اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار مرگ‌ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر


دبیر ستاد مرکزی و مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو سه نوع مرگ‌ومیر ناشی از سوءمصرف موادمخدر را برشمرد و به ارائه آمار درباره میزان مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد پرداخت.

خبرگزاری ایسنا: دبیر ستاد مرکزی و مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو سه نوع مرگ‌ومیر ناشی از سوءمصرف موادمخدر را برشمرد و به ارائه آمار درباره میزان مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد پرداخت.

دکتر طلعت قانع درباره وضعیت مسمومیت با سوءمصرف مواد مخدر و مرگ‌ومیر ناشی از آن، گفت: نکته قابل توجه در این خصوص تفکیک موارد مرگ ناشی از سوءمصرف مواد به سه دسته است.

وی افزود: اولین نوع مرگ ناشی از سوءمصرف مواد مخدر، مسمومیت حاد با مواد است. این نوع مسمومیت با مواد مواردی را مانند باز شدن بسته‌های حمل مواد در شکم، تزریق مواد یا مسمومیت با دوز بالا و ... را شامل می‌شود. نوع دوم، مرگ ناشی از عوارض مصرف طولانی مدت مواد مخدر است که منجر به عفونت‌های ایدز، هپاتیت و ... خواهد شد.

قانع نوع سوم مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت با مواد مخدر را مرگ ناشی از مصرف مواد روانگردان عنوان کرد و گفت: بر این اساس از میان دو هزار و 986 مورد مرگ ناشی از مواد مخدر و روانگردان در سال 1393، 54.8 درصد مربوط به مسمومیت حاد، 37 درصد مربوط به عوارض اعتیاد و هشت درصد متعلق به مرگ ناشی از ترکیبات روانگردان بوده است.

وی همچنین اظهار کرد: همین آمار در پنج ماه نخست سال 1394 به این ترتیب است که از میان یک هزار و 191 مورد مرگ ناشی از مواد مخدر و روانگردان، 53 درصد مربوط به مسمومیت حاد، 31 درصد مربوط به عوارض اعتیاد و 16 درصد متعلق به مرگ ناشی از ترکیبات روانگردان بوده است.


ویدیو مرتبط :
آخر عاقبت مصرف مواد مخدر از زبان زن مصرف کننده شیشه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف مواد مخدر دومین عامل مرگ و میر در ایران


معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بعد از مرگ و میرهای ناشی از تصادفات و سوانح جاده ای دومین عامل مرگ و میر در کشور ناشی از سوء مصرف مواد مخدر می‌باشد.

روزنامه مردم سالاری: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بعد از مرگ و میرهای ناشی از تصادفات و سوانح جاده ای دومین عامل مرگ و میر در کشور ناشی از سوء مصرف مواد مخدر می‌باشد.

بابک دین پرست روز گذشته در جلسه شورای فرهنگی و پیشگیری مواد مخدر کردستان که در سالن جلسات بهزیستی در سنندج برگزار شد افزود: در سالهای گذشته بعد از مرگ و میرهای ناشی از سوانح جاده ای، فوت های ناشی از سوختگی های شدید دومین عامل مرگ و میر کشور بود اما اکنون دومین عامل مرگ و میر در ایران به علت مصرف مواد مخدر است و این زنگ خطری برای جوانان و مردم ایران اسلامی به شمار می رود.


دین پرست اظهار داشت: متأسفانه روزانه به علت سوء مصرف مواد مخدر و مصرف ناشی از مواد افیونی 5/11 نفر در کشور جان خود را از دست می دهند و هر روز نیز شاهد کاهش سن مصرف کنندگان هستیم.

وی با بیان اینکه باید برای اجرای ماده 16 در استانهای که در یک میدان یا در یک محله معتادان دور هم جمع می شوند و به راحتی و به وفور مشغول مصرف و تزریق هستند اقدام شود افزود: ارائه برنامه ها و اقدامات صورت گرفته تاکنون نتوانسته در عرصه پیشگیری از مواد مخدر در کشور نتایج مثبت و مفیدی بدست بیاورد و تا جایگزین مناسبی هم برای مصرف کنندگان مواد مخدر نداشته باشیم شاهد کاهش مطلوبی در این حوزه نخواهیم بود.

دکتر مدبر آراسته افزود: ورزش و اعتیاد دشمن هم نیستند هیچ بلکه دوست و مکمل هم نیز هستند چون رفتار تنوع طلبانه و هیجان انگیز ورزشکاران زمینه گرایش آنان را به مصرف مواد مخدر فراهم می کند چون وقتی ژن فردی فعال است نیاز به کسب لذت و آرامش خوب دارد.

آراسته گفت: وقتی فعالیت و اقدام یک فرد نتواند به او لذت خوب بودن را بدهد نیاز به جایگزینی دارد و ناچاراً به مصرف موادی همچون مواد مخدر گرایش پیدا می کند.

این عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه تا تفریح و امکانات سالم و ضروری برای جوانان فراهم نشود و معضل اشتغال برطرف نشود شاهد پیشگیری های مناسب و درمان معتادان به طور مطلوبی نخواهید بود.

وی اظهار داشت: مصرف متادون توسط معتادان نیز فرد را به انسانی بدون ضرر تبدیل می کند و انسان یک تکه گوشت است و هیچ کار مثبت و فعالت ارزنده ای از وی سر نمی دهد که ضروریست برای این مهم نیز چاره اندیشی شود.

طولابی افزود: در حال حاضر براساس آمارها 33 درصد از جرائم داخل زندان‌های استان توسط معتادان صورت می‌گیرد که نگهداری معتادین در زندان‌ها در کنار سایر زندانیان در کنار افزایش آمار جرائم تاثیرات منفی دیگری نیز دارد.

طولابی بیان داشت: در زمینه کشف تریاک دو درصد، هروئین 458 درصد، شیشه 262 درصد، شیره 91 درصد، 69 درصد سوخته، گراس 499 درصد و در کل 119 درصد در زمینه کشفیات انواع مواد مخدر نسبت به سال گذشته در سطح استان رشد داشته‌ایم و دستگیری قاچاقچیان و در مجموع عاملین توزیع موارد مخدر نیز نسب به سال گذشته رشدی 14 درصدی را شاهد هستیم.