اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا قتل‌های زنجیره‌ای در راه هستند؟



قتل های زنجیره ایی

آیا قتل‌های زنجیره‌ای در راه هستند؟

معلوم نیست چرا بعد از آنکه روحانی در لفافه مطالبات مردم در ۲۴خرداد را بر تمایلات باندی و جناحی نمایندگان ارجح دانست، معاون پارلمانی یکی از پر بحث‌ترین وزاری کابینه (یعنی نعمت‌زاده که در هفتۀ گذشته برای پاسخ به ۲۵ سوالِ نمایندگان به مجلس احضار شده بود) به قتل می‌رسد.

 وقتی روحانی رئیس جمهور شد، همه او را ورژن جدید محمد خاتمی ولی با دوز اصلاح طلبی پایین‌تر می‌دانستند و بعضی از پیش بینی‌ها، حوادث و اتفاقات دوران اصلاحات را در ذهن تداعی می‌کردند. در این میان بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقد بودند که دشمنی‌ها و محدودیت‌هایی که به خاتمی تحمیل می‌شد، در دوران روحانی تکرار ناپذیر است و اینطور استدلال می‌کردند که به دلیل نزدیکی روحانی به طیف راست سنتی و روحیۀ معتدل و تعامل گرِ وی، احتمال بروز رفتارهای تند و چالش زا در مواجهه با دولت یازدهم بسیار کم است.

اما کمتر کسی می‌توانست باور کند که دولت روحانی در سه ماه ابتدای کار خود، با انواع فشار‌ها و تخریب‌ها روبرو خواهد شد. ازآتش توپخانۀ مطبوعات تندرو تا حملۀ لباس شخصی‌ها به رئیس جمهور، از جوسازی برای توقیف روزنامه‌های اصلاح طلب تا نصب بنرهای تضعیف کننده در خیابان، از رای عدم اعتماد سریالی به وزرا تا دخالت در انتخاب استانداران، از جمع آوری امضاء برای استیضاح وزیر یک هفته‌ای تا ثبت رکورد بیشترین طرح سوال از وزای کابینه و در مجموع شانتاژ‌ها و جوسازی‌های فراوان که تا کنون علیه دولت نوپا صورت گرفته است، نشان می‌دهند که ماجرا از آنجا پیش‌بینی می‌شد متفاوت است.

اما گذشته از موارد فوق، اتفاقات نگران کننده دیگری در حال وقوع هستند که متاسفانه با وجود هشدارهای فراوانی که توسط دلسوزان نظام داده شد، آن‌ها که باید جدّی می‌گرفتند، جدی نگرفتند و در ‌‌نهایت شد آنچه نباید می‌شد.

ازآن روز که سید محمد خاتمی در پی وقوع حادثۀ مهرآباد، نسبت به دامنه دار شدن رفتارهای خشونت آمیز و احتمال تکرار طرح قتل‌های زنجیره‌ای هشدار داده بود، زمان زیادی نگذشته و هنوز یادمان نرفته که پس از این هشدار‌ها، عده‌ای از تریبون‌های مذهبی برای انتقال خطوط فکری خشونت آمیز خود استفاده می‌کردند و جلسات ذکر و ثناء و دعا را محلی برای تحریک افراد نزدیک خود می‌دانستند.

منبر حاج منصور ارضی، که در سال‌های اخیر برای چند گروهک تندرو نقش جریان سازی و لیدری داشته است، به تازگی خواسته یا ناخواسته، فتوای قتل شخصیت‌های انقلابی را صادر کرد و در حالی که در یک ماه گذشته هر لحظه انتظار وقوع سوء قصد به یکی از اعضاء دولت یا اعتدال گرایان نزدیک به هاشمی می‌رفت، بالاخره شب گذشته این اتفاق افتاد و در یک ترور موفق، صفدر رحمت آبادی، معاون پارلمانی وزیر صنعت به قتل رسید.

هرچند که قصد و نیّت قاتل یا قاتلین هنوز مشخص نیست و حتی برخی از منابع امنیتی از شخصی بودن انگیزه این ترور گفته‌اند، اما احتمال اینکه گروه‌های خودسر برای اعمال فشار به رئیس جمهور این کار را کرده باشند وجود دارد و انتخاب شخصی که کمترین حساسیت و حفاظتی از وی وجود نداشته است در رابطه با این فرضیه توجیه پذیر می‌باشد.

اما معلوم نیست که چرا در روزی که اختلافات رئیس جمهور با مجلس شورای اسلامی به اوج رسید و دکتر روحانی در لفافه مطالبات مردم در ۲۴خرداد را بر تمایلات باندی و جناحی نمایندگان ارجح دانست، معاون پارلمانی یکی از پر بحث‌ترین وزاری کابینه (یعنی نعمت‌زاده که در هفتۀ گذشته برای پاسخ به ۲۵ سوالِ نمایندگان به مجلس احضار شده بود) به قتل می‌رسد.

سوالات زیادی در مورد این پرونده مطرح است، اما فارغ از اینکه تا چه حد به آن‌ها پاسخ داده شود و چقدر این پاسخ‌ها با واقعیت منطبق باشد، باید به اصل ماجرا، یعنی ترویج خشونت در جامعه و چالش‌هایی که گروه‌های تندرو ایجاد کرده‌اند رسیدگی شود. در غیر اینصورت بیم آن می‌رود که پروژۀ قتل‌های زنجیره‌ای، اینبار خونبار‌تر و کنترل ناپذیر‌تر استارت بخورد.

/سلام نو

 


ویدیو مرتبط :
برخی قربانیان قتل های زنجیره ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت سریال «ماتادور» با موضوع قتل‌های زنجیره‌ای



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

فرهاد نجفی پس از انصراف علیرضا امینی سریال می‌سازد

ساخت سریال «ماتادور» با موضوع قتل‌های زنجیره‌ای

 سریال «ماتادور» به کارگردانی فرهاد نجفی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی با موضوع قتل های زنجیره‌ای جلوی دوربین می‌رود.

 سریال «ماتادور» که پیش از این قرار بود علیرضا امینی آن را جلوی دوربین ببرد، به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی توسط فرهاد نجفی کارگردانی می‌شود تا مجموعه برای پخش در هفته نیروی انتظامی آماده شود.

«ماتادور‌» داستان قاتل حرفه‌ای است که برای انجام دادن یک سری قتل‌های زنجیره‌ای اجیر شده است‌.

فرهاد نجفی پیش از این «حرکت اول» و «چهارسو» را جلوی دوربین برده است که به زودی فیلم «چهارسو» وی اکران می‌شود. قراربود«کبریت» را جلوی دوربین برده و به جشنواره فجر برساند.