اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال خاموشی‌های تابستانی شدت گرفت



اخبار,اخبار اقتصادی,احتمال خاموشی‌های تابستانی


 اخبار اقتصادی - احتمال خاموشی‌های تابستانی شدت گرفت

افزایش پیك مصرف برق منجر به سقوط آزاد ذخیره برق نیروگاه‌ها شد به طوری‌كه میزان ذخیره نیروگاه‌های كشور به 502 مگاوات رسید.

همایون حائری، مدیرعامل شركت توانیر با تشریح جزییات تعرفه‌های تشویقی تابستانی برق صنایع اعلام كرد: در صورت صرفه‌جویی صنایع برق هر كیلووات ساعت برق مصرف نشده معادل 443 تومان از صنایع خریداری می‌شود.

به گزارش اعتماد، وی در تشریح جزییات اعمال تعرفه‌های تشویقی تابستانی مشتركان برق صنعتی گفت: بر اساس توافقی كه بین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است، برای تابستان سال جاری طرح ذخیره برق عملیاتی صنایع كشور اجرا می‌شود. مدیرعامل شركت توانیر با اعلام اینكه اگر صنایع و كارخانه‌ها تابستان به صورت داوطلبانه در مصرف برق صرفه‌جویی كنند،

 

مشمول این طرح تشویقی خواهند شد، تصریح كرد: به عبارت دیگر با كاهش مصرف در روزهای پیك مصرف برق تابستانی این تعرفه‌های تشویقی مشمول صنایع و كارخانه‌ها خواهد شد. این مقام مسوول با تاكید بر اینكه مطابق با مجوزهای قانونی امكان خرید برق از محل صرفه‌جویی تابستانی از صنایع و كارخانه‌ها وجود دارد، اظهار داشت: بر این اساس به ازای هر كیلووات ساعت صرفه‌جویی در مصرف برق، این انرژی 434 تومان از صنایع خریداری می‌شود.

حائری خاطرنشان كرد: به عبارت دیگر اگر صنایع در مصرف برق تابستانی صرفه‌جویی كنند معادل میزان صرفه‌جویی برق از آنها به قیمت خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و انرژی‌های نو خریداری می‌شود. بر اساس برآوردهای انجام گرفته در سطح وزارت نیرو در فصل تابستان سال جاری با وجود افزایش بیش از دوهزار مگاواتی ظرفیت تولید برق اما پیك مصرف برق تابستانی به مرز 50 هزار مگاوات افزایش یابد.

 

از این رو برای تابستان سال جاری با احتمال منفی شدن تراز تولید و مصرف برق و در صورت عدم صرفه‌جویی مشتركان احتمال خاموشی‌ها قوت گرفته است. همزمان با شدت گرفتن احتمال خاموشی‌های تابستانی، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو با ارسال نامه‌یی به محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت جزییات اجرای طرح ذخیره عملیاتی برق صنایع در فصل تابستان را تشریح كرده است. با توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو طرح ذخیره عملیاتی برق صنایع از 15 خرداد تا 15 شهریور ماه سال جاری در كل كشور قابلیت اجرا دارد.

گرمای شدید عامل سونامی مصرف برق
از سوی دیگر و همزمان با جهش بی‌سابقه 6000 مگاواتی مصرف برق ایران از ابتدای تابستان، وزارت نیرو افزایش سه درجه‌یی دمای هوا و گرمای شدید را عامل سونامی مصرف برق در كشور اعلام كرد.

برخلاف پیش‌بینی مسوولان وزارت نیرو متوسط مصرف برق ایران از نخستین روزهای تابستان جهش یافته است به طوری كه روز سه‌شنبه متوسط مصرف این انرژی پاك به یك باره 6000 مگاوات افزایش یافت.

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت نیرو نشان می‌دهد پیك مصرف برق كشور روز سه‌شنبه دوم تیرماه درمقایسه با روز مشابه سال گذشته حدود 6000 مگاوات افزایش یافته است. روز سه‌شنبه در حالی پیك مصرف برق كشور 44 هزار و 500 مگاوات به ثبت رسید كه پیك مصرف برق كشور در روز مشابه پارسال 38 هزار و 530 مگاوات گزارش شده بود.

افزایش پیك مصرف برق منجر به سقوط آزاد ذخیره برق نیروگاه‌ها شد به طوری‌كه میزان ذخیره نیروگاه‌های كشور به 502 مگاوات رسید.

علیرضا احمدی ‌یزدی در تشریح دلایل رشد مصرف برق در نخستین روزهای تابستان، گفت: افزایش سه درجه‌یی دما عامل رشد ناگهانی مصرف برق توسط مشتركان به ویژه خانگی شده است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف توانیر با تاكید بر اینكه براساس اعلام سازمان هواشناسی، متوسط دما در كشور درمقایسه با سال گذشته سه درجه افزایش یافته است كه یكی از عوامل مهم افزایش مصرف برق در كشور به‌شمار می‌رود، تصریح كرد: افزایش دمای هوا بازده نیروگاه‌ها و وسایل سرمایشی را كاهش داده و مصرف برق را افزایش می‌دهد.

این مقام مسوول از مشتركان برق درخواست كرد: به‌منظور بهره‌مندی مستمر، مطمئن‌تر و بهتر از نعمت برق، مصارف خود را كنترل كرده و به نكات بهینه‌سازی مصرف انرژی توجه كنند.

وی همچنین با بیان اینكه هیچ گونه تجهیزاتی با عنوان كاهنده مصرف برق مورد تایید وزارت نیرو نیست، تاكید كرد: دستورالعمل فنی ارزیابی تجهیزات كاهنده مصرف برق تدوین و به پژوهشگاه نیرو به عنوان متولی ارزیابی این نوع تجهیزات ارسال شده كه تاكنون هیچ دستگاهی مورد تایید قرار نگرفته است.

علاوه بر این، سازمان بهره‌وری انرژی ایران با انتشار اطلاعیه‌یی، خواستار صرفه‌جویی مردم در مصرف برق همزمان با فرا رسیدن ماه مبارك رمضان شده است.
 اخبار اقتصادی - اعتماد 


ویدیو مرتبط :
روحانی: احتمال بحران خاموشی برق در سال93به سبب یارانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریکا: احتمال حمله به ایران به شدت کاهش یافته است



نیویورک تایمز: موفقیت آمیز عنوان کردن مذاکرات استانبول توسط ایران یک نشانه است؛

آمریکا: احتمال حمله به ایران به شدت کاهش یافته است

پس از یک زمستان پر هشدار در خصوص احتمال حمله قریب الوقوع نظامی بر سر برنامه هسته ای ایران، مقامات امریکایی و تحلیلگران بر این باورند که احتمال وقوع جنگ در آینده به صورت قابل ملاحضه ای کاهش یافته است.

 

 , احتمال حمله به ایران ,حمله آمریکا به ایران,اخبار

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیویورک تایمز نوشت: پس از یک زمستان پر هشدار در خصوص احتمال حمله قریب الوقوع نظامی بر سر برنامه هسته ای ایران، مقامات امریکایی و تحلیلگران بر این باورند که احتمال وقوع جنگ در آینده به صورت قابل ملاحضه ای کاهش یافته است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، آنها به فاکتورهایی در این خصوص اشاره کرده اند: تهدید تحریم های اقتصادی سخت تر باعث شده است که ایرانیان در برابر سازمان ملل و دیگر قدرت ها انعطاف پذیری بیشتری نشان داده اند!

به نوشته ی این روزنامه آمریکایی، این در حالی است که اغاز مجدد مذاکرات باعث کاهش سخنان تحریک امیز تمام طرفین شد.

همچنین اختلاف رو به افزایشی در بین مقامات سیاسی، نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در خصوص حمله به ایران آغاز شده است. البته به نظر می اید که کاخ سفید هم در جلوگیری از ایجاد درگیری نظامی با ایران مصمم است.

یک مقام دولت اوباما گفت: من فکر می کنم که تنش ها کاهش یافته است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب،دنیس راس، مشاور سابق اوباما در امور ایران گفت: در حالی که هیچگونه توافقی بین امریکا و اسرائیل در خصوص حمله به ایران وجود ندارد، اما توافقی در خصوص دادن فرصت بیشتر به دیپلماسی وجود دارد.

وی افزود: خب، من فکر می کنم  ، تهدید استفاده از نیروی نظامی کنار گذاشته نمی شود و پس از دیپلماسی قرار دارد.

یک مقام دیگر دولت اوباما به نیویورک تایمز گفت: فاکتورهای متخلفی در خصوص کاهش احتمال حمله به ایران وجود دارد که مذاکرات و تحریمات از آن جمله اند.

وی افزود: معتفدم که مقامات متوجه شده اند که باید فرصت بیشتری به دیپلماسی داد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: موفقیت آمیز عنوان کردن مذاکرات استانبول توسط ایران می تواند نشانه ای باشد.

مقامات امریکایی و تحلیلگران می گویند، دولت ایران در حال اماده کردن خود برای توافق با غرب است.

از طرفی اوباما روشن ساخته است که قصد دنبال کردن سیاست "مهار" در خصوص ایران را ندارد.

بر اساس این سیاست، امریکا با داشتن سلاح هسته ای توسط ایران موافقت می کند ولی از مسابقه ی تسلیحاتی هسته ای در خاورمیانه جلوگیری می کند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، رها کردن سیاست "مهار" نتیجه ی مباحثه های شدیدی در داخل دولت اوباما بود که منجر به نزدیکی اندک امریکا به موضع اسرائیل شد. کاخ سفید این اقدام را پاداشی به نتانیاهو طی سفر آخرش به آمریکا می داند.

اوباما همچنین مشخص ساخته است که باید به دیپلماسی فرصت بیشتری داد.