اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا فیلترینگ «وی چت» اهداف پنهان داشت؟



اخبار,اخبار اجتماعی,علت فیلترینگ شبکه های اجتماعی

 اخبار اجتماعی - کارشناسان در گفتگو با فرارو بررسی می‌کنند
پشت پردهِ "فیلترینگ" تکنولوژی‌های ارتباطی!

 در حالی که برخی شبکه های اجتماعی همچون وی چت، اینستاگرام، وایبر و ... در دولت احمدی نژاد بدون هیچگونه محدودیت در دسترس کاربران بود، امروز و در دولت حسن روحانی حساسیت نسبت به اینگونه شبکه های اجتماعی افزایش یافته تا جایی که وی چت با فیلتر مواجه شده است.

همچنین هر روز اخباری درباره فیلترینگ دیگر شبکه های اجتماعی همچون وایبر و واتس آپ به گوش می رسد.

از سوی دیگر برخی شایعات حاکی از آن است که در فیلترینگ وی چت دلایل اقتصادی نقش داشته است؛ چراکه استفاده از این شبکه اجتماعی کاربران را از دادن پیامک بی نیاز می سازد.

اساسا آیا راه حل برخورد با پدیده هایی نرم افزاری همچون شبکه های اجتماعی فیلترینگ آنها است؟ این اقدام چه تبعاتی می تواند در بر داشته باشد؟

ایجاد محدودیت برای افراد منجر به بروز آسیب های جانبی خواهد شد
اما دکتر مصطفی اقلیما استاد دانشگاه و رئیس انجمن عملی مددکاران اجتماعی ایران در گفتگو با فرارو گفت: «ایجاد محدودیت برای افراد منجر به بروز آسیب های جانبی خواهد شد که با هزینه های هنگفت نیز قابل جبران نخواهد بود. به طور مثال وقتی به فرد اجازه داده نمی شود در ملاءعام که هیچ خلافی هم صورت نمی گیرد با جنس مخالف خود قدم بزند به دنبال چت کردن می رود.»

وی افزود: «یعنی از رایانه و اینترنت که می توان وارد بازار جهانی شد و اطلاعات گرفت برای چت کردن استفاده می شود.»

این جامعه شناس اظهار کرد: «لذا اینجا موضوع شایسته سالاری مطرح می شود و اگر مشکلی وجود دارد باید آن را حل نمود نه اینکه صورت مسئله را پاک کرد و آن را کتمان نمود تا زمانی که به فاجعه منجر شود.»

وی ادامه داد: «دادن اطلاعات به مردم در هیچ کجای دنیا به افراد آسیب نزده است؛ چون مردم درک و شعور دارند. خداوند نیز با بنده های خود همینطور برخورد می کند. خداوند به انسان ها عقل و اختیار داده و آنها را آزاد گذاشته است و در آن دنیا وی را بازخواست می کند.»

وی افزود: «از سوی دیگر طبق دستورات دین اسلام ما حق تفحص در زندگی خصوصی مردم را نداریم. بنده با رایانه شخصی خود هر کاری دوست دارم می کنم و کسی نمی تواند بگوید از من بیشتر می فهمد و برای من تعیین تکلیف کند که چه ببینم و چه نبینم.»

اقلیما گفت: «متاسفانه برخی مسئولان که اتفاقا شایسته آن مسئولیت نیستند فکر می کنند تمام مردم هیچی نمی فهمند و آنها باید بگویند که مردم چکار کنند. این افراد مشکل دارند و شایسته کسب آن مسئولیت نیستند. این مسئولین به جای آنکه به دنبال آموزش جامعه باشند و بینش و آگاهی افراد را ارتقا دهند به دنبال تلقین فکر خود به جامعه هستند، در حالی که این کار ناشدنی است.»

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: «لذا باید گفت تمام آسیب های اجتماعی موجود در جامعه اعم از روابط دختر و پسرها، بچه های خیابانی، دزدی ها و ... به دلیل محدودیت هایی است که بر افراد اعمال می شود.»

مبارزه منفی با حسن روحانی
دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو گفت: «در آغاز به کار دولت یازدهم انتظارات زیادی از سوی کسانی که به آقای روحانی رای داده بودند وجود داشت مبنی بر اینکه شاهد فضای بازتر سیاسی باشند.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «به نظر من افزایش حساسیت نسبت به شبکه های اجتماعی ناشی از چند دلیل است. یکی اینکه حجم استفاده از شبکه های اجتماعی ظرف شش ماه گذشته افزایش پیدا کرده و این موضوع موجب نوعی احساس ناامنی سیاسی در برخی مسئولین شده است.»

وی ادامه داد: «دلیل دوم این است که این اقدامات نوعی مبارزه منفی با آقای روحانی است و می خواهند این پیام را به طرفداران ایشان که بخش عمده آنها را جوانان تشکیل می دهند القا کنند که خیلی به آقای حسن روحانی امید نبندید چرا که ایشان کاره ای نیست و قدرتی ندارد و قدرت در دست ما است.»

وی افزود: «به عبارت دیگر قصد دارند به نوعی آقای روحانی را در نزد طرفداران خود کنف کنند.»

زیباکلام گفت: «دلیل دیگر این است که برخی وزرا و نزدیکان آقای روحانی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند که اتفاقا با بازخورد بالایی هم مواجه شده اند. لذا ای بسا اگر برخی مسئولین و وزرای آقای روحانی اصرار نداشتند از شبکه های اجتماعی استفاده کنند، کمیته فیلترینگ هم اصراری بر قلع و قمع شبکه های اجتماعی از خود نشان نمی داد.»

وی تصریح کرد: «بنابراین من معتقدم تشدید حساسیت نسبت به شبکه های اجتماعی نوعی مبارزه سیاسی و تبلیغاتی علیه آقای روحانی است.»

وی افزود: «منتهی بنده نه به واسطه طرفداری از آقای روحانی بلکه به واسطه تجربه سه دهه گذشته در زمینه ارتباطات معتقدم تلاش این دوستان به جایی نخواهد رسید. چراکه آنچه مسلم است سرعت پیشرفت تکنولوژی ارتباطات از سرعت فیلترینگ خیلی خیلی بیشتر است.»

شیوه نادرستی است
اما ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «فیلتر شبکه های اجتماعی راهی فرعی و کلاه گذاشتن سر خود است. ما نمی توانیم امروز با تکنولوژی مبارزه کنیم با این توجیه که به لحاظ اقتصادی به سایت ها و رسانه های مشابه خود ضرر می رساند.»

وی ادامه داد: «امروز باید در رابطه با سایت ها و رسانه ها معقولانه برخورد کنیم و واقعیت را بپذیریم. ما نمی توانیم وی چت و سایت های مختلف را فیلتر کنیم بدین معنا که رقیبی را از صحنه خارج کنیم.»

این نماینده مجلس اظهار کرد: «بنده نیز شنیده ام که پشت پرده فیلتر برخی از شبکه های اجتماعی مسائل اقتصادی وجود دارد که این موضوع از دو حالت خارج نیست؛ یا حقیقت دارد و یا حقیقت ندارد. اما به هر حال امروز این موضوع در ذهن مردم حتی به عنوان یک شایعه رواج پیدا کرده و به نظر من حداقل برای روشنگری باید ابعاد قضیه توضیح داده شود.»

وی ادامه داد: «رقبای این شبکه اجتماعی و کسانی که گفته می شود از فعالیت وی چت ضرر اقتصادی می کردند اگر دفاعی دارند باید به صراحت و شفافیت بیان کنند تا جامعه از این آشفتگی ذهنی خارج شود.»

نکو در پایان تصریح کرد: «اینکه برای مقابله از شیوه هایی همچون فیلتر کردن استفاده شود شیوه نادرستی است و می تواند در آینده رقبای قوی تر را نیز تشویق کند که از این موارد غیراخلاقی و غیر حرفه ای استفاده کنند.»
 اخبار اجتماعی - فرارو


ویدیو مرتبط :
عدم رعایت قوانین وفریب سازمان فیلترینگ توسط پایان چت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استدلال کمیته فیلترینگ برای فیلتر وی‌چت



اخبار,اخبار اجتماعی,مسدود شدن وی‌چت

 

اخبار اجتماعی - مدیرعامل شرکت زیرساخت مطرح کرد
استدلال کمیته فیلترینگ برای فیلتر وی‌چت

مدیرعامل شرکت زیرساخت با تشریح استدلال کمیته فیلترینگ درباره فیلتر وی‌چت گفت: فعلا دستوری برای مسدود شدن دیگر شبکه‌های ارتباطی رایگان به وزارت ارتباطات ابلاغ نشده و برخی محدودیت‌های دیگر توسط خود سرویس‌دهنده‌ها اعمال شده است.

به گزارش فارس، محمود خسروی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر علت مسدود شدن وی‌چت و تصمیم‌گیری در خصوص سایر سرویس‌های ارتباطی رایگان گفت: سیاست‌های فیلترینگ در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تعیین می‌شود و برای اجرا به وزارت ارتباطات ابلاغ می‌شود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: برابر قانون جرایم رایانه‌ای تصمیم‌گیری در خصوص ابزار ارتباطاتی وی‌چت در وظایف کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) است.

وی در خصوص انتظار کمیته فیلترینگ برای محدود کردن این سرویس و چگونگی اخذ تصمیم در این خصوص توضیح داد: طبق گزارشی که از یکی از اعضای کمیته فیلترینگ در رابطه با این موضوع دریافت کرده‌ام، موضوع از این قرار است که گزارشی در کمیته فیلترینگ ارائه شده که دو کارشناس روی آن تحلیل فرهنگی _ اجتماعی ارائه کردند و بر اساس گزارش آنها تصمیم بر مسدود شدن این سرویس گرفته شده است.

خسروی گفت: در این جلسه تنها مخالف تصمیم مسدود شدن وی‌چت نماینده وزارت ارتباطات بوده که فقط یکی از 13 عضو است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان نظر شخصی خود در رابطه با این قبیل سرویس‌های اجتماعی رایگان از جمله وی‌چت گفت: به اعتقاد من شبکه اجتماعی یک فرصت نیز هست. در این شبکه‌ها گروه تشکیل می‌شود و اعضا موضوعات اخلاقی را برای تمام اعضای گروه می‌فرستند و به اصطلاح شیر می‌کنند و حتی محتوای خوبی در این گروه‌ها رد و بدل می‌شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر به غیر از وی‌چت دستور دیگری برای فیلتر کردن ابزارهای ارتباطی رایگان دیگر به وزارت ارتباطات ابلاغ نشده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر مسدود شدن برخی ابزارهای ارتباطی رایگان در برخی سرویس‌دهنده‌ها نیز گفت: برخی از محدودیت‌ها توسط سرویس‌دهنده‌ها اعمال می‌شود؛ یک سری ما فیلتر می‌کنیم یک سری را هم سرویس‌دهنده‌ها فیلتر می‌کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال فارس که با مسدود شدن پروتکل ssl که برای مثال مورد استفاده آنتی‌ویروس کسپراسکای در ایران است آیا این اواخر تصمیمات کمیته فیلترینگ در خصوص اعمال محدودیت‌ها بیشتر شده گفت: موضوع ssl به مقدار زیادی حل شده است.
اخبار اجتماعی - فارس