اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمریکا: سخنان احمدی‌نژاد، نشانه «تأثیر عمیق» تحریم‌هاست



آمریکا: سخنان احمدی‌نژاد، نشانه «تأثیر عمیق» تحریم‌هاست

پایان دو روز مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران، اظهارنظر معاون وزیر خارجه روسیه و نیز بیانیه وزارت خارجه این کشور درباره مذاکرات هسته ای ایران، برداشت کاخ سفید از سخنان اخیر احمدی نژاد در مجلس شورای اسلامی و فرار یک کشتی ایرانی توقیف شده در سریلانکا، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش «تابناک»، مهمترین مطلب امروز مطبوعات جهان، به نتیجه مذاکرات هسته ای میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اختصاص دارد. در این رابطه، خبرگزاری «رویترز» ضمن اشاره به اینکه هیچ نظر فوری از سوی مقامات دو طرف درباره این موضوع ابراز نشده، می نویسد در عین حال شواهد حاکی از آن است که ایران و آژانس در دستیابی به توافق برای دسترسی بازرسان آژانس به مراکز موردنظر، ناکام مانده اند. رویترز اشاره می کند ایران و آژانس در پی آن بودند تا در دور جدید مذاکرات هسته ای، به توافقی ساختاری برای ادامه بازرسی های آژانس در ایران دست یابند.

«آسوشیتدپرس»، خبرگزاری فرانسه، «واشنگتن پست»، «نشنال امارات»، «ژاپن تودی» و شمار بسیاری از دیگر مطبوعات و خبرگزاری ها نیز این خبر را مورد توجه قرار داده اند.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در همین حال، به نظر می رسد روسیه به شدت در پی آن است تا دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 هرچه زودتر برگزار شود. به نوشته روزنامه «مسکو تایمز»، سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه گفته مسکو به سختی در تلاش است تا برنامه ها برای دور جدیدی از مذاکرات میان قدرت های جهانی و ایران را هماهنگ نماید. ریابکف که نمایندگی روسیه در گروه 1+5 را نیز بر عهده دارد، افزوده: «روسیه درباره این موضوع نگران است و ما به همکاری خود، از جمله با شرکای ایرانیمان ادامه می دهیم تا این موضوع را هر چه سریعتر حل و فصل کنیم». با این حال، وی تأکید کرده که تعیین نهایی زمان و مکان مذاکرات، بر عهده دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است که مسئولیت هماهنگی گروه 1+5 را بر عهده دارد. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

روزنامه «گالف تودی» نیز این اظهارات ریابکف را نقل کرده؛ اما در عین حال نوشته در بیانیه دیگری که وزارت خارجه روسیه پس از سخنان ریابکف منتشر کرده، آمده توافقی میان طرفین مذاکرات وجود دارد مبنی بر اینکه ملاقات بعدی باید در همین ماه صورت بگیرد و در این رابطه، احتمال برگزاری آن در تاریخ 28 و 29 ژانویه مورد بحث قرار گرفته است. با این حال، در این بیانیه آمده در صورت عدم توافق بر سر مکان، ممکن است این زمان پیشنهادی تغییر کند و تأکید شده روسیه از هر مکانی که میزبان مذاکرات باشد، استقبال می کند. گالف تودی در ادامه مطلب خود به برگزاری مذاکرات ایران و آژانس در تهران و همچنین مواردی از تلاش های پیشین برای تعیین زمان دقیق مذاکرات اشاره کرده است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اما در مطلبی درباره تحریم ها، خبرگزاری فرانسه می نویسد کاخ سفید روز پنج شنبه اعلام کرده سخنان اخیر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران درباره وضعیت اقتصاد این کشور، نشانگر «تأثیر عمیق» تحریم های هسته ای است.

به نوشته این خبرگزاری، «جی کارنی»، سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی با اشاره به سخنان اخیر احمدی نژاد در مجلس شورای اسلامی گفته این سخنان جدیدترین نشانه مبنی بر این است که تلاش های بین المللی برای تحریم ایران، از جنبه تأثیرگذاری عمیق بر اقتصاد ایران موفق بوده است. وی همچنین مدعی شده ایران در حال پرداخت بهایی سنگین برای خودداری از رعایت تعهداتش در قالب قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است و این پرداخت بهای سنگین، ادامه خواهد داشت. با این حال، کارنی اظهار داشته «راه متفاوتی» نیز برای ایران وجود دارد که شامل تعهد به اجرای قطعنامه های شورای امنیت درباره برنامه هسته ایش است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در نهایت، خبرگزاری «ترند» از فرار یک کشتی ایرانی از آب های سریلانکا خبر داده که مدتی در این کشور توقیف شده بود. به نوشته این خبرگزاری، یک کشتی تجاری ایرانی که به سبب یک حکم قضایی از سوی نیروی دریایی سریلاتکا توقیف شده بود، توانسته پس از چند هفته از آب های این کشور بگریزد. بر اساس این گزارش، کشتی مذکور به سبب ادعاهایی که از سوی غرب درباره کشتی رانی ایران وجود دارد و تحریم های موجود در این حوزه، توقیف شده بود. علاوه بر این، یک بانک آلمانی نیز به سبب اختلافات مالی از این کشتی شکایت کرده و حکم توقیف آن را گرفته بود./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
محمود احمدی نژاد و تحریم ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ارائه شکایت نامه آمریکا علیه ایران به شورای امنیت/ رأی گیری در مجلس نمایندگان برای تحریم شخص احمدی نژاد



 

 

ارائه شکایت نامه آمریکا علیه ایران به شورای امنیت/ رأی گیری در مجلس نمایندگان برای تحریم شخص احمدی نژاد

 

شکایت نامه آمریکا علیه ایران به شورای امنیت ارائه شد.به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها، آمریکا دیروز جمعه شکایت نامه ای را علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد. در این شکایت نامه، ایران به طراحی، برنامه ریزی و تلاش برای اجرای طرح ترور سفیر سعودی در واشنگتن متهم شده است.

این شکایت نامه به "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد ارائه شد تا از این طریق در اختیار تمامی اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت قرار بگیرد.

آمریکا همزمان تلاش های خود را برای جلب حمایت بین المللی برای تحریم بانک مرکزی ایران ادامه می دهد.

"سوزان رایس" نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در شکایت نامه خود، سپاه قدس ایران را به حمایت از توطئه ای متهم می کند که "صلح و امنیت بین المللی"را تهدید می کند.

در این شکایت نامه به عمد عبارت "تهدید صلح و امنیت بین الملل" آورده شده است تا این مسئله در حوزه وظایف شورای امنیت قرار بگیرد.

به پیوست این نامه، اسناد اتهام علیه "منصور ارباب سیار" شهروند ایرانی آمریکایی و "غلام شکوری" شهروند ایران متهم به دخالت در طرح ترور سفیر سعودی نیز آورده شده است.

ارباب سیار هم اکنون توسط دولت آمریکا بازداشت شده ولی ادعا می شود غلام شکوری در ایران است.

در متن این نشکایت نامه آمده است که افرادی از دولت ایران، در طرح ترور سفیر سعودی دخالت داشتند واگر این طرح ، خنثی نشده بود ممکن بود باعث زخمی شدن یا قتل سفیر سعودی در واشنگتن و افراد دیگری بشود.

واکنش ها در مجلس نمایندگان آمریکا

"ایلیانا روس لیتینن"رئیس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در نشست این کمیته گفت: ایران درگیری را به داخل کشورمان کشانده است.

وی همچنین از واکنش دولت آمریکا نسبت به ایران و پافشاری باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بر شیوه قبلی اش در تعامل با ایران یعنی تمرکز بر چماغ تحریم ها و هویج مشوق ها به شدت انتقاد کرد.

لیتینن تاکید کرد: کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تا قبل از پایان ماه جاری میلادی اعمال تحریم هایی علیه شخص محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران و بانک مرکزی ایران را به رای می گذارد.

هدف اصلی از تحریم بانک مرکزی ایران، تحریم غیر مستقیم صادرات نفت خام ایران است. ایران هم اکنون روزانه حدود دو و نیم میلیون بشکه نفت خام صادر می کند و دومین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام) است.

دراین نشست کمیته روابط خارجی، شماری از نمایندگان اعتراضات شدیدی را علیه دولت آمریکا مطرح کرده و گفته اند که صبر آنها درباره سیاست ارائه مشوق هایی به تهران و نزدیکی به ایران به پایان رسیده است.

این نمایندگان از دولت آمریکا این سئوال را پرسیده اند که آیا دولت اوباما تغییر حکومت در ایران را تایید می کند یا خیر ؟

ویندی شیرمن معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا در این باره پاسخ داد: دولت واشنگتن، آرمان های مردم ایران را تایید می کند.

جان مک کین سناتور برجسته آمریکایی هم گفت که طرح ترور سفیر سعودی با دخالت  ایران ، به معنی وجود مشکل جدی و واقعی است.

وی افزود: شک و تردیدی وجود ندارد که ایران به دنبال اعمال سیطره و هیمنه خود بر منطقه است.

مک کین همچنین دولت آمریکا را متهم کرد که از تظاهرات ها و اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2009 حمایت نکرد و این فرصت را به بهانه تلاش برای نزدیکی با ایران، از دست داد..../عصر ایران