اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابهام‌های تازه در پرونده برنج‌های آلوده



اخبار,اخباراجتماعی , برنج‌های وارداتی

 

یک‌سال‌از سفر هیأت ١٨ نفره تفحص به هندوستان گذشت اما خبری نیامد

سفر هیأت ایرانی با هزینه واردکننده‌ها انجام شد؟
 بهمن ٩٢ هیأتی ١٨ نفره از ایران برای بررسی وضع برنج‌های وارداتی، به مدت ٦ روز به کشور هند سفر کردند تا خیال مردم را از شایعه‌ها راحت کنند و بگویند که چه نوع برنجی وارد ایران می‌شود. این هیأت متشکل از نمایندگان کمیسیون کشاورزی و بهداشت و درمان مجلس، نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، نماینده بخش آزمایشگاهی و کنترل کیفیت سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و مجمع واردکنندگان برنج بود.

 

آنها رفتند و آمدند اما دستاورد هریک از اعضای این هیأت ایرانی پس از پایان سفر درخصوص آلودگی برنج‌های وارداتی هندی متفاوت بود و شک‌ها را بیشتر کرد که اصلا چنین سفری درست بوده است یا خیر؟ در این حوزه، سازمان غذا و دارو پس از گذشت یک‌سال، هنوز نتایج آزمایش ٤٦ کیلوگرم نمونه برنج خط تولید ٩ کارخانه فرآوری برنج کشور هندوستان را به سازمان‌ها و عموم مردم اطلاع‌رسانی نکرده و همچنان شبهاتی در تأمین هزینه‌های سفر این هیأت وجود دارد.

 

برخی اعضای این تیم  اظهار داشته‌اند که در این سفر از ٩ کارخانه فرآوری برنج هندی بازدید به عمل آمده که نمونه‌هایی برنج از خط تولید این ٩ کارخانه به منظور بررسی از نظر بهداشتی به ایران آورده شده که درحال حاضر در آزمایشگاه وزارت بهداشت و درمان مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته‌اند. همچنان قرار است به‌زودی نتایج آزمایشات برنج نمونه‌برداری شده اعلام شود.


 اما مسئول تیم اعزامی به هند تأکید دارد که آوردن نمونه‌های برنج از خط تولید ٩ کارخانه فرآوری برنج هندی به منظور بررسی از نظر بهداشتی، کذب محض است. در این راستا یک منبع آگاه در مجلس گفته است که با پیگیری‌های صورت‌گرفته، ٤٦ تا ٤٩ کیلوگرم برنج ازخط تولید ٩ کارخانه فرآوری برنج هندی به‌عنوان نمونه جهت آزمایش و بررسی به آزمایشگاه وزارت بهداشت آمده است و ادعای سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس درباره نیاوردن نمونه‌های برنج از خط تولید ٩ کارخانه فرآوری برنج هندی نادرست است.

 

همچنین تناقض در اعلام نتایج اولیه آزمایش نمونه‌های برنج هندی از سوی اعضای هیأت هم با توجه به جلسات صورت‌گرفته در سازمان غذا و دارو، مدرکی دیگر درخصوص آلودگی برنج‌های هندی بود، به‌طوری که در ابتدا آلودگی دو نمونه از برنج‌های هندی تأیید شد، اما درنهایت سازمان غذا و دارو این تأییدیه را تکذیب کرد و عملیات فرآوری دو کارخانه را از نظر فنی و بهداشتی مشکوک اعلام كرد.

سفر به هند با هماهنگی مجلس
پس از گذشت یک‌سال، هنوز تأمین هزینه‌های سفر این هیأت شفاف‌سازی نشده است که به‌طور حتم شفاف‌سازی این موضوع می‌تواند در صحت گزارش نتایج سفر بسیار موثر باشد.مهرداد بائوج‌لاهوتی یکی از نمایندگان مجلس اولین فردی بود که کلید شک و شبهه‌دار بودن تأمین هزینه‌های سفر این تیم را زد که در این راستا بارها  برخی نمایندگان با مصاحبه با منابع دیگر خبری اعلام کردند که نمایندگان حاضر در هیأت با هزینه مجلس و با هماهنگی آقای لاریجانی به کشور هند سفر کرده‌اند.


سالم بود اطلاع ندادیم!
سیدهدایت حسینی مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، درخصوص نتایج نهایی آزمایش میزان فلزات سنگین در نمونه‌های برنج هندی در وزارت بهداشت و درمان پس از گذشت یک‌سال، گفت: میزان فلزات سنگین موجود در نمونه‌های برنج خط تولید ٩ کارخانه فرآوری برنج هندی در آزمایشگاه وزارت بهداشت و درمان منطبق با شرایط استاندارد ایران بود که به دلیل انطباق با شرایط استاندارد نتایج به عموم مردم اطلاع‌رسانی نشده است.او به «شهروند» تصریح کرد: گزارش دستاورد این سفر به مجلس شورای اسلامی و سازمان‌های ذیربط ارجاع شده است.حسینی، درخصوص تشکیک در تأمین هزینه‌های سفر هیأت ایرانی به هند، گفت: هزینه‌های سفر هیأت ایرانی به هند از سوی مجلس پرداخت شده است به همین دلیل تشکیک درخصوص هزینه‌های این سفر را تکذیب می‌کنم.


نمایندگان با چه هزینه‌ای به هند رفته‌اند؟
مهرداد بائوج‌لاهوتی، مجدد در پاسخ به این‌که آیا گزارش دستاورد سفر هیأت ایرانی به مجلس ارجاع شده است؟ گفت: سوال من فقط این است که این هیأت ٤ نفره از نمایندگان مجلس با هزینه مجلس به هند رفتند یا با هزینه واردکنندگان؟ اگر این نمایندگان با هزینه مجلس رفتند به‌طورحتم منافع ملی را در نظرخواهند گرفت، اما اگر با هزینه واردکنندگان برنج رفتند بی‌شک منافع آنها را در نظر می‌گیرند و نمی‌توانند غیر از منافع واردکنندگان درخصوص منافع ملی اظهارنظر و گزارش دقیقی اعلام کنند.

 

نماینده مردم لنگرود در مجلس، تصریح کرد: وقتی برخی نمایندگان از همین مجلس شورای اسلامی با هزینه واردکنندگان برنج برای تهیه گزارش به کشور هندوستان می‌روند، بی‌شک نتیجه آن واردات بی‌رویه و آلوده برنج خواهد بود.عضو کمیسیون عمران مجلس، با تأکید بر این‌که هنوز گزارشی از دستاورد سفر هیأت ایرانی به هند به دیگر نمایندگان مجلس ارسال نشده است، گفت: برنج‌های وارداتی آلوده هستند و شکی در این امر به هیچ عنوان وجود ندارد.


پشت پرده محرمانه سفر هیأت ایرانی
جمیل علیزاده‌شایق دبیر انجمن برنج، مسئول دیگری است که در این حوزه خبر‌های دسته اول‌تری دارد و به «شهروند» گفت: پس از بازگشت این هیأت ایرانی از سفر، طبق روال گذشته جلسه کمیسیون سلامت وزارت بهداشت و درمان تشکیل شد و در این جلسه از هیأت ایرانی خواهان ارایه گزارش سفر شدیم، اما هیأت ایرانی هیچ گزارشی از دستاورد سفر خود به هندوستان ارایه نداد.

 

او با یادآوری تشکیل جلسه از سوی اتاق بازرگانی ایران درخصوص بررسی نتایج سفر، افزود: در جلسه اتاق بازرگانی پرده از رازی گشوده شد که تا به آن لحظه از سوی وزارت بهداشت و درمان مطرح نشده بود به‌طوری که درآن جلسه مشخص شد که میزبان سفر هیأت ایرانی به هند انجمن واردکنندگان برنج بوده یعنی این هیأت ١٨ نفره با هزینه مجمع واردکنندگان به کشور هند سفر کرده‌اند.

 

وی، ادامه داد: پس از این‌که یکی از اعضای هیأت‌مدیره مجمع واردکنندگان در اتاق بازرگانی این گاف را داد، هیأت‌مدیره مجمع پس از پایان جلسه این فرد را به دلیل اشتباهش توبیخ کرد.دبیر انجمن برنج کشور، گفت: در آن جلسه رئیس اتاق بازرگانی ایران این موضوع را زیر سوال برد که لزومی نداشت این هیأت ١٨نفره با هزینه مجمع واردکنندگان به کشور هند سفر کنند بنابراین عملکرد این انجمن خود شک و شبهه دارد.


سفر هیأت ایرانی این‌بار به پاکستان!
وی با اشاره به سفر دیگر هیأت ایرانی به پاکستان و تایلند، ادامه داد: در جلسه چندماه پیش کمیسیون سلامت مقرر شد که هیأت‌هایی به منظور بررسی سلامت برنج‌های وارداتی به پاکستان و تایلند اعزام شوند که درحال حاضر به‌عنوان عضوی از کمیسیون سلامت وزارت بهداشت و درمان نمی‌دانم که هیأت ایرانی سفر به پاکستان و تایلند را انجام داده است یا خیر؟ زیرا کمیسیون سلامت دیگر انجام هرگونه سفری را علنی و رسانه‌ای نمی‌کند و همچنین مدت زمان زیادی است که کمیسیون تشکیل جلسه نداده است.


سکوت   هیأت‌رئیسه مجلس
وی با بیان این‌که هنوز گزارشی از دستاورد سفر هیأت ایرانی به هند ارسال نشده است، گفت: این هیأت‌رئیسه مجلس است که باید خواهان ارایه گزارش از این ٤ نفر نمایندگان مجلس باشد، به همین دلیل بی‌شک بسیاری از مسئولان ازجمله هیأت‌رئیسه مجلس هم خواهان مسکوت ماندن این پرونده است.

 

به‌طورحتم لابی قدرتمند واردکنندگان و برخی از کارخانه‌های بسته‌بندی برنج، هرگونه اظهارنظر واقعی درباره سلامت برنج‌های وارداتی از هند را که مشکوک به آلودگی هستند، بایکوت کرده است، زیرا اگر مجمع واردکنندگان هزینه سفر هیأت ١٨ نفره ایرانی را تقبل كرده‌باشد می‌تواند، میهمان را نمک‌گیر کرده باشد كه میهمانان نمی‌توانند آن‌طور كه باید گزارش علنی و برخلاف میل مجمع واردکنندگان ارایه دهند. به هر سو حالا داستان گزارش سفر و آزمایش سلامت برنج‌های هندی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است،  و مسئولان اجرایی کشور به‌ویژه هیأت‌رئیسه مجلس باید برای آن فكری كنند.

 

 اخباراجتماعی  - شهر وند


ویدیو مرتبط :
پرونده خون های آلوده و ماجرای فابیوس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برنج‌هاي آلوده رابابرنج‌هاي سالم مخلوط كنيد



 

 

 

 

برنج‌هاي آلوده رابابرنج‌هاي سالم مخلوط كنيد

 

پيشنهاد جديد كميسيون بهداشت براي كاهش سم برنج‌هاي وارداتي:

برنج‌هاي آلوده را با برنج‌هاي سالم مخلوط كنيد


نظارت بيشتري بر مبادي ورودي كشور براي آن دسته از برنج‌هايي كه استاندارد وزارت بهداشت را ندارند اعمال مي‌شود/به دليل ميزان مصرف بالاي برنج در كشور اثراتي كه سم موجود در اين برنج‌ها مي‌گذارد به مراتب بيشتر مي‌شود.‌

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: يا بايد مصرف برنج‌هاي آلوده وارداتي كم شود يا اينكه چون ميزان مصرف برنج در كشور بالاست اين برنج‌هاي آلوده را مي‌توان با برنج‌هاي ديگر مخلوط كرد.
سيد اكبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در رابطه با آخرين اعلام وضعيت برنج‌هاي آلوده وارداتي در مجلس افزود: اين موضوع در كميسيون بررسي شده و نماينده وزارت بهداشت، رئيس موسسه استاندارد و نماينده كميسيون بهداشت مجلس با ارزيابي‌هايي كه انجام داده‌اند مشخص شده كه چند نوع از برنج‌ها داراي ميزان آرسنيك و فلزاتي بوده‌اند كه بيش از حد استاندارد تعريف‌شده در وزارت بهداشت است.
وي ادامه داد: بنابراين قرار شده است نظارت بيشتري بر مبادي ورودي كشور براي آن دسته از برنج‌هايي كه استاندارد وزارت بهداشت را ندارند ايجاد شود. همچنين تغييراتي در حد متعارف براي برنج‌هاي جديد تعيين شود.

آلودگي 8 تا 10 نوع برنج وارداتي به سم آرسنيك تاييد شده است
عضو كميسيون بهداشت مجلس تعداد برنج‌هاي آلوده وارداتي را بين هشت تا ده نوع عنوان كرد و گفت: اين تعداد از ميان 60 نوع برنج وارداتي آزمايش شده است كه فلزات بالا و سم آرسنيك را داشته‌اند.
رنجبرزاده گفت: به دليل ميزان مصرف بالاي برنج در كشور اثراتي كه سم موجود در اين برنج‌ها مي‌گذارد نيز به مراتب بيشتر مي‌شود بنابراين بايد مصرف برنج را تا حدودي كاهش داد.

هنوز فلزات موجود در برنج‌هاي ايراني آزمايش نشده است
وي در رابطه با اينكه هم‌اكنون اين برنج‌ها در فروشگاه‌هاي شهروند و ساير فروشگاه‌ها عرضه مي‌شود گفت: توصيه بهداشتي خاصي براي مصرف‌كنندگان نداريم و شايد پلمپ شدن انبارهاي برنج كار سختي باشد بنابراين بايد تدبيري انديشيده شود كه برنج‌هاي ديگري وارد كشور شود و يا با انواع برنج‌هاي سالم مخلوط شوند.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: به هر حال به نظر مي‌رسد بهترين روش در حال حاضر اين است كه مصرف‌كنندگان تا حدودي مصرف اين‌گونه برنج‌ها را در برنامه روزانه خود كاهش دهند. چرا كه بايد 100 گرم برنج روزانه مصرف شود در حالي كه هم‌اكنون 150 گرم در روز توسط ايرانيان مصرف مي‌شود. اين در حالي است كه هنوز فلزات موجود در برنج‌هاي ايراني آزمايش نشده است...../تحلیل:ایلنا