اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آلن ایر: توافق تا تیرماه‌ آرزوی ماست



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,پرونده هسته‌ای ایران

كوشش و تلاش ما در هفته‌های اخیر این بوده كه به فهم مشترك در مورد راه‌حل‌های توافق نهایی برسیم كه این كار لازمه رسیدن به آن توافق نهایی، یا به‌قول جناب آقای دكتر ظریف «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترك) است.

آمریكا تلاش زیادی از خود برای به سرانجام رسیدن پرونده هسته‌ای ایران نشان می‌دهد و پنهان نیست اوباما در قامت رئیس‌جمهور آمریكا تحت چه فشارهایی از سوی دو حزب جمهوریخواه و دموكرات برای عدم امضای توافق نهایی كشورهای 1+5 با ایران قرار دارد. اما سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریكا به آرمان می‌گوید كه « نحوه برخورد ما با آنهایی كه نگرانی‌های جدی واقعی دارند مشورت و رایزنی است تا آنها درك كنند كه رویكرد ما بهترین گزینه پیش روی ماست. »

 

او امضای توافق هسته‌ای با ایران تا تیرماه را آرزوی خود توصیف می‌كند و البته در برخی مواقع فراموش می‌كند كه «ایران بارها اعلام كرده به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیست و آن را خلاف می‌داند» و می‌گوید كه هدف آمریكا جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است! به گفته خودش با دقت به فرمایشات مقام معظم رهبری كه در مورد مذاكرات هسته‌ای بود، گوش كرده و هیات مذاكره‌كننده ایران را مسئول اجرای فرمایشات ایشان می‌داند. آلن ایر صریح اعلام می‌كند كه آمریكا نسبت به تحویل سامانه اس 300 به ایران معترض است و این اعتراض كماكان پا برجاست. اكنون قرار است مذاكرات هسته‌ای ایران و 1+5 هفته آینده در وین برگزار ‌شود.

در همین راستا آلن ایر، سخنگوی وزارت خارجه آمریكا با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخت كه در ادامه می‌خوانید:
 
 برخی از آنچه در طی مذاكرات حاصل شد به عنوان بازی (برد- برد) یاد می‌كنند یعنی دو طرف از آنچه نتیجه گرفته‌اند راضی هستند. آیا شما هم مذاكرات را تا به اینجا برد – برد می‌دانید؟
صد البته. نكته مهم در این مورد این است تا وقتی كه همه طرف‌ها نتیجه را برد- برد ندانند، هیچ توافق نهایی دوامی نخواهد داشت. به‌عبارت دیگر، همه طرف‌ها باید پایبندی به تعهدات خود درچارچوب توافق نهایی را ضمانت پیشبرد منافع ملی خود بدانند. از طرف ما، برای دولت آمریكا توافق نهایی باعث جلوگیری دستیابی ایران به بمب هسته‌ای و رفع نگرانی‌های بین‌المللی در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران می‌شود و اگر چنانچه ایران مدعی آن است، قصدی برای دستیابی به سلاح كشتارجمعی نداشت، ندشته و نخواهد داشت، پس همكاری و شفاف‌سازی بیشتر برای رفع نگرانی‌ها مشكل‌سازنیست و در راستای اثبات این ادعاهاست. ما خیلی به فتوای مقام رهبری احترام می‌گذاریم اما باید در چارچوب قوانین بین‌المللی عملی شود. من نمی‌خواهم و نمی‌توانم از طرف دولت ایران صحبت كنم اما تلقی من این است كه مزیت توافق نهایی با آن راه‌حل‌هایی كه در بیانیه سوئیس ترسیم شده، لغو تحریم‌ها همزمان با امكان تداوم برنامه هسته‌ای شان در چارچوب و با رضایت بین‌المللی است.

 به نظر می‌رسد با توجه به رایزنی‌هایی كه آمریكا در هفته‌های اخیر داشته است، به نوعی درصدد نزدیك كردن خود به ایران است. این تحركات به معنای تصمیم دولت آمریكا برای جبران گذشته است یا اینكه هدف دیگری دارد كه این هدف نشان دادن قدرت در تعاملات بین‌المللی است؟
پوزش می‌خواهم، اما این ارزیابی‌ را منطبق بر واقعیت نمی‌دانم. كوشش و تلاش ما در هفته‌های اخیر این بوده كه به فهم مشترك در مورد راه‌حل‌های توافق نهایی برسیم كه این كار لازمه رسیدن به آن توافق نهایی، یا به‌قول جناب آقای دكتر ظریف «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترك) است. هدف آمریكا فقط این است كه همراه با سایر كشورهای عضو گروه 1+5، مساله هسته‌ای ایران به‌طور مسالمت‌آمیز از طریق دیپلماسی پویا حل شود. گذشته روابط ایران و آمریكا را نمی‌شود و نباید نادیده گرفت اما مهم‌تر از آن آینده نگری است به نحوی كه هر دو ملت به سوی آینده بهتری حركت می‌كند. با این مذاكرات هسته‌ای در حال طی كردن مسیر جدیدی هستیم و انشاا... نیمه راه نخواهیم ماند.

 به نظر می‌رسید آمریكا برای عدم توافق با ایران تحت فشار اسرائیل است. این فشار واقعی بود یا درصدد بودید نشان دهید برای رسیدن به توافق با ایران با متحدان خود كه اسرائیل از جمله آنهاست، وارد مجادله می‌شوید؟
به‌قول معروف «صلاح مملكت خویش خسروان دانند». همه كشورها در تعیین منافع و مصالح ملی‌شان مختار هستند. دولت ما سعی می‌كند به همه آنهایی كه نگران وضعیت كنونی برنامه هسته‌ای ایران هستند نشان دهد این راهی را كه در راستای حل این مساله طی می‌كنیم بهترین راه ممكن است. ما با حرف منطقی، با رایزنی و مشورت سعی می‌كنیم دلواپسان خودمان را در این مورد راضی كنیم.

 در بیانیه لوزان ذكر شده است كه «نطنز تنها مركز غنی‌سازی ایران خواهد بود» اما مراكز دیگر از جمله فردو از جمله مراكز با اهمیت برای ایران است. چه خطری از ناحیه فوردو احساس شد كه در بیانیه ذكر گردید «فردو از یك سایت غنی‌سازی به یك مركز هسته‌ای، فیزیك و فن آوری تبدیل خواهد گردید.

 در این مركز همكاری بین‌المللی در حوزه‌های تحقیق و توسعه مورد توافق، مورد تشویق قرار خواهد گرفت. مواد شكافت پذیر در فردو نخواهد بود. با استناد به اندازه كوچك تاسیسات فردو در هر برنامه صرفا صلح‌آمیز هسته‌ای هیچ دلیلی برای غنی‌سازی در آن وجود ندارد و خود عمل غنی‌سازی آنجا شك و تردید در ذهن جامعه بین‌المللی ایجاد می‌كند. افزون بر آن تاسیسات نطنز كه به مراتب بزرگتر از فردو است، برای مدت طولانی جوابگوی همه نیازهای غنی‌سازی ایران خواهد بود. با توجه به تمام این موارد، به‌نظر می‌رسد كه تبدیل فردو به مركز پیشرفته هسته‌ای و تحقیقاتی استفاده مناسب‌تری خواهد بود.

 چرا در حالی كه همه از لغو تحریم‌ها صحبت می‌كردند چند شركت كشتیرانی ایران از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد و آیا این نشان بی‌اعتمادی نیست؟
اصلاً نشانه بی‌اعتمادی نیست؛ خـُـب، عقل این‌طور حكم می‌كند كه چون هنوز به توافق نهایی و مرحله اجرای آنكه نرسیده‌ایم، پس حفظ نظام تحریم‌های هسته‌ای امر منطقی هست. انشاا... به توافق نهایی و مرحله اجرای آن برسیم تا این تحریم‌ها طبق زمان مورد قبول طرفین برداشته شوند.

 تفاوت این دور از مذاكرات در لوزان با مذاكرات قبلی چه بود؟
در اثر نزدیكتر شدن مهلتمان (یعنی آخر ماه مارس) ، این دور از مذاكرات در لوزان سخت‌تر، فشرده‌تر و پیچیده‌تر بود. اما به‌قول معروف «نردبان پله پله» و ما با آن پیشرفت كند اما مداومی كه قبل از آن داشته‌ایم، به رسیدن به این تفاهم مشترك در مورد راه‌حل‌های اصلی توافق نهایی موفق شدیم.

 مقام معظم رهبری اخیرا در مورد توافق اظهاراتی داشتند. تحلیل طرف آمریكایی از صحبت‌های ایشان چه بود؟
در حقیقت طبق فرمایشات ایشان، مقام رهبری تعیین‌كننده مسائل كلان، خطوط اصلی، چارچوب‌های مهم و خط قرمزها هستند، پس ایشان صراحتا دیدگاه خود را مشخص كردند. ما با دقت به سخنرانی ایشان گوش دادیم اما رعایت و عملی كردن آن به تیم مذاكره‌كننده جمهوری اسلامی سپرده شده است. از طرف ما، وقتی پای میز مذاكرات در دور آینده برگردیم تمركزمان عوض نخواهد شد و بر رسیدن به نتیجه‌ای كه مانع از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای باشد خواهد ماند.

 طرف ایرانی بارها تاكید كرده كه اگر به تعهدات عمل نشود اقدامات خود در جهت توافق اولیه در لوزان كه در یك بیانیه آمده است را منتفی اعلام می‌كند. راهكاری برای جلب اعتماد ایران دارید؟
چنانچه هر طرف تعهدات خود را اجرا كند، خود به خود اعتماد بیشتر می‌شود. مثلاً هر دو طرف تعهداتشان را در چارچوب برنامه اقدام مشترك (توافق ژنو) انجام دادند و در اثر این پایبندی مشترك، اعتماد بیشتر شد. پس راهكار جلب اعتماد برای هر طرف پایبندی به تعهدات است، اینطور نیست؟

 نحوه مواجهه آمریكا با تندروهای مخالف توافق چگونه بود؟
نحوه برخورد ما با آنهایی كه نگرانی‌های جدی واقعی دارند مشورت و رایزنی است تا آنها درك كنند كه رویكرد ما بهترین گزینه پیش رو ماست و از این نوع بحث‌ها استقبال می‌كنیم.

 پس از مذاكرات لوزان جمهوریخواهان چه واكنشی نشان دادند و چه انتقاداتی داشتند؟
طیف وسیعی از واكنش‌ها هم در میان دموكرات‌ها و هم در میان جمهوریخواهان بود. اما مهم این است كه موضوع هسته‌ای تبدیل به موضوع جناحی نباشد كه ما فراجناحی عمل كنیم و من فكر می‌كنم كه قوه مقننه می‌توانند این كار را بكنند.

 تصور می‌كنید تا تیرماه توافق نهایی حاصل شود؟
  این امید و آرزوی ماست اما قابل پیشگویی نیست. خوشبختانه در هر طرف نیت و اراده جدی هست. باید عزمان را جزم كنیم و آستین‌مان را بالا بزنیم و با توكل كار كنیم.

 برخی عنوان كردند پس از توافق هسته‌ای امكان توافقات دیگر با آمریكا شاید وجود داشته باشد. به نظر شما مهم‌ترین توافق پس از بحث هسته‌ای چیست؟
پوزش می‌خواهم اما دید من فراتر از رسیدن به توافق نهایی نمی‌رسد. اگر بتوانیم به توافق نهایی برسیم، خود این كار نشانه برتری رویكرد تعامل سازنده است و انشاا... راه را برای به‌كارگیری بیشتر این رویكرد هموارتر می‌كند.

 لغو ممنوعیت فروش سامانه اس 300 را چطور ارزیابی می‌كنید؟
 ما در مورد فروش سامانه اس ۳۰۰ به ایران به كرات ناخرسندی خود را بیان كردیم و اعتراض كردیم و این اعتراض كماكان پا برجاست.


 اخبار  سیاست خارجی  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
آلن ایر: برای توافق با ایران به وین آمده ایم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ویلیام هیگ: توافق هسته ای با ایران ممکن است/ آلن ایر: « کری » در صورت نیاز بازهم به مذاکرات هسته ای ملحق می شود



توافق هسته ای ایران با 5+1 ,برنامه هسته ای ایران

 ویلیام هیگ: توافق هسته ای با ایران ممکن است

ˈویلیام هیگˈ وزیر امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه گفت: اختلافات فعلی ایران با قدرت های جهانی بر سر توافق نامه احتمالی جزئی و دست یافتن به توافقی تاریخی ممکن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از استانبول، وی در نشست خبری در استانبول افزود: اختلافات باقی مانده بین طرفین مذاکره جزئی است ومن باور دارم می توان از این اختلافات با اراده و تعهد سیاسی عبور کرد.

وی افزود: این فرصتی تاریخی برای دست یافتن به توافق به منظور توقف تکثیر هسته ای در خاورمیانه است و احتمال دارد بتوانیم روابط خود با ایران را در مسیر متفاوتی توسعه دهیم. این بهترین فرصت از مدت ها قبل است تا در مورد یکی از دشوارترین مشکلات سیاست خارجی به موفقیت دست یابیم.

دور سوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 از ظهر امروز چهارشنبه (20 نوامبر/29 آبان) با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و سرپرست گروه مذاکره کننده ایرانی در ژنو آغاز شده است.

 

------------------------------------------

 

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:« کری » در صورت نیاز بازهم به مذاکرات هسته ای ملحق می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: « جان کری » وزیر امور خارجه این کشور حاضر است در شرایطی که احساس کند حضور وی به حرکت مذاکرات به جلو کمک می کند در آن شرکت کند، همانطور که در دور قبلی مذاکرات در ژنو کمک کرد.

« آلن ایر» سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا در خصوص احتمال حضور دوباره کری در این دور از مذاکرات ژنو افزود: من نمی توانم از طرف دیگر وزرای امور خارجه صحبت کنم، اما به عنوان یک اصل کلی وزیر امور خارجه آمریکا حاضر است در شرایطی که احساس کند حضور وی به حرکت مذاکرات به جلو کمک می کند در آنها شرکت کند، همانطور که هفته گذشته در ژنو کمک کرد.

آلن ایر، درباره ارزیابی خود از رویکرد دولت جدید ایران در عرصه سیاست خارجی گفت: ما از آنچه شنیده ایم و تغییر لحن دلگرم شده ایم. به باور ما، مردم ایران با این امید به این دولت رأی داده اند که به دنبال تعامل و همکاری با جامعه جهانی باشد تا این کشور بتواند بار دیگر رابطه نیرومند اقتصادی و اجتماعی با سایر جهان داشته باشد.

وی افزود: اما همانطور که ما قبلا هم گفته ایم، حرف زدن به تنهایی کافی نیستند، و نهایتا اقدامات جامعه جهانی درمورد ایران براساس گام هایی خواهد بود که این کشور برای رسیدگی به نگرانی های جامعه جهانی درمورد برنامه هسته ایش و قطعنامه های کنونی شورای امنیت سازمان ملل برمی دارد.

آلن ایر درباره ارزیابی خود از تماس هایی که میان مقامات عالی ایران و آمریکا در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت، اظهار داشت: آغاز خوبی بود و اینکه هردو طرف درباره رسیدن به هدف مشترک سخن می گفتند دلگرم کننده بود. همانطور که آقای اوباما گفت، حل مسئله هسته ای می تواند گام مهمی برای بهتر کردن روابط میان ایران و آمریکا باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث شد تا در پایان مذاکرات فشرده 10 روز قبل در ژنو توافق حاصل نشود؟ اظهارداشت: ما پیشرفت های خوبی در آخرین دور داشتیم که مواضع ما را نزدیکتر و اختلافات را کمتر کرد.

همانطور که وزیرامورخارجه کری گفت، «این یک مسابقه برای رسیدن به توافق نیست بلکه مسابقه ای برای رسیدن به یک توافق خوب است و نیاز به زمان دارد.»

وی در خصوص استفاده برخی رسانه های از واژه « شکست » برای توصیف نتیجه دور قبلی مذاکرات ژنو گفت: واژه ای که من برای توصیف آخرین مذاکرات به کار می برم «پیشرفت» است.

آلن ایر اضافه کرد: ما پیشرفت های خوبی داشتیم و امیدوار به ادامه آن هستیم. کشورهای ١+5 هدف مشترکی دارند و آن دست نیافتن ایران به سلاح هسته ای و تعهدش به پیگیری راه حلی صلح آمیز از طریق دیپلماسی به مسئله هسته ای این کشور است.

سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا درباره نقش فرانسه در به توافق نرسیدن دور قبلی مذاکرات اظهار داشت: اجازه بدهید واضح بگویم؛ گروه ١+5 با یک پیشنهاد متحد موافقت کرد و آن چیزی بود که اواخر این ماه در ژنو مورد بحث بود.

آلن ایر افزود: گمانه زنی های بسیاری درباره جزئیات پیشنهاد مورد بحث و جزئیات مذاکرات دور گذشته شده است. من می خواهم از همه بخواهم در مورد باورشبهات، شایعات و گزارش های نادرست احتیاط کنند.

وی ادامه داد: گروه ١+5 و ایران درمورد محرمانه نگاه داشتن جزئیات مذاکرات دقیق عمل کرده اند. این نشانه جدی بودن آنچه در حال اتفاق افتادن است و باعث پیشرفت کنونی ما شده است.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره سخنان روز دوشنبه ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در پارلمان این کشور مبنی بر این که می توان با ایران به توافق رسید و همچنین درخصوص اظهار نظرهای مثبت مقامات فرانسه، آلمان و آمریکا در این زمینه گفت: همانطور که وزیرامرخارجه کری پس از تازه ترین دور مذاکرات گفت، ما براین باوریم که می توانیم به توافق برسیم.

آلن ایر گفت: این موضوع به معنای آن نیست که موفقیت مطمئن و تضمین شده است، اما به این معنی است که ما به راهی که پیش گرفته ایم ادامه خواهیم داد، تا زمانی که جایی برای امیدواری منطقی باشد.

یادآوری می شود ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس در صحبت های روز دوشنبه خود گفته بود که من هیچ تردیدی ندارم که می توانیم (درباره موضوع هسته ای) با ایران به توافق برسیم.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه هم اخیر گفته بود رسیدن به توافق با ایرانی ها دور از دسترس نیست اما هنوز به آن مرحله نرسیده ایم.

وزیران خارجه آلمان و آمریکا هم از وجود پیشرفت هایی در مذاکرات و کم شدن فاصله ها سخن گفتند.

در ادامه این گفت و گو از آلن ایر سوال شد: سه سال دیگر تا پایان دومین دور ریاست جمهوری آقای اوباما باقی است. به نظر می رسد دمکرات ها راحت تر می توانند با ایران به توافق برسند.از سویی هم به نظر می رسد حل اختلافات با ایران و از سرگیری روابط با تهران می تواند امتیاز مثبتی برای دمکرات ها برای حفظ قدرت سیاسی در آمریکا در جریان انتخابات 2016 باشد. با توجه به این موارد، آیا فکر می کنید آقای اوباما می تواند در مدت سه سال باقی مانده از ریاست جمهوری اش، به توافقات خوبی با ایران برسد؟

وی پاسخ داد: ابهامات درمورد برنامه هسته ای ایران تنها مربوط به ایالات متحده نیست؛ جهان در هدف مشترکش برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای متحد است. اما بله، من فکر می کنم که گروه ١+5 می تواند با ایران به توافق برسد، درصورتی که ایران تصمیم بگیرد درمورد پرداختن به نگرانی های جامعه جهانی درمورد برنامه هسته ایش اقدام کند.

آلن ایر در پاسخ به این سوال که چه موانعی بر سر راه عادی شدن روابط ایران و آمریکا و به طور خاص چه موانعی پیش پای اوباما برای عادی کردن روابط با ایران وجود دارد، گفت: همانطور که اوباما در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفتند ما باور نداریم که بتوانیم به طوری سریع بر تاریخ سخت میان ایران و ایالات متحده غلبه کنیم. اما باور داریم که اگر بتوانیم مسئله اتمی ایران را حل کنیم، آن می تواند به عنوان گامی عمده در راه روابطی متفاوت بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک باشد .

سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا همه طرف های مذاکرات هسته ای اصرار به محرمانه ماندن محتوای گفت و گو ها دارند؟ گفت: هردو طرف می دانند که حفظ محرمانه محتویات گفت و گوها هم نشانه ای از جدیت مذاکرات است که به آن اشاره کرده ایم و همچنین بهترین تضمین که این روند می تواند رو به جلو و به سمت هدف مشترک حرکت کند.

در پایان این گفت و گو وقتی از آلن ایر سوال شد که آیا فکر می کنید خبرهای خوبی برای مردم ایران و آمریکا در ماه های آینده در راه است یا خیر؟ گفت: انشا الله، همانطور که آقای اوباما گفت، حل مسئله اتمی می تواند گام عمده ای به جلو در روابط جدید بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع و احترام متقابل باشد.

/ایرنا