اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمریکا:ایران تا اینجا به تعهداتش عمل کرده/ واشنگتن نمی‌خواهد مذاکرات بیش از 6 ماه طول بکشد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,دور جدید مذاكرات ایران و گروه 1+5


اخبار سیاست خارجی - دیپلمات‌ها: ایران طبق توافق هسته‌ای ژنو عمل کرده است

 رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که انتظار می‌رود گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای آینده نشان دهد که ایران به تعهداتش در زمینه توافق هسته‌ای ژنو عمل کرده است.

به گزارش ایسنا ، یکی از این دیپلمات‌ها در عین حال گفت که احتمال دارد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عین حال گزارش دهد که ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

بازرسان دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل وظیفه دارند در عمل کردن ایران به تعهداتش تحت توافق ژنو نظارت داشته باشند؛ طبق این توافق‌نامه ایران متعهد شد که در ازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی ، حساس‌ترین فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را متوقف کند.

ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) قصد دارند امروز(سه‌شنبه) در وین مذاکرات درباره یک توافق دائمی را در زمینه برنامه هسته‌ای ایران آغاز کنند.

توافق موقتی ژنو در تاریخ 20 ژانویه اجرایی شد و انتظار می‌رود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش به روز شده درباره اجرای آن را روز سه‌شنبه همراه با گزارش سه ماهه همیشگی‌اش درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه کند.

یک دیپلمات در وین درباره یافته‌های آژانس گفت: این گزارش احتمالا بسیار صریح خواهد بود.

دیپلمات‌های دیگر گفتند که به نظر می‌رسد اجرای این توافق به خوبی پیش می‌رود، ولی به جزئیات اشاره‌ای نکردند.

یک دیپلمات گفت که در عین حال ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران احتمالا به خاطر تاخیر در ساخت یک تاسیسات تبدیل هسته‌ای افزایش یافته است.

ایران تحت توافق ژنو موافقت کرد که ذخیره اورانیوم با غنای پایینش را محدود کند. تاسیسات هسته‌ای جدید قرار است با تبدیل این مواد به پودر اکسید این کار را انجام دهد.

دیپلمات‌ها و کارشناسان گفتند که این مساله فعلا باعث نگرانی نیست، زیرا تعهد ایران درباره اندازه ذخایر بر ماه‌های پایانی توافق یعنی در اواخر ماه ژوئیه بود که به ایران فرصت می‌دهد تا این تاسیسات را تکمیل کند و مواد کافی را به اکسید تبدیل کند.

ایران یک ماه پیش تولید اورانیوم با غنای 20 درصد را متوقف کرد، ولی تحت توافق موقتی ژنو می‌تواند غنی‌سازی را تا 5 درصد ادامه دهد.

یک دیپلمات گفت که به نظر می‌رسد ایران تولید اورانیوم با غنای پایین را با سانتریفیوژهایی که پیش از این برای غنی‌سازی 20 درصدی استفاده می‌شد، آغاز کرده است.

                                 ............................................................


شرمن: ایران تا اینجا به تعهداتش عمل کرده است

سی‌.ان.ان گزارش داد که ایران در حال عقب راندن بخش‌هایی از برنامه‌ هسته‌ای‌اش در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها تحت توافق موقتی ژنو است و به گفته وندی شرمن، تهران تاکنون به تعهدات خود عمل کرده است.

به گزارش ایسنا ، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: تاکنون همه، هم ایران و هم بقیه ما که تحریم‌های محدود و هدفمندی را لغو کردیم به تعهدات خود عمل کرده‌ایم.

سی.ان.ان گزارش داد که شرمن این اظهارات را از وین بیان کرد؛ قرار است مذاکرات درباره یک توافق دائمی بین ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین روز سه‌شنبه در پایتخت اتریش آغاز شود.

شرمن گفت که مذاکرات وین "براساس آن گام اول پیش خواهد رفت، زیرا ما نمی‌خواهیم که این تنها گام باشد."

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما با چشم‌های باز و کاملا هوشمندانه وارد این مذاکرات شدیم. گفت‌وگو‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

شرمن در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: آنچه برای من مهم است این است که ایران بیشتر از آنکه حرف می‌زند عمل کند.

وی افزود که توافق نهایی منوط بر این خواهد بود که ایران گام‌های قابل راستی‌آزمایی "ملموسی" را برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش اتخاذ کند.

مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که گزارشات اخیر درباره اینکه روسیه پیشنهاد ساخت یک راکتور هسته‌ای را در داخل ایران در ازای نفت داده است، مشاهده کرده است، ولی در این زمینه اظهارنظری نکرد و نگفت که این ایده خوبی است یا خیر.
 
                                    .................................................


با اعلام پیچیده بودن مذاکرات ایران و 1+5
یک مقام آمریکایی: واشنگتن نمی‌خواهد مذاکرات بیش از 6 ماه طول بکشد

آمریکا روز دوشنبه گفت که مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره یک توافق نهایی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران طولانی و پیچیده خواهد بود و هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد.

به گزارش ایسنا ، رویترز گزارش داد که این اظهارات توسط یک مقام عالی‌رتبه آمریکا‌یی که خواست نامش فاش نشود در آستانه آغاز اولین دور مذاکرات در سطح عالی پس از انعقاد توافق ژنو بیان شد.

این مقام دولتی آمریکا در جمع خبرنگاران در پایتخت اتریش گفت: روزهای آینده این هفته آغاز چیزی است که یک پروسه طولانی، دشوار و پیچیده خواهد بود. وقتی مساله مورد بحث این چنین مهم است و جزئیات حقیقتا اهمیت دارد، باید وقت بگذاریم تا اطمینان حاصل کنیم که نتیجه آن اعتماد جامعه بین‌المللی خواهد بود. در چنین شرایطی این اتفاق نمی‌تواند در عرض یک روز، یک هفته و یا حتی یک ماه بیفتد.

مقامات ارشد انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا امروز (سه‌شنبه) مذاکرات با هیات ایرانی به رهبری محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و عباس عراقچی معاون وی را در وین آغاز خواهند کرد.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نظارت بر مذاکرات را بر عهده خواهد داشت. این مذاکرات اولین دور از مذاکراتی است که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده انجام شود.

این مقام آمریکایی در عین حال که هشدار داد مذاکرات ممکن است زمان ببرد گفت که واشنگتن مایل نیست این مذاکرات بیشتر از ضرب‌العجل شش ماهه‌ای که در 24 نوامبر در ژنو حاصل شد، بیشتر طول بکشد. ضرب‌العجل ماه ژوئیه می‌تواند بنا بر توافق دو طرف به مدت نیم سال دیگر تمدید شود.

وی گفت: ما علاقه‌ مندیم که از این شش ماه برای مذاکره درباره یک توافق جامع استفاده کنیم. من فکر می‌کنم ما در عرض شش ماه و احتمالا زودتر از آن می‌فهمیم که آیا شانس موفقیت برای رسیدن به یک توافق جامع افزایش یافته است یا خیر. اما هدف ما این است که از این شش ماه استفاده کنیم تا به یک توافق جامع دست یابیم.

این مقام آمریکا‌یی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که تضمینی وجود ندارد که مذاکرات وین به توافقی ختم شود.

وی گفت: همانطور باراک اوباما(رئیس جمهور آمریکا) گفته است و من با وی موافق هستم، احتمال رسیدن به یک توافق به اندازه احتمال نرسیدن به آن است.

این مقام آمریکایی علاوه بر آن نشان داد که آمریکا آماده مصالحه در زمینه یکی از حساس‌ترین موضوعات سه دور مذاکراتی است که به توافق 24 نوامبر در ژنو منجر شد؛ راکتور آب سنگین اراک.

این مقام آمریکایی که در واقع به اظهارات علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره اینکه تهران مایل بود با تغییر دادن این راکتور نگرانی‌های غرب را برطرف کند پاسخ می‌داد، گفت ما خوشحال شدیم که دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که آنها مایل به مذاکرات درباره اینکه آیا تغییرات امکان‌پذیر است یا خیر هستند. من فکر می‌کنم ما راه درازی را در این مذاکرات درپیش داریم، ولی فکر می‌کنم که باید آمادگی پذیرش ایده‌ها و روش‌هایی برای پرداختن به نگرانی‌هایمان را داشته باشیم.
اخبار سیاست خارجی - ایسنا
 


ویدیو مرتبط :
فیلم تظاهرات مردم آمریکا در واشنگتن در حمایت از ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: واشنگتن از نشست دوجانبه با ایران در حاشیه مذاکرات هسته‌ای استقبال می‌کند



مذاکرات هسته‌ای ایران , مذاكرات ژنو

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: واشنگتن از نشست دوجانبه با ایران در حاشیه مذاکرات هسته‌ای استقبال می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر داد که آمریکا از برگزاری نشست با ایران در حاشیه نشست ژنو استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که واشنگتن از برگزاری نشست دوجانبه با ایران در حاشیه نشست ژنو استقبال می‌کند./فارس