اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اجرای پایلوت پنجره واحد تجاری برای اولین بار در صنعت فرش



 

 

اجرای پایلوت پنجره واحد تجاری برای اولین بار در صنعت فرش

 

معاون وزیر بازرگانی از اجرای پایلوت پنجره واحد تجاری در صنعت فرش خبرداد و گفت: زمان و هزینه صادرات فرش کاهش می یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق مفتح در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و مرکز ملی فرش ایران گفت: صادرات فرش در سال گذاشته به ۵۵۶ میلیون دلار رسیده، این درحالی است که به نظر می رسد با اجرایی کردن پنجره واحد تجاری، زمان و هزینه صادرات فرش دستباف کاهش یابد.

معاون وزیر بازرگانی افزود: با امضای این تفاهمنامه، اولین گام در ایجاد پنجره واحد تجاری به صورت پایلوت در صنعت فرش برداشته شده که می تواند مبادلات این کالای سنتی ایران در بازارهای جهانی را تسهیل کند.

وی تصریح کرد: فرش مقوله ای است که درآمد آن نصیب اقشار ضعیف و کم درآمد شده و مانعی برای مهاجرت اقشار روستایی از روستاها به شهرها به شمار می آید، این درحالی است که بر خلاف سایر پروژه ها، اجرایی شدن پنجره واحد تجاری نیازمند فرهنگ سازی میان آحاد جامعه و مسئولان کشور است.

به گفته مفتح، توسعه پنجره واحد تجاری یکی از بزرگترین وظایف وزارت بازرگانی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است تا گام بزرگی در راستای تسهیل روابط تجاری، کاهش زمان صادرات و واردات و نیز کاهش هزینه ها برداشته شود.

وی اظهار داشت: تلاقی این دو پروژه منجربه انعقاد تفاهم نامه ای بین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و مرکز ملی فرش ایران شده است.

مفتح ایجاد پنجره واحد الکترونیکی را یکی از پنج کار مهم در معاونت توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی برای بهبود فضای کسب و کار در کشور دانست و تصریح کرد: در آینده نزدیک شاهد عملیاتی شدن پنجره واحد تجارت در صنعت فرش دستباف خواهیم بود.

همچنین در ادامه، فیصل مرداسی رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز از وجه به مقوله فرش دستباف در برنامه پنجم توسعه خبرداد و گفت: در کنار هم قرار گرفتن فرش به عنوان محصولی سنتی و پنجره واحد به عنوان یکی از فناوری های روز دنیا ، بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به جایگاه فرش دستباف در تولید و اشتغال کشور افزود: در حال حاضر بالغ بر ۱ میلیون نفر در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و جمعیت و نیروی کار بالفعلی در این بخش وجود دارد که در صورت رونق فضای کسب و کار، می توانند مشغول به فعالیت شوند.

مرداسی با بیان این مطلب که فرش دستباف از بعد تجارت پس از پسته و آهن سومین کالای صادرات غیرنفتی کشور محسوب می شود، گفت: با صادرات گمرکی این هنر صنعت جدای از صادرات چمدانی آن ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون دلار ارز نصیب کشور می شود.

رئیس مرکز ملی فرش، توسعه تجارت الکترونیکی را یکی از شاخص های مهم هدف گذاری شده این مرکز برای سال ۹۰ اعلام کرد و تصریح کرد: در این رابطه باید اقدامات گسترده تری در زمین فرهنگ سازی ذینفعان صورت گیرد.

وی، توجه به مقوله فرش دستباف در برنامه پنجم توسعه را مورد توجه قرار داد ودر این باره گفت: جالب است که در میان برنامه های توسعه اقتصادی کشور برای اولین بار فرش دستباف با حکم توسعه در بخش روستایی جهت گیری مستقلی را به دست آورده است.... /  خبرگزارى مهر

 

 


ویدیو مرتبط :
تعاونی مهرخواه صنعت - اولین واحد تولید تخم مرغ محلی در اهواز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اجرای طرح "مدیران سایه" در صنعت نفت



 

 

اجرای طرح

 

 

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه اجرای قانون خدمات کشوری در صنعت نفت فعلا مطرح نیست از اجرای طرح "مدیران سایه" در این صنعت خبر داد و گفت: قرار است در طرح دیگری مدیران جوان ابتدا قائم مقام و سپس در آینده مدیرعامل شرکتهای مختلف شوند.


علیرضا میرمحمد صادقی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات پیش روی وزارت نفت مهاجرت متخصصان این صنعت نفت به خارج از کشور است، گفت: هم اکنون نیروهای شاغل در صنعت نفت ایران نیروهای بین المللی هستند که در همه جا برای آنها بازار کار وجود دارد.


معاون توسعه منابع انسانی وزیر نفت یکی از طرحهای وزارت نفت را برای جذب متخصصان صنعت را افزایش پایه حقوق آنها عنوان کرد و افزود: بر این اساس، قرار است پایه حقوق کارکنان صنعت نفت حدود ۲۳ درصد افزایش یابد.


این مقام مسئول همچنین در خصوص اجرای قانون خدمات کشوری در صنعت نفت، توضیح داد: در صورت اجرای این قانون حقوق کارکنان تعدیل نخواهد شد.


وی با تاکید بر اینکه اجرای قانون خدمات کشوری در صنعت نفت فعلا مطرح نیست، تصریح کرد: قانون گذار هم هنوز وزارت نفت را ملزم به اجرای این قانون نکرده است.


جانشین پروری مدیران با اجرای طرح مدیران "سایه" و "دوقلو"


به گزارش مهر، میرمحمد صادقی همچنین درباره راهکارهای وزارت نفت برای آموزش، تربیت و جانشین پروری مدیران جوان در مجموعه صنعت نفت، اظهار داشت: برای تربیت و آموزش نیروها و مدیران در صنعت نفت تاکنون دو طرح عمده در دستور کار قرار گرفته است.


معاون وزیر نفت از اجرای طرح پرورش مدیران سایه در صنعت نفت خبر داد و افزود: در این طرح قرار است مدیران جوانی در کنار مدیران با تجربه و پیشکسوت مشغول به کار شوند و به تدریج تجربه و دانش مدیران قدیمی به مدیران جوان تر منتقل گردد.


وی همچنین با اشاره به اجرای طرح جانشین پروری مدیران به روش مدیران "دو قلو" ، تبیین کرد: بر این اساس ابتدا مدیر جوان به صورت قائم مقام مدیرعامل در یک مجموعه مشغول به کار می شود و در آینده قائم مقام به عنوان مدیرعامل مشغول به کار خواهد شد.


به گفته این مقام مسئول برای اجرای این طرح باید ابتدا نمودار سازمانی شرکتها اصلاح شود تا امکان اجرای این طرح فراهم شود.


به گزارش مهر، میرمحمد صادقی پیشتر با اشاره به فعالیت حدود چهار هزار نفر مدیر در سطح صنعت نفت، گفته بود: متوسط سن مدیران صنعت نفت حدود ۵۰ سال بوده و از این رو پیش بینی می کنیم در یک دوره ۱۰ سال تعداد زیادی از این مدیران به طور طبیعی از چرخه مدیریتی صنعت نفت خارج شوند.


وی اعلام کرده بود: با توجه به خروج مدیران با سابقه و قدیمی صنعت نفت در شرایط فعلی یکی از مهمترین برنامه های وزارت نفت آموزش و جانشین پروری مدیران جوان خواهد بود.... /  مصاحبه : خبرگزارى مهر