اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابهام در تولید خودروهای یورو ۴/ شکایت خودروسازان از محیط زیست



دبیر انجمن خودروسازان مطرح کرد

ابهام در تولید خودروهای یورو ۴/ شکایت خودروسازان از محیط زیست

دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به بحث‌های مطرح شده از سوی رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر عدم شماره‌گذاری خودروهای با استاندارد یورو ۲ از ابتدای تیرماه، از تنظیم شکایتی علیه سازمان محیط زیست برای ارائه به دیوان عدالت اداری خبر داد.

 

 تولید خودروهای یورو ۴

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: طبق مصوبه 16 اسفند 90 خودروسازان موظفند از ابتدای سال 92 تولیدات خود را با استاندارد یورو 4 عرضه کنند و علاوه بر این، در مصوبه دولت بر لزوم توزیع سوخت با استاندارد یورو 4 از ابتدای سال 91 تأکید شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته مسئولان شرکت نفت اعلام کردند که از ابتدای سال 92 در 8 کلان‌شهر توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 انجام خواهد شد و در عین حال، در فروردین ماه امسال نیز اعلام کردند که از یک ماه دیگر این کار انجام خواهد شد که این اقدام اجرایی نشد.

وی با بیان اینکه استفاده از سوخت یورو 2 در خودروهای تولیدی با استاندارد یورو 4 باعث آسیب دیدن کاتالیست کانوکتور خودروها می‌شود، گفت: هنوز در کشور دستگاه‌هایی برای سنجش کاتالیست‌ خودروها وجود ندارد و مراکز معاینه فنی به این دستگاه مجهز نشده‌اند.

* برخی می‌خواهند به اجرای استاندارد یورو4 در زمان مدیریتشان افتخار کنند

نعمت‌بخش با اشاره به اینکه برخی افراد تنها به دنبال این هستند که به تولید خودرو با استاندارد یورو 4 در زمان مدیریت خود افتخار کنند، افزود: تولید خودرو با این استاندارد باعث تحمیل هزینه 700 هزار تومانی به خریداران می‌شود و این در حالی است که پس از گذشت مدت کوتاهی، خودرو در اثر استفاده از سوخت با استاندارد یورو 2 آسیب می‌بیند.

وی با بیان اینکه در این مورد به سازمان بازرسی کل کشور نامه زده‌ایم، افزود: در حال مکاتبه با دیوان عدالت اداری هستیم تا از سازمان محیط زیست شکایت کنیم.

وی تأکید کرد: مهلت‌دهی برای تولید خودروها با استاندارد یورو 4 در واقع بنابر پیشنهاد وزارت صنعت صورت نگرفته بلکه در اثر لابی برخی مسئولان این مسئله در دولت مصوب شد.

* تولید خودروهای پرتیراژ با استاندارد یورو4 فعلا اجرایی نمی‌شود

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه تا زمانی که توزیع سوخت استاندارد به صورت سراسری صورت نگیرد، نمی‌توانیم خودروهای پرتیراژ را با استاندارد یورو 4 تولید و عرضه کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر تولید تندر 90، مگان، پژو 206، ام‌وی‌ام و مزدا 3 با استاندارد یورو 4 صورت می‌گیرد ولی در واقع به دلیل عدم توزیع سوخت با استاندارد یورو 4 در حق خریداران و مصرف کنندگان خودروهای وارداتی اجحاف می‌شود.

وی ادامه داد: در مورد گازوئیل نیز طبق مصوبه دولت در 16 اسفند سال 90، وزارت نفت مکلف به عرضه ماده ادبلو در کنار گازوئیل با استاندارد یورو 4 بود که این مسئله نیز عملیاتی نشده است.

وی افزود: در حال حاضر بنزین با استاندارد یورو 4 تولید می‌شود ولی به دلیل نبود خط لوله جداگانه، در هنگام انتقال با بنزین یورو 2 مخلوط می‌شود.

* 10 تا 15 درصد نیاز خودروسازان از طریق ارز مبادله‌ای تأمین شد

نعمت بخش در مورد بحث‌های مطرح شده از سوی پژویان رئیس شورای رقابت برای دریافت استعلام از بانک مرکزی در خصوص ارز مبادله‌ای اختصاص یافته به خودروسازان نیز گفت: شرکت‌های خودروساز مرتباً اطلاعات خود را به شورای رقابت ارائه می‌کنند و در این مورد نیز باید گفت که حدود 10 تا 15 درصد نیاز خودروسازان به ارز از طریق ارز مبادله‌ای تأمین شده است./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
محیط زیست خودروهای آلاینده را اعلام کند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

متن کامل نامه خودروسازان برای تعلیق تولید خودروهای یورو ۴



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

متن کامل نامه خودروسازان برای تعلیق تولید خودروهای یورو ۴

به گزارش فارس، در نامه‌ای که خودروسازان در روز 4 دی‌ماه به مهدی غضنفری وزیر صنعت،معدن و تجارت در مورد تعلیق اجرای استاندارد یورو 4 نوشته‌اند، آمده است:

در شرایط فعلی که دشمنان این مرز و بوم، تولید و صنعت( از جمله صنعت نفت) این کشور را هدف گرفته‌اند، صنایع خودرو سازی به دلیل مواجهه با مشکلات عدیده خارجی و داخلی، دچار بحران اقتصادی کم سابقه‌ای شده‌اند که صرفاً با حمایت ویژه دولت امکان عبور از آن را دارند.

هیئت دولت طی مصوبه شماره 212326 ت / 46320 ه مورخ 16 اسفند سال 90 برنامه کاهش آلودگی هوا در هشت شهر بزرگ کشور را تصویب کرد.

بر اساس بند 6 مصوبه مذکور مقرر شده خودروسازان از ابتدای سال 92 تمام خودروهای خود را بر مبنای استاندارد یورو 4 تولید کنند.

بر اساس بند 7 همین مصوبه وزارت نفت موظف شده سوخت خودروهای سبک و سنگین را از سال 91 منطبق با استاندارد جهانی یورو 4 عرضه کنند، به استناد تبصره همین بند وزارت نفت موظف به تامین ماده «اد بلو» نیز است.

2- متاسفانه وزارت نفت تاکنون نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و به نظر نمی‌رسد، تا اواخر برنامه پنجم توسعه نیز قادر به انجام تعهدات خود باشد و به همین دلیل نیز نامه آقای صالحی‌نیا معاون امور صنایع و اقتصادی خطاب به آقای مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران را تا کنون پاسخ نداده‌اند. اما مصاحبه اخیر ایشان با خبرگزاری فارس و ایسنا در تاریخ‌های 25 ( پیوست) حاکی از آن است که به دلیل نداشتن خط لوله انتقال مجزا برای بنزین یورو 4 و همچنین نداشتن مخازن مجزا در انبارهای شهر ری و تهران جهت ذخیره نمودن بنزین یورو 4، به ناچار بنزین یورو 2 و یورو 4 با هم مخلوط شده و هر دو نوع بنزین در یک مخزن نگهداری می شوند. ضمن آنکه پمپ بنزینهای کشور نیز دارای مخزن مجزا برای بنزین یورو 4 نیستند.

3- ایشان به صراحت فرموده‌اند: ما معتقدیم تا پایان برنامه پنجم 75 تا 80 درصد بنزین یورو 4 و یورو 5 خواهد شد. بنابراین شبکه انتقال یعنی خطوط لوله می توانند این نوع بنزین را به همه شهرها منتقل کنند.(خبرگزاری فارس – پیوست)

لذا استدعا دارد موافقت فرمایید پیشنهاد به تعویق افتادن اجرای استاندارد یورو 4 در دستور کار ستاد تدابیر ویژه قرار گرفته و مصوبه لازم اخذ شود، تا پس از تأمین و توزیع سراسری سوخت یورو 4 و ماده ADD BLUE توسط وزارت نفت، تجهیز پمپ بنزین ها به مخازن مجزا و تجهیز مراکز معاینه فنی به امکانات تست یورو 4، شرکت‌های خودروساز نیز تولید خودرو با استاندارد یورو 4 را شروع کنند.

این نامه برای صالحی‌نیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شافعی، معاون وزیر صنایع و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی، فروتنی مدیر کل صنایع ماشین سازی و نیرو محرکه، نوابی، مدیر کل نظارت و بازرسی امور صنایع و معادن سازمان بازرسی کل کشور، صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و مدیران عامل شرکتهای خودروساز رونوشت شده است./فارس