اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیت‌الله هاشمی: مردم دیگر فریب ظاهرسازی‌ها را نمی‌خورند



اخبار,اخبارسیاسی,  هاشمی رفسنجانی

رییس مجمع تشخیص مصلحت گفت: امروز جامعه ایرانی به جایی رسیده که دانش‌­آموز و دانشجو در اکثر خانواده‌­‌ها هستند و به خاطر آگاهی از شرایط زمان، دیگر فریب ظاهرسازی­‌ها را نمی‌­‌خورند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار گروهی از جوانان دختر و پسر فعال در رشته­‌های گوناگون هنر، فرهنگ و رسانه، پس از ایراد سخنان چند تن از آنان، با تبریک سالروز طلوع خورشید وجود امام رضا (ع) در آسمان ولایت و امامت، دیدار با جوانان هنرمند و دانشجو را شیرین توصیف کرد و گفت: گویایی و صراحت بیان افرادی که صحبت کردند، نشان از عمق فرهیختگی و موج جدید خلق تفکرات نو در جوانان استان خراسان رضوی دارد و اجتماع شما نویدبخش خلق یک قشر فرهیخته در کشور است.

وی با تأکید بر این نکته که «علم و اندیشه در فضای بسته رشد نمی‌کند»، گفت: جوانان، راه‌های بسته را خودشان با استفاده از علم و تکنولوژی باز کردند و به جای یک مطبوعه، ده‌ها سایت باز شده که نمی‌توان دریچه‌هایش را مسدود کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، هنر را یک علاقه فطری در وجود انسان­‌ها دانست و گفت: اگر کسانی مانع ابراز این علاقه فطری شوند، مطمئن باشید از راه‌های دیگر در جامعه پخش می‌شود که در آن صورت بعید نیست جامعه به هرج و مرج برسد.

وی اندیشه­‌های جوانان ایرانی را پویا و قابل احترام دانست و گفت: نباید بگذاریم هنرمندان جوان ما در خلق آثار هنری تقیه کنند.

آیت­‌الله هاشمی رفسنجانی شکل باز اطلاع­‌رسانی و وسعت کار شبکه‌های اجتماعی در جامعه را ضرورت شرایط علم و تکنولوژی در عصر جدید قلمداد کرد و گفت: به جای جلوگیری از انتشار آثار هنری و رفتن آن‌ها به سوی راه‌های زیرزمینی باید به فکر تقویت اندیشه­‌های انسانی بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان تفاوت‌های اجتماعی عصر جدید با گذشته‌­‌ها در حکومت‌های استعماری و استبدادی، گفت: استبداد و استعمار به خاطر نیازهای خود، مکمل همدیگر در چپاول سرمایه‌های ملت­‌ها بودند.

وی افزود: حتی سال‌ها پس از انقلاب کبیر فرانسه در اکثر جوامع انسانی، استبداد‌ها در خدمت استعمارگران بودند.

آیت‌­الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری خاطرات خویش از ظلم امنیه­‌ها در زادگاه خویش و برنامه­‌های استبدادی رژیم، گفت: آنها برای بقای خود به استعمارگران باج می‌­‌دادند تا منابع ملی را به یغما ببرند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح روند تدریجی عقب‌­نشینی استبداد و پیشروی فکری مارکسیست­‌ها با ادبیات جوان­‌پسند در سراسر جهان و به‌ویژه در ایران، گفت: اگرچه برای آزادی مردم حرف می‌­زدند، اما اگر کسی در اختیار آنها نبود، می‌­‌کشتند یا به اردوگاه‌های کار می‌­‌بردند.

وی با یادآوری گوشه­‌هایی از اتفاقات مشروطه گفت: قبل از مشروطه مردم از استبداد خسته شده بودند و وقتی چراغ مشروطه توسط علما روشن شد، گرد آن جمع شدند که اگر چه اوایل خوب بود، ولی خیلی زود به استبداد رضاخانی رسید که تسمه از گــُـرده همه مردم می‌­‌کشید.

آیت­‌الله هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی تاریخی از ایران معاصر، به ویژه در پهلوی اول و دوم، گفت: از ترس جوشش مردم، استعداد‌ها را به بند می‌­‌کشیدند و با کمترین فضای باز سیاسی، مردم حرف­‌های دل خود را بیان کردند که کم‌کم به مبارزه و سرانجام به پیروزی انقلاب رسیدیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به سخنان حاضران و مطالبات آنها، بر نقش ایثارگران و خانواده‌­های آن‌ها در انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت: بدرقه جوانان برای رفتن به جبهه و استقبال از پیکرهای خونین آنان، برگی از حماسه‌سُرایی خانواده‌­‌ها و مخصوصاً مادران ایرانی در طول تاریخ بود.

وی ایثارگران، آزادگان و جانبازان، شهدا و به ویژه جاویدالاثر‌ها را سرمایه­‌های همیشگی ایران در دنیا و آخرت توصیف کرد و گفت: تعابیر قرآن در توصیف این قشر فرا‌تر از اندیشه­‌های ماست که در بهشت برین عند ربهم یرزقون هستند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تلخی صبر دنیوی خانواده­‌های شهدا و ایثارگران را در روز قیامت برای آنان شیرین دانست وگفت: با فرزندان شهید خویش در بزم اولیا و انبیا خواهند بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هدایت و راهنمایی انسان­‌ها را محور اساسی آیات قرآن دانست و با اشاره به آرمان­های امام و شهدا برای پیشرفت همه جانبه کشور، گفت: الحمدلله جامعه ما هر روز به طرف آگاهی می‌­‌رود که دوری از تملق یکی از نشانه‌­های آن است.

وی آشفتگی رویاهای مستبد‌ها و استعمارگران را به خاطر هوشیاری ملت­‌ها دانست و نسبت به نفوذ و تندروی‌های گروه‌­های تروریستی هشدار داد و گفت: رشد معقول جامعه با مشورت و نقد شروع می‌­‌شود که در ایران ما چنین است.

آیت­‌الله هاشمی رفسنجانی، افزایش کمی و کیفی تحصیل جوانان و به ویژه دختران را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: کسی نمی‌­تواند زن با فرهنگ و با شعور و آگاه به زمان و با تحصیلات عالیه را در چاردیواری خانه محبوس کند که البته اگر چنین هم باشد، مادری آگاه برای تربیت فرزندان خواهند بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همراهی زن و مرد را در جمهوری اسلامی برای شرکت در انتخابات و احترام همه مسئولان به آرای مردم، برخاسته از فرهنگ اسلام و تشیع و یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب دانست و گفت: رهبری جامعه رأی مردم را حق­‌الناس خواندند و نمی‌­دانم چرا رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی این نکته ظریف را در جامعه بیشتر تبیین نکرده و آن را توضیح نمی‌دهند.

وی در ادامه سخنان خویش به دیدار دانشجویان با رهبری و سؤال آنان درباره آرمان­‌خواهی اشاره کرد و گفت: رهبری در پاسخ به سوال آنها تأکید کردند که آرمان‌خواهی با محافظه کاری نمی‌­‌سازد و آرمان­‌خواهی با حقیقت‌گرایی و واقعیت‌بینی سازگار است.

آیت­‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید مجدد بر اهمیت جامعه آرمان­‌خواه، گفت: شواهد نشان می‌­‌دهد که مردم ایران به طرف راه‌­های درستی می‌­‌روند که قرآن می‌­‌خواهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بشارت خداوندی به کسانی را که به حرف­‌های دیگران گوش می‌­دهند و بهترین­‌ها را انتخاب می‌­کنند، تابلوی تفکر و اندیشه و آزادخواهی دانست و گفت: امروز جامعه ایرانی به جایی رسیده که دانش‌­آموز و دانشجو در اکثر خانواده‌­‌ها هستند و به خاطر آگاهی از شرایط زمان، دیگر فریب ظاهرسازی­‌ها را نمی‌­‌خورند.

وی فراهم کردن زمینه‌­های تحصیل برای فرزندان خانواده‌­های کم بضاعت را یکی دیگر از آرمان­‌های انقلاب اسلامی دانست و همچنین با اشاره به رشد علمی وتحصیلی خانم­‌ها، حتی در المپیاد‌ها و کنکور‌ها، گفت: همه این موارد نشان از پویایی جامعه و حرکت آن به سوی قله­‌های افتخار است.

آیت­‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان امتیازهای یک جامعه باسواد، گفت: جامعه باسواد کورکورانه رأی نمی‌­‌دهد و نمی‌­‌گذارد منطق و استدلال در هیاهو و غوغاسالاری گم شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش به شرایط نا‌امن کشورهای افغانستان، عراق، سوریه و یمن اشاره کرد و گفت: کسانی که امروز خواب تجزیه برای کشورهای اسلامی را می‌­‌بینند، اوایل انقلاب برای تجزیه ایران هم نقشه داشتند که حضور همه جانبه مردم و رهبری­های امام تمام توطئه­‌های آنان را خنثی کرد.

در ابتدای این مراسم، آقای مهدی شریفی، مدرس و مؤلف به عنوان مجری سرکار خانم رکنی، خواهر شهید و نماینده خانواده‌های ایثارگران و بانوان دکتر موحدی‌زاده، برادر شهید و جانباز و نماینده رزمندگان هشت سال دفاع مقدس سرکار خانم سلجوقی، مشاور استاندار و مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان خراسان رضوی دکتر فتوحی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی و نماینده دانشگاهیان دکتر اسلام دوست، نماینده هنرمندان در حوزه موسیقی آقای جوادی حصار، نماینده روزنامه نگاران و خبرنگاران و کمال الدین غراب، نماینده هنرمندان در حوزه تئا‌تر و سینما هر یک به طور جداگانه ضمن ارائه گزارشی از حوزه­های فعالیت خویش، به بیان دیدگاههای خود درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، دینی و ارزشی پرداختند.

 

 اخبار سیاسی - ایلنا 


ویدیو مرتبط :
سخنان آیت الله جوادی آملی راجع به آیت الله هاشمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: مردم فریب ظاهرسازی‌های دینی را نمی‌خورند



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,هاشمی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نباید ایثارگران واقعی را به خاطر اختلافات دیدگاه خانه‌نشین کرد و کسانی که تازه انقلابی شده و مورد اقبال مردم نیز نیستند، خود را متولی انقلاب بدانند.

به گزارش فارس و به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در 2 دیدار جداگانه با اعضای شورای مرکزی مجمع ایثارگران و اعضای شورای مرکزی اصلاح‌طلبان استان کهکیلویه و بویراحمد، با تأکید بر حساسیّت منطقه، مخصوصاً در بعد امنیتی، گفت: باید با تقویت سرمایه‌ همیشگی کشور و انقلاب، یعنی وحدت همه جانبه و دوری از موضع‌گیری‌های تفرقه‌انگیز، به آینده‌ کشور بیاندیشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اول، رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را قهرمانان امروز و آینده‌ ایران و اسلام دانست و گفت: واژه‌ی ایثارگر برای مردم ایران یادآور روزهای اخلاص و فداکاری است و نباید بگذاریم کسانی یا جریانی با ریاکاری، تحریف و انحراف، قداست این واژه و ایثارگران واقعی را در جامعه و در اذهان مردم و به ویژه جوانان مخدوش کنند.

هاشمی رفسنجانی، با بیان اهداف و آرمان‌های انقلاب و تلاش‌های عده‌ای انحصار طلب و ریاکار برای مردم فریبی، خاطرنشان کرد: حقایق قیام امام و نهضت روحانیت که بعدها با جانفشانی‌های جوانان ایران رنگ خون به خود گرفت، نیاز به شعارهای احساسی غیرواقعی ندارد و کافی است تا حقیقت ماجرا برای جامعه و نسل جوان بازگو شود که جذب آن خواهند شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری شرایط آغاز مبارزه در اوایل دهه‌ی 40، همکاری استعمار و استبداد را شیوه‌ی مرسوم آن روزها برای اداره‌ی جامعه دانست و گفت: به خاطر مسئولیتی که در تبلیغ علوم دینی داشتم و به اقصی نقاط کشور می‌رفتم، با تمام وجودم حس می‌کردم که مردم چگونه از استبداد و استعمار متنفرند و امام(ره) نیز با انتقاد از همکاری این دو برای چپاول منافع مردم، مبارزه‌ی خود را آغاز کرد و می‌دانست که استبداد و استعمار دیگر در این کشور جایگاهی ندارند.

وی با اشاره به برنامه‌های امام راحل برای اداره جامعه، به تحلیل منابع فقهی شیعه در ابعاد احکام شخصیه و احکام حکومتی پرداخت و گفت: علمای شیعه که در طول تاریخ همیشه در حکومت‌ها گوشه‌نشین بودند، کمتر به فقه حکومتی می‌پرداختند و می‌بینیم که کتاب‌های مربوط به احکام شخصی بسیار قطور و بالعکس، کتاب‌های فقهی مربوط به اداره جامعه یا نیست و یا اگر هست، بسیار محدود هستند.

هاشمی رفسنجانی، با بیان برخی از نوآوری‌های امام راحل در فقه حکومتی، گفت: ایشان کارشناس اصیل و بی‌نظیر اسلام و آشنا به فرهنگ عمیق ملی و دینی ایرانیان بود و به خاطر همین امر محبوب قلوب بود و حتی در تبعید نیز با اشارات خویش، مردم و مبارزین را برای قیام علیه رژیم پهلوی هدایت و رهبری می‌کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری برخی از جملات و اظهارنظرهای امام راحل در خصوص مردمی بودن نظام و دستورات اکید ایشان برای برگزاری انتخابات در همان ماه‌های اول پس از پیروزی انقلاب، گفت: ساختار نظام که با هدایت‌های امام(ره) و حضور علمای اعلام و راهنمای‌های مراجع عظام تدوین شده بود، کاملاً مردمی است، به گونه‌ای که از شوراهای روستاها و شهرها گرفته تا نمایندگان مجلس، دولت، رئیس‌جمهور و حتی رهبر با رأی مستقیم و غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شوند.

وی با تأکید بر اهمیت انتخابات در نظام اسلامی و با اشاره به نتایج انتخابات در سال‌های 92 و 94، اظهار داشت: مردم وقتی انحراف از آرمان‌ها امام(ره) و شهدا را در اداره کشور و بُعد اجرایی و حتی بعضاً در بُعد تقنینی دیدند، وارد عرصه شدند و حتی ردّ صلاحیت‌های گسترده هم نتوانست در اراده مردم برای تغییر دولت و مجلس خللی ایجاد کند.

هاشمی رفسنجانی، با انتقاد از بی‌اخلاقی‌های سیاسی که بعضاً حریم خصوصی افراد را نیز نشانه‌ می‌گیرند، نگاه تنازع آمیز به گروه‌های سیاسی را به ضرر پایه‌ی اصلی نظام، یعنی وحدت دانست و با تأکید بر تفاوت عملکرد بعضی از افراد با اصل و ساختار نهادهای مقدس دینی و ملی، گفت: نباید ایثارگران واقعی را به خاطر اختلافات دیدگاه خانه‌نشین کرد و کسانی که تازه انقلابی شده و مورد اقبال مردم نیز نیستند، خود را متولی انقلاب بدانند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مردم ایران را فهیم با غیرت ملی و صاحب اندیشه‌های متعالی مکتب اهل بیت(ع) توصیف کرد و گفت: این ملت را نمی‌توان با شانتاژها و ظاهرسازی‌ها، فریب داد و شاهد بودیم مردم وقتی عملکرد ضعیف برخی را به رغم حمایت قبلی بعضی روحانیون دیدند، مسیر را اصلاح و در انتخابات اخیر آنها را برکنار کردند.

وی خطاب به ایثارگران، گفت: شما با اراده و امید و با توکل بر خدا در مقابل ناملایماتی که می‌بینید، صبور باشید و بدانید که خدا با صابران است.

هاشمی رفسنجانی در دیدار دوم که گروهی از فعالان سیاسی، اجتماعی، استان کهکیلویه و بویراحمد بودند، صراحت لهجه را ویژگی مردم خونگرم آن خطه دانست و گفت: از زمانی که با مردم و شخصیت‌های کهکیلویه و بویراحمد آشنا شدم، صراحت و شجاعت را طبیعت آنها دیدم و همیشه تحت تأثیر فتوت مردم آن استان، به خصوص در زمان 8 سال دفاع مقدس بودم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ارائه تحلیلی از شرایط آغاز به کار دولت روحانی و اوضاع کشور، گفت: با توجه به مجموعه شرایط و محدودیت‌ها، به خصوص مانع‌‌تراشی‌های یک عده تندرو در مجلس شورای اسلامی، عملکرد نسبتاً خوبی داشت و مردم هم از آن خبر دارند.

هاشمی رفسنجانی، اصلاح سیاست خارجی و تصویب و اجرای برجام را یکی از بهترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید خواند و با اشاره به قدرت رسانه‌ای مخالفان دولت، گفت: به دور از آزادگی، انصاف و اخلاق و حتی بدون توجه به منافع و مصالح ملی، این جماعت با انواع و اقسام رسانه‌های رسمی و غیررسمی، یأس و نا امیدی را به جامعه تزریق می‌کنند.