اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمانو: آژانس نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن همه مواد هسته‌ای داخل ایران را تأیید کند



اخبارپروتکول الحاقی

آمانو: ایران باید پروتکول الحاقی را اجرا کند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می گوید که بازرسان نهاد تحت امرش تاکنون توانسته‌اند، پایبندی ایران به مفاد توافق ژنو را تأیید کنند ولی نمی‌توانند صلح‌آمیز بودن هه مواد هسته‌ای داخل ایران را تأیید کنند.

به گزارش فارس، «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می گوید که  بازرسان نهاد تحت امرش تاکنون توانسته‌اند، پایبندی ایران به مفاد توافق ژنو را تأیید کنند ولی نمی‌توانند صلح‌آمیز بودن هه مواد هسته‌ای داخل ایران را تأیید کنند.

بر اساس این گزارش، آمانو گفته که بازرسان آژانس کماکان در حال بررسی سایت‌های هسته‌ای برای یافتن موارد انحراف از مسیر صلح‌آمیز هستند و تاکنون هم انحرافی از این مسیر و موردی از نقض توافق‌نامه ژنو مشاهده نشده؛ وی گفته که با این حال بازرسان آژانس نمی‌توانند تصریح کنند که همه مواد موجود در ایران، کاربرد صلح‌آمیز دارند.

وی افزود: آژانس باید برای ایجاد رضایت در میان اعضای خود، جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران را مشخص کند و ایرانیان هم باید در این مسیر، تا حد ممکن با شفافیت عمل کنند.

آمانو برای ایران ملزوماتی را هم مشخص کرد و گفت: «ایران باید پروتکول الحاقی را اجرایی کند و آژانس هم در صورت به توافق رسیدن ایران و 1+5، نقش محوری خود را در این میان کماکمان حفظ خواهد کرد.»

مدیرکل آژانس در خصوص روزهای پس از توافق احتمالی هم پیش‌بینی‌هایی کرد و گفت: «آژانس حتی پس از امضای توافقنامه، چشم و گوش جامعه جهانی در ایران خواهد بود.»

دبیرکل آژانس سپس به زمان حال بازگشت و با ارائه گزارشی مبهم و بدون جزئیات از روند همکاری ایران گفت: «در زمینه گرفتن اطلاعات مربوط به جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای از ایرانیان، پیشرفت ما بسیار محدود بوده است.»

 

اخبار سیاست خارجی - فارس


ویدیو مرتبط :
تاکید ایران بر استمرار فعالیت های صلح آمیز هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای جدید آمانو علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران



ادعای جدید آمانو علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران

آمانو در همایش مرکز تحقیقات سیاست بین الملل "لوی" در استرالیا گفت از ایران خواستیم توضیحاتی درباره این فعالیت ها ارائه کند. در این زمینه پیشرفتی حاصل نشده است.مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد: اطلاعاتی داریم که نشان می دهد ایران به ساخت تجهیزات  انفجار اتمی دست زده است.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش عصر ایران به نقل از  خبرگزاری رسمی مصر ، یوکیا آمانو  اظهار داشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعات موثقی در اختیار دارد که به اقدام گذشته ایران در انجام فعالیت های مرتبط با توسعه تجهیزات انفجاری هسته ای اشاره دارد.

در بیانیه آژانس بین المللی در وین آمده است: آمانو در همایش مرکز تحقیقات سیاست بین الملل "لوی" در استرالیا گفت از ایران خواستیم توضیحاتی درباره این فعالیت ها ارائه کند اما در این زمینه پیشرفتی حاصل نشده است.

آمانو همچنین از اینکه برغم افزایش گفتگوها با ایران در سال جاری میلادی، آژانس نتوانست به نتایج مشخصی درباره برنامه هسته ای ایران دست یابد اظهار تاسف کرد و گفت: آژانس نتوانسته است به صورت قطعی از عدم تغییر در مواد یا فعالیت های هسته ای داخل ایران اطمینان حاصل کند. وی دلیل این موضوع را عدم همکاری کامل طرف ایرانی اعلام کرد.

امانو افزود: آژانس از طریق در پیش گرفتن رویه برنامه ریزی شده با هدف حل همه مسائل باقی مانده با ایران  به مذاکرات با تهران ادامه می دهد.

وی ابراز امیدواری کرد بتوان با ایران به توافقی دست یافت که مواد این توافق نیز بلافاصله توسط ایران اجرایی شود.

ایران بارها بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای خود تاکید کرده است./عصرایران