتفع می‌شد. 

اخبار سیاسی - اعتماد


ویدیو مرتبط :
بخشی از خدمات پرکارترین دولت (دولت احمدی نژاد) در مصاحبه صدا و سیما با دکتر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد از صدا و سیما در انعکاس اخبار دولت


معاون سیاسی و قائم مقام وزیر کشور، با انتقاد از عملکرد صداوسیما در انعکاس اخبار دولت گفت: این رسانه گاه با برجسته کردن یک موضوع حاشیه‌ای و بزرگنمایی آن در حق دستگاه اجرا کم لطفی می‌کند و این در حالی است که به سادگی از خدمات شاخص دولت یازدهم عبور کرده و خدمات دولت را نادیده می‌گیرد.

خبرگزاری ایسنا: معاون سیاسی و قائم مقام وزیر کشور، با انتقاد از عملکرد صداوسیما در انعکاس اخبار دولت گفت: این رسانه گاه با برجسته کردن یک موضوع حاشیه‌ای و بزرگنمایی آن در حق دستگاه اجرا کم لطفی می‌کند و این در حالی است که به سادگی از خدمات شاخص دولت یازدهم عبور کرده و خدمات دولت را نادیده می‌گیرد.

محمدحسین مقیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به طور مثال دولت تدبیر و امید با برنامه‌های خود تورم را از 43درصد به 15درصد رساند اما رسانه ملی کمترین توجه را به این مهم نداشت و این در حالی است که یک موضوع کوچک حاشیه‌ای را با اهداف دیگر بزرگنمایی می‌کند.

وی با بیان این‌که «دولت در دو سال گذشته اقدامات موثری در بخش‌های مختلف داشته است» افزود: متاسفانه رسانه ملی در زمینه اطلاع رسانی در خصوص فعالیت‌های دولت عملکرد خوبی نداشته است.البته در بخش‌های علمی و واحدهای تولیدی گاه برنامه‌های خوبی داشته که جای تقدیر دارد اما در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی ایراداتی به عملکرد مسئولان صداوسیما وارد است.

وی در عین حال با تقدیر از عملکرد مراکز صداوسیما در استان‌ها، افزود: صداوسیما در استان‌ها عملکرد بسیار بهتری دارد و به انعکاس خدمات دولت می‌پردازد اما متاسفانه در سطح ملی، انتقاداتی به عملکرد رسانه ملی به خصوص در عدم توجه به خدمات دولت جمهوری اسلامی وجود دارد.

معاون وزیر کشور با بیان این‌که «رسانه اثرگذاری مثل صداوسیما باید در خصوص اطلاع‌رسانی درخصوص خدمات دولت به مردم، عملکرد بهتری داشته باشد»، خاطرنشان کرد: صداوسیما باید به بازتاب عملکرد موفق دولت در حوزه اقتصاد و مسائل اساسی و سراسری بیشتر بپردازد.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان ادامه داد: توصیه ما به دوستان صداوسیما این است که به ایجاد نشاط سیاسی در کشور کمک کنیم.همچنین در خصوص خدمات و فعالیت‌های دولت اطلاع‌رسانی به موقع و درست و دقیقی داشته باشند.

وی با انتقاد از انعکاس گزینشی اخبار دولت از سوی رسانه ملی افزود: یکی از برنامه‌های خوب مجموعه وزارت کشور برگزاری چندین نشست در خانه احزاب بود که درآن بیش از یکصد و پنجاه فعال سیاسی شاخص کشور با دیدگاه‌های متفاوت سیاسی زیر یک سقف جمع و به ارایه برنامه‌ها و نقطه نظرات خود در خصوص اداره کشور پرداختند اما رسانه ملی از همه آن برنامه‌ها تنها به بازتاب بخش کوچکی از یکی از برنامه‌ها که در آن بحث بین این فعالان سیاسی و نمایندگان احزاب کمی تند شد، پرداخت؛ در حالی که انتخاب گزینشی اخباری از این دست ،آن هم در چند ثانیه به هیچ وجه به مصلحت مردم نیست.