اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا هم اکنون بهترین زمان خرید مسکن است؟



اخبار ,اخبار اقتصادی ,خرید مسکن

 

اخبار اقتصادی - هم اکنون بهترین زمان خرید مسکن است

در حالی که به اعتقاد مشاوران املاک قیمت ها کاهش یافته و مالکان حاضر به فروش واحدهای خود آن هم با قیمت بسیار پایین شده اند خرید همچنان در رکود است. در واقع بسیاری از کارشناسان عقیده دارند با توجه به متوقف شدن روند نزولی نرخ دلار و کاهش نرخ تورم، قیمت ها در بازارهای اصلی به ثباتی رسیده اند که دیگر نمی توان انتظار کاهش بیشتری داشت.

کارشناسان به خصوص به بازارهای خودرو، دلار و سکه اشاره می کنند و اعتقا دارند قیمت مسکن نیز به ثبات رسیده است اما از طرفی اعلام سیاست جدید در حوزه ساخت مسکن و طرح مسکن اجتماعی و ایجاد صندوق های پس انداز که در یک هفته گذشته از سوی دولت اعلام شده بار دیگر خریداران احتمالی را دو دل ساخته است.

تسهیلاتی که بر طبق نظر برخی کارشناسان به کاهش بیشتر قیمت مسکن منتهی نخواهد شد و تنها رونق را به این بازار راکد و مرده بازخواهد گرداند. به نظر می رسد بازار مسکن در بن بستی گرفتار شده است که خروج از آن به معجزه احتیاج دارد هر چند کلمه رمز گرفتار شدن در این بن بست کلمه آشنایی است: بی اعتمادی!

گزارش خبرنگار شبکه ایران حاکی از آن است که در مناطقی مانند میدان انقلاب، هفت تیر، فاطمی، بهشتی قیمت ها تا متری دو میلیون تومان نیز کاهش داشته اند این در حالی است که رونقی در خرید و فروش دیده نمی شود.

یک مشاور املاک در خیابان خرمشهر با بیان اینکه هم اکنون قیمت ها به سمت شفاف شدن می روند و بازار از یک ثبات نسبی برخوردار است، گفت: «با این حال تمایلی به خرید و فروش در بازار وجود ندارد.»

محسنی افزود: «الان مردم می توانند با یک اطمینان خاطر بیشتری وارد باتزار شوند چرا که قیمت ها تثبیت شده هستند.»

او ادامه داد: «قیمت ها در خیابان خرمشهر امسال متری یک تا 1.5 میلیون کاهش داشته است.»

این مشاور املاک خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قیمت ها ثبات دارند و استرس خرید مردم هم کمتر شده است بنابراین الان بهترین فرصت برای خرید است.»

همچنین یک مشاور املاک در خیابان کارگر شمالی نیز گفت: «با وجود اینکه قیمت ها کاهش خوبی داشته است اما هنوز مردم به بازار اطمینان ندارند و منتظر کاهش دوباره قیمت ها هستند.»

ربیعی با گلایه از این وضعیت ادامه داد: «در شش ماه گذشته حتی یک مورد خرید و فروش هم نداشته ایم.»

او درباره قیمت مصالح نیز گفت: «مصالح ساختمانی مانند آهن آلات و سیمان اصلا کاهش قیمت نداشته است و این باعث شده برخی از سازندگان براساس همان قیمت های سال قبل اقدام به ساخت کنند که سبب گرانی واحدهای نوساز شده است.»

انصاری، مشاور امنلاک دیگری در میدان فاطمی تهران نیز می گوید: «قیمت ها کم شده بازار در رکود است و این وضعیت به ضرر مشاوران املاک و برای خریداران بسیار مناسب است.»

او با بیان اینکه بازار باید از حالت رکود خارج شود، تصریح کرد: «احتمال اینکه تا پایان سال دوباره قیمت ها کاهش داشته باشند زیاد است، بنابراین مردم به خاطر همین احتمال ترجیح می دهند فعلا وارد بازار نشوند.»

این مشاور املاک ادامه داد: «البته هستند برخی از مالکان که به واسطه نیاز مبرم به پول، واحد مسکونی خود را پایین تر از عرف بازار به فروش گذاشته اند ولی با اینحال باز هم خریدار مردد است.» همچنین یکی دیگر از مشاوران املاک در بلوار کشاورز گفت: «قیمت ها سال قبل در این محدوده حدود هفت میلیون هم بود اما الان به بین 5 تا 5.5 نیز رسیده است و در واقع حباب قیمت ها ترکیده و بهترین زمان خرید است.»

دائمی گفت: «کلا خرید و فروش در سال جاری افت داشته است اما به نظر من این وضعیت باعث شفاف شدن قیمت ها و بازار خواهد شد چرا که در یکی دو سال گذشته قیمت ها بسیار بالا رفته بود.»

او درباره کاهش قیمت ها در واحدهای نوساز نیز گفت: «در این منطقه واحدهای نوساز هم به نسبت کاهش قیمت داشته اند و سازندگان با وجود خرید مصالح به قیمت گران به خاطر نیاز به پول حاضر به فروش با قیمت های کمتر هم شده اند.»

این مشاور املاک درباره وضعیت اجاره نیز گفت: «نسبت به سال گذشته اجاره هم کمتر افزایش داشته و گاهی ثابت هم مانده است اما امسال مستاجران سعی کردند جابجا نشوند و تمدید کنند.»

یکی دیگر از مشاوران املاک واقع در منطقه پنج با بیان اینکه قیمت واحدهای مسکونی واقع در این منطقه به متری شش میلیون تومان رسیده است، گفت: «امروز قیمت به متری چهار میلیون هم رسیده اما هیچ خریداری ندارد.»

رئیس اتحادیه مشاور املاک نیز در این رابطه در گفتگویی از کاهش بیشتر قیمت ها خبر داده و گفته است: «هم اکنون، بازار، بازار مطمئنی است و افزایش قیمتی هم تا پایان سال نخواهیم داشت.» قلی خسروی اظهار داشت: «با مدیریت خوب در دولت تدبیر و امید ور فع تحریم ها حباب بازار کمتر شده است بنابراین با توجه به مناسب بودن و عدم افزایش قیمت ها هم اکنون بهترین زمان خرید مسکن برای خریداران است.»

اخبار اقتصادی - روزنامه هفت صبح

 


ویدیو مرتبط :
وام ساخت و خرید مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین زمان خرید مسکن چه زمانی است؟/ پیش بینی قیمت مسکن در ماه های آینده



پیش بینی قیمت مسکن,خریدمسکن

کارشناس مسکن توضیح داد:

بهترین زمان خرید مسکن چه زمانی است؟/ پیش بینی قیمت مسکن در ماه های آینده

به اذعان بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار مسکن، بخش مسکن چند ماهی است رکود را تجربه می کند و همین موضوع سبب شده بسیاری از متقاضیان خرید دست نگه دارند.

بیت الله ستاریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسکن که در کافه خبر حضور پیدا کرده بود در پاسخ به سوالی در رابطه با پیش بینی قیمت مسکن در ماه های آینده گفت: « اینکه قیمت مسکن ارزان می شود یا خیر انتهای تمام تحلیل ها است. ما تمام تحلیل ها را انجام می دهیم که در نتیجه به این بحث برسیم که سال آینده در جامعه قیمت کالایی افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر.

من حدود بیست سالی است که کارم محاسبه دهه های آینده است. برای این دهه، همین پیش بینی ها را کرده بودیم. »

او ادامه داد: « روزی که مسکن مهر در سال 87 ثبت نام کرد حدود  4 و نیم میلیون نفر ثبت نام کردند. سالانه 750 هزار نفر به طور متوسط ثبت خانوار داشتیم. سالانه نزدیک به 200 هزار واحد مسکونی نیز تخریب صورت می گیرد. البته ضریب استهلاک هم باید در نظر گرفت. این ارقام را که بررسی کنید نزدیک به یک میلیون و صد هزار مسکن نیاز داشتیم که تولید شود. این میزان تولید نشد و بر این اساس یک سوم نیاز واقعی مان بدون تامین باقی ماند. این اتفاق نشان می دهد که متقاضی بالایی وارد میدان شده است.

وقتی متقاضی زیاد می شود قیمت بالا می رود. اما شرط دیگری هم وجود دارد و آنهم نقدینگی و توان خرید است.

من می گویم قیمت مسکن در ماه های آینده افزایش پیدا می کند برای اینکه نقدینگی های منفی وجود دارد که تبدیل به پول می شود. »

گفتنی است منظرو ستاریان از نقدینگی منفی به دلار ها و سکه هایی است که بسیاری از شهروندان در ماه های گذشته خریداری کردند و آنها را نگه داری کردند.

بر اساس گفته های این کارشناس مسکن قاعدتا این نوع نقدینگی های مخفی بار دیگر روانه بازار خواهد شد.

ستاریان همچنین در پاسخ به این سوال که بهترین زمان خرید مسکن چه زمانی است، گفت: « شهروندان هر لحظه که توانایی برایشان وجود داشت مسکن بخرند. همان لحظه بخرند.

بر اساس پیش بینی هایی که کردم در خرداد یا اوایل تیر یکباره  قیمت مسکن افزایش پیدا خواهد کرد. حدود 9 ماه ملک در رکود بود و منتظر تاثیر افزایش قیمت ارز بود. این تاثیر در کالا های خرد اتفاق افتاد و مسکن تا کنون 45 درصد آن را پذیرفت. »/خبرآنلاین