اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اتفاقات شنیده نشده سفر 1 سال پیش اردوغان به ایران / آیا نخست وزیر ترکیه در تهران،‌ سران جهان را شوکه خواهد کرد؟



اخبار,سفر اردوغان به تهران,سفر رجب طیب اردوغان به تهران

 

اخبار سیاست خارجی - گزارش السفیر از
اتفاقات شنیده نشده سفر 1 سال پیش اردوغان به ایران/آیا نخست وزیر ترکیه در تهران،‌ سران جهان را شوکه خواهد کرد؟

روزنامه السفیر لبنان نوشت: تهران این روزها مهمانان زیادی دارد: رئیس پارلمان کره جنوبی، اعضای گروه متنفذین، سرگئی ایوانف، وزیر سابق امور خارجه روسیه، همه مهمان ایران هستند. اما مهم ترین سفر با توجه به شرایط کنونی منطقه ای و دوجانبه، سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به تهران است.

به گزارش تیک، وی در رأس هیئت سیاسی و اقتصادی پرشماری به منظور بررسی راه های توسعه روابط دو جانبه و مبادلات تجاری که از 20 میلیارد دلار فراتر می رود و نیز بررسی همکاری امنیتی و سیاسی موجود و آنچه که همکاری راهبردی توصیف می شود؛ وارد تهران شد.

اردوغان در حالی به تهران سفر کرد که بخشی از توجه مسئولان ایرانی به ژنو معطوف است تا از سرنوشت مذاکراتی که متحد سوری آنان با مخالفان خود به امید توقف جنگ انجام می دهد باخبر شوند؛ و بخش دیگری از توجه آنان به تحولات کل منطقه از عراق گرفته تا لبنان و یمن و حتی ترکیه معطوف شده است.

خلاصه ایرانی ها و ترک ها در شرایطی با یکدیگر دیدار می کنند که هر دو به هم نیاز مبرم دارند. این نیاز متقابل به یکی از بخش های سیاسی یا نظامی و یا اقتصادی محدود نمی شود، بلکه شامل هر سه بخش است؛ به ویژه که دو کشور هر کدام به نحوی با هجومی که نقش آنان را در منطقه هدف قرار داده است مواجه هستند.

سفر اردوغان به جمهوری اسلامی ایران سفری عادی نیست. او یک سال پیش نیز به ایران سفر کرده بود و اگر بحران سوریه روی نمی داد، روابط بین اردوغان و ایرانی ها در بهترین شرایط قرار داشت.

اختلافاتی که در آن زمان بین دوکشور وجود داشت، اساس روابط دوکشور را سست نکرد و تهدیداتی که استقرار سکوهای موشکی پاتریوت در ترکیه (برای ایران) ایجاد کرده بود اردوغان را بر آن داشت که برای دیدار با مقامات ارشد ایران به تهران سفر کند.

در آن زمان، اردوغان به مقامات ایرانی گفت حکومت دمشق بی تردید سقوط می کند و بهتر است ایران دست از حمایت از این حکومت بردارد و ثبات تهران و روابط با همسایگانش را به خاطر حمایت از یک حکومت در حال سقوط، به خطر نیندازد. پاسخ ایرانی ها کوتاه و آرام بود: "شما در موضع خود تجدید نظر کنید، ما منتظر شما هستیم و حکومت سوریه پابرجا می ماند."

چند ماه بعد، یک هیئت بلندپایه ایرانی که حامل پیام مقامات ارشد ایران بود به ترکیه رفت. ترک ها در آن زمان در فکر بودند و اوضاع جبهه های جنگ در سوریه در حال تغییر جدی به نفع حکومت این کشور بود.

در آن زمان، مقامات ترکیه در پاسخ به این پرسش که آیا در موضع خود تجدید نظر کرده اید گفتند: کشورهای حد فاصل ترکیه و دیگر کشورهای عربی همگی در دست ایران است؛ در چنین شرایطی چگونه ترکیه از کور سوی امید باقی مانده در سوریه دست بردارد؟ پاسخ دوباره ایران این بود: "در موضع خود تجدید نظر کنید ما منتظر می مانیم."

روابط تهران و آنکارا با وجود همه این مسائل قطع نشد، بلکه در همه بخش هایی که به موضوع سوریه مرتبط نبود گسترش پیدا کرد. حتی در موضوع سوریه، همکاری دو کشور در زمینه تسهیل فرآیند آزادسازی بازداشت شدگان و هماهنگی های امنیتی مرتبط با امنیت ملی دو کشور، در پایین ترین سطح ادامه یافت.

به این ترتیب، روند مسائل به آرامی پیش رفت و تهران و آنکارا گام هایی را یکی پس از دیگری به سمت همگرایی و سپس توافق برداشتند.

یکی از تصمیم گیرندگان در تهران می گوید این روند، طولانی است، ولی ناممکن نیست؛ طی کردن این روند نیازمند وجود نیت و نشان دادن نرمش است که هر دو این عوامل را ترک ها دارند و تهران نیز نرمش نشان می دهد و به دنبال توافق است.

آیا سفر اردوغان به تهران پس از این همه انتظار، کلید تغییر ناگهانی رویکرد این کشور است و سران جهان را شوکه خواهد کرد؟

اخبار سیاست خارجی - تیک


ویدیو مرتبط :
فوتبال بازی کردن اردوغان نخست وزیر ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدار سفیر ایران با وزیر دادگستری ایتالیا و دعوت از وی برای سفر به تهران



عصر ایران - سید محمد علی حسینی سفیر ایران در رم با آنجلیو آلفانو وزیر دادگستری ایتالیا ملاقات کرد.در این دیدار که معاونان ورئیس کابینه وزیر ومسئول پیگیری مربوط به امور ایران در این وزارتخانه نیز حضور داشتند، طرفین  در خصوص گسترش روابط حقوقی و قضائی دو کشور به تفصیل دیدار و گفتگو کردند.

 

وزیر دادگستری ایتالیا ضمن ابراز خرسندی از این دیدار با اشاره به زمینه های مشترک موجود در مناسبات قضائی و حقوقی ایران و ایتالیا در زمینه های مختلف از جمله مقابله با قاچاق مواد مخدر و همکاریهای پلیس بین الملل، همکاری در زمینه های کنوانسیونهای بین المللی از جمله بازبینی در کنوانسیون پالرمو و نیز موضوع حقوق بشر را به عنوان برخی زمینه های موجود برای همکاری های آتی برشمرد.

وی افزود: ما برای تقویت روابط با ایران اهمیت خاصی قائلیم و این ملاقات را به عنوان اولین ملاقات با شما بسیار مهم تلقی می کنم.

سفیر ایران نیز ضمن ابراز رضایت از همکاری های دو کشور در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مشارکت پلیس بین الملل ایران و ایتالیا و نیز سفرهای انجام شده برخی قضات و وکلای دو کشور، همکاری درسایر زمینه ها را نیز ضروری دانست.

وی با اشاره به آخرین تحولات مربوط به امضا و تصویب کنوانسیون های مقابله با فساد و مقابله با جرایم سازمان یافته (پولشوئی) در ایران برخی زمینه های مشترک همکاری در حوزه های حقوقی وقضائی از جمله همکاری در راستای تدوین موافقتنامه های معاضدت قضائی و استرداد مجرمین ، برگزاری سمینارهای علمی وتخصصی پیرامون شناخت نظام حقوقی دو کشور در محافل دانشگاهی و حقوقی، همکاری در راستای مفاد کنوانسیونهای بین المللی حقوقی را یادآور شد.

سفیر ایران همچنین بر لزوم گسترش تبادل هیاتهای قضائی دو کشور بمنظور شناخت نظامهای حقوقی و همکاری نزدیکتر مقامات دو کشور تاکید کرد.

وی از وزیر ایتالیائی و معاونانش برای سفر به کشورمان دعوت کرد.../عصر ایران