اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احمد خاتمی: در نظام اسلامی كسی به خاطر انتقاد و اعتراض در زندان نیست



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

احمد خاتمی: در نظام اسلامی كسی به خاطر انتقاد و اعتراض در زندان نیست

آیت الله سیداحمد خاتمی تصریح كرد: در نظام اسلامی كسی به خاطر انتقاد و اعتراض در زندان نیست.

به گزارش ایسنا، این عضو مجلس خبرگان رهبری در دوره تخصصی بصیرت سیاسی كه به همت امور فرهنگی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه با حضور 150 نفر از طلاب حوزه‌های علمیه سراسر كشور برگزار می‌شد، در پاسخ به سوالی درباره زندانیان سیاسی اظهار داشت: كسانی كه در زندان هستند به خاطر انتقاد یا اعتراض آنها نیست و اگر اینها رو به براندازی نمی‌آوردند و تظاهرات مسالمت‌آمیز داشتند، مطمئن باشید، زندانی نمی‌شدند.

وی افزود: اما آنچه ما از این افراد شاهد بودیم تیراندازی و اقداماتی نظیر خلع سلاح پاسگاه نزدیك میدان آزادی و آتش زدن مسجد بود. در نظام اسلامی قرار نیست كسی به خاطر اعتراض زندانی شود و كسانی كه در زندان‌اند، نیز به استناد مواد قانونی زندانی شدند. ممكن است مباشرتا این‌ها نبودند ولی طراحی آنها اتفاقات سال 88 را به بار آورد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان كرد: نظام اسلامی هیچ وحشتی از انتقاد و اعتراض ندارد اما آنچه مهم است این است كه باید روش اقناعی برای قانع كردن مخالفان به جد پیگیری شود و یكی از توصیه‌های من به صداوسیما نیز در همین راستا است.

خاتمی در پاسخ به سوال یكی از حاضران مبنی بر عدم موضع‌گیری شفاف برخی از مراجع تقلید و علما گفت: ما نباید بزرگان خود را به سبد دشمنان بریزیم، خوشبختانه همه مراجع ما نسبت به فتنه 88 موضع داشتند و صراحتا گفتند كه تضعیف نظام حرام است.

وی در پاسخ به سوالی درباره سوریه نیز اظهار داشت: ایران در خط مقدم تشویق دولت سوریه به اصلاحات بوده است، اینكه دست از رفتار دیكتاتورانه بردارند و به مردم میدان دهند، اما مساله این است كه كسانی كه به جنگ با نظام سوریه رفتند، مردم سوریه نیستند. آمریكا به صراحت اعلام می‌كند كه در سوریه دخیل است. امروز، القاعده است كه در سوریه با دولت این كشور می‌جنگد و برخی گردان‌های آن به نام عمر بن سعد، شمر و یزید است و معارضان سوریه دقیقا آمریكایی و همفكر آمریكایی‌ها هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح كرد: سوریه بهانه است و پس از آن به دنبال عراق خواهند رفت و بسیار مایلند كه بعد از عراق نیز نوبت ایران شود، اما این آرزو را به گور خواهند بود. سوریه تاوان حمایت‌های خود را از مقاومت و ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی را می‌دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران با عربستان نیز اظهار داشت: من شنیده‌ام كه برخی انتقادات درباره روابط عربستان و ایران را اینگونه پاسخ دادند كه ما نیش به همسایه را درست نمی‌دانیم و سیاست دولت این نیست. اما باید بگویم كه وظیفه ما نهی از منكر است و اشغال یك كشور نیز یك منكر محسوب می‌شود. ما شاهد جنایت پشت جنایت هستیم، نهی از منكر ما اگر نیش هم باشد وظیفه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رابطه دین و سیاست اشاره كرد و گفت: پیش از قیام امام درسال 42 حوزه ما عملا از سیاست كنار بود و اجازه حضور به كسی داده نمی‌شد و اگر كسی كار سیاسی می‌كرد یا زندانی و یا تبعید می‌شد و یا به شهادت می‌رسید. تا آنجا كه برای اینكه یك روحانی را از چشم مردم بیندازند، می‌گفتند این روحانی سیاسی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان كرد: از خدمات بزرگ امام این بود كه به مقابله با تز جدایی دین از سیاست پرداخت و این تز را به طور كلی بی‌اعتبار كرد تا جایی كه روحانیت وارد عرصه سیاست شد و به تكلیف خود عمل كرد. تز عینیت دین با سیاست یك مساله سیاسی است كه ما برای آن مبنا هم داریم، مبنای آن نگاه به احكام دین است. كسی نمی‌تواند فقه را منهای كلماتی چون حاكم، ولی امر و ولی فقیه ببیند و اینها همه به معنای سیاست است.

خاتمی خاطر نشان كرد: قیام امام حسین (ع) سمبل یك حركت سیاسی بزرگ بود و نرمش قهرمانانه امام حسن (ع) و حتی تشكیل حوزه‌های علمیه از سوی امام صادق (ع) همه حركت‌های سیاسی بودند.

وی با بیان اینكه ما دینی را عین سیاست می‌دانیم كه دین به سیاست خط دهد و نه سیاست به دین، اظهار داشت: ما سیاست علوی را عین دیانت می‌دانیم و نه سیاست اموی را. سیاست منهای دین و اخلاق سیاست لائیك است و سیاست لائیك قطعا از دین جدا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از برخی رفتارهای سیاسی گفت: در صحنه سیاسی جامعه ما متاسفانه گاهی سیاست لائیك به نام سیاست دینی به كار برده می‌شود. نشر شایعات و انتشار اخبار بدون تحقیق ربطی به دین ندارد. برخی قلم به دست‌ها بیشتر دروغ‌مدارند تا راست‌مدار.

خاتمی در ادامه سخنان خود با بیان اینكه 125 شبكه فارسی زبان ضدانقلاب اكنون در حال فعالیت هستند، گفت: بنده سیبل شبكه‌های ضدانقلاب هستم و از اینكه مورد هجمه آنها قرار گرفته‌ام خوشحالم؛ چرا كه احساس می‌كنم حرف‌هایم تاثیرگذار بوده است اما از این ناراحتم كه چرا در داخل اینگونه رفتار می‌كنند. یكی از رسانه‌ها خبری از من كار كرده بود به این صورت كه من گفته‌ام مردم نباید در برابر گرانی‌ها آه بگویند، در حالی كه من چنین حرفی نزده بودم و صحبت من این بود كه مردم ما همان‌طور كه در طول 33 سال نشان دادند، حسرت یك آه را در دل دشمن خواهند گذاشت.

وی خاطر نشان كرد: ما معتقدیم كه دروغ و افترا حتی نسبت به دشمنان ضدارزش و ضد دین است.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به موضوع استقلال حوزه‌ها اشاره كرد و گفت: آرمان استقلال حوزه افتخار شیعه بوده، هست و خواهد بود . دانشگاه الازهر مصر نیز اخیرا پیشنهاد كرده است كه می‌خواهد مستقل باشد چرا كه به ارزش‌های والای حوزه‌های شیعی پی برده است.

خاتمی با بیان اینكه امروز نیز حوزه‌های ما مستقل هستند، گفت: رهبری در دیداری كه با اعضای خبرگان داشتند فرمودند "كه از ویژگی‌های یك عالم، تشخیص مغالطه از برهان است، برخی استقلال حوزه را به معنای قهر با نظام و ایجاد دیوار بین حوزه و حكومت می‌دانند كه این مغالطه است".

وی تصریح كرد: استقلال به این معناست كه حوزه‌های ما در هزینه‌ها، شهریه و برنامه‌هایشان خود تصمیم بگیرند و دستوری از حكومت دریافت نكنند. بنده به صراحت می‌گویم كه شهریه حوزه‌های علمیه تنها از سهم امام است و رهبری حتی یك ریال از بودجه‌های دولتی به حوزه‌ها نمی‌دهند، مراجع نیز تنها از سهم امام شهریه می‌دهند و یك ریال از بودجه‌های دولتی در حقوق طلاب نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح كرد: بودجه‌هایی كه برای ساخت مدارس حوزوی و مسائلی از این دست استفاده می‌شود نیز از حقوق شهروندی است همان‌طور كه دانشگاه‌ها و مدارس از این حقوق برخوردارند.

خاتمی با بیان اینكه استقلال حوزه به معنای قهر بودن با نظام نیست، خاطر نشان كرد: دولت هیچ امر و نهی نسبت به حوزه ندارد. حوزه‌ها تنها باید حامی ناصح باشند، حامی ناصح به این معناست كه نقاط قوت را تقویت كنند و انتقاد سازنده نسبت به نقاط ضعف داشته باشند.

وی همچنین گفت: نظام اسلامی مساوی با دولت‌ها نیست. شان علما برتر از آن است كه توجیه‌گر نارسایی‌های دولت‌ها باشند اما باید توجه داشت كه همه چیز را سیاه و سفید مطلق ندید.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود خطاب به طلاب حوزوی با تاكید بر بصیرت سیاسی گفت: نباید درس فدای سیاست شود، اصل در حوزه درس است.

خاتمی افزود: همچنین آشنایی با سیاست مقوله جدا از موضع سیاسی داشتن است. در موضع‌گیری‌های سیاسی نباید بدون اطلاع همه‌جانبه به ویژه كسانی كه تریبون در اختیار دارند موضع‌گیری كنند.

وی همچنین تاكید كرد: گفته‌های ما باید بر اساس حجت شرعی باشد. ما معتقد به قیامت و پاسخگویی در برابر خداوند هستیم. حجت شرعی ما نیز ولی فقیه است. مصلحت دین و دنیای ما در این است كه در مسیر ولی فقیه حركت كنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود درباره نوع برخورد با مخالفان، ضمن تقسیم آن به مخالفان برانداز و مخالفان منتقد گفت: در رابطه با كسانی كه به دنبال براندازی نظام هستند این نظام است كه باید با آنها برخورد كند و در هیچ نظام دینی یا غیردینی و دموكراتیك یا غیردموكراتیك میدان برای براندازان باز نمی‌شود. حق مردم اقتضا می‌كند كه با براندازان برخورد شود.

وی افزود: اما نوع دیگر مخالفان كه مخالفان سیاسی هستند، انتقادات و اعتراضاتی دارند كه باید به آنها با سیره امامان یعنی سیره اقناعی برخورد شود یعنی تلاش كنیم تا مخالفان را قانع كنیم.

خاتمی در پایان اظهار داشت: حمایت از موضع حق، همواره هزینه دارد. در زمان طاغوت زندان، تبعید یا شهادت بود و در زمان انقلاب هزینه‌اش شنیدن فحش‌های رسانه‌ای است، اما مهم این است كه ما تكلیف خود را تشخیص دهیم و در آن مسیر گام برداریم./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
انتقاد های احمد خاتمی از سید محمد خاتمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمد خاتمی: نظام با انتقاد شاداب می‌ماند


یک عضو مجلس خبرگان گفت: نظام با انتقاد سازنده شاداب می‌ماند، اگر می‌خواهید از نظام حمایت کنیم انتقاد سازنده داشته باشیم.

خبرگزاری ایسنا: یک عضو مجلس خبرگان گفت: نظام با انتقاد سازنده شاداب می‌ماند، اگر می‌خواهید از نظام حمایت کنیم انتقاد سازنده داشته باشیم.

آیت الله سیداحمد خاتمی طی سخنانی در گلپایگان به مناسبت ولادت حضرت علی(ع) با اشاره به این‌که «مسئولان با مردم یکی هستند» افزود: زندگی امام علی(ع) باید برای مسئولان نظام اسوه باشد و دغدغه دین و حاکمیت ارزش‌ها را داشته باشند. همه حکومت در خدمت دین و اسلام است و همه مسئولان نظام باید انگیزه اجرای دین و مکتب اهل بیت(ع) را داشته باشند.

وی با بیان این‌که «روح حکومت دینی عدالت است» خاطرنشان کرد: در نامه‌های امیرالمومنین(ع) این سخن موج می‌زند که «مردم همه کاره‌اند»؛ لذا حاکمان باید درب اتاق مسئولیت‌شان روبه مردم باز باشد. زمانی که صحبت از امکانات است بستگان مسئولان باید در آخر صف باشند و جایی که صحبت از فداکاری است باید خط اول باشند، همچون امام علی(ع) که در مورد فرزندانش اینگونه بود.

وی با بیان این‌که «انتقادسازنده آری، تخریب نه»، ادامه داد: نظام با انتقاد سازنده شاداب می‌ماند، اگر می‌خواهید از نظام حمایت کنیم انتقاد سازنده داشته باشیم، نظام اسلامی از به به و چه چه به دور است.