اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیت الله در یک قدمی رد صلاحیت/ امنیتی ها در ستاد هاشمی/مقایسه سه نظرسنجی معتبر



هاشمی رفسنجانی,انتخابات ریاست جمهوری92

آیت الله در یک قدمی رد صلاحیت/ امنیتی ها در ستاد هاشمی/مقایسه سه نظرسنجی معتبر

سایت الف نوشت:

شنیده های خبرنگار الف حاکی از آن است که اکثریت اعضای شورای نگهبان معتقدند که هاشمی صلاحیت حضور در این دوره از انتخابات را ندارد. این خبر البته هنوز بصورت رسمی تائید نشده است. کدخدائی اعلام کرده بود که تا آخر اردیبهشت تکلیف رقبا مشخص می شود و وزارت کشور تصمیم شورای نگهبان را اعلام می کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره وضعیت جسمی یا سن نامزد ریاست‌جمهوری نیز بیان کرده است: در قانون تصریح نشده که رییس‌جمهوری چه توانایی‌هایی داشته باشد، یا اینکه اگر سلامت کامل جسمی دارد یا ندارد درباره آن اظهارنظر کنیم؛ اما شرایط مندرج در اصل ۱۱۵ کلی تلقی می‌شود خصوصا برای اشخاصی که از یک مرحله عبور کردند و در گردونه رجال مذهبی و سیاسی قرار گرفتند، این افراد طبیعتا اشخاصی هستند که باید توانایی‌های جسمی لازم را داشته باشند.

وی افزوده است : تا این دوره اشخاص ثبت‌نام کننده سن بالا یا ناتوانی خاصی نداشتند که بخواهیم به صورت رویه درباره آن اظهار نظر داشته باشیم، اما اگر فردی که قصد به دست گرفتن یک پست کلان اداری را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد طبیعی است که نمی‌تواند تایید شود، اینکه آیا شرایط جسمی در مباحث توانایی‌های رییس‌جمهوری مد نظر قرار خواهد گرفت یا خیر موضوعی است که ممکن است آن را مد نظر قرار دهیم، اما هنوز بحثی درباره آن نشده است.

طی روزهای گذشته نامه ها و بیانیه ها و خط خبری برخی رسانه ها بر حمایت از شورای نگهبان برای ردصلاحیت آیت الله هاشمی بوده است. آیت الله جنتی نیز در نماز جمعه هفته گذشته به این موضوع اشاره داشت که برخی مستند به همان سخنان پیش بینی کردند که هاشمی در آستانه رد صلاحیت است. تا اینکه تا دیروز بعداز ظهر اتفاقات جدیدی افتاد. البته هنوز معلوم نیست این تصمیم نهائی باشد.

امنیتی ها در ستاد هاشمی

انتصاب دو چهره امنیتی به دو معاونت مهم ستاد هاشمی، بازخورد سوال برانگیزی در میان بدنه ستاد هاشمی و افکار عمومی داشته است. انتصاب علی یونسی و علی ربیعی، دو چهره معروف امنیتی سال های گذشته، به معاونت های اجتماعی و سیاسی ستاد هاشمی، اما و اگرهای فراوانی را در مورد دلایل این اقدام برانگیخته است.

معترضان به این اقدام سوال می کنند که با وجود مدیران اجتماعی و سیاسی متعدد اصلاح طلب و غیراصلاح طلب در حلقه هاشمی، دلیل این نگاه امنیتی و انتصاب دو چهره مذکور چیست و آیا این موضوع می تواند نشانه احتمالی بازگشت فضای بسته و امنیتی دوران هاشمی رفسنجانی تلقی شود یا نه.

علی ربیعی معروف به عباد، حضور در وزارت اطلاعات و مسئولیت اجرایی دبیرخانه شورای امنیت ملی و علی یونسی، ریاست شعبه دادگاه نظامی در اوایل انقلاب و وزارت اطلاعات را در کارنامه خود دارند.

دعای آیت الله برای پیری

سایت شخصی هاشمی رفسنجانی روز یكشنبه در بخش «فرهنگ قرآن» خود آیه جالبی از قرآن درباره سستی در پیری را منتشر كرد.

این دعا که با شرح اثر آیت الله هاشمی و به نقل از کتاب فرهنگ قرآنی آمده با این تیتر منتشر شده است:آیا دعای قوت در پیری قابل اجابت است؟

ترجمه دعا چنین است: زکریا عرض کردکه پروردگار استخوان من سست گشت و فروغ پیری بر سرم بتافت و با وجود این من از دعایی بدرگاه کرم تو خود را محروم ندانسته ام.

طی روزهای گذشته یکی از مهترین انتقادات مخالفان آیت الله کهنسالی وی و از عهده بر نیامدن برای وظایف اجرائی کشور است.

مقایسه سه نظرسنجی قابل اتکا

سه نهاد معتبر اجرائی و رسانه ای در خصوص اقبال مردم به کاندیداها نظرسنجی های جداگانه انجام دادند که بصورت مقایسه ای در ادامه می آید:

وضعیت رای قالیباف مطابق این نظر سنجی به ترتیب 19.8-15.8-15.3 درصد است. با همین ترتیب وضعیت دیگر کاندیداها نیز بدین شرح است: محسن رضائی 4.6-5-3.9 وضعیت ائتلاف سه گانه در مجموع 26.5-29.5-31 درصد است. وضعیت اصلاح طلبان در مجموع بدون مشخص کردن کاندیدای خاص 25-24 و 24 درصد است. وضعیت خاتمی با هدف برآورد از پایگاه اجتماعی وی به ترتیب 13-17.2 . 12.5 درصد است. وضعیت حداد عادل 4.7-7.8 و 7.4 درصد است.وضعیت مشائی 3.6-5 و 4.8 درصد است.هاشمی در این نظرسنجی 12.15-15 و 11.9 درصد و ولایتی 6.65 و 8.9 و 9.9 درصد است./الف

 

 

 


ویدیو مرتبط :
رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناگفته های سایت هاشمی از رد صلاحیت آیت الله



ردصلاحیت هاشمی,سایت هاشمی رفسنجانی

"به امید مردم،خیانت نکردم"

چرا هاشمی زیر بار انصراف نرفت؟

برای بار دوم یكی از رؤسای قوا آمد و پیام را تكرار كرد و آیت‌الله گفت: «مردم با آمدن من امیدوار شدند و نمی‌خواهم به مردم خیانت كنم» او نیز با این نگرانی كه «ردّ صلاحیت شما هزینه سنگینی برای نظام دارد» پاسخ شنید كه چرا اصرار بر تحمیل این هزینه بر نظام دارند؟

خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در گزارشی اختصاصی از حضور تاریخی و کم نظیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در یازدهمین میدان انتخابات ریاست جمهوری نظام اسلامی و برخی حواشی ناگفته پیرامون آن نوشت:

خدا گر ز حكمت ببندد دری        ز رحمت گشاید در دیگری

مردم هرگز آن عصر رویایی واپسین روزهای اردیبهشت 92 را از یاد نخواهند برد، آن ساعت شورانگیز نام‌نویسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آخرین دقایق فرصت قانونی ثبت‌نام برای نامزدی در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری را ، که بارقۀ امید وشعف غیر قابل وصف را به سرعتی همچون نور در فضای کشور و در قلب میلیونها ایرانی پراکند بطوری که شعاعش حتی محافل سیاسی بین‌المللی را نیز تکان داد. 

مردم سراسر كشور كه باور نمی‌كردند، مرد بحران‌ها به میدان بیاید، از سر شادمانی به هم تبریك می‌گفتند و به گونه‌ای شده بود كه انگار باد، خبر آمدنش را به سراسر كشور برد. موج امید، دریای خیال مردم را فرا گرفت و اقتصاد نفسی تازه كشید.

ناصحانی كه تا قبل از آن كلاه پدرانه بر سر خویش می‌گذاشتند و آیت‌الله را از آمدن «نهی از معروف!»می‌كردند، تا یکی دو روز در بهت شادی مردم منجمد بودند و كم‌كم كه یخ قلم‌هایشان آب شد و ناگهان مهر پدری را واگذاشتند و دشمنانه تهدید كردند و به مصداق مثلی كه می‌گوید «الغریق یتشبّث بكلّ حشیش، آدمی كه دارد غرق می‌شود، به هر علف و خس و خاشاكی چنگ می‌اندازد» حتی دست نیاز به دشمنان شناسنامه‌دار انقلاب در خارج از كشور نیز دراز كردند تا مطاعی بدست آرند و شناسنامه انقلاب را مخدوش كنند.

روزنامه‌هایی كه از پول بیت‌المال چاپ و منتشر می‌شوند، چنان در انتشار مواضع دشمنان انقلاب پیشروی كردند كه رهبر معظم انقلاب در تاریخ در مراسم سالگرد بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در 14 خرداد 92 زبان به تذکر گشودند که: «دشمن بیرونی با چشم بستن بر واقعیات، تبلیغات دروغین انجام می‌دهد ومتأسفانه برخی حنجره‌ها و قلم‌های بی تقوا در داخل همان تبلیغات را تكرار می‌كنند.»

خوب است كه برای ماندگاری در تاریخ بنویسیم كه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چرا آمد و چگونه مانعش شدند و مهم تر از همه اینکه علیرغم بی اعتنا به پیغام ها ، بر عهد خود با مردم ایستادند و دوباره بسان انتخابات 84 که گفتند:"وقت آبرو دادن برای مردم است"، زیر بار تحمیلی انصراف نرفتند و تحمل تلخی ها را در کنار مردم ترجیح دادند؟

انتقاد رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از شیوه مدیریت اجرایی كشور بر كسی پوشیده نبود و نیست. ایشان با علم به خصوصیات مدیریتی آقای احمدی‌نژاد از همان سال 1384 نسبت به مشكلات آینده كشور هشدارهای مكرر می‌دادند و در سال 1388 هم رویكرد انتخاباتی ایشان تغییر شرایط موجود بود كه طی خبرهای متعدد در همان ایام منتشر شد.

پس از انتخابات سال 1388 و اتفاقات تلخ، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی زمانی با سكوتی كه فریاد معرفت بود و زمانی با هشدارهای دلسوزانه، تصویری از شرایط امروز جامعه را پیش‌بینی می‌كرد كه بایگانی رسانه‌ها مملو از ابراز نگرانی‌های فراوان است.

از یك سال پیش كه زمزمه‌های زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری در كشور پیچید، هر بار كه گروه‌های مختلف به مناسبت‌های گوناگون به دیدار ایشان می‌آمدند، ترجیع‌بند سخنان آنان، گلایه از اوضاع موجود و دعوت از ایشان برای اصلاح امور بود و ایشان نیز با دعوت همگان به صبر و تحمل، اظهار امیدواری می‌كرد كه تدبیر، محور كارها شود و مردم، نخبگان و حاكمیت با انتخاب خط اعتدال، جامعه را از عوارض افراط و تفریط كه طی سالهای اخیر، دامن، آن را گرفته، نجات دهند.

از نیمه دوم سال 1391 تقاضاها از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به تدریج صریح‌تر شد، به گونه‌ای كه در تاریخ 24 مرداد در دیدار اعضای مجلس دانش‌آموزی، در تاریخ 28 مرداد در دیدار جمعی از آزادگان، در تاریخ 20 شهریور در دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشجویان، در تاریخ 29 شهریور در دیدار مسئولان سابق استان كهكلویه و بویراحمد، در تاریخ 7 مهر در دیدار جمعی از رزمندگان دوران دفاع مقدس، در تاریخ 16 مهر در دیدار اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، در تاریخ 19 مهر در دیدار فعالان سیاسی البرز، در تاریخ 1 آبان در دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشگاه‌های استان گلستان و در تاریخ 17 آبان در دیدار اعضای شورای اسلامی شهرهای مختلف كشور، وقتی دیداركنندگان در تقاضای خود برای حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات، تأكید می‌كردند، ایشان نیز تأكید می‌كرد كه همه باید كاری كنیم كه یك جریان عاقل، با نگاه معتدل در سیاست داخلی و خارجی، مسند اجرایی را در دست گیرد.

از آغاز فصل زمستان سال 1391 دیداركنندگان به مراتب صریح تر حرف می‌زدند، مثلاً در تاریخ‌های 3 دی در دیدار انجمن اسلامی ادوار دانشگاه تهران، 11 دی در دیدار اعضای انجمن اسلامی معلمان ایران، 17 دی در دیدار اعضای شورای مركزی جمعیت حقوقدانان ایرانی، 25 دی در دیدار اعضای هیأت رئیسه شورای مركزی خانه احزاب، 3 بهمن در دیدار اعضای حزب اراده ملت ایران، 8 بهمن در دیدار اصحاب رسانه، 11 بهمن در دیدار جمعی از روحانیون، 24 بهمن در دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران، 30 بهمن در دیدار مدیران واحدهای تولیدی صنایع، 1 اسفند در دیدار اعضای حزب اعتدال و توسعه، 6 اسفند در دیدار اعضای شورای مركزی خانه كارگر، 19 اسفند در دیدار اعضای خانه صنعت و معدن و تجارت جوانان تهران و 27 اسفند در دیدار نمایندگان ادوار مجلس وقتی دیداركنندگان با بیان اوضاع كشور، اظهار ناامیدی می‌كردند، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنان بر لزوم تلاش برای انتخاب فردی از جریان معتدل در اداره امور اجرایی كشور تأكید می‌كرد.

با آغاز سال 1392 تقاضا حتی در دیدارهای نوروزی، آن قدر صریح بود كه دیداركنندگان دیگر تقاضای راهنمایی نداشتند، بلكه فقط بر این نكته تكیه می‌كردند كه شرایط فقط با آمدن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عوض می‌شود.

در دیدارهای 21 فروردین با استانداران سابق كشور، 28 فروردین با مدیران سابق مازندران، 11 اردیبهشت با فعالان اقتصادی و اعضای هیأت اتاق بازرگانی تهران، 3 اردیبهشت با اعضای جبهه اصلاحات، 4 اردیبهشت با محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، 8 اردیبهشت با جوانان تهران و قم، 11 اردیبهشت با فعالان سیاسی استان‌های اصفهان و البرز، 11 اردیبهشت با كارگران و سپس با گروه‌های مختلف مانند دانشگاهیان و دانشجویان، (15/2/92) متخصصین (16/2/92)، فرهنگیان (16/2/92) و روحانیون (25/2/92) تقاضاها شكل عوض كردند، به گونه‌ای كه در دیدار ایثارگران استان خوزستان (1/2/92) یكی از حاضران با صراحت اعلام كرد كه «آقای هاشمی اگر ثبت‌نام نكنید، روز قیامت جلوی امام و شهدا یقه شما را می‌گیریم.»

اما رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام كه می‌دانست موانع و مشكلات چه و چگونه‌اند، به این جمله بسنده می‌كرد كه «من چیزهایی می‌دانم كه شما نمی‌دانید.»

در ایام ثبت‌نام نامزدها، دیداركنندگان التماس و خواهش می‌كردند و آیت‌الله همچنان سعی می‌كرد آنان را قانع نماید. در همین ایام پیام‌های جداگانه‌ای از علما و مراجع قم و نجف به ایشان رسید كه حضورشان را ضروری می‌دانستند.

در یك سوی دیگر این دعوت‌ها، روزنامه‌ها و شخصیت‌های فراوان حقیقی و حقوقی بودند كه در قالب مصاحبه، مقاله، سخنرانی و یادداشت این‌گونه به جامعه القا می‌كردند كه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اینكه می‌تواند منجی كشور باشد، چون نسبت به مشكلات اداره كشور آگاهی دارد، راحت‌طلبی را برگزیدند.

همه این فشارهای پیدا، در كنار وعده‌های فراوانی كه از ناگفته‌های انتخابات اخیر است، باعث شد كه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در عصر جمعه 29 اردیبهشت، از عزم جدی برای نیامدن به تردید برسند.

آن‌گونه كه خود می‌گوید: «عصر آن روز احساس كردم دارم به استبداد رأی نزدیك می‌شوم كه در مقابل این همه خواهش، بر حرف خود پافشاری می‌نمایم. به قرآن پناه بردم و استخاره نمودم كه خوب آمد. اگرچه تأكید می‌كرد كه كاری بسیار خوب است، اما به نتیجه نخواهی رسید. این راهنمایی مرا به تقاضای مردم نزدیك كرد تا اینكه صبح روز شنبه، از لحظه ورود به دفترم، افراد فراوانی می‌آمدند كه همچنان بر نام‌نویسی‌ام تأكید می‌كردند.»

آن‌گونه كه در خبرهای آن روز بود، پاسخ آیت‌الله هاشمی، لزوم هماهنگی با مقام معظم رهبری بود و بعدها اعلام شد كه در آخرین ساعت مهلت قانونی و پس از یك تماس تلفنی با بیت رهبری، ایشان در وزارت كشور حاضر شدند و ثبت‌نام كردند.

ثبت‌نام ایشان موجی از امید را در جامعه ایجاد كرد و همزمان بعضی از جریان‌ها به چنان شوكی دچار شدند كه تا دو روز بیشترین حرف آنها، سكوت بود و كم‌كم قلم‌ها نوشتن آغاز كردند و زبان‌ها باز شدند كه خوب است برای داوری درباره اخلاق‌مداری بعضی از مدعیان اصولگرایی و پایبندی آنان به اخلاق اسلامی، بعضی از روزنامه‌ها را در آن ایام ببینید.

كم‌كم كه شایعه ردّ صلاحیت بعضی از نامزدها در جامعه پخش شد، مردم به همدیگر دلداری می‌دادند كه این تیغ نه می‌خواهد و نه می‌تواند صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را ببرد. اما خبرسازی‌ها در مورد تصمیم شورای نگهبان، بر دل‌نگرانی‌های مردم می‌افزود. یكی می‌گفت: «ردّ صلاحیت بعضی‌ها از عبادات ماه رجب بالاتر است» و یكی در خطبه‌های نماز جمعه می‌گفت: «صلاحیت كسی كه بنز سوار می‌شود، تأیید نمی‌شود.»

5 روز اول مهلت قانونی برای تأیید صلاحیت‌ها تمام شد و چون نتوانسته بودند جامعه تشنه به حضور هاشمی رفسنجانی را با وعده‌های خویش سیراب كنند و موج برخاسته از حضور ایشان را فروكش دهند، 5 روز دیگر مهلت گرفتند و در آخرین روز مهلت قانونی، رفت و آمدهایی از شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام اتفاق افتاد كه برگ‌های پنهان تاریخ معاصر ایران است.

اول یكی از آقایان به دیدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آمد و پیغام آورد كه صلاح شما و انقلاب است كه انصراف دهید. اما پاسخ آیت‌الله هاشمی چنان محكم بود كه بنده خدا خیلی سریع رفت و برای بار دوم یكی از رؤسای قوا آمد و پیام را تكرار كرد و آیت‌الله گفت: «مردم با آمدن من امیدوار شدند و نمی‌خواهم به مردم خیانت كنم» او نیز با این نگرانی كه «ردّ صلاحیت شما هزینه سنگینی برای نظام دارد» پاسخ شنید كه «چرا اصرار بر تحمیل این هزینه بر نظام دارند؟!» كه در نهایت قانع شد و دفتر ایشان را ترك كرد.

سؤالی كه شاید آورنده پیام دلیلش را نمی‌دانست. او رفت و همه نگاه‌ها به شورای نگهبان بود كه سرانجام شبانه اعلام كردند كه صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی احراز نشد.خبر آن قدر برای جامعه غیرمترقبه بود كه علی‌رغم اعلام رسمی از صداوسیما، خیلی‌ها باور نمی‌كردند. 

در دیدارهایی كه جمعی از فضلا و مدرسین حوزه علمیه قم با حضرات آیات و مراجع عظام داشتند، همگی آن حضرات از عدم احراز صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ابراز تأسف و تأثر و اظهار امیدواری كردند كه زمینه‌ی حضور ایشان در انتخابات فراهم گردد و برخی از فضلا و مدرسین حوزه علمیه قم، تأسف و عدم رضایت خود را از عدم احراز صلاحیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشتند.

سركار خانم زهرا مصطفوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، جمعی از طلاّب، فضلا و علمای حوزه‌های علمیه، استادان دانشگاه‌ها، دانشجویان، معلمان، دانش‌آموزان، كارگران، كشاورزان، زنان، صنعتگران و همه اقشار و اصناف نیز از هر راه قانونی تلاش ‌كردند تا با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در عرصه انتخابات، زمینه خلق حماسه سیاسی هموار شود.

شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی كه دلبستگی‌اش به نظام یادآور حكایت دو مدعی مادری برای تصاحب یك فرزند است كه داوری را به امام علی(ع) بردند و امام هم برای آزمایش، دستور دو نیم كردن فرزند را داد و مادر واقعی از سهم خویش گذشت، در این داستان، با انتشار پیامی از مردم عذرخواهی كرد كه نتوانست از موانع عبور كند و به امیدهای آنها، جامه عمل بپوشاند.

البته هنوز ناگفته‌های فراوانی هست كه اقتضای مصلحت نظام ایجاب نمی‌كند باز گفته شود و مردم مطمئن باشند، تاریخ نمی‌گذارد گروهی با قلم و زبان بر واقعیت‌های امروز غبار بنشانند.

منبع:hashemirafsanjani.ir